SAN themabijeenkomst patiënttevredenheid ‘Door Cliënten Bekeken’ Jan Benedictus, sr beleidsmedewerker 28-02-’12.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kwaliteit van leven voor ouder wordende mensen en de betrokkenheid van familie Zorg en ondersteuning voor ouder wordende mensen met een verstandelijke.
Advertisements

Het programma In voor zorg
Van benchmarkgegevens naar keuze-informatie (case-study sector gehandicaptenzorg) Herman Sixma Invitational conference CKZ Utrecht, 20 maart 2008.
Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
2 agrarische familie’s Grote boerderijen
Innoveren voor gezondheid
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
‘Wie met ouderenbeleid begint is te laat’
Auditen op succes waarderend auditen
Workshopronde Woensdag 18 april
Word Wijs! ? een initiatief van GSIW Actiegroep Leren-Werken • promotor: de Stap - Studieadviespunt Gent • duur project: 1/10/2012 tot 30/9/2013 • 1 fulltime.
Medezeggenschap en de Benchmark
De Vonk van Hoogezand-Sappemeer Woldwijkcentrum 13 maart 2013.
<Naam spreker en school/ gemeente
Stagedagboek IAB opleiding - 16/02/2013.
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Peter Dirven WELKOM Innovatie ?
CENTRAAL ONTWIKKELDE EXAMENS T & R (pre-)pilots 2012 Jan Paul de Vries
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Klaar met school en dan…? Kansen op de arbeidsmarkt en hoe pak je die? Jos Sanders, TNO.
Bijeenkomst ‘De verwevenheid tussen de boven- en onderwereld’ 21 mei 2008 WELKOM.
Zorg voor Klanten Brenda Mark - van Haarst
VTB Technasium Vakcollege
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
Agenda – Kennismakingsrondje
Destillatie.
Derde partij: tussen droom en daad
Kwaliteitszorg Onderhouden en ontwikkelen van beroepscompetenties
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
III Procesdenken in de praktijk
Coördinatoren bijeenkomst 11 april 2013
De kracht van de ervaring
Ervaringen met Individuele zorgplannen
Validiteit, betrouwbaarheid en casemixcorrectie
Cliënt- en Familieperspectief
Bijeenkomst Contactpersonen NAH 3 februari 2011 Het kan Anders! Hoe kan minder meer worden voor de NAH cliënt?
Op weg naar een generiek model voor een regionale volksgezondheidsrapportage Marja J.H. van Bon-Martens CEPHIR seminar Regionale Volksgezondheid Toekomst.
Al doende leren training docenten
Instellingssubsidies: basisactiviteiten kerntaken
KZ: Platform / Incentives / Rapportage
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Start kennispraktijknetwerk Vraag- en aanbodanalyse
KNGF-programma Samenwerking Rhenen 16 december 2008 Wilma Huiskamp.
Postgraduaat De moderne schoolleider : de schoolmanager HUB, Brussel  - Herman Siebens.
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
Kwaliteitscode EVC EVC in het MBO ~ CompetentCity Erik Kaemingk & Cissy Johann.
Presentatie MijnGGD voor GGD NL
Farmaceutische zorg in NCare
Zachte waarden klinkende resultaten?!. Uitgangspunten van de werkgroep De deelnemende ROC’s delen de notie dat (kern)waarden onderscheidend en legitimerend.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Welke acties ondernemen Groningers om voorzieningen te behouden? Carola Simon 26 mei 2014, werkconferentie Innovaties in het sociale domein.
Zorg Prestatie Monitor “Patiënt ervaring metingen”
Netwerken voor ondernemers Minor ondernemerschap
Groep Colruyt en ‘participatie’
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Hervorming langdurige zorg
ZijActief Koningslust
3.2 Hoe beslis je wat je koopt?
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Het betrekken van migranten in Patiëntenorganisaties en Wmo- adviesraden en cliëntenraden, verslag van een onderzoek en advies 29 oktober 2015 Het Fries.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Rotterdam, 00 januari 2007 Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 3 (week 5) Hafida El-Gharbaoui
Patiëntervaringssonderzoek CQI-Z Drs. Ana Prieto Lestegas Marktonderzoeker Afdeling Marketing&Communicatie.
Abrona eigen wijz(e) workshop Cliëntenraadpleging Abrona/Vilans.
Cliëntenraadpleging: focus op het verbeteren van de kwaliteit van bestaan Jeroen Zomerplaag NIZW Zorg.
9/17/2016 Werksessie 3 Hoe meet je resultaten? Twee meter geluk Hoe meet je effecten? Martijn Bool / Hanneke Mateman Regiobijeenkomsten MOgroep najaar.
Samen de psychische gezondheid in Nederland verbeteren
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Open zeker ambitie Oktober 2017.
Transcript van de presentatie:

SAN themabijeenkomst patiënttevredenheid ‘Door Cliënten Bekeken’ Jan Benedictus, sr beleidsmedewerker ’12

2 •De Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) komt op voor de belangen van alle patiënten en consumenten in de gezondheidszorg. We werken aan een betere zorg vanuit het perspectief van de patiënt. Dat doen we door belangenbehartiging, het ontwikkelen van beleid en het uitvoeren van projecten. •De NPCF is een federatie van 25 lidorganisaties. •Op het kantoor in Utrecht werken 40 medewerkers, medewerkers van het bedrijfsbureau waarvan ca. 10 ook voor andere patiënten/cliëntenorganisaties • NPCF

3 samen werken aan kwaliteit! De patient kiest voor,

Ontwikkeling DCB Vraag/opdracht: •ontwikkel een methodiek waarin kwaliteitsverbetering plaatsvindt, vanuit het perspectief van de klant •“doe ‘t samen” NPCF; KNMP; LVG; CKZ erkend bureau; Zorgbelang NL-Regio; patiënten/cliënten; zorgverzekeraars. 4

DCB uitgangspunten •Toetsing kwaliteit tbv verbetering •Kwantitatief & kwalitatief onderzoek •Alle stappen dragen bij aan actiebereidheid voor verandering •Directe betrokkenheid van cliënten •Samenwerking met zorgaanbieders •Certificaat “door cliënten bekeken” 5

Meerdere perspectieven 6

Dus Kwaliteitsverbetering vanuit cliëntenperspectief  In dialoog met de patiënt  In een positieve dynamiek  Met focus op resultaat 7

Opbouw Traject •Startmoment / workshop 1 •Vragenlijst •Rapportage •Van meten>verbeteren / workshop 2 aanzet kwaliteitsverbetering •Cliëntenpanel •Afronding basistraject / workshop 3 evaluatie – verbeterplan - hoe verder 8

Benchmark 9

grafiek 10

Workshop 2 11 ‘t Scharnierpunt ‘van meten naar verbeteren’ •Resultaten/rapportage bekend •Keuzes voor verbetertraject •Acties worden verkend/voorbereid

Cliëntenpanel •Wordt in principe verzorgd door ‘n regionale Zorgbelang-organisatie. •Methode: veelal spiegelgesprek •Verdieping van de uitkomsten •Toetsing van de ideeën 12

Workshop 3 •Afrondende bijeenkomst •Verbeterplannen worden gepresenteerd •Evaluatie en uitreiking certificaat 13

DCB trajecten afgerond/gestart per sept 2011 •Apotheken (ACB), ruim 1000 •Gezondheidscentra(ECB), ruim 100 •Gezondheidscentra Luchtmacht, 7 •Oefentherapie, ruim 100 gestart •Huisartsen, ruim 100 gestart •Tandartsen, 20 praktijken in pilot •2012 Verkenning nieuwe sectoren 14

Verbeteren houdt nooit op! 15 •Hoe hoog leggen we de lat? •Wat is realistisch/wenselijk? •Wat betekent dit voor DCB?

DCB verbeteragenda  Permanente dialoog tussentijdsemetingen; extra activiteiten in 2e & 3e jaar; online-forum, wachtkamer –interview, ZorgkaartNL module, etc  Vragenlijsten on-line  Module chronische zorg •Beter/meer ervaringen van migranten ophalen •Transparantie 16

DCB Transparantie? •Van delen van uitkomsten met collegae en soms met de eigen patienten •Via presentaties in kleine kring en op eigen sites •Naar : …… Kies Beter, … 17

We zoeken verkenners & pioniers! SAN, MediQuest en NPCF, willen graag de mogelijkheden van een DCB huisartsenlab./MDC verkennen! Wie doet mee? 21