Landstede Leren in en door landschappen navigeren naar succes ESB&I

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Doorstromende loopbaanbegeleiding; hoe maken we er samen werk van?
Keuzetraject in ons VMBO
Programma Inleiding Herman Geenen
Studeren in het MBO Tilburg, Opbouw beroepsbevolking Opleiding op vmbo niveau Opleiding op havo/vwo/mbo niveau Opleiding op HBO/WO niveau.
ROC Mondriaan Domein Zakelijke Dienstverlening Haverkamp 250
WELKOM OP PLEINCOLLEGE NUENEN
Nieuw leren vraagt om nieuw organiseren Presentatie Jan Geurts
VMBO Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs. vmbohavovwo.
3 H/V, kiezen voor een profiel
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Ouders en leerlingen klas 2 Vmbo
Diploma’s mbo: bouwstenen in de beroepskolom
Diploma’s mbo: bouwstenen in de beroepskolom
BPV in Entree Springplank naar werk?.
De (leer)weg naar het middelbaar beroepsonderwijs (MBO). Een goede aansluiting.
Het Vakcollege: Meerwaarde in de regio
Bisschoppelijk College Echt Informatiebijeenkomst voor ouders/verzorgers leerlingen groep 8 van de basisscholen van Echt e.o in januari 2006.
Welkom!. Programma van de avond 1. Opening: R. Janssen 2. Keuzemogelijkheden: F. Nijs 3. Mogelijkheden na leerjaar 4: J. Driessen 4. Stellen van vragen.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s VMBO
Voorlichting keuzes klas 2
VTB Technasium Vakcollege
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s Platform Zorg & Welzijn 7 juni 2012.
Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?
Entreeopleidingen en herziening kwalificatiedossiers
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Voorlichtingsavond Mavo-4 Welkom, Even voorstellen...
Overzicht bespreekpunten
INFO - AVOND VMBO 3.
De rol van Kenniscentra in het Onderwijs »Peter Weisscher »Regioconsultant PMLF.
Rob Tuin, sectormanager Aequor Em Vael, senior ontwikkelaar Aequor
opleiding : Onderwijs Assistent
Kennisatelier Stage 23 april 2009
Informatie-middag na Roncalli
Landstede MBO.
Presentatie Decanaat TL4
Nieuwe kwalificatiestructuur MBO
Voorlichting sectorkeuze Mavo 2 M. Memelink
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Het Voortgezet Onderwijs. Schooltypes V.O. VWO HAVO VMBO Praktijkonderwijs.
Vrije gedachten bij vmbo-mbo-Ad Hans Daale Leido.
1 PROFIELKEUZE 4 HAVOOSCAR ROMERO 11 oktober 2011.
De (leer)weg naar het middelbaar beroepsonderwijs (MBO). Een goede aansluiting.
Sectorkeuze informatieavond mavo 3 Dinsdag 29 september 2015.
Informatie-avond 12 januari LoopbaanOriëntatie en - Begeleiding (LOB) Mavo 2.
Het Voortgezet Onderwijs in Alphen a/d Rijn januari ’161.
Voorlichting keuzes klas 2 Thilly Janssen, decaan onderbouw Dennis Snoeks, decaan bovenbouw.
Interconfessionele Scholengroep Westland Informatie-avond klas 2 mavo.
Loopbaan Oriëntatie en – Begeleiding VOORLICHTING Sectorkeuze klas 2 Basisberoepsgerichte leerweg.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo. Waarom vernieuwing? Adviezen uit het veld (Vmbo herkend) Ruim 10 jaar vmbo: context is veranderd Vervolgonderwijs.
Voorlichting rsg de Borgen. Voor iedereen Dichtbij huis en vertrouwd Alle opleidingen in huis De route die bij je past De plek die bij je past.
KEUZES IN HET VMBO VOORLICHTINGS VOORLICHTINGS AVOND ( ) KLAS 2 BL / KL KEUZES:LEERWEGSECTORAFDELING Het Rhedens locatie Dieren R.M. Eichelsheim.
Ontwikkelingen in MBO. Focus op vakmanschap start schooljaar 2013/2014 Geen drempelloze instroom in niveau 2 Studenten meer uren Minder kwalificaties.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Herziening kwalificatiestructuur mbo Jouke Dijkstra, Lidy van Oers en Laura Punt| 21 januari 2016.
Welkom informatieavond 3 mavo J. De lange S. Martens
Netwerkmiddag ronde 3 Maart 2013 Welkom
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Altijd in ontwikkeling Altijd in verbinding
Informatieavond leerjaar 4 Theoretische Leerweg 14 september 2017
Gaandeweg kiezen Rob Duijker en Martha Haverkamp
Keuzebegeleiding MAVO 3
Keuzebegeleiding 3 Havo.
Keuzedelen Opleiding doktersassistent
Opleiding Zorg technicus Ton Pagen Zorgtechniek Limburg.
Ouderavond klas 3 Leerlingen nemen plaats bij hun ouders
Ouderavond VMBO 2: Keuzemogelijkheden VMBO 3 Leerlingen nemen zo veel mogelijk plaats bij ouder(s)/verzorger(s) Dinsdag 26 februari
Basiskennis LOB.
INFO-AVOND VMBO2 Basis en Kaderberoepsgerichte leerweg.
Transcript van de presentatie:

Landstede Leren in en door landschappen navigeren naar succes ESB&I

Leren in en door landschappen Leren in en door landschappen (domeinen) als Middel ter ondersteuning van loopbaanleren in plaats van Op weg naar één beroepskwalificatie Landstede Talentvol Ontwikkelen

Leren in en door landschappen Workshop Jij bent er toch ook gekomen, ondanks………. Waarom Leren in en door landschappen Werken aan je beroepsbeeld in en door landschappen Stand van zaken domeinindeling Wat kun je hier mee? Landstede Talentvol Ontwikkelen

Leren in en door landschappen Waarom Leren in en door landschappen? Veranderende keuzepatronen bij jongeren Jongeren kiezen: op merk (vestiging in de buurt, imago) ( (30%) op interessegebied (geen arbeidsidentiteit) (30%) op beroep of opleiding (hoge arbeidsidentiteit) (30%) keuze wordt uitgesteld invloed van medestudenten neemt af invloed van ouders stijgt (44%) Landstede Talentvol Ontwikkelen

Leren in en door landschappen Waarom Leren in en door landschappen 72% inschrijvingen voor ´een opleiding waarmee ik verschillende kanten op kan´ 28% inschrijvingen voor een opleiding die opleidt tot een specifiek beroep 52% geeft aan moeite te hebben een vervolgopleiding te kiezen: . ruim aanbod . bredere interesse dan alleen die ene opleiding Landstede Talentvol Ontwikkelen

Leren in en door landschappen Waarom leren in en door landschappen? 59% open dagen 39% brochures 35% gesprekken met ouders 30% gesprekken met vrienden 9% internet 50% denkt een goed beeld te hebben van de opleiding waaraan ze beginnen Landstede Talentvol Ontwikkelen

Leren in en door landschappen Opleidingen Iets met… Landstede merk Landstede Talentvol Ontwikkelen

Leren in en door landschappen veel jongeren kiezen op interessegebied: iets met: Adviseren, cijfers, kantoor, bedrijfsleven Mensen, verzorgen, medisch, praten met mensen Hout, bouwen, met je handen, buiten Inspecteren, controleren, gezag, uniformen een (kleiner) deel kiest op een beroep of werkveld of kiest (al meteen) voor snelle doorstroom naar een HBO opleiding Landstede Talentvol Ontwikkelen

Leren in landschappen Keuzeproces in beeld: Interessegebieden gekozen als uitgangspunt Op basis van onderzoek: logisch te combineren interesses Past bij een type jongeren Is herkenbaar en nodigt uit Verbinding met de BVE domeinen Aansluiting bij de VMBO sectoren 13 landschappen voorlopige keuze naamgeving (januari 2005) Landstede Talentvol Ontwikkelen

Leren in en door landschappen Landschappen zijn: Krachtige leeromgevingen waarin een student zich kan oriënteren op een keuze voor een beroep of werkveld die kleur geven aan eigen individueel leertraject (door verbreding, verdieping of verkorting die de beroepskwalificatie plaatsen in een gewenste context (werkveld) waarin leren op verschillende niveau’s mogelijk is die inzoomen via interessegebied naar beroepskwalificerend traject Landstede Talentvol Ontwikkelen

Leren in en door landschappen Leren in landschappen Verbreding van keuzemogelijkheden Van een globale oriëntatie naar een beroepskwalificerend traject Landstede Talentvol Ontwikkelen

Leren in en door landschappen Leren in landschappen Iets met kinderen……………. Kinderopvang Basisonderwijs Buitenschoolse opvang Jeugdhulpverlening Landstede Talentvol Ontwikkelen

Leren in en door andschappen Leren door landschappen Verrijking van het beroepskwalificerend traject met kerntaken/werkprocessen uit andere kwalificatiedossiers Voorbeeld: Sport en bewegen en Video-analyse Verbreding keuzemogelijkheden voor stages Voorbeeld: Techniek en innovatie bij Facilitaire dienst ziekenhuis Landstede Talentvol Ontwikkelen

tweede voorstel indeling en naamgeving Onderzoeksfase Brainstormsessies intern Adviessessies externe deskundigen Onderzoek bij Landstede eerstejaars studenten tweede voorstel indeling en naamgeving (juli 2005) Onderzoek naar naamgeving en indeling Onderzoek naar visualisatie en vormgeving (kwalitatief onderzoek) laatstejaars VMBO/eerstejaars MBO sterrolhouders en directieleden (april 2006/september 2006) Landstede Talentvol Ontwikkelen

Landschappen Landstede (mei 2006) Office & Management Handel & Commercie Vrij & Gastvrij Groen & Dier Bouw & Architectuur Techniek & Innovatie ICT & Technologie Vormgeving & Entertainment Gezond & Wel Onderwijs & Opvoeding Mooi & Mode Veilig & Beschermd Sport & Bewegen Landstede Talentvol Ontwikkelen

Leren in en door landschappen Startprogramma Zie sheet Landstede Talentvol Ontwikkelen

Leren in en door landschappen Ontwikkeling van het beroepsbeeld Analyse beroepscompetentieprofiel Oefening: Wat weet je al? Een kijkje in de praktijk: observeren In gesprek met beroepsbeoefenaren Verhalen uit de praktijk: dagjournaals en kritische dilemma’s Beelden uit de stage van medestudenten Landstede Talentvol Ontwikkelen

Leren in en door landschappen Denken in domeinen (augustus 2008) Domein omvat een aantal samenhangende kwalificatiedossiers Binnen een domein zijn brede programma’ s mogelijk Iedere deelnemer is herleidbaar tot een opleidingsdomein Een onderwijsovereenkomst per opleidingsdomein Gegevenslevering BRON synchroon met eigen deelnemersgegevens Landstede Talentvol Ontwikkelen

Leren in en door landschappen Denken in domeinen Geen niveau-aanduiding Inrichten van beroepspraktijkvorming in het domein Overzichtelijkheid kwalificaties in het mbo Opleidingsdomein op diploma Keuzeproces richten op domein i.p.v. kwalificatie Landstede Talentvol Ontwikkelen

Leren in en door landschappen Boomstructuur van opleidingsdomeinen en kwalificatiedossiers en uitstroomprofielen Scheppen van een brede instroom, aansluitend bij de belevingswereld van de deelnemer Scheppen van ruimte voor maatwerk Bevorderen van een herkenbare uitstroom Ondersteunen van de studieloopbaan Landstede Talentvol Ontwikkelen

Leren in en door landschappen Uitgangspunten domeinindeling Onderwijsdeelnemers breed inschrijven in domein Gemeenschappelijke start met gemeenschappelijke kennis, vaardigheden en competenties (risico avorisering) Versterking aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt Betere matching van deelnemers met praktijkplaatsen Landstede Talentvol Ontwikkelen

Leren in en door landschappen Uitgangspunten domeinindeling Sneller inspelen op veranderingen op de arbeidsmarkt Inspelen op behoefte arbeidsmarkt aan breed inzetbaar personeel Betere begeleiding keuzeproces leerlingen die nog niet weten wat ze willen Landstede Talentvol Ontwikkelen

Leren in en door landschappen B1 = Beroepsbeeld (BCP) B B2 = Opleidingsbeeld B3 = Zelfbeeld Ervaringsleren doe je samen Informatie verwerven (ervaringen opdoen) Interviewen Brieven schrijven Telefoneren Observeren Meedoen Bronnen raadplegen Lessen volgen Etc. Informatie verwerken (ervaringen verwerken) Verslagen maken Werkstuk maken Presenteren (mondeling/schriftelijk) Fotopresentatie geven Doel: B1: Waar wil je naar toe? B2 Hoe leer je? B3 Waar begin je? Planmatig werken Landstede Talentvol Ontwikkelen

Leren in en door landschappen Landstede Talentvol Ontwikkelen