De e-fiets in Nederland ontwikkelingen en mogelijkheden voor overheden Fietsberaadbijeenkomst ‘Kansen voor de elektrische fiets’, 29 januari 2009
Angela van der Kloof:
Kenmerken e-fiets • Je fietst ‘met de wind in de rug’, daardoor • zijn langere afstanden met minder inspanning mogelijk; • is het voor ouderen tot op hogere leeftijd aantrekkelijk te fietsen; • is fietsen ook mogelijk zonder bezweet te arriveren; • ervaar je minder last van barrières; • kun je hogere snelheden behalen.
Kenmerken e-fiets • Product staat niet meer in de kinderschoenen: • Actieradius km. • Oplaadtijd uur. • Aanschafprijs gem. € 2.000,- • Gewicht gemiddeld 25 kg.
bron:
Maar... • De e-fiets is diefstalgevoelig. • De accu is een essentiëel onderdeel dat opgeladen moet worden. Er bestaan meerdere oplaadsystemen. • De e-fiets is onderhoudsgevoeliger en ingewikkelder, wat extra zorg meebrengt rondom pech onderweg. • De e-fiets is een snel en flexibel voertuig zonder fijnstofuitstoot ter plaatse, maar heeft wel stroom nodig. • Effecten op de verkeersveiligheid zijn nog niet bekend.
Gebruik e-fiets • Eind 2007 zijn er bezitters van een e-fiets; dat is 3,1% van het aantal fietsen in Nederland. • Marktaandeel fietsverkoop in 2008 was 10% ( stuks). • Is de e-fiets een interessant product voor nu of in de toekomst: • 8% van niet e-fiets bezitters: Ja! • 35% van niet e-fiets bezitters: Misschien.
Gebruik e-fiets • Doelgroepen • Ouderen / chronisch zieken • Ouders met jonge kinderen • Forenzen • Doelen • Doelen: recreatie, winkelen, visites, woon-werkverkeer (>25% van de geïnteresseerden) • Fietsafstand forenzen 6,3 km -> 9,8 km • Verwachte toename aantal ritten tot 6 km: 3% tot 9%
Maatregelen landelijke overheid • Landelijke politiek • Sinds 1-1-’05: e-fiets = fiets • Sinds 1-1-’07: geen verzekeringsplicht (WAM) • December ‘08: onderzoek naar haalbaarheid invoeren verhogen fiscale aftrekbaarheid aanschaf fiets via werkgever naar € 1.500,- per 1-1-’10 • Nota Atsma, o.a. suggestie e-fiets in WMO
Maatregelen provincies en regio’s • Provincies / regio’s • Nadenken over netwerk oplaadpunten (Zeeland,...) • Beschikbaar stellen van fietsen: • Verhuur aan recreanten (Zuid Limburg) • Kennismaking met e-fiets voor medewerkers (Provincie Friesland) • Slimme constructie met woon-werk verkeer (SRE)
Maatregelen gemeenten • Oplaadpunten in gemeentelijke stallingen (Apeldoorn, Vlaardingen, Breda, Rotterdam, Houten, Alkmaar,...) • Eigen e-fiets als dienstfiets (Rotterdam, Apeldoorn) • Kennismaking met e-fiets bij bedrijven (Rotterdam, ) • Promotie e-fiets (Utrecht) • Actieprogramma e-fiets (Rotterdam)
Eerste conclusies
Effecten elektrische fiets Nieuwe verplaatsingen LopenFietsenBrommerAuto Bus Elektrische fiets - minder fietsen en lopen + verder & langer fietsen + minder brommer, auto, bus Gezondheid Bereikbaarheid Verkeersveiligheid - ouderen langer op fiets - meer snelheid op fietspad - opvoeren?opvoeren + minder brommers Milieu Mobiliteit
Praktijkervaringen • Veel interesse, positief beeld, maar ook terughoudendheid (eerst zien dan geloven). • Oplaadpunten. • Woon-werk verkeer. • E-fietsverhuur. • Landelijk aandacht voor het wettelijk kader.