Probleem psychologie •Vanouds goede opleiding •Invoering student activerend onderwijs •Veel en groeiend aantal studenten •Kwaliteit opleiding in gevaar: grote aantallen Ba, grote druk Ma; nadruk op onderzoek: onderwijs secundair •Ba-Ma structuur nauwelijks tot stand gekomen: ongedeelde opleiding •Landelijke impasse 2-jarige master
Positieve tendenties •Omslag in denken studenten •Veel jonge hoogleraren •Groeiend onbehagen met opleiding •Strategisch Plan CvB •Opkomst HBO psychologie •Intensiveringsmiddelen •Doorbreken impasse: specialistische masters •Zelfstudie, visitatie
Oude opleiding •Negen afstudeerrichtingen •Zendtijdmodel •Te weinig begeleiding: contacturen beperkt door slinkende middelen •Tweede Ba-jaar is eerste Ma-jaar: geen doorstroming •Alle studenten gelijk: weinig selectie •Erg veel psychologen, met zeer uiteenlopende functies
Nieuwe opleiding •Kwaliteit •Algemene inleiding, Academische vorming •Mentoraat: attentie slechte en goede studenten •Honoursprogramma •Algemene Bachelor •Tweejarige masters: 2 research (NICCI, BSI), 3 toegepast (KI, Klinische Psychologie, Sociale beïnvloeding) •Eenjarige masters: relevant, actueel
Hoe bereik je dat? •Kost tijd (1.5 jaar bezig na leerstoelenplan) •Vereist communicatie, draagvlak: hoogleraren, docenten, studenten: raad van advies •Onderkennen knelpunten/verzet •Vasthouden aan uitgangspunt (kwaliteit) •Planning (IOWO) •Vereist enthousiaste staf op sterkte
Korte en lange termijn •Eerste veranderingen dit jaar: intensivering studie •Twee commissies actief: 2-jarige master, nieuwe opleiding •Gefaseerde invoering: (propedeuse); (rest) •Alumni onderzoek, kwaliteitszorg (Prop, Hon, Ba, Ma1, Ma2)
Stellingen •Zonder visie geen verandering: visie op onderwijs: prioriteit, kwaliteit Derek Bok: Our underachieving colleges •Zonder noodzaak geen verandering: onvrede docenten/studenten, CvB, HBO, visitatie •Zonder draagvlak, communicatie geen verandering