GRUNDTVIG & KA1 14/02/2014. De hoofdlijnen van Erasmus+ DRIE kernacties (key activities): 1.Leermobiliteit voor individuen 2.Samenwerking voor innovatie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop KA 2 Kansrijke partnerschappen in de Volwasseneneducatie
Advertisements

Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
Leonardo project : EuroVITO Tsjechië België.
Infosessie Sector Hoger Onderwijs Brugge, 14 oktober 2013 Gent, 21 oktober 2013 Bilzen, 22 oktober 2013 Brussel, 24 oktober 2013 Antwerpen, 25 oktober.
1 Wat doet Europa voor de beroepsopleiding? Wegwijs in de Europese mogelijkheden: EUROGUIDANCE, PLOTEUS, EUROMODULES… Tanja Biebaut & Jef Vanraepenbusch,
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Onderwijsloopbaan- begeleiding in de hedendaagse CLB-praktijk Schaarbeek - 31 mei 2011.
KA2 voor de volwasseneneducatie. Strategische partnerschappen (KA2) • Van eenvoudige kleine samenwerking tot grootschalige projecten om innovatieve middelen.
Van LLP Grundtvig naar Erasmus Onder voorbehoud van officiële goedkeuring door het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie.
Beurzen voor studenten Studie en stage Erasmus+ Actielijn 1 - Individuele leermobiliteit Versie november 2013.
Erasmus+ Key action 1 Presentatoren: Babette Bervoets Silvia Rossa.
Welkom en introductie Annemarie de Ruiter. Erasmus+ Hoger Onderwijs  Presentatie team NA  Plannen 2014 
Mariska Warnars Coördinator SBIR cyber security Agentschap NL
ERASMUS+. Waarom nieuw programma? Begrotingen EU: zevenjaarlijks : Een Leven Lang Leren : Erasmus+
Laat de buitenlandstage echt meetellen!
Europese samenwerking in het volwassenenonderwijs
1 European Union Regional Policy – Employment, Social Affairs and Inclusion EUROPEES SOCIAAL FONDS OPERATIONEEL PROGRAMMA Disclaimer: deze info.
ERASMUS+ in onderwijs en opleiding. Waarom nieuw programma? Begrotingen EU: zevenjaarlijks : Een Leven Lang Leren (+ Youth in Action) :
Programma 09:00uOnthaal 09:30uStrategische partnerschappen: wat? Doelstellingen Budget Activiteiten Financieringsmodel 09:55uStrategische partnerschappen:
Europese financiering voor Musea, 26 juni 2007 Amsterdams Historisch Museum Laura Grijns.
Beurzen voor personeel Training Erasmus+ Actielijn 1 - Individuele leermobiliteit Versie november 2013.
Beurzen voor personeel Lesopdrachten Erasmus+ Actielijn 1 - Individuele leermobiliteit Versie november 2013.
CBE: Centra voor Basiseducatie
Learn4Work Strategieën voor de toekomst van Learn4work Regina Engels, L4W Coördinator Amersfoort, 20 September 2011.
Erasmus for All Het nieuwe EU-programma voor onderwijs en jeugd Judith Dayus-Brouwer – Europees Platform Peter van Deursen – CINOP Internationaal.
ERASMUS+. GRUNDTVIG ERASMUS + ERASMUS+ : ‘Adult Learning’ Formeel & non-formeel & informeel leren Een Leven Lang Leren.
1 Wat doet Europa voor de beroepsopleiding? Een introductie in het Europees beleid inzake beroepsopleiding. Jef Vanraepenbusch, EUROGUIDANCE - DBO.
Impact van mobiliteit op individueel en maatschappelijk vlak Shifting from margin to mainstream Inge Piryns 12/11/2012.
WAT KAN HET LEONARDO DA VINCI PROGRAMMA VOOR U BETEKENEN? Brussel, 26 november 2009.
1 Mobiliteit duurzaam maken GRENSVERLEGGERS 2012 professionalisering door internationale mobiliteit. Onderwijsinspectie.
18 december 2008Infodag Erasmus - Gent Study visits Magalie Soenen EPOS vzw.
Individuele Leerlingenmobiliteit Comenius Monitoringdag 4 mei 2011, Alden Biesen.
Study visit Helsinki 17/10 – 21/10/2011 Better working Skills Through Lifelong Adult Education Chris du Pont.
Knowledge Alliances & Sector Skills Alliances
KA2 Sectoroverstijgende samenwerking
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
1 Verplicht vrijwilligerswerk & spanningen omtrent activering Dr. Carmen Mathijssen (Cera & LES KULeuven) 22 mei 2014.
Internationalisering van A tot Z voor het secundair onderwijs Ryckevelde vzw, beweging voor Europees burgerschap Gent, 28 november 2012.
Een perspectief voor Vlaanderen Aggiornamento Een perspectief voor Vlaanderen auteur functie datum Beter Engels of beter Nederlands in het hoger onderwijs.
EPALE Elektronisch platform voor volwasseneneducatie in Europa
Jaap van Lakerveld Directeur
Education and Culture Internationale credit mobiliteit met partnerlanden.
Europese subsidiemogelijkheden Ellen Hanselman. Leven Lang Leren Programma Wat is het? Wat zijn de mogelijkheden? Waarom deelnemen? Hoe werkt het?
BEURZENPROGRAMMA’S VOOR HBO5. BEURZENPROGRAMMA’S Generieke beurzen Specifieke beurzen: - Transition Fellowship Programme.
Infosessie HBO5 Brussel, Ellipsgebouw 26 januari 2015.
Aanvragen van een KA2/S2S-partnerschap in het schoolonderwijs (2015)
1 WG Europass Certificaatsupplement 23/03/2012, Networking the networks Anneke Vanden Bulcke.
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
De school in Europa - Europa in de school
ERASMUS+ CLIL en Internationalisering. ERASMUS+ : subsidieprogramma.
Erasmus december 2015 Pieter Tratsaert. Programma – Verwelkoming en inleiding – Kernactie 1 (KA1) Koffiepauze
ERASMUS+ KERNACTIE 1. ERASMUS+ SCHOOL ONDERWIJS BEROEPS OPLEIDING HOGER ONDERWIJS VOLWASSENEN EDUCATIE JEUGD SPORT.
Online tool for self eValuatioN of Key Competences in adulT AGE Anja Zonneveld PLATO, Universiteit Leiden Grundtvig Project VINTAGE -online tool for self.
VOLWASSENENEDUCATIE GENT, 27/10/2015 ERASMUS +. ERASMUS VET Volw vorming Volw vorming Hoger Ond School Ond JeugdSport KA1 Nascholing / Leermob.
VOLWASSENENEDUCATIE BRUGGE, 14/01/2016 ERASMUS +.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 14 januari 2016 Brugge Boeverbos With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 27 oktober 2015 Gent With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
EPALE With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union Wat? Voor wie? Waar? Waarom? Hoe? En jullie?
EUROPASS. WAT IS EUROPASS? Wat? Europees initiatief “transparantietools” –5 documenten om mobiliteit te faciliteren Diploma supplement Certificaat supplement.
WAT KAN ERASMUS+ ONDERWIJS EN VORMING VOOR U BETEKENEN?
EPALE electronic platform for adult learning in Europe
VolwASSENENEDUCATIE GENT, 29 januari 2017
(buurt)sport en Europa
Jaap van Lakerveld Directeur
Erasmus + Geneviève Cochez.
Donderdag 14 december 2017 Grensverleggers 2017.
Workshop internationalisering
Kansen en mogelijkheden in het buitenland
Stuurt Europa het beroepsgericht onderwijs? VLOR studiedag 4 juni 2014
STRATEGISCHE PARTNERSCHAPPEN
Netwerksessie Erasmus+ Key action 1 mobiliteiten
Transcript van de presentatie:

GRUNDTVIG & KA1 14/02/2014

De hoofdlijnen van Erasmus+ DRIE kernacties (key activities): 1.Leermobiliteit voor individuen 2.Samenwerking voor innovatie en goede praktijken 3.Steun voor beleidshervorming

WIE ? *Organisaties uit de Programma-Landen ERASMUS+ : ‘Adult Learning’ *Organisaties uit de volwasseneneducatie * Consortium van min 3 AE organisaties

Stafmobiliteit (KA1) in GRUNDTVIG •Zendende organisatie (kan een consortium zijn – min 3 AE organisaties) •Ontvangende organisatie (indien gekend) •Coördinator (kan zendende org zijn)

Stafmobiliteit (KA1) in GRUNDTVIG •Professionele ontwikkeling –Deelname aan gestructureerde cursus of ‘training event’ –Job shadowing / observatie in een relevante organisatie •Onderwijs- of opleidingsopdracht in een partnerorganisatie •Van 2 dagen tot 2 maanden

ERASMUS+ : KA1 GRUNDTVIG - 2 dagen : zonder reistijd - 1 maand = 30 dagen

Stafmobiliteit (KA1) in GRUNDTVIG •Duur: 1 of 2 jaar •Voor PERSONEELSLEDEN (hoeven nog niet gekend te zijn !) •Aantal: onbeperkt •Deadline: 17/03/2014 om 12u ‘s middags

Stafmobiliteit (KA1) in GRUNDTVIG •European Development Plan •! modernisering •> Noden van het personeel •Selectie, voorbereiding en opvolging •Erkenning van de leerresultaten en de disseminatie ervan WHY ?

Stafmobiliteit (KA1) in GRUNDTVIG •Learning agreement & erkenning van de leerresultaten • Gedetailleerd programma • Taken in het buitenland • Verworven kennis, vaardigheden, competenties • Monitoring, opvolging, mentoring • Evaluatie & erkenning /validation WHY ? Niet verplicht

KA 1 : financiering Bijzondere noden Mobiliteit Organisatie (p.p. € 350 – 100: € 200) Cursuskosten (€ 70 per dag / max 10 dagen) Extra* Deelname Reiskosten (afstand) Verblijf ( dag/week vergoeding) (land) * o.b.v. reële kosten

DOELSTELLINGEN: •Sleutelcompetenties en vaardigheden •Link met arbeidsmarkt en bijdrage aan een sociale maatschappij •bevorderen van kwaliteit en transparantie •‘modernisation’ •Meertaligheid en intercultureel bewustzijn ERASMUS+ : ‘Adult Learning’

KA1: doelstellingen •Lerenden beter ondersteunen in het verwerven van competenties om hun persoonlijke ontwikkeling en inzetbaarheid te vergroten •Professionele ontwikkeling van de lesgevers/vormingswerkers •Vreemde talenkennis •Andere culturen, landen, Europees burgerschap •Europese dimensie in de organisatie/vorming

KA1: doelstellingen •Vorming beter laten aansluiten bij de noden van de lerenden •Synergie bereiken tussen formeel, non- formeel leren, de beroepsopleiding, ondernemerschap en werkgelegenheid •Betere erkenning van competenties die men tijdens leermobiliteit in het buitenland opdeed

KA1: LEERmobiliteit •*beter kunnen begrijpen & omgaan met sociale, taalkundige en culturele diversiteit •* zich beter kunnen richten tot de noden van minder bevoordeelde groepen •* verbetering van professionele ontwikkeling en de carrière •* betere kennis van talen •* Motivatie en tevredenheid in het werk

* EPALE European Platform for Adult Learning ERASMUS+ : ‘Adult Learning’ * National Coordin for the implementation of the European Agenda for Adult Learning

Wie was Grundtvig? Nikolai Frederik Severin Grundtvig Deens priester en schrijver ‘Father of popular and adult education’