GRUNDTVIG & KA1 14/02/2014
De hoofdlijnen van Erasmus+ DRIE kernacties (key activities): 1.Leermobiliteit voor individuen 2.Samenwerking voor innovatie en goede praktijken 3.Steun voor beleidshervorming
WIE ? *Organisaties uit de Programma-Landen ERASMUS+ : ‘Adult Learning’ *Organisaties uit de volwasseneneducatie * Consortium van min 3 AE organisaties
Stafmobiliteit (KA1) in GRUNDTVIG •Zendende organisatie (kan een consortium zijn – min 3 AE organisaties) •Ontvangende organisatie (indien gekend) •Coördinator (kan zendende org zijn)
Stafmobiliteit (KA1) in GRUNDTVIG •Professionele ontwikkeling –Deelname aan gestructureerde cursus of ‘training event’ –Job shadowing / observatie in een relevante organisatie •Onderwijs- of opleidingsopdracht in een partnerorganisatie •Van 2 dagen tot 2 maanden
ERASMUS+ : KA1 GRUNDTVIG - 2 dagen : zonder reistijd - 1 maand = 30 dagen
Stafmobiliteit (KA1) in GRUNDTVIG •Duur: 1 of 2 jaar •Voor PERSONEELSLEDEN (hoeven nog niet gekend te zijn !) •Aantal: onbeperkt •Deadline: 17/03/2014 om 12u ‘s middags
Stafmobiliteit (KA1) in GRUNDTVIG •European Development Plan •! modernisering •> Noden van het personeel •Selectie, voorbereiding en opvolging •Erkenning van de leerresultaten en de disseminatie ervan WHY ?
Stafmobiliteit (KA1) in GRUNDTVIG •Learning agreement & erkenning van de leerresultaten • Gedetailleerd programma • Taken in het buitenland • Verworven kennis, vaardigheden, competenties • Monitoring, opvolging, mentoring • Evaluatie & erkenning /validation WHY ? Niet verplicht
KA 1 : financiering Bijzondere noden Mobiliteit Organisatie (p.p. € 350 – 100: € 200) Cursuskosten (€ 70 per dag / max 10 dagen) Extra* Deelname Reiskosten (afstand) Verblijf ( dag/week vergoeding) (land) * o.b.v. reële kosten
DOELSTELLINGEN: •Sleutelcompetenties en vaardigheden •Link met arbeidsmarkt en bijdrage aan een sociale maatschappij •bevorderen van kwaliteit en transparantie •‘modernisation’ •Meertaligheid en intercultureel bewustzijn ERASMUS+ : ‘Adult Learning’
KA1: doelstellingen •Lerenden beter ondersteunen in het verwerven van competenties om hun persoonlijke ontwikkeling en inzetbaarheid te vergroten •Professionele ontwikkeling van de lesgevers/vormingswerkers •Vreemde talenkennis •Andere culturen, landen, Europees burgerschap •Europese dimensie in de organisatie/vorming
KA1: doelstellingen •Vorming beter laten aansluiten bij de noden van de lerenden •Synergie bereiken tussen formeel, non- formeel leren, de beroepsopleiding, ondernemerschap en werkgelegenheid •Betere erkenning van competenties die men tijdens leermobiliteit in het buitenland opdeed
KA1: LEERmobiliteit •*beter kunnen begrijpen & omgaan met sociale, taalkundige en culturele diversiteit •* zich beter kunnen richten tot de noden van minder bevoordeelde groepen •* verbetering van professionele ontwikkeling en de carrière •* betere kennis van talen •* Motivatie en tevredenheid in het werk
* EPALE European Platform for Adult Learning ERASMUS+ : ‘Adult Learning’ * National Coordin for the implementation of the European Agenda for Adult Learning
Wie was Grundtvig? Nikolai Frederik Severin Grundtvig Deens priester en schrijver ‘Father of popular and adult education’