Het verhaal van Omix het onderwijs en de basisvaardigheden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

Kwaliteit en onderwijstijd
23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
Maatschappelijke Baten van Basisregistraties Project van de Stuurgroep Werkend Stelsel Serious Ambtenaar 2014 Ambassadeur worden van hergebruik.
Verkorten van niveau 4 opleidingen op het ROC van Twente
Beroepsonderwijs tijdens de energie transitie Vergroten uitstroom naar (top)sector energie dankzij unieke samenwerking. : HAN.
Van, voor én door het onderwijs.
BattleBots The school battle.
Van, voor én door het onderwijs. Een curriculum opgebouwd uit bouwstenen 12 november 2008 Ans Teunissen BOUWSTENEN.
Spelend leren, leren spelen Een training in sociale vaardigheden
Didactische werkvormen
Expertpaneldag ICT 20 maart 2012
© team 3 Ouderavond 2013 Dinsdag 24 september 2013.
Workshop Taalscholing op de werkvloer
Schoolsportclub SCOOL (Den Haag, stadsdeel Laak)
Challenge the future Delft University of Technology Onderwijs en Kwaliteitszorg Visitatie-ervaringen Paul Rullmann 15 oktober 2013.
CoP - PO Community of Practice – Primair Onderwijs
VTB Technasium Vakcollege
Ouderbetrokkenheid is altijd een persoonlijk verhaal !
Goed onderwijs maken we samen!
Training door Beleving Leo Scheers Studiedag ESF-project Komma
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Kenniskring Orde en veiligheid. Rol ECABO Visie praktijkgericht leren Scholing praktijkopleiders Sectorplan 2009.
Overdragen van de Informatica Peter de Waal Periode 4, 2009/2010.
Themabijeenkomst multimedia 22 juni Programma TijdOnderdeel 10.00Welkom en mededelingen 10.10Leren in Onlinecursus video 11.25pauze 11.40Workshop.
Competentiecatalogus Mechatronica
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Verdien jij meer zakgeld? Havo/Vwo-onderbouw VMBO-bovenbouw
Entreeopleidingen en herziening kwalificatiedossiers
De rol van Kenniscentra in het Onderwijs »Peter Weisscher »Regioconsultant PMLF.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Aan dit symposium werken ook mee: de ondernemersfederatie Westergozone, Commerciële Club Noordwest Friesland, Jonge Friezen Foarút en NHL Hogeschool. Schoolverlaters.
“ Op weg naar……..” Vitaliseringstraining voor het primair onderwijs.
Kennisatelier Stage 23 april 2009
Op naar…
1 Cultureel zelfportret
Van ICT-coördinator naar ICOACH
Competentiegericht leren vmbo
Van, voor én door het onderwijs.
Focus op Vakmanschap Nieuwe Kwalificatiedossiers VMBO 24 juni 2014
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Nieuwe kwalificatiestructuur MBO
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Burgerschap Scholen hebben de opdracht actief burgerschap
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Jorrit Blaas U moet veranderen: Meer muziek! 6 Meer bewegingsonderwijs! Radicaliseringslessen Vakoverstijgend 21st Century Skills! Meer Bildung!
Loopbaan Oriëntatie en – Begeleiding VOORLICHTING Sectorkeuze klas 2 Basisberoepsgerichte leerweg.
WELKOM Niveau 2 van smal naar breed ……………………………… Albert Jan Hoeve.
OVD 27 november 2015 Karin Geurts. Ontwerpen is keuzes maken.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Omix.
Werkveldbijeenkomst: De Zorg-opleidingen in een ‘nieuw jasje’
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
Opleiden binnen de dijkbewakingsorganisatie.
Doelen behalen met activiteiten
Trainingsaanbod bij het nieuwe Taalblokken
Doelen behalen met activiteiten
Praktijk Opleiders Cursus
Bedrijvigheid in de lessen economie!
Stichting Praktijkleren
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Visie op het economieonderwijs
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Welkom bij de informatieavond van groep 8
Transcript van de presentatie:

Het verhaal van Omix het onderwijs en de basisvaardigheden van, voor én door het onderwijs Het verhaal van Omix en de basisvaardigheden 15-01-2014

Netwerkpitch Vertel binnen 30 sec. iets unieks over jezelf wat anderen zullen onthouden en waar ze later op willen reageren. (werk / privé) 15-01-2014

Inhoud Aanleiding Omix Proces ontwikkelgroep Leerproducten in Omix Aan de slag in demo 15-01-2014

Aanleiding Focus op Vakmanschap verhoging onderwijskwaliteit, minder kwalificaties, vereenvoudiging stelsel Vragen deelnemers Praktijkleren meer structuur, flexibiliteit, werkvorm variatie Focus op vakmanschap: heroriëntering curriculum, basis-profiel-uitstroom , 1000-uren norm (meer les), nieuwe kwalificatiedossiers woensdag Vragen uit het land: meer structuur, flexibiliteit, variatie in werkvorm. 15-01-2014

ECABO Analyse naar mogelijke verwante praktijkonderdelen van 23 economisch – administratieve kwalificaties (2011) Financiële beroepen Bank en verzekeringen Secretariële beroepen Informatiedienstverlening Commerciële beroepen ICT-beroepen Juridische beroepen Orde & Veiligheid 15-01-2014

Verwantschap Klantcontacten Financiën & administratie 59 activiteiten, 11 Basisprocessen in 4 thema’s Klantcontacten Financiën & administratie Regelen & organiseren Informatie & documentatie 15-01-2014

Project Basisprocessen Opdrachten in leerlijnen Trainingen in basis-generieke vaardigheden Domeinbreed aanbieden Algemener niveau van kantoorvaardigheden Vaste structuur Variatie in werkvormen 15-01-2014

Project Basisprocessen Opdracht kwartetten 15-01-2014

Proces ontwikkelgroep SPeL CIS = Cognitief Informatieverwerkend Systeem 15-01-2014 Cognitief Informatieverwerkend Systeem

Proces ontwikkelgroep SPeL 15-01-2014 Peter Pel

Proces ontwikkelgroep Analyse van de taken / activiteiten in slow-slow-slow-motion zonder context Wat moet de leerling leren? Hoe moet een leerling dit leren? Welke middelen kan de leerling gebruiken? Welke houding hoort hier bij? Rol van feedback en reflectie 15-01-2014

informatie en documentatie Aan de slag Demo leerlijn informatie en documentatie 15-01-2014

Leerproducten: Omix Oriënterend en Opleidend Oriënterend (filmpje) - Trek je kaart - Later = Nu - Crisis in AmeRijck - Esonstad (A, B, C) Opleidend - Basisprocessen Demo Klantcontacten - Kennisopdrachten Financiën & administratie - Oefenopdrachten Regelen & organiseren - Onderzoeksopdrachten Informatie en documentatie - Projectopdrachten 15-01-2014

Van thema naar leerlijn: Opzet Opdrachten dicht bij de belevingswereld van de leerling Leerlingen leren diverse begrippen Opdrachten die een beroep doen op andere vaardigheden dan binnen de opleiding gebruikelijk zijn Training basisvaardigheden; bv. procenten en Excel Verschillende werkvormen: groepswerk, spel, individueel, met en zonder computer Afsluitende opdracht 15-01-2014

Van thema naar leerlijn: Plaats in curriculum Eerste periode(n) van de opleiding Doel is maximaal 80 dagdelen voor oriëntatie en opleiden basisvaardigheden Naast generieke vakken en specifiek beroepsgerichte onderdelen 15-01-2014

Afronding: Vragen? Wensen? 15-01-2014

Afronding: einde 15-01-2014