Het verhaal van Omix het onderwijs en de basisvaardigheden van, voor én door het onderwijs Het verhaal van Omix en de basisvaardigheden 15-01-2014
Netwerkpitch Vertel binnen 30 sec. iets unieks over jezelf wat anderen zullen onthouden en waar ze later op willen reageren. (werk / privé) 15-01-2014
Inhoud Aanleiding Omix Proces ontwikkelgroep Leerproducten in Omix Aan de slag in demo 15-01-2014
Aanleiding Focus op Vakmanschap verhoging onderwijskwaliteit, minder kwalificaties, vereenvoudiging stelsel Vragen deelnemers Praktijkleren meer structuur, flexibiliteit, werkvorm variatie Focus op vakmanschap: heroriëntering curriculum, basis-profiel-uitstroom , 1000-uren norm (meer les), nieuwe kwalificatiedossiers woensdag Vragen uit het land: meer structuur, flexibiliteit, variatie in werkvorm. 15-01-2014
ECABO Analyse naar mogelijke verwante praktijkonderdelen van 23 economisch – administratieve kwalificaties (2011) Financiële beroepen Bank en verzekeringen Secretariële beroepen Informatiedienstverlening Commerciële beroepen ICT-beroepen Juridische beroepen Orde & Veiligheid 15-01-2014
Verwantschap Klantcontacten Financiën & administratie 59 activiteiten, 11 Basisprocessen in 4 thema’s Klantcontacten Financiën & administratie Regelen & organiseren Informatie & documentatie 15-01-2014
Project Basisprocessen Opdrachten in leerlijnen Trainingen in basis-generieke vaardigheden Domeinbreed aanbieden Algemener niveau van kantoorvaardigheden Vaste structuur Variatie in werkvormen 15-01-2014
Project Basisprocessen Opdracht kwartetten 15-01-2014
Proces ontwikkelgroep SPeL CIS = Cognitief Informatieverwerkend Systeem 15-01-2014 Cognitief Informatieverwerkend Systeem
Proces ontwikkelgroep SPeL 15-01-2014 Peter Pel
Proces ontwikkelgroep Analyse van de taken / activiteiten in slow-slow-slow-motion zonder context Wat moet de leerling leren? Hoe moet een leerling dit leren? Welke middelen kan de leerling gebruiken? Welke houding hoort hier bij? Rol van feedback en reflectie 15-01-2014
informatie en documentatie Aan de slag Demo leerlijn informatie en documentatie 15-01-2014
Leerproducten: Omix Oriënterend en Opleidend Oriënterend (filmpje) - Trek je kaart - Later = Nu - Crisis in AmeRijck - Esonstad (A, B, C) Opleidend - Basisprocessen Demo Klantcontacten - Kennisopdrachten Financiën & administratie - Oefenopdrachten Regelen & organiseren - Onderzoeksopdrachten Informatie en documentatie - Projectopdrachten 15-01-2014
Van thema naar leerlijn: Opzet Opdrachten dicht bij de belevingswereld van de leerling Leerlingen leren diverse begrippen Opdrachten die een beroep doen op andere vaardigheden dan binnen de opleiding gebruikelijk zijn Training basisvaardigheden; bv. procenten en Excel Verschillende werkvormen: groepswerk, spel, individueel, met en zonder computer Afsluitende opdracht 15-01-2014
Van thema naar leerlijn: Plaats in curriculum Eerste periode(n) van de opleiding Doel is maximaal 80 dagdelen voor oriëntatie en opleiden basisvaardigheden Naast generieke vakken en specifiek beroepsgerichte onderdelen 15-01-2014
Afronding: Vragen? Wensen? 15-01-2014
Afronding: einde 15-01-2014