4C/ID Gebruikersdag, 17 april 2012, Utrecht 4C/ID Gaat Omhoog: Steigers van de Tweede Orde Jeroen J.G. van Merriënboer 4C/ID Gebruikersdag, 17 april 2012, Utrecht
Scaffolding Zelfsturing Scaffolding2 Discussie Inhoud Van Merrienboer, J. J. G., & Kirschner, P. A. (2012). Ten Steps to Complex Learning (2nd Rev. Ed.). Taylor & Francis.
Ordenen van simpel naar complex Scaffolding Leertaken Ordenen van simpel naar complex Scaffolding op elk niveau van complexiteit
Combinatie van Vormen van hulp Wat is scaffolding? Hulp bieden Geleidelijk laten afnemen van deze hulp Vormen van hulp Ondersteuning (support) Begeleiding (guidance) Beperking (constraints)
Ondersteuning given state goal state solution Beperking Begeleiding transformation interpretation interpretation solution generation problem solving process Beperking Begeleiding
Afnemende ondersteuning Uitgewerkte voorbeelden Oplossing gegeven Completeeropdrachten Oplossing deels gegeven Conventionele problemen Oplossing niet gegeven
Afnemende begeleiding uitgewerkte voorbeelden Completeeropdrachten Conventionele opdrachten Begeleiding Modelleren Zonder modelleren Met begeleiding docent Met proceswerkbladen Zonder hulp
Afnemende beperkingen Taak ABC Mag pas verder met B als A goed is afgerond Mag pas verder met C als A+B goed zijn afgerond Blokkeren niet-relevante operaties Functies geleidelijk toevoegen in een training-wheels interface Eerst gewone dan pas wetenschappelijke rekenmachine Steeds meer toolbars in een tekstverwerker
Zelfsturing Eigen leertaken kiezen Zelf bronnen/informatie zoeken
Zijn de principles voor scaffolding ook bruikbaar voor hogere-orde vaardigheden, zoals het zelf zoeken van bronnen of informatie en het zelf kiezen van leertaken?
Scaffolding2 - Bronnen of informatie zoeken Afnemende ondersteuning Relevante bronnen worden gegeven Relevante bronnen worden deels gegeven, en moeten deels door de student gezocht worden Student moet relevante bronnen zelfstandig identificeren
Afnemende begeleiding Het zoeken van relevante bronnen modelleren (expert modeling) Proceswerkbladen met een systematische probleemaanpak en heuristieken
Afnemende beperkingen Docent checkt de door een student geselecteerde bronnen voordat deze ze gaat bestuderen Het aantal bronnen dat geraadpleegd kan worden neemt geleidelijk toe (bijv. in een multimediale omgeving)
Scaffolding2 - Zelf leertaken kiezen Afnemende ondersteuning Student kiest taak op basis van gegeven beoordelingsresultaten en verbeterpunten Student formuleert verbeterpunten en kiest taken op basis van gegeven beoordelingsresultaten Student beoordeelt zichzelf, formuleert verbeterpunten en kiest taken
Afnemende begeleiding p/reflectie gesprekken op basis van portfolio Self-coaching protocollen Advies op taakselectie
Afnemende beperkingen Door leerling gekozen taak moet worden “goedgekeurd” voordat hieraan gewerkt gaat worden Ongeschikte taken kunnen (nog) niet gekozen worden geblokkeerd
Discussie Combineren van verschillende vormen van ondersteuning, begeleiding en beperking → onderzoek nodig Optimale combinatie hangt af van de te ontwikkelen hogere-orde vaardigheden Hoe kunnen eerste-orde en tweede-orde scaffolding het beste met elkaar verweven worden?
Conclusies Slecht nieuws: tweede-orde scaffolding op hogere-orde vaardigheden wordt pas effectief als eerste-orde scaffolding op domein-specifieke vaardigheden al “een eind op weg is” Goed nieuws: de technieken voor eerste-orde scaffolding van domeinspecifieke vaardigheden zijn ook goed bruikbaar voor tweede-orde scaffolding van hogere-orde vaardigheden