4C/ID Gebruikersdag, 17 april 2012, Utrecht

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Advertisements

Optimalisatie van de stapgrootte in de Systematische Probleem Aanpak (SPA) in Competentie-gebaseerde Multimediale Practica (CMP’s) Rob Nadolski, Paul Kirschner,
Daltonontwikkeling op Kapteynweg
BASISPRINCIPES 4C/ID Welkom!
Wat is goed onderwijsonderzoek?
Onderwijs ontwerpen voor het leren oplossen van informatie-problemen Iwan Wopereis Centre for Learning Sciences and Technologies (CELSTEC) Open University.
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
De ontwikkeling naar zelfregulerend leren
Een holistische benadering van instructieontwerp Liesbeth Kester
Academische vaardigheden als competentie binnen een bachelor programma. Hobbels en valkuilen van een op het 4C-ID model gebaseerd traject. Dr. H.Roebertsen.
ICT voor Complex Leren Jeroen J.G. van Merriënboer
Business Onderwijs: vakgericht of competentiegericht
SQL & datamodelleren.
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
Workshop Onderzoeksontwerp
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne S. Helsdingen 1, Ludo W. van Meeuwen 1,3, Saskia Brand-Gruwel 1, Jeroen J.G. van Merriënboer 1,2, & Jeano J.P.R. de Bock.
ICT en ontwerpprincipes bij competentiegericht opleiden
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Jeroen van Merriënboer Themadag VOR-divisie ICT Saxion, Deventer, 19 januari 2006 Flexibilisering en de Paradox van de Keuze.
Kenniskring Orde en veiligheid. Rol ECABO Visie praktijkgericht leren Scholing praktijkopleiders Sectorplan 2009.
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Van opgave naar som….
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Keuze van de VMBO leerling
WAT IS L.O.B. ? ? ?.
Workshop arbeidsmarktinformatie (PSW/UWV),
Studiecoaches voor (HBO/ WO) studenten met een vorm van autisme
‘Van mini-PW naar PW en verder’
Instructietechnologie Hans van der Meij Tim Post
Self-directed learning in het beroepsonderwijs Dr. Saskia Brand-Gruwel.
Route van PO naar VO. Route van PO naar VO Wat brengt de wet passend onderwijs ons oud nieuw Steeds meer kinderen werden doorverwezen naar het speciaal.
4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer
Het 4C/ID model: Geknipt voor een kappersopleiding Wendy Kicken.
Valkuilen bij het ontwerpen volgens 4C/ID
Amsterdam Airport Schiphol 1 Ludo W. van Meeuwen 1,3, Saskia Brand-Gruwel 1, Jeroen J.G. van Merriënboer 1,2, & Jeano J.P.R. de Bock 3 1 Open University.
Procedurele adviesmodellen en het effect op de ontwikkeling van ‘self-assessment’ en taakselectie vaardigheden en domein- specifieke vaardigheden Bettine.
Leertaken ontwerpen voor het leren van informatievaardigheden in het hoger onderwijs Workshop 15 oktober 2010 Iwan Wopereis, CELSTEC, Open University of.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
Onderzoek Doorlopende Leerlijnen vmbo-mbo Peter den Boer Lector keuzeprocessen/loopbaanleren ROC WB.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne Helsdingen Saskia Brand-Gruwel CELSTEC, OUNL Jeroen van Merriënboer Universiteit Maastricht 26 juni 2009 Project Outreach.
Valkuilen bij het ontwerpen van competentiegericht onderwijs Jeroen J.G. van Merriënboer Derde 4C/ID Gebruikersconferentie, Studiecentrum OUNL, Utrecht,
Amsterdam Airport Schiphol 1 Ludo van Meeuwen 1,3, Saskia Brand-Gruwel 1, Jeroen van Merriënboer 1,2, & Jeano de Bock 3 1 Open University of the Netherlands,
Kritische internet- en onderzoeksvaardigheden: 4 modellen vergeleken Hanneke Banine-de Smit.
Uitleg en vertaling naar uitwerking nieuw KD
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
Zelfsturend leren wordt je aangeleerd Kom over de Brug! 25 mei 2016 Patrick Sins Ineke Vermeulen Emmy Vrieling Alieke van Dijk Het effectief professionaliseren.
Profielwerkstuk Gedrag en Maatschappij Vwo-scholieren die een profielwerkstuk willen maken op het gebied van gedrag of maatschappij, kunnen gecoacht worden.
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Tutoraat, Mentoraat PSYCHOLOGIE UvA Waarom? Wat & HOE?
Jan van der Veen, Fer Coenders, Jan Jaap Wietsma
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Flitstraining RAPP-it: de snelle reflectie app
Educatieve Games – Leermiddel of Lapmiddel?
Tool IE-3: Kenmerken van probleem-oplosopdrachten
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Student-centered learning Student-centered learning is het proces waar bij studenten makkelijk kunnen leren plannen, tactieken toepassen om het studeren.
Ondersteunen van Zelfregulatie
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
Educational support & innovation
Research Centre for Education and the Labour Market
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Product van TU Delft, SEC
Zelfregulatie op Cartesius2
Product van TU Delft, SEC
MOOC IN CLIL Kathy Demeulenaere
Transcript van de presentatie:

4C/ID Gebruikersdag, 17 april 2012, Utrecht 4C/ID Gaat Omhoog: Steigers van de Tweede Orde Jeroen J.G. van Merriënboer 4C/ID Gebruikersdag, 17 april 2012, Utrecht

Scaffolding Zelfsturing Scaffolding2 Discussie Inhoud Van Merrienboer, J. J. G., & Kirschner, P. A. (2012). Ten Steps to Complex Learning (2nd Rev. Ed.). Taylor & Francis.

Ordenen van simpel naar complex Scaffolding Leertaken Ordenen van simpel naar complex Scaffolding op elk niveau van complexiteit

Combinatie van Vormen van hulp Wat is scaffolding? Hulp bieden Geleidelijk laten afnemen van deze hulp Vormen van hulp Ondersteuning (support) Begeleiding (guidance) Beperking (constraints)

Ondersteuning given state goal state solution Beperking Begeleiding transformation interpretation interpretation solution generation problem solving process Beperking Begeleiding

Afnemende ondersteuning Uitgewerkte voorbeelden Oplossing gegeven Completeeropdrachten Oplossing deels gegeven Conventionele problemen Oplossing niet gegeven

Afnemende begeleiding uitgewerkte voorbeelden Completeeropdrachten Conventionele opdrachten Begeleiding Modelleren Zonder modelleren Met begeleiding docent Met proceswerkbladen Zonder hulp

Afnemende beperkingen Taak ABC Mag pas verder met B als A goed is afgerond Mag pas verder met C als A+B goed zijn afgerond Blokkeren niet-relevante operaties Functies geleidelijk toevoegen in een training-wheels interface Eerst gewone dan pas wetenschappelijke rekenmachine Steeds meer toolbars in een tekstverwerker

Zelfsturing Eigen leertaken kiezen Zelf bronnen/informatie zoeken

Zijn de principles voor scaffolding ook bruikbaar voor hogere-orde vaardigheden, zoals het zelf zoeken van bronnen of informatie en het zelf kiezen van leertaken?

Scaffolding2 - Bronnen of informatie zoeken Afnemende ondersteuning Relevante bronnen worden gegeven Relevante bronnen worden deels gegeven, en moeten deels door de student gezocht worden Student moet relevante bronnen zelfstandig identificeren

Afnemende begeleiding Het zoeken van relevante bronnen modelleren (expert modeling) Proceswerkbladen met een systematische probleemaanpak en heuristieken

Afnemende beperkingen Docent checkt de door een student geselecteerde bronnen voordat deze ze gaat bestuderen Het aantal bronnen dat geraadpleegd kan worden neemt geleidelijk toe (bijv. in een multimediale omgeving)

Scaffolding2 - Zelf leertaken kiezen Afnemende ondersteuning Student kiest taak op basis van gegeven beoordelingsresultaten en verbeterpunten Student formuleert verbeterpunten en kiest taken op basis van gegeven beoordelingsresultaten Student beoordeelt zichzelf, formuleert verbeterpunten en kiest taken

Afnemende begeleiding p/reflectie gesprekken op basis van portfolio Self-coaching protocollen Advies op taakselectie

Afnemende beperkingen Door leerling gekozen taak moet worden “goedgekeurd” voordat hieraan gewerkt gaat worden Ongeschikte taken kunnen (nog) niet gekozen worden geblokkeerd

Discussie Combineren van verschillende vormen van ondersteuning, begeleiding en beperking → onderzoek nodig Optimale combinatie hangt af van de te ontwikkelen hogere-orde vaardigheden Hoe kunnen eerste-orde en tweede-orde scaffolding het beste met elkaar verweven worden?

Conclusies Slecht nieuws: tweede-orde scaffolding op hogere-orde vaardigheden wordt pas effectief als eerste-orde scaffolding op domein-specifieke vaardigheden al “een eind op weg is” Goed nieuws: de technieken voor eerste-orde scaffolding van domeinspecifieke vaardigheden zijn ook goed bruikbaar voor tweede-orde scaffolding van hogere-orde vaardigheden