1 FOD IBZ veiligheid en preventie Workshop diefstalpreventieadviseurs 5 juni 2012.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Jongeren over politiek
KWALITEITSZORG november 2012
‘Mag ik even binnenkomen…?’
Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
De elektronische verzamelaanvraag Ruben Fontaine Markt- en Inkomensbeheer – dienst Aangiftes.
Edushock leerfestival
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Paulus' eerste brief aan Korinthe (20) 23 januari 2013 Bodegraven.
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
Beter afspelen.
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
December 2007 Dimarso N.V., opererend onder de commerciële naam TNS Dimarso en hierna TNS Dimarso genoemd, beschikt exclusief over het auteursrecht van.
MMNM 2011 Marketingcommunicatie.
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
1 COVER: Selecteer het grijze vlak hiernaast met rechtsklik & kies ‘change picture’ voor een ander beeld of verwijder deze slide & kies in de menubalk.
© 2010 Noordhoff UitgeversMarketingcommunicatiestrategie.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Keuzeondersteunend model voor inbouwpakketten bij herbestemmingsprojecten Eindcolloquium Wiebrand Bunt.
Een Concert van het Nederlands Philharmonisch Orkest LES 4 1.
INITIATIE DEFINITIESELECTIECONCIPIËREN INBEDDING IN ORGANISATIE ONDERHOUD Opdrachtgever/ Projectleider Eigenaar Architect en zijn team Stakeholders INITIATIEDEFINITIESELECTIECONCIPIËRENINBEDDINGONDERHOUD.
Presenteren voor starters
Een optimale benutting van vierkante meters Breda, 6 juni 2007.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Kansen Voor Jongeren Voorlichtingsbijeenkomst 26 maart 2012.
Tevredenheids- enquête 2012 P. Grouwels Inleiding Mogelijke antwoorden: Zeer goed: 4 sterren ****: volledig tevreden; Goed: 3 sterren ***:
Kwaliteit van Geestelijke Verzorging 2e Symposium Religie en Zorg, vrijdag 22 juni 2012 Bijdrage Drs. Joleen Kieneker Student religiewetenschap en bestuurder.
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
9 januari 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 11 1 Wordt mijn navolgers, gelijk ook ik Christus navolg. 2.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
EVEN HELDER KRIJGEN EVEN DE VRAAG HEEL HELDER KRIJGEN VOORDAT JE ZOMAAR AAN DE SLAG GAAT?
Verandering & Weerstand
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Elke 7 seconden een nieuw getal
Softwarepakket voor het catalogeren en determineren van fruitsoorten
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
1. 2 De ontwikkeling van creatieve concepten t.b.v. mediacampagnes. Peter van Kessel Creatief Directeur, Headland Interactive.
Tevreden over de VDAB? 1.Vóór het meten 2.Het meten en rapporteren 3.Het verbeteren 4.De resultaten 5.Mensen en meten.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Onderwijsconferentie
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Differentieren Lesweek 7
Workshop Informatievaardigheden
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Op Stap naar het SO versie met oefeningen
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
‘Mag ik even binnenkomen…?’ Preventie van woningovervallen, babbeltrucs en inbraak.
In opdracht van NOC*NSF
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Uw financiële gezondheid vandaag en in de toekomst Ingrid De Muynck Steve Wagemans.
Waar gaat het nou toch om?!
Een organisatie van stad Kortrijk, Directie Cultuur, Team Jeugd i.s.m. Hogeschool West – Vlaanderen departement HIEPSO.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
Feedback bij de strategieën van de werkgroep alcohol Gezondheidsconferentie tabak, alcohol en drugs 30 november 2006.
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
23 mei 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 6: hoofdst.1: de wijsheid van de wereld hoofdst.2: de wijsheid van God hoofdst.3: Gods akker en Gods bouwwerk.
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Transcript van de presentatie:

1 FOD IBZ veiligheid en preventie Workshop diefstalpreventieadviseurs 5 juni 2012

2 WELKOM!BIENVENUE!

3 Waarom we u hebben uitgenodigd  Inzichten geven o Kansen en inspiratie om uw communicatie te verbeteren o Even stilstaan bij uw persoonlijke communicatie-acties  Kennis delen o Goede praktijken uitwisselen o Input geven voor handleiding voor alle DPA’s  Het IBZ inzichten geven o Materiaal en middelen beter afstemmen op het gebruik op het terrein

4 Programma  Twee werkgroepen: o Franstalige werkgroep o Nederlandstalige werkgroep  Inzichten o Essentiële bouwstenen voor uw communicatie o Wie bereiken en waarom?  Werksessie 1 o Uw visie op goede praktijken, mogelijkheden en beperkingen  Werksessie 2 o Gebruiksmogelijkheden van (bestaande) communicatiemiddelen

5 Timing  13u00: Welkom  13u10: Inzichten in communicatie  14u30: pauze  14u45: Werksessie 1  15u45: Werksessie 2  16u30: einde

6

7 Even kennismaken…  Wie bent u? o Dienst? o Functie? o Ervaring?  Geef 1 belangrijke eigenschap van een goed diefstalpreventieadviseur: o Noteer de eigenschap op een groene Post-it

8 Inzichten in communicatie

9 Communicatie als inbreker  Essentie = gedragsverandering bewerkstelligen “Inbreken” in bestaand gedrag noodzakelijk Communicatiemiddelen als breekijzer

10

11

12 Communicatieproces Voor een goed begrip… BOODSCHAP afwijking Wie is dat? Middelen “Burger” DPA Doelgroep(en)

13 DPA… wie zegt u?  Wat is een diefstalpreventieadviseur? o Persoon o Werkzaam bij gemeente of politiezone o Opgeleid door Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken of door de Politiescholen.  Wat doet de diefstalpreventieadviseur zijn? o objectief en volledig kosteloos advies geven over inbraakbeveiliging; o preventie advies geven aan de kandidaat-bouwers of mensen die een woning renoveren, soms op basis van door de architect gemaakte plannen o adviseren van zelfstandigen, handelaars, uitoefenaars van vrije beroepen,... over de beveiliging tegen inbraak/overvallen/winkeldiefstal o geven van uitleg/conferenties over criminaliteitspreventie aan verschillende doelgroepen (op vraag van burgergroeperingen, wijkverenigingen, handelaarsverenigingen, beroepsverenigingen,...) o aanreiken van relevante en actuele informatie over diefstalpreventiemateriaal en over verschillende beveiligings- en preventietechnieken Teveel info voor een eerste kennismaking!

14 De essentie  Diefstalpreventieadviseur = o Speciaal opgeleide politieman/vrouw die op uw vraag volledig kosteloos en vertrouwelijk een persoonlijk en praktisch advies geeft over inbraakbeveiliging van uw woning of winkel

15 De essentie  Diefstalpreventieadviseur = o Speciaal opgeleide gemeente-ambtenaar die op uw vraag objectief, volledig kosteloos en vertrouwelijk een persoonlijk en praktisch advies geeft over inbraakbeveiliging van uw woning of winkel

16 Op zoek naar de doelgroep  Wie wil je bereiken? o Iedereen, alle burgers = nonsens! = niet opportuun o Doelgroepafbakening noodzakelijk • Zonder doelgroepafbakening maakt uw communicatie weinig kans • Zoek naar niches o Belang: • Communicatie op maat van de doelgroep • Communicatie afgestemd op leefwereld van de doelgroep

17 Communicatieproces Daarom … eerst bepalen wat je precies wil bereiken … vervolgens bepalen bij wie je dat precies wil bereiken = doelgroep bepalen … dan de boodschap formuleren die daarbij past … pas daarna kiezen voor de geschikte communicatiemiddelen

18 Hoe? Bepalen van doelgroepen = sleutel van geslaagde communicatie

19 Hoe?  Stap 1: Wie wil je bereiken?  Stap 2: Wie kan je in de praktijk goed bereiken?  Stap 3: aanpak bepalen per doelgroep

20 Op zoek naar een doelgroep Stap 1: Wie wil je bereiken?

21 Op zoek naar een doelgroep  Wie wil je bereiken in zijn algemeenheid? vb. Aanmoedigen om te investeren in inbraakveilige woningen “Doelgroep” = iedereen die een woning of huurpand bezit en in staat is te investeren in beveiligingsmaatregelen

22 Op zoek naar een doelgroep  iedereen die een woning of huurpand bezit en in staat is te investeren in beveiligingsmaatregelen = theoretische definitie  In de praktijk: o nooit volledig bereikbaar o Communiceren is in dit geval: • Niet efficiënt: inspanning versus return • Niet zinvol: diversificatie noodzakelijk • Niet wenselijk: vb. bepaalde ‘subgroepen’ zijn belangrijker • Niet altijd haalbaar: vb. middelen  Kleinere, meer afgelijnde doelgroepen nodig

23 Waarom kleinere doelgroepen?  Grotere succeskans: o Meer mogelijkheden om in te spelen op behoeften, gedragingen, leefsituatie… o Beter afstemmen op drempels o Verschillende snelheden gedragsverandering  Geen informatieverzadiging o Veelheid aan campagnes o Alleen hen aanspreken die het meest overtuigd moeten worden

24 Op zoek naar een doelgroep Stap 2: Wie kan je in de praktijk goed bereiken?

25 Op zoek naar een doelgroep  Een handige doelgroep is = o Min of meer homogeen o Heeft specifieke kenmerken

26 Op zoek naar een doelgroep  Voorwaarden: o Homogeen o Meetbaar en aflijnbaar o Voldoende groot o Bereikbaar Gemeenschappelijke boodschap Duidelijk profiel Moet de inspanning waard zijn Anders onmogelijk om ermee te communiceren

27 Op zoek naar een doelgroep  Homogeen o Indien teveel verschillen in éénzelfde doelgroep = foute indeling! -> opdelen in kleinere doelgroepen?

28 Op zoek naar een doelgroep  Meetbaar en aflijnbaar o Identificeerbaar o Indien niet mogelijk: communicatie inschakelen om af te lijnen vb. Diefstal met list: “Woont u in een serviceflat en belt er bij u al eens een kennis aan van een buur? Dan bestaat de kans dat u een dief binnen laat. Vraag de diefstalpreventieadviseur hoe u dit kan voorkomen.”

29 Op zoek naar een doelgroep  Voldoende groot o Theoretisch = elk individu is een doelgroep o In de praktijk: beperkte middelen • Inspanningen moeten verdedigbaar zijn!  Kostprijs  Tijdsbesteding  Investering • Maak verstandige keuzes  Vraag vb. Dienst bevolking om gegevens of inzichten

30 Op zoek naar een doelgroep  Bereikbaar o Communicatiekanalen o Distributiekanalen  Niet bereikbaar? o Geen doelgroep! • Vb. Kansarmen o Oplossing: tussenpersonen kunnen dit omzeilen • Vb. Buurtwerkers

31 Op zoek naar een doelgroep  Feitelijke persoonskenmerken  Subjectieve persoonskenmerken  Gedragskenmerken

32 Feitelijke persoonskenmerken  Geslacht  Leeftijd(sgroep) o Ontwikkelingsindeling o Generatie (tijdskader) o Levensfase (instelling)  Socio-economische criteria o Opleidingsniveau o Inkomen o Beroepssituatie o …

33 Feitelijke persoonskenmerken  Woonplaats o Regio o Type woning o Buurt o …  Gezinskenmerken o Gezinsvormen o Aantal kinderen o …  Subcultuur o Etnische afkomst o Religieuze gemeenschappen o …

34 Oefening

35 Op zoek naar een doelgroep  Feitelijke persoonskenmerken  Subjectieve persoonskenmerken  Gedragskenmerken

36 Subjectieve persoonskenmerken  Levensstijl  Sociale klasse o Op basis van waarden, normen en opvattingen  Persoonlijkheid  Weinig studie-informatie voorhanden: moeilijk bruikbaar

37 Op zoek naar een doelgroep  Feitelijke persoonskenmerken  Subjectieve persoonskenmerken  Gedragskenmerken

38 Gedragskenmerken  Frequentie van het gedrag o Doelgroep die fout gedrag vaker stelt dan andere (vb. jongeren, mensen zonder eigenaarservaring…)  Gevolgen van gedrag o Doelgroep die gedrag stelt dat meer kans geeft tot inbraak dan andere  Snelheid van aanname van gedrag o Bereidwilligheid, mogelijkheden om gedrag aan te passen…  Fase van gedragsverandering waarin men zich bevindt

39 Fase van gedragsverandering waarin men zich bevindt  6 stadia van (gedrags)verandering onderscheiden: o een voorbeschouwingfase • waarin men zich nog niet bewust is van een probleem en niet overweegt om zijn gedrag te veranderen) • Vb. Onbewust dat inbraak hen ook kan overkomen o een overpeinzingfase • waarin men de voor- en nadelen afweegt en overweegt om het gedrag te veranderen • Vb. Men vraagt zich de zin of onzin van inbraakwerende maatregelen af o een voorbereidingsfase • waarin men zich voorneemt om wat aan het gedrag te doen • Vb. Men neemt zich voor om niet langer vensters op gelijkvloers open te zetten (maar doet het nog steeds niet: “De volgende keer zal ik….”) o een actiefase • waarin men het nieuwe gedrag vertoont • Vb. Een eerste maal op vakantie zonder overvolle brievenbus o een fase van gedragsbehoud • waarin men het nieuwe gedrag heeft volgehouden • Vb. Steeds op vakantie zonder overvolle brievenbus o een eventuele fase van herval: • als het nieuwe gedrag niet wordt volgehouden

40 Doelgroepkeuze bij uitvoering  Prioriteiten stellen o Is er de mogelijkheid om alle doelgroepen te benaderen? o Welke doelgroepen zijn prioritair? • Cfr. Veiligheidsmonitor, input interventieploegen politie, gemeentelijke prioriteiten,… o Welke pak ik eerst aan? Welke volgend(e) ja(a)r(en)? • Periodiek? • Cyclus?  Bereikbaarheid voorop stellen o Rechtstreeks o Onrechtreeks

41 Prioriteiten stellen  Keuze voor meest efficiënte doelgroepen: o Mensen met voorbeeldfunctie • Voortrekkersrol • kan anderen beïnvloeden • vertoont meest zichtbaar gedrag… o Hoog rendement van inspanning

42 Prioriteiten stellen  Keuze voor doelgroep die er het minst erg aan toe is o Preventief handelen o Investering op langere termijn

43 Prioriteiten stellen  Keuze voor doelgroepen die er het ergst aan toe is o Aanpakken meest problematisch gedrag o Investering met sneller effect op korte termijn

44 Prioriteiten stellen  Keuze voor doelgroepen die minst weerbaar zijn o Weinig kans om gedrag op eigen houtje bij te stellen o Zeer zinvol, maar intensief

45 Prioriteiten stellen  Keuze voor doelgroepen die goedkoop/eenvoudig bereikbaar zijn

46 Doelgroepenkeuze bij uitvoering  Prioriteiten stellen o Is er de mogelijkheid om alle doelgroepen te benaderen? o Welke doelgroepen zijn prioritair?  Bereikbaarheid voorop stellen o Rechtstreeks o Onrechtstreeks: tussenpersonen

47 Bereikbaarheid  Tussenpersonen o Impact: • Autoriteit • Kennisniveau • Invloed o Ondersteuning: • Uitdragen boodschap • Draagkracht o Distributie • Netwerk • Eigen middelen • In het hart van de doelgroep What’s in there for me? Controle over de inhoud?

48 Oefening  Zoek tussenpersonen: o Gemeentelijk niveau o Wijkwerking o Politiediensten o Woonfuncties

49 Op zoek naar een doelgroep Stap 3: aanpak bepalen per doelgroep

50 Aanpak 1. Stel prioriteiten in doelgroepen 2. Bepaal voor elke doelgroep de boodschap 3. Bepaal het meest geschikte tijdstip om de doelgroep te bereiken 4. Zoek een geschikt communicatiemiddel 5. Stel een planning op 1. Per doelgroep 2. Cyclus (realistisch -> meerjarenplan)

51 Voorbeeld 1. Doelgroep: inwoners die gaan verbouwen 2. Boodschap: overtuig! 1. Boodschap: « Uw verbouwing is een ideale gelegenheid om uw gezin en woning te beschermen tegen diefstal » 2. Overtuigen met: 1. Fiscale aftrekbaarheid en premiestelsels 2. Weinig bijkomende moeite 3. Gratis advies voor bouwtechnische maatregelen 4. Onafhankelijk advies (niet leveranciersgebonden) 5. Op maat 6. Tekst emotioneel en inhoudelijk aangepast op leefwereld van de doelgroep!

52 Voorbeeld 3. Tijdstip: 1. Aanvraag bouwvergunning 2. Aanvraag offertes 3. Aanvraag subsidiereglementering 4. Communicatiemiddel 1. Inzetten van tussenpersonen: Vb. Dienst Stedenbouw, Woonwinkel,…. 2. Afstemmen op documenten van tussenpersonen 5. Planning 1. Afstemmen op communicatie van tussenpersonen Vb. Bij verspreiden nieuw subsidiereglement

53 Door de klant gevraagde doelgroepbenadering

54 Een vat vol argumenten om te overtuigen  Gebruik alleen die argumenten nodig om specifieke doelgroep te overtuigen!  Bescherming, veiligheid  Kennis van zaken  Bouwtechnisch advies  Maatregelen hoeven niet altijd geld te kosten  Vertrouwelijk  Afgestemd op uw persoonlijke situatie  Onafhankelijk  Kennis van mogelijkheden  Komt naar u toe  Kennis van oplossingen  Overheidsgebonden (autoriteit)  Helpt bij moeilijke technische onderwerpen  Ervaringsdeskundig  Kennis van normering  Kent als politieman de specifieke problematieken  Kent de administratieve aspecten  Verwijst door naar andere overheidsinstanties  …

55 Werksessie 1

56 Uw ervaringen met communicatie  Geef twee voorbeelden van communicatie- initiatieven op gemeentelijk niveau die volgens u succesvol waren o Incl. doelgroep, communicatiemiddel, ogenblik o Noteer elk voorbeeld op groene Post-It  Geef twee voorbeelden van communicatie- initiatieven aan die niet goed (genoeg) hebben gewerkt o Incl. waarom niet o Noteer elk voorbeeld op gele Post-It

57 Uw ervaringen met communicatie  Kent u de gemeentelijke communicatiemiddelen?  Maakt u er gebruik van? Hoe?

58 Uw ervaringen met communicatie  Twee groepen DPA’s: o Gemeente-ambtenaren o Politiepersoneel  Gemeente-ambtenaren: inventariseer de manieren waarop u met de politie samenwerkt om uw publiek te bereiken  Politiepersoneel: inventariseer de manieren waarop u met de gemeentediensten samenwerkt om uw publiek te bereiken  Noteer op flip chart

59 Uw ervaringen met communicatie  En wat met samenwerking met andere instanties? o Wijkwerking o Verenigingen o …

60 Werksessie 2

61 Communicatiemiddelen van IBZ  Welke communicatiemiddelen kent u?

62 Communicatiemiddelen van IBZ

63 Communicatiemiddelen van IBZ  Welke communicatiemiddelen ontbreken en zouden een belangrijke hulp zijn?