CROSSLAB SENSORY SHOPPING

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redekundig ontleden Over waarom, wat en hoe....
Advertisements

Dag 12. Dag 12 Dag 12 van het dagboek Hallootjes, Hoe is het bij jullie? Ik hoop dat jullie je een beetje beter voelen dan wij hier. Want het is toch.
Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Oude wijsdom uit China Niet klikken Geluid aan.
Wat is er met mijn mama? Informatie over de ziekte ALS bedoeld voor kinderen op de basisschool. (Met nadruk bedoeld om samen met uw kind door te nemen)
IJsje is het zachtste beertje van de hele wereld. Voel maar in het boek!
De Vrouw Toen God de vrouw schiep was hij nog laat bezig op de 6e dag.
Alles wat een begin heeft, heeft ook een einde
The 6th sense.
Dag 2. Dag 2 Dag 2 van het dagboek Aloha allemaal, Zo daar ben ik weer. Hoe gaat het met jullie? Zijn jullie al benieuwd naar wat ik vandaag allemaal.
Een kruikenverhaal Een waterdrager vervoerde twee kruiken welke op een stuk hout over zijn schouders hingen. Maar één van de twee had een barst. Terwijl.
Dag 6 Dag 6 van het dagboek Halihalo lieve kindertjes, Brrr… wat was het koud vannacht op de daken. We zijn de hele nacht op pad geweest met onze zakken.
Crosslab Sensory Shopping
AARDRIJKSKUNDE Waar gaat dat over ?.
Project week 1 Foto’s van reclame onderweg
Hoofdstuk ‘Contact’ ZINTUIGEN.
Crosslab Sensory Shopping
RUIKEN VOELEN ZIEN PROEVEN HOREN CROSSLAB ZINTUIGEN.
Gedachten bij het ouder worden.
Riske Pasman Lifestyle&Design 3DD De vijf zintuigen. Crosslab.
Temperatuur en volume Uitzetten of krimpen
Zintuigen Sandra Keijzer
S-889B-1 De wereld van geur en smaak Quest International bv 2006.
De schaduw en het licht Tekst Toon Hermans Muziek James Galway
Dit is Isabel 1.
SOAP SHOP Soapshop helpt: Veel kinderen houden niet van in bad gaan en zich te moeten wassen. De soapshop is vooral ontwikkeld om kinderen over hun.
Een lessenserie van drie lessen
3. Over smaak valt niet te twisten
De kleur blauw stond centraal in dit project Cuma-dag was wel leuk je kan der van alles doen, je kunt kleding ontwerpen, Voertuigen maken, muziek maken,
en je hebt ook hele mooie wagons waar je uit kan kijken boven de trein, panoramawagons heette dat.
dus dat zag je inderdaad zo af en toe gebeuren. dus we gingen 's-morgens om zes uur in de bus en toen waren we daar dan om 'n uur of half tien bij die.
Glow.
Glow.
Natuurkunde & Scheikunde
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Dit digitale prentenboek staat op
Interpreteren van data
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Experience Design Opdracht 1 Advies voor Bionade
Luca Knegtering 3dd. Luca Knegtering 3dd Proefjes: Door de proefjes die we hebben gedaan in crosslab ben ik meer te weten gekomen over hoe je zintuigen.
E-minds Gemaakt door: Marie Joëlle. Menu.  E-minds  Foto's  Zwem game  Stop filmpje.
Crosslab Sensory Shopping H e ar Feel Smell See taste.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
De Les van de Vlinder ”Op een dag, verscheen er een kleine opening in een cocon. Een man zat uren te kijken hoe de vlinder zijn lijf door de kleine opening.
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Wat is de zin van het leven?
Door : Lotte Steffi yade
Lees de volgende dia’s aandachtig !
Een kruikenverhaal Een waterdrager vervoerde twee kruiken welke op een juk over zijn schouders hingen. Eén van de twee kruiken vertoonde een barst. En.
Om soms eens dieper over na te denken
De Les van de Vlinder ”Op een dag, verscheen er een kleine opening in een cocon. Een man zat uren te kijken hoe de vlinder zijn lijf door de kleine opening.
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Investigating the power of senses, shopping and new media
Een kruikenverhaal. Een waterdrager vervoerde twee kruiken
De herfst is begonnen.
WHTSNXT? PROCESGERICHT, ACTUEEL EN LEERLINGGESTUURD FANTASTIC VOYAGE.
Gemaakt door Roos de Boer ylia lijkt een gewoon meisje. Maar eigenlijk niet want ze woont bij een heel heksenvolk. Maar ylia is nog geen heks. Maar dat.
Trillingen Klik op de pijltjes van je toetsenbord om naar de volgende of vorige dia te gaan. Hallo allemaal, we gaan het hebben over: dubbelklik.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
waarneming en regeling !
Hoofdstuk 1 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Augustus 2015.
Xperimenta 12 oktober zintuigen.
Groepje: Samy, Ishan, Arik en Harsimran
Thema Zintuigen.
Zintuiglijke waarneming
De schrijver mee op reis
Thema Zintuigen.
EINDE VAN DE SURVIVALWEEK!
Transcript van de presentatie:

CROSSLAB SENSORY SHOPPING Roos Schildwacht Lifestyle & Design 3DE

ZINTUIGEN EN HET DAGELIJKSE LEVEN… Zien, horen, voelen, ruiken proeven. Deze zintuigen gebruiken we dagelijks, bij alles wat we doen. We kunnen niet zonder… Deze zintuigen werken in combinatie met elkaar. Maar wat nou als je dit zou verstoren, en een zintuig uitschakeld?

ZIEN

Het oog… Je ogen gebruik je bij alles wat je doet. Onbewust, want zodra je het zintuig uitschakeld gebeurd er iets raars. Je raakt de controle kwijt. De controle die zo “normaal” is!

Zien met je handen? Dit is een vraag waar niet een kant-en-klaar antwoord op is. D. m. v. een onderzoek waarbij je geblinddoekt moest voelen wat er getekend was (tekening met relief) gingen we in de Crosslab- les kijken of je met je handen kon zien. Doordat het oog was uitgeschakeld, moest je je zeer goed concentreren op de vorm en het was moeilijk om een goed beeld te krijgen van wat er getekend was. Als het vervolgens te lang duurde, mocht je het proberen te tekenen. Opvallend was dat na het tekenen, de meeste het goed kon raden. Dit dus met weer het zintuig erbij! Of je nu kunt zien met je handen? Ik denk het niet, je handen zijn om te voelen. En het zicht gebeurd met je hersenen, je visualiseerd een passend beeld.

Waarneer is zien nou zien? Ik vind het interessant om te bekijken waarneer je nou echt iets ziet. Wat is het verschil tussen een visualisatie en het geen dat je letterlijk voor je ziet. Het is een interessante combinatie. Door de alles wat je in het “echt” gezien hebt, kun je nu visualiseren. Je herkent het beeld. Je “ziet” dus iets in je hoofd. Het zijn twee manieren van zien. Beide gebruik je ze dagelijks. Maar bij het letterlijke zien (voor je) kun je het zintuig uitschakelen. Bij het zien d.m.v. visualisatie kan dat niet.

HOREN

Het oor… Het horen van geluid. Geluid wordt op veel manieren ingezet. Bij elke beweging en stap die de mens maakt hoort geluid. Maar dat zijn geluiden die er al zijn. Geluiden worden ook gemaakt. Muziek is een geluid dat voor de plezier van het oor is gemaakt. Zonder geluid zou het leven een stuk saaier zijn.

Visualiseren door middel van geluid. Geluid doet veel met onze hersenen. Zodra we een geluid horen, visualiseren we daar een passend beeld bij. Geluiden die we niet vaak horen, zijn moeilijker te visualiseren. Geluid doet ook veel met het een sfeer. In een drukke stad hangt een andere sfeer dan in een dorpje. Dat komt ook door de hoeveelheid geluid en druk die er hangt. Door middel van geluid kun je dus een bepaalde sfeer creeeren. In een lege ruimte met bijvoorbeeld alleen een Celtic-muziekje creeer je een totaal andere sfeer, dan dat je metal-muziek op zou zetten. Rust tegenover drukte!

VOELEN

Aantrekkelijk of onaantrekkelijk Wij hebben een bepaalde voorkeur voor hoe iets aan moet voelen. Bij elk voorwerp weten we hoe het voelt en als het anders voelt, vinden we het onaantrekkelijk.

Voorkeuren De voorkeur voor een bepaald gevoel kan ook heel belangrijk zijn bij aankopen. Als een bepaalde stof van bijvoorbeeld een kledingsuk niet lekker aanvoeld, dan beinvloed dat het koopgedrag. Ook met eten is het belangrijk, als iets niet voelt zoals het hoort aan te voelen, is het afgekeurd door onze hersenen.

RUIKEN

Ruikvermogen We zijn als mens erg bewust van onze reuk. De hele dag door ruiken we. Bewust en onbewust. Zodra er een onaangename geur komt ruiken we het meteen. We zijn erg gevoelig voor geur. Een onaangename geur kan dan ook in veel gevallen een slecht effect hebben.

Maki Ueda Maki Ueda maakt parfum. En niet zomaar parfum. Ze maakt parfum van de geuren uit het dagelijkse leven. En dan vooral geuren die “Nederlands” ruiken. Zoals speculaas en hooi. Zelf hebben we geexperimenteerd in de Crosslab-les met haar geuren! Soms best lastig om een bepaalde geur te raden. Hierdoor wordt je bewust van hoe goed je reukvermogen is!

GEUR EN AANKOOP Geur in winkels kan heel veel doen! Een onaangename geur doet mensen snel de winkel weer verlaten! Uit eigen ervaring ben ik daar van overtuigd! Hoe leuk de kleding bijvoorbeeld wel niet kan zijn, met een onaangename geur in de buurt rent iedereen het liefst zo hard mogelijk weg!

PROEVEN

Je tong Je tong is heel bewust van verschillende smaken. Zout, zoet, zuur, bitter… alles kan de tong onderscheiden. Smaak is dan ook erg belangrijk voor ons. Een smaak hebben we als mens ontwikkeld. We weten heel goed wat we lekker en niet lekker vinden en dat is heel bepalend!

Smaak en anti-worst Smaak is heel bepalend voor of je iets eet. Ik vind persoonlijk worsten heel vies. En dat komt door factoren die ik met verschillende zintuigen beleeft heb. Wat ik zag met het oog, wat ik voelde in mijn mond, wat ik rook met mijn neus, maar vooral wat ik proefde met mijn tong! Het is zo bepalend! Het is zelfs zo dat doordat ik anti-worst ben, ik alles wat smaakt naar iets wat op worst lijkt, ook gelijk afwijs. Toch is smaak wel erg belangrijk, op deze manier kun je goed onderscheid maken tussen wat eetbaar en gezond is en wat niet.

Testje, proeven zonder zicht en geur. In de crosslab-les gingen we een testje doen. De bedoeling was dat je verschillend eten ging proeven met een blinddoek om en je neus gesloten en dan raadde wat je proefde. Het geen wat we moesten proeven was; mango, aardappel, wortel, yoghurt en nog een aantal verse dingen. Wel was alles gepureerd waardoor het anders aanvoelde in de mond. Samen met mijn onderzoekspartner Pauline hebben we het bij elkaar uitgeprobeerd en het was leuk te zien dat door twee zintuigen uit te schakelen, je smaakvermogen gelijk op de proef wordt gesteld! Het was een stuk moeilijker en je moest je echt concentreren!

Mijn conclusie Ik ben deze periode erg bewust bezig geweest met het gebruik van mijn zintuigen en hoe ze werken in combinatie en zonder die combinatie en vond het erg interessant om de werking hiervan te onderzoeken. Mijn conclusie van dit hele onderzoek is dat je belevingswereld door een of meerdere zintuigen uit te schakelen veranderd! Je word meer geconcentreerd en er vallen opeens dingen op die je normaal juist nooit opgevallen waren!