Autonomie in de derde graad

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ICT-CONFERENTIE 22 NOVEMBER 2004 Portfolio van: …to be internet be… kristofkatrienelsisabelleguyjohansandra Katrien Els Isabelle Johan Kristof Sandra.
Advertisements

LOB-middag Haaglanden
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Een eerste kennismaking Julia Kool en Johan Hahn 9 October 2010
Integraal onderwijs met ict
Hoorde je ook net de bel? Heeft het secretariaat zich vergist? Het is toch nog maar tien voor drie? Toch niet… er is geen vergissing… Vandaag is het 5.
Welkom bij Leefstijl.
BattleBots The school battle.
Zelfsturing en executieve functies.
Co -Teaching Praktisch, actief middel in de klas voor het vergroten/versterken van het handelingsrepertoire van de leerkracht.
Workshop creatief brainstormen
Project SOCIALE MEDIA Samen uitzoeken op welke wijze de sociale media werkt, geregeld is, wordt gebruikt…..
Adaptief onderwijs.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Meerbegaafdheid Studiedag 28 mei 2014.
Projectweek.
Je Creatief Quotiënt verhogen ‘creatieve ontwikkeling van talent’
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
Terugkoppeling OLB Collegagroep zorg Valérie De Smet 16/1/2014.
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Klassenmanagement Dia: logo + titel presentatie Voorbereiding
17 september 2014 Workshop Visie en doelen.
Studio van je toekomst Wat is Studio van je Toekomst? een kort project voor vo en mbo in ca. 5 lessen verkennen leerlingen hun eigen talenten, dromen.
INTEGRALE OPDRACHTEN STW
Interpreteren van data
Autonomie in de derde graad
Adaptief onderwijs Luc Stevens drie psychologische basisbehoeften:
Pass’t Montessorionderwijs ?
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Competentiegericht leren vmbo
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
OLVP MIDDENSCHOOL EERSTE GRAAD. DE BRUGFUNCTIE VAN DE EERSTE GRAAD Specifieke opdracht: Een kwalitatieve opvang organiseren van leerlingen uit de basisschool.
N T E R C I E F D E K N A CREATIEF DENKEN.
Mijn kind gaat een studie kiezen
Eerstejaarsproblemen
Onderzoekend Vermogen
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Groep 4 en 5 > Meneer Patrick > Meneer Joop > Meneer Erik > Juffrouw Maud > Juffrouw Jesse > Meneer Henk > Meneer John Juffrouw Marita Juffrouw Lisette.
Hoe verhoog je de waarde van het Special Heroes programma? Profilering en werving van middelen Rob Fransen & Carolien Kram 30 juni 2015.
Netwerk kinderzorg 19 maart 2015.
Jeannette van Nieuwkoop
GBWeek groepsvorming “Niet voor niets koppen krantenberichten dat de zomervakantie de taalontwikkeling van kinderen remt. Zo heeft ook een groep kinderen.
Beter Onderwijs Nederland
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Bijeenkomst September 2015
Geestelijk gezond(heidsbeleid) in het onderwijs: uitgangspunten en handvatten. Mohsen Zagheden.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Periode 2 Les 1: Faalangst Doelen:doe de test en check of jij misschien last hebt van faalangst.
Pedagogische theorieën
Groepsdynamica.

Je mag/kan steeds van school veranderen MAAR Verander niet teveel van school, want dit is niet goed voor je kind. Elke school heeft positieve en.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
I NFORMATIEAVOND P ROJECTGROEP. D OELEN VAN DE AVOND : Aan het eind van de avond weet u: Wie de begeleiders van de projectgroep zijn Vanuit welke theorie.
In schooljaar hebben in Drenthe 300 mbo- studenten de opleiding zonder diploma verlaten.
ZORG Kindvolgsysteem De Clercq V. ..
Succesvolle intelligentie (Sternberg)
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Tienerschool Heilige Familie Site Gallaitstraat/Schaarbeek.
EEN VRIJWILLIG ENGAGEMENT
Dienstverlening & Producten
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
Welkom 9/19/2018.
Conferentie Formatief toetsen Ook bij jou in de klas en op school!
Eigenaarschap.
Transcript van de presentatie:

Autonomie in de derde graad

Groeien naar meer autonomie Hoe kunnen we een klas op 1 jaar tijd laten groeien in autonomie? Zichzelf kennen => Kunnen kiezen Leren leren Autonomiebevorderende werkvormen Een project uitwerken

Adaptief onderwijs Luc Stevens drie psychologische basisbehoeften: Relatie Competentie Autonomie

autonomie Zelfsturing: de wil, het vermogen een doel kiezen een werkwijze, handelingsschema of scenario kunnen oproepen of bedenken Afstand kunnen nemen

Belang positieve effecten op leerproces,prestaties en volhouden van verworven studiegedrag Differentiatie Opvoedingsopdracht van de school

Keuzes maken deelaspect van zelfstandigheid: ‘het zelf kiezen voor…’ Verhoogt de betrokkenheid Niet voor iedereen even gemakkelijk! Voorwaarden om goed te kunnen kiezen: jezelf kennen zonder oogkleppen naar de wereld kijken: welke keuzemogelijkheden zijn er allemaal keuzevaardig zijn: het kiezen kunnen plannen en sturen.

Wie ben ik? Om goed te kunnen kiezen moet je: jezelf kennen zonder oogkleppen naar de wereld kijken: welke keuzemogelijkheden zijn er allemaal keuzevaardig zijn: het kiezen kunnen plannen en sturen.

Werkvormen

Leren leren Voorwaarden om goed te kunnen kiezen: jezelf kennen zonder oogkleppen naar de wereld kijken: welke keuzemogelijkheden zijn er allemaal keuzevaardig zijn: het kiezen kunnen plannen en sturen.

Leren leren Huiswerkplanner Toetsenplanner Studiekeuze Studiemethode

Autonomiebevorderende doelen Verder bouwen op geleerde werkvormen (hoekenwerk, brainstorm,…) Ideeën verzamelen en muurkrant: creatief denken, beslissen Groepsverdeling: zelfkennis, kiezen Producenten (laag) Organisatoren (hoog) Creatieve groep (gemiddeld) Sociale groep (middel tot hoog) Freelance Hoekenwerk: organiseren, leiden, probleemoplossend denken Formulier Evaluatie