Autonomie in de derde graad
Groeien naar meer autonomie Hoe kunnen we een klas op 1 jaar tijd laten groeien in autonomie? Zichzelf kennen => Kunnen kiezen Leren leren Autonomiebevorderende werkvormen Een project uitwerken
Adaptief onderwijs Luc Stevens drie psychologische basisbehoeften: Relatie Competentie Autonomie
autonomie Zelfsturing: de wil, het vermogen een doel kiezen een werkwijze, handelingsschema of scenario kunnen oproepen of bedenken Afstand kunnen nemen
Belang positieve effecten op leerproces,prestaties en volhouden van verworven studiegedrag Differentiatie Opvoedingsopdracht van de school
Keuzes maken deelaspect van zelfstandigheid: ‘het zelf kiezen voor…’ Verhoogt de betrokkenheid Niet voor iedereen even gemakkelijk! Voorwaarden om goed te kunnen kiezen: jezelf kennen zonder oogkleppen naar de wereld kijken: welke keuzemogelijkheden zijn er allemaal keuzevaardig zijn: het kiezen kunnen plannen en sturen.
Wie ben ik? Om goed te kunnen kiezen moet je: jezelf kennen zonder oogkleppen naar de wereld kijken: welke keuzemogelijkheden zijn er allemaal keuzevaardig zijn: het kiezen kunnen plannen en sturen.
Werkvormen
Leren leren Voorwaarden om goed te kunnen kiezen: jezelf kennen zonder oogkleppen naar de wereld kijken: welke keuzemogelijkheden zijn er allemaal keuzevaardig zijn: het kiezen kunnen plannen en sturen.
Leren leren Huiswerkplanner Toetsenplanner Studiekeuze Studiemethode
Autonomiebevorderende doelen Verder bouwen op geleerde werkvormen (hoekenwerk, brainstorm,…) Ideeën verzamelen en muurkrant: creatief denken, beslissen Groepsverdeling: zelfkennis, kiezen Producenten (laag) Organisatoren (hoog) Creatieve groep (gemiddeld) Sociale groep (middel tot hoog) Freelance Hoekenwerk: organiseren, leiden, probleemoplossend denken Formulier Evaluatie