Natuurwetenschappen Leerplantoelichting STW september 2008 ik.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vernieuwing in Sociale en Technische Wetenschappen
Advertisements

Het secundair onderwijs
Leerplantoelichting organisatie-assistentie Brugge
Aanbod BIOgenie derde graad
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Op Stap naar… de tweede graad. een kennismaking met de methodiek en de materialen.
dr. H.J. Bulten Mechanica najaar 2007
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Biologie 3de jaar DEEL 1: Organismen krijgen informatie over hun omgeving DEEL 2: Organismen reageren op prikkels uit hun omgeving DEEL 3: Organismen.
Infosessies 2011 Erwin Vanbelle.
22 april 2009 Cijferboeken Cultuur, Jeugd en Sport Opmaak cijferboeken en website.
Fysica van elementair belang
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Moderne wetenschappen voor het tweede jaar van de eerste graad
Technische geletterdheid en onderwijs
Inleiding in de Civiele Techniek
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Mag ik u voorstellen ....
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Op Stap naar… de tweede graad. een kennismaking.
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Keuze scheikunde.
Methoden van Onderzoek
Gezondheids- en welzijnswetenschappen
Wetenschappen 2e en 3e graad
Programma voor vandaag …
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Meten en experimenteren
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
Welkom! 20:00Introductie: uw kind op het JCU 20:30Naar JCU, daar koffie & thee 20:45Start keuzeworkshops Zaal 322: Het mentoraat op JCU en partnerscholen.
CHEMISCH WEBEXPERIMENT. 2Woudschoten 1 november 2013 Hans van Dijk coordinator Lisette van Rens leerling / leraar materialen ervaringen in de klas Woudschoten.
Schooljaar 2010 – ASO-TSO Inleiding biologie.
Organismen reageren op prikkels
Wie het kleine niet eert ... (quarks, leptonen,….)
dr. H.J. Bulten Mechanica najaar 2007
dr. H.J. Bulten Mechanica najaar 2007
Naar het secundair onderwijs in Antwerpen
AD6 in leerplan verzorging
Vernieuwing verzorging
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
VWO-bèta op de Amersfoortse Berg
1 Welk plaatje hoort bij de hals? 2 Welk plaatje hoort bij het neusgat?
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
Powerpoint presentatie Natuurkunde § 1.1 & 1.2
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Voorrangsregels bij rekenen (1)
Natuurwetenschappen T3 Inleiding
De gezonde school en genotmiddelen
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
ICT-competenties in het basisonderwijs Via ICT-integratie naar ICT-competentie. - Kurt Dossche.
Optimale omgeving voor Projectmatig werken
Overgang basis naar secundair
Samenvatting Hoofdstuk
Onderwijstechnologie
WELKOM !! Bij de bachelorvoorlichting Biologie en Medische Biologie 7 november 2015.
Terugblik BS 1 en 2 Biologie is de studie van organismen (levende wezens)
READER AFP 1 OPBOUW VAN HET MENSELIJK LICHAAM
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Stuurgroep GWW 9 maart 2017 verslag.
Toelichting biologie in GWW
Begeleider biologie/NW Dominique Hoorelbeke
Zintuiglijke waarneming
nieuwe leerplannen DKO
Transcript van de presentatie:

Natuurwetenschappen Leerplantoelichting STW september 2008 ik

NATUURWETENSCHAPPEN Apart vak - 3 of 4 uur/week in 2de graad D/2008/7841/047 p 38  aangepast leerplan vanaf sept.2008 - 4 of 5 uur/week in 3de graad D/2007/0279/014 p 47 Eindtermen NW voor alle tso-leerlingen 2e graad

NATUURWETENSCHAPPEN = wetenschappen Onderzoekend leren – wetenschappelijke methode Algemeen vormend vak Hou rekening met het studierichtingprofiel: wat na STW? (sociale, agogische, onderwijs) profiel van de leerling

Een geïntegreerd leerplan: waarom? samenhang tussen de verschillende wetenschappelijke disciplines theorie en labo eenvormigheid van aanpak en gehanteerde modellen één vak van 3 uur is zinvoller dan drie vakken van 1 uur (3 ≠ 1 + 1 + 1)

Een geïntegreerd leerplan: waarom? Biologie studeren onmogelijk zonder basis chemie Chemie kan onmogelijk zonder basis fysica Wetenschappelijke methode is niet afhankelijk van het vakdomein

Integratie 2e graad Metrologie: belangrijk voor alle wetenschappen (beduidende cijfers, benaderingsregels, grafische voorstellingen, meettoestellen hanteren, …) Materiemodel: integratie chemie en fysica Classificatie: integratie biologie en chemie Zintuigen (vooral het oog): integratie fysica en biologie

Integratie 3e graad Logisch vervolg op tweede graad Biochemie: integratie chemie en biologie (en voedingsmiddelentechnologie) Moleculaire genetica: integratie biologie en chemie Kernfysica - kernchemie

Probleem of uitdaging? Eén leerkracht geeft chemie, fysica en biologie! - geen specifieke opleiding - brede kijk op wetenschappen - soms bevestiging leerkrachten die de drie vakken geven Wat met de vaklokalen? - 3/4 uur in één vaklokaal of in drie verschillende vaklokalen - infrastructuur van de school (preparatielokaal) - grootte van de klasgroepen Samenwerking is nuttig/nodig Elkaar helpen met leerstof en labo’s In principe moeten de lessen doorgaan in een wetenschapslokaal, dat uitgerust is met apparatuur en materiaal om experimenten te kunnen uitvoeren, ook door leerlingen

Opbouw van het leerplan 2e graad Metrologie (verplicht te integreren in verschillende leerstofonderdelen) Materiemodel Kracht, arbeid, energie en vermogen massa, zwaartekracht en gewicht arbeid, energie en vermogen in het dagelijks leven spieren en spierwerking Metrologie mag ook verdeeld worden over de verschillende leerstofonderdelen, liefst geen te grote diepgang hier!

Opbouw van het leerplan 2e graad Verfijning materiemodel: atomen en moleculen Classificatie inleiding: classificatie in de wetenschappen (systemen, criteria) classificatie van organismen (vijfrijkensysteem, determineertabel) classificatie van stoffen (PSE, enkelvoudige en samengestelde stoffen)

Opbouw van het leerplan 2e graad Zintuigen Inleiding (reactie, prikkel, zintuig) Licht en zien (stralen, lichtbundels, schaduw, terugkaatsing en breking, bouw oog, camera obscura en fototoestel, beeldvorming) Horen (geluid, bouw oor) Proeven, ruiken, voelen: neus, tong, huid Mooie integratie van het “oog” en aanverwante onderwerpen, best gelukt deel; ook de rest is redelijk goed, getuige diegenen die er al mee werken

Opbouw van het leerplan 2e graad Stofklassen De chemische binding De chemische reactie Stofklassen van minerale verbindingen Stofklassen koolstofverbindingen = uitbreiding (zie ook 3e graad) Gedrag van stoffen in water

Opbouw van het leerplan 2e graad Terreinstudie Inleiding (begrippen) Relaties tussen organismen Relaties tussen organismen en milieu Chemische reacties Inleiding Reacties met behoud van oxidatiegetal Reacties met wijziging van oxidatiegetal

Opbouw van het leerplan 2e graad Druk Warmteleer Over beide zijn er heel veel proeven te doen Vooral warmte leer is natuurlijk belangrijk hier

Wat met labo? 2e graad: min. 18 uur (6 u bio/ 6 u chemie/ 6 u fysica) verspreid over 2 jaar Eventueel equivalent aan kleinere proefjes Opdrachten: duidelijk – eenvoudig materiaal – korte proefjes Klassikaal – frontaal – doorschuif Verslagen: gesloten – open - tussenvorm Het betreft hier wel het werk dat door leerlingen gedaan MOET worden. In die zin hoeft een labo wel niet meer één heel uur te duren

Is er voldoende tijd? - Voorstel

3e graad Cfr. didactische wenken Onderzoekend leren: hoe gaan wetenschappers tewerk? De relatie tussen ‘Wetenschap en samenleving’ Attitudes nastreven Hou rekening met het studierichtingprofiel: wat na STW? (sociale, agogische, onderwijs) profiel van de leerling

Opbouw van het leerplan 3e graad Stofuitwisseling (11) De cel en weefsel (8) Stofuitwisseling tussen cellen en milieu (3) Koolstofchemie (20) Elektrodynamica (11) Biochemie (37) Elektromagnetisme (9) Homeostase en afweer (10)

Opbouw van het leerplan 3e graad Voortplanting - Erfelijkheidsleer (35) Celdeling (7) Voortplanting bij de mens (14) Erfelijkheidsleer (9) Moleculaire genetica (5) Evolutieleer (3) Mechanica (12)

Opbouw van het leerplan 3e graad Geluid (12) Trillingen en golven (2) Geluid (4) Licht en EM straling (6) Kernfysica (10)

Labo 3e graad NW: 4 u/week  min 20 u labo per jaar Gelijkmatig verspreid Over schooljaar Over wetenschappelijke disciplines Meer kleinere opdrachten: equivalent van 20 u Minstens 1 u/week laboratorium beschikbaar (gemakkelijk: blok van 2 u in laboratorium) NW: 5 u/week  streven naar gelijkmatige verhoging?

Tot slot … De doelstellingen (algemene, specifieke) leggen het niveau van het leerplan vast. Hou hiermee rekening bij de evaluatie. Neem in de evaluatie ook vaardigheden en attitudes op! - gebruik lab-materiaal (ict bij verwerking) - gebruik van infobronnen (tabellen, docu, …) - aflezen meettoestellen - organisatie lab-werkzaamheden - veiligheidsvoorschriften - orde, hygiëne, milieu, … - …

Tot slot … Einstein Imagination is more important than knowledge Alles moet zo simpel mogelijk gemaakt worden, maar niet simpeler.