Wordt klein elektrische vervoer een succes? Jan Schoormans TUDelft/IO.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Naar huis gestuurd met een zak vol luiers
Advertisements

Inhoud •Algemene info •Quiz •Mogelijkheid tot stellen van vragen.
Onderwerpen Bijdrage aan beter milieu
Averechtse selectie & marktfalen “Een Experiment”
“Hoe kom ik aan klanten?”
Comité Gennep Vrienden van de Hartstichting Maart 2008.
Duurzaamheid Bert van de Merwe.
Workshop: ‘Opvoedcoach vanuit eigen praktijk’
H1 wikken en wegen Paragraaf 1+2.
De toekomst van de betaalinstrumenten
Psychologie en energiebesparing
Werkcollege Marketing blok 2 week 5
/ slide 1 Eigen bedrijf of in loondienst? n Overwegingen persoonlijke situatie –Loondienst geeft zekerheid –Partner –Toekomstscenario: hoe ziet mijn leven.
Fun of functie in Haarlem?
Marktonderzoek in mobiel Internet Een onderzoek naar de belangrijke factoren van mobiele Internet diensten en de mogelijkheden voor marktonderzoek Colloquium.
De ondernemingswinstbelasting
Inhoud presentatie  Problematiek  Doel “PB-inkoopshop”  Het concept  Conclusies  Planning.
Figuur 16.1 Factoren die van invloed zijn op de prijszetting
Vraagsturing en marktwerking
Marketingmix Saskia Best, 9 oktober 2008
PRODUCTDOSSIER Casanova  gemaakt door robin jans.
Hoe komen producten tot stand?
Internationale handel
Hoofdstuk 5. par 5 Help! De wereld krimpt!
(Elektrische) Buurtmobiliteit in Vondelparc?. Samen vervoer organiseren Slimmer -Van bezit naar gebruik -Minder parkeren, meer groen/spelen Makkelijker.
NETWERK: 2000 bedrijven met MVO-ambitie
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
Confidential 1 Trends in ICT J. Bruijning KPN Research 8 juni 2001.
Hoofdstuk 11 Effectief problemen oplossen
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Pietje heeft op 1 januari 2008 een bedrag van € 400 op een spaarrekening gezet. De rente is 3,5%. Hij laat de rente op de rekening staan. Op 1 januari.
The relevance of recall and precision in user evaluation Louise T. Su Journal of the American Society of Information Science 1994.
AERIUS Nico-Dirk van Loo Ministerie van EL&I
Reference: November 26, Minor Offshore Engineering & Automation 's-Hertogenbosch november 2009 Joannes Collette Lector Industriële automatisering.
7.3 Mobiliteit en gedrag. Overlast door verkeer 2000: 7,6 miljoen voertuigen in Nederland Groei van 25% per tien jaar Steeds langere files Een ‘verkeersinfarct’
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
Social Media.
Business Marketing Management
Hoe groot is die eigenlijk?
Acceptatiemanagement conform B-Accept Winand van Drenth
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Marketingoriëntatie Hoofdstuk 3 Markt en vraag
MARktSTUDIE commercialisatie snoekbaars
Ster van Succes.
Een overzicht van de hedendaagse mogelijkheden voor het bouwen van websites.
De consument wil altijd weer meer! Jan Schoormans.
K.U.Leuven ESAT-TELEMIC GSM-”straling” - Wat zegt de wetenschap ? Prof. Dr. ir. Guy Vandenbosch ESAT-TELEMIC K.U.Leuven.
Online kansen in de Automotive Aftersales markt
 Een groot gezin is een voordeel, de kinderen zullen later gegarandeerd voor jou zorgen.  Een groot gezin is een nadeel, want je hebt een grote en.
Iedereen gebruikt social media.
Wij maken de financiële toekomst inzichtelijk & toegankelijk.
HAVO/VWO Het prijsmechanisme
Ramòn Janssen –H4B Niels Killaars –H4B © RJNK. 1: Wat is Social Media? 2: De rol van social media in marketing & internetstrategie 3: De sterke punten.
stap 6: Unieke toegevoegde waarde bepalen
Boer Burger Coöperaties en Ketenverkorting Boer Burger Coöperaties in voedsel, energie en land zijn geweldige innovatie plaatsen voor de groei van biologische.
NINTES Netherlands Institute for New Technology, Economic and Social studies Nintes Experience 19 september 2007 Innoveren; empowerment en vernieuwen in.
Heike Delfmann / Lectoraat Veranderend Ondernemerschap NHL 1.
SFEERIMPRESSIE TRAININGEN Wij geloven dat het echt anders kan! Wij, Mariel Koopmans en Jan Wijnand Hoek, oprichters van TrainingenLean.nl, werken dagelijks.
Nationaal Hockeycongres 25 januari 2014 WORKSHOP SPONSORWERVING DANNY DE GRAAF.
Innovatie uit de markt d.m.v. Best Value Procurement Pilotproject Energietransitie Fietsverbinding Vlietpolderplein Marian van Aacken – Projectmanager.
Presentatie voor de Soester Zakenkring - Organisatie & Innovatie - Waarde Winst Inspiratie.
New Commerce Innovatie thema februari 2008 N°2 1. Korte omschrijving van het thema. · Wat is de gedachte achter dit thema? Wat willen we onder.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Welkom VWO 5..
Klantrelevantie Product
Wat is een Smart City? Een stad die gegevens verzameld via apparaten.
Welkom VWO 5..
Inspelen op innovaties
Vragen stellen, closen en weerleggen
Transcript van de presentatie:

Wordt klein elektrische vervoer een succes? Jan Schoormans TUDelft/IO

Acceptatie elektrisch vervoer • Nationale winst: Autoverkeer elektrisch (2009: 76% totale CO2-uitstoot, Cbs) • Dus veel meer elektriche auto’s levert echt op (als ze niet in de nacht worden opgeladen) • Lokale winst van allerlei vormen van klein elektrisch vervoer: minder stank, fijnstof in de stad, meer vervoer • Wat moet er gebeuren om het klein elektrische vervoer (verder) geaccepteerd te krijgen?

Kunnen dit soort producten succesvol zijn?

De beeldtelefoon: Een analogie Succes dat er nog niet is ! • 1970: eerste beeldtelefoon • : betere systemen • 2008-nu: video-conferencing, • 2010-: Skype, Mobiel internet • Gebruik zelfs nu nog beperkt tot specifieke toepassingen: – Telemedicine, Kinderen in het ziekenhuis, Pornografie Teaching Remote areas

De vele mislukkingen in de Market Adaptation Phase (Ortt & Schoormans, 1994) Succes komt pas als de juiste behoefte/product koppeling is gevonden!

Innovatie-acceptatie

Acceptatie van innovaties De start van het proces in 2 zinnen • Consumenten moeten de mogelijkheden (voor- en nadelen) van elektrisch vervoer leren kennen • De markt moet overtuigd worden van het relatieve voordeel: dit product past het best op mijn behoeften!

Product / behoeften koppeling! Ad, 19 maart 2011

Behoefen zijn altijd Key! • Welke behoeftes dekken de huidige kleine elektrische voertuigen en doen ze dat beter dan andere producten? • Zoek naar het relatieve voordeel: Utilitair: goedkoper, sneller, droger, makkelijker, stiller Symbolisch: leuker, hipper, stoerder, stiller

The chasm

Wat is het relatieve voordeel?

Enkele voorzichtige conclusies • Veel elektrische producten zullen op de markt moeten komen • Vele producten zullen mislukken, enkele zullen slagen, maar alleen als ze beter aan een behoefte voldoen • Prijs en utiliteit zullen relevanter worden als de markt meer mainstream wordt

Heeft de acceptatie van kleine elektrische voertuigen invloed op de acceptatie van de elektrische auto? • Pro-argument: – meer inzicht in waarde, gemak elektrisch vervoer – meer vertrouwen in elektrisch vervoer • Tegen-argumenten: – Kennis is slechts een randvoorwaarde voor product acceptatie – Unieke waarde (losse) producten neemt af, merkwaarde neemt toe – Relevantie utiliteit neemt toe – Behoeften zijn zeer specifiek – Het grote publiek blijft sterk economisch gestuurd