Wordt klein elektrische vervoer een succes? Jan Schoormans TUDelft/IO
Acceptatie elektrisch vervoer • Nationale winst: Autoverkeer elektrisch (2009: 76% totale CO2-uitstoot, Cbs) • Dus veel meer elektriche auto’s levert echt op (als ze niet in de nacht worden opgeladen) • Lokale winst van allerlei vormen van klein elektrisch vervoer: minder stank, fijnstof in de stad, meer vervoer • Wat moet er gebeuren om het klein elektrische vervoer (verder) geaccepteerd te krijgen?
Kunnen dit soort producten succesvol zijn?
De beeldtelefoon: Een analogie Succes dat er nog niet is ! • 1970: eerste beeldtelefoon • : betere systemen • 2008-nu: video-conferencing, • 2010-: Skype, Mobiel internet • Gebruik zelfs nu nog beperkt tot specifieke toepassingen: – Telemedicine, Kinderen in het ziekenhuis, Pornografie Teaching Remote areas
De vele mislukkingen in de Market Adaptation Phase (Ortt & Schoormans, 1994) Succes komt pas als de juiste behoefte/product koppeling is gevonden!
Innovatie-acceptatie
Acceptatie van innovaties De start van het proces in 2 zinnen • Consumenten moeten de mogelijkheden (voor- en nadelen) van elektrisch vervoer leren kennen • De markt moet overtuigd worden van het relatieve voordeel: dit product past het best op mijn behoeften!
Product / behoeften koppeling! Ad, 19 maart 2011
Behoefen zijn altijd Key! • Welke behoeftes dekken de huidige kleine elektrische voertuigen en doen ze dat beter dan andere producten? • Zoek naar het relatieve voordeel: Utilitair: goedkoper, sneller, droger, makkelijker, stiller Symbolisch: leuker, hipper, stoerder, stiller
The chasm
Wat is het relatieve voordeel?
Enkele voorzichtige conclusies • Veel elektrische producten zullen op de markt moeten komen • Vele producten zullen mislukken, enkele zullen slagen, maar alleen als ze beter aan een behoefte voldoen • Prijs en utiliteit zullen relevanter worden als de markt meer mainstream wordt
Heeft de acceptatie van kleine elektrische voertuigen invloed op de acceptatie van de elektrische auto? • Pro-argument: – meer inzicht in waarde, gemak elektrisch vervoer – meer vertrouwen in elektrisch vervoer • Tegen-argumenten: – Kennis is slechts een randvoorwaarde voor product acceptatie – Unieke waarde (losse) producten neemt af, merkwaarde neemt toe – Relevantie utiliteit neemt toe – Behoeften zijn zeer specifiek – Het grote publiek blijft sterk economisch gestuurd