Workshop Schrijven voor het web Leesgedrag Scanbaar schrijven

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 6 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Advertisements

HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
Ontwikkelingen in het VO. Passend Onderwijs • Samenwerkingsverbanden in de regio • De huidige organisatie van passend onderwijs is ingewikkeld. Ook is.
Informatie avond Profielkeuze havo/vwo 3
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les Navigatie I-C1#, datum.
Uw persoonlijke visitekaartjes
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Kiezen in mavo 3 26 september 2013.
Kandinsky College Malderburchtstraat
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Training Sharepoint Wendy Ankersmit.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Landbouwbreed Klaaswaal
Lesgeven en begeleiden
Voorlichting 4 VMBO INFORMATIE 4 havo
How to tackle a text Vakgroep Engels.
Pers & Publiciteit Sjaak Koolen Waalwijk, 12 mei 2009.
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Zakelijk lezen Nederlands.
Ingenieursvaardigheden
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
MEDIA EN CREATIVITEIT MEDIA EN ONDERZOEK
Kleine school met eigen karakter Welkom 19 september 2011 leerjaar 1.
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
Kiezen in mavo 3 15 september Na de Mavo: Middelbaar beroepsonderwijs (MBO) òf Havo.
Ouderbetrokkenheid op het MBO
het bouwen van een website
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Overdragen van de Informatica, 2006 Het schrijven van een krantenartikel Jan Broersen / Gerard Vreeswijk, 2006/7.
Zakelijk schrijven Bijeenkomst 5.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Taalportfolio Les 4, jaar 1, Lente 2008
Bezoekersgerichte teksten
ManagementVenster & Schoolkompas voor Praktijkscholen
Welkom M. Smale afdelingsconrector 4 en 5 havo Emmauscollege.
Uw persoonlijke visitekaartjes
Ken je kracht…Deel je kracht…
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Samenvatting Havo 5.
(Her)Schrijven voor het web Is schrijven voor het web anders? Voordat we schrijven… Basisprincipes schrijven voor het web.
Wat leer je? Je leert dat heel veel actuele onderwerpen ook iets met wetenschap en techniek te maken hebben. Je denkt na over wat wetenschap en techniek.
MM2 webcommunicatie Mijn gegevens:
1 Krantenartikel Peter de Waal Tekst: Lex Bijlsma.
Lex Bijlsma, 1999Overdragen van de informatica: Krantenartikelen1 Krantenartikelen.
Teksten schrijven. Teksten schrijven Teksten schrijven – Waar gaat het over Onderwerp Titel Lead Tussenkopjes Illustraties Woorden vet/cursief.
Solliciteren: wat wil ik?
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 4.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Welkom! Ouderavond TK2+ project Donderdag 26 november 2015.
Je sectorwerkstuk presenteren
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
1. 2 Storytelling Geen mooie marketing praatjes: maar de authentieke menselijke stemmooie marketing praatjes.
Content coach Schrijven voor het web 15 oktober 2009.
Melanchthon De Blesewic
Curriculumontwerp AVO
Ze durven de taal die ik geef niet meer te gebruiken
Kiezen voor keuzedelen
Recensie schrijven Klas 1e , RSFN.
Inleiding, slot, functies, samenvattend tekstverband
Vacatureteksten schrijven
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
De schrijver mee op reis
INZET VAN DIGITALE MEDIA VOOR PUBLIEKSBEREIK
Een (informatief) Artikel schrijven
DRIE pilaren van Een gebruikersgerichte website
Transcript van de presentatie:

Workshop Schrijven voor het web Leesgedrag Scanbaar schrijven Schrijftips Toelichtingen schrijven Oefenen

Bezoeker heeft weinig tijd Heeft maar 1,5 seconde aandacht voor een zoekresultaat van zoekmachines als Google en Live.com Bron: Eye-tracking onderzoek De Vos en Jansen i.s.m. Traffic Builders

Leesgedrag Verplaats u in de bezoeker! Bezoeker leest niet, maar scant Bezoeker bepaalt snel of het interessant is

Voorbeeld nieuwsberichten Journalistieke 5 W’s + 1H: Wie Wat Waar Wanneer Waarom Hoe ‘Oprolbaar’ schrijven

Minder belangrijke onderdelen Achtergronden en commentaren Nieuws/ Conclusie Daarna: Minder belangrijke onderdelen Interessante details Achtergronden en commentaren

Scanbaar schrijven (Tussen)koppen Witregels Korte alinea’s Bullets Afbeeldingen Signaalwoorden

Schrijftips (1) Gebruik vragen Spreek de lezer direct aan Formuleer bondig Veel zinnen kunnen over het algemeen een stuk korter worden opgeschreven Zo min mogelijk lidwoorden, voorzetsels, voegwoorden

Schrijftips (2) Let op spel- of schreiffouten Voorkom jargon Schrijf actief Schrijf beeldend Korte zinnen

Niet doen Lijdende vorm ‘Door de school wordt een bijdrage van de ouders gevraagd…’ ‘De school vraagt een bijdrage van de ouders…’ Tangconstructies ‘Het populaire en door de leerlingen van de brugklas zeer gewaardeerde reisje naar de Ardennen, is wegens bezuinigingen afgeschaft.’ Onnodige aanlopen ‘Er zijn heel veel scholen die innovatief bezig zijn met…’ ‘Veel scholen zijn innovatief bezig.…’

Alinea (1) Niet zo: Vensters PO

Alinea (2) Maar zo: Vensters PO

Voorbeeld 1

Het lezen van teksten op internet verlangt van lezers heel andere competenties dan het lezen van een printmedium als de krant. Lezen op internet gaat namelijk non-lineair, terwijl een krant lezen lineair gebeurt. Lineair lezen wil zeggen lezen van voor naar achter, van boven naar beneden en van links naar rechts. Teksten die zijn bestemd voor plaatsing op het internet moeten voldoen aan een aantal criteria. De structuur van webteksten dient in een keer helder te zijn, het taalgebruik kort en bondig en het geheel niet langer dan 250 woorden. Deze criteria hebben vooral te maken met het trekken en vasthouden van aandacht van de lezer dan wel bezoeker van een site. Zijn aandacht is vluchtig en moet verdeeld worden over de grote hoeveel informatie die dagelijks wordt gepubliceerd op het net. Hij wil snel weten wat hij van een tekst kan verwachten en heeft weinig geduld.

Het lezen van teksten op internet verlangt van lezers heel andere competenties dan het lezen van een printmedium als de krant. Lezen op internet gaat namelijk non-lineair, terwijl een krant lezen lineair gebeurt. Lineair lezen wil zeggen lezen van voor naar achter, van boven naar beneden en van links naar rechts. Teksten die zijn bestemd voor plaatsing op het internet moeten voldoen aan een aantal criteria. De structuur van webteksten dient in een keer helder te zijn, het taalgebruik kort en bondig en het geheel niet langer dan 250 woorden. Deze criteria hebben vooral te maken met het trekken en vasthouden van aandacht van de lezer dan wel bezoeker van een site. De aandacht van de lezer is vluchtig en moet verdeeld worden over de grote hoeveel informatie die dagelijks wordt gepubliceerd op het net. Hij wil snel weten wat hij van een tekst kan verwachten en heeft weinig geduld.

Effectieve internetteksten Het lezen van teksten op internet verlangt van lezers heel andere competenties dan het lezen van een printmedium als de krant. Lezen op internet gaat namelijk non-lineair, terwijl een krant lezen lineair gebeurt. Lineair lezen wil zeggen lezen van voor naar achter, van boven naar beneden en van links naar rechts. Teksten die zijn bestemd voor plaatsing op het internet moeten voldoen aan een aantal criteria. De structuur van webteksten dient in een keer helder te zijn, het taalgebruik kort en bondig en het geheel niet langer dan 250 woorden. Deze criteria hebben vooral te maken met het trekken en vasthouden van aandacht van de lezer dan wel bezoeker van een site. Lezersaandacht De aandacht van de lezer is vluchtig en moet verdeeld worden over de grote hoeveel informatie die dagelijks wordt gepubliceerd...

Om lezers te trekken én vast te houden op internet moet: Lezen van internetteksten Het lezen van teksten op internet is heel anders dan het lezen van gedrukte tekst, zoals in een krant. Lezen van krant gebeurt lineair. Een krantenlezer leest van boven naar beneden en van links naar rechts leest. Lezen op internet gebeurt non-lineair: de lezer scant het beeldscherm Criteria Om lezers te trekken én vast te houden op internet moet: Structuur van webteksten in een keer helder te zijn. Het taalgebruik moet kort en bondig zijn (max. 250 woorden) Lezersaandacht De aandacht van de lezer is vluchtig. Hij moet zijn aandacht verdelen over de grote hoeveel informatie die dagelijks wordt gepubliceerd...

Meer lezers? Wil je meer lezers van jouw tekst op internet? Denk aan: Lezen op internet Het lezen van teksten op internet is anders dan lezen in een krant. De krantenlezer leest van boven naar beneden en van links naar rechts. Op internet lees je niet echt. Je scant het beeldscherm. Het gaat er om wat als eerste je aandacht trekt. Tekst of beeld. Aandacht trekken Het internet barst van de informatie. Lezers moeten hun aandacht verdelen over heel veel informatie. Wil jij de aandacht trekken? Wees duidelijk, kort. Meer lezers? Wil je meer lezers van jouw tekst op internet? Denk aan: Schrijf kort en bondig (max. 250 woorden). Structuur van de tekst moet in één keer helder te zijn. Weet wat je lezer zoekt!

Kernwaarden Woorden die ‘imago/idealen’ weergeven Op basis van identiteit Maak keuzes Wees onderscheidend Ze zijn richtinggevend, inspirerend Breed gedragen in organisatie

Voorbeeld 2 Schrijven van een Profieltekst over de school

Profiel(225 woorden) Het VenstersCollege is een school voor praktijkonderwijs, vmbo basis/kader/tl, havo en vwo. We zijn een school voor openbaar onderwijs. Het uitgangspunt voor de inrichting van de school is overzichtelijkheid en veiligheid voor de leerlingen. Daarom is gekozen voor kleinschalige afdelingen, de leshuizen, met een positief werk- en leerklimaat. We streven naar een veilige en overzichtelijke leer- en werkomgeving, waarin tolerantie, zorg en respect voor elkaar bijdragen aan ieders welbevinden. We hebben aandacht voor ethische aspecten van de leerstof en geven sturing aan de professionele houding van medewerkers en ethische dilemma’s die zij ervaren, vanuit duidelijke waarden en normen. Het uitgangspunt gelijke kansen wordt gecombineerd met een maximale persoonlijke ontwikkeling. De individuele ontplooiing van leerlingen worden vergroot en verdiept door het palet aan keuzemogelijkheden dat aan leerlingen wordt geboden. Het VenstersCollege profileert zich als bètaschool, cultuurprofielschool en school met versterkt talenonderwijs. Als cultuurprofielschool zijn we trendsetter met het vak Media-educatie en talloze mogelijkheden voor leerlingen voor deelname aan een groot aantal projecten. Als school met een versterkt talenonderwijs wordt de leerlingen voor Frans, Duits en Engels een verdieping aangeboden dat is geënt op het ERK (Europees Referentiekader). Het onderwijs wordt aangeboden in samenhang, rond profileringthema’s, waarbij vakken samenwerken om voor de leerlingen de samenhang duidelijk te maken. Samenhang zien, samenwerking en delen zien we voor zowel de leerlingen als de medewerkers als de sleutel tot succes.

Profiel(225 woorden) Het VenstersCollege is een school voor praktijkonderwijs, vmbo basis/kader/tl, havo en vwo. We zijn een school voor openbaar onderwijs. Het uitgangspunt voor de inrichting van de school is overzichtelijkheid en veiligheid voor de leerlingen. Daarom is gekozen voor kleinschalige afdelingen, de leshuizen, met een positief werk- en leerklimaat. We streven naar een veilige en overzichtelijke leer- en werkomgeving, waarin tolerantie, zorg en respect voor elkaar bijdragen aan ieders welbevinden. We hebben aandacht voor ethische aspecten van de leerstof en geven sturing aan de professionele houding van medewerkers en ethische dilemma’s die zij ervaren, vanuit duidelijke waarden en normen. Het uitgangspunt gelijke kansen wordt gecombineerd met een maximale persoonlijke ontwikkeling. De individuele ontplooiing van leerlingen worden vergroot en verdiept door het palet aan keuzemogelijkheden dat aan leerlingen wordt geboden. Het VenstersCollege profileert zich als bètaschool, cultuurprofielschool en school met versterkt talenonderwijs. Als cultuurprofielschool zijn we trendsetter met het vak Media-educatie en talloze mogelijkheden voor leerlingen voor deelname aan een groot aantal projecten. Als school met een versterkt talenonderwijs wordt de leerlingen voor Frans, Duits en Engels een verdieping aangeboden dat is geënt op het ERK (Europees Referentiekader). Het onderwijs wordt aangeboden in samenhang, rond profileringthema’s, waarbij vakken samenwerken om voor de leerlingen de samenhang duidelijk te maken. Samenhang zien, samenwerking en delen zien we voor zowel de leerlingen als de medewerkers als de sleutel tot succes.

Profiel(132 woorden) Het uitgangspunt voor de inrichting van de school is overzichtelijkheid en veiligheid voor de leerlingen. Daarom is gekozen voor kleinschalige afdelingen, de leshuizen, met een positief werk- en leerklimaat. We streven naar een veilige en overzichtelijke leer- en werkomgeving, waarin tolerantie, zorg en respect voor elkaar bijdragen aan ieders welbevinden. Het uitgangspunt gelijke kansen wordt gecombineerd met een maximale persoonlijke ontwikkeling. De individuele ontplooiing van leerlingen worden vergroot en verdiept door het palet aan keuzemogelijkheden dat aan leerlingen wordt geboden. Het VenstersCollege profileert zich als bètaschool, cultuurprofielschool en school met versterkt talenonderwijs. Als cultuurprofielschool zijn we trendsetter met het vak Media-educatie en talloze mogelijkheden voor leerlingen voor deelname aan een groot aantal projecten. Samenhang zien, samenwerking en delen zien we voor zowel de leerlingen als de medewerkers als de sleutel tot succes.

Profiel(132 woorden) Het uitgangspunt voor de inrichting van de school is overzichtelijkheid en veiligheid voor de leerlingen. Daarom is gekozen voor kleinschalige afdelingen, de leshuizen, met een positief werk- en leerklimaat. We streven naar een veilige en overzichtelijke leer- en werkomgeving, waarin tolerantie, zorg en respect voor elkaar bijdragen aan ieders welbevinden. Het uitgangspunt gelijke kansen wordt gecombineerd met een maximale persoonlijke ontwikkeling. De individuele ontplooiing van leerlingen worden vergroot en verdiept door het palet aan keuzemogelijkheden dat aan leerlingen wordt geboden. Het VenstersCollege profileert zich als bètaschool, cultuurprofielschool en school met versterkt talenonderwijs. Als cultuurprofielschool zijn we trendsetter met het vak Media-educatie en talloze mogelijkheden voor leerlingen voor deelname aan een groot aantal projecten. Samenhang zien, samenwerking en delen zien we voor zowel de leerlingen als de medewerkers als de sleutel tot succes. KLEINSCHALIG PROFIELEN SAMENWERKEN

Profiel(70 woorden) Het VenstersCollege is een kleine, overzichtelijke school, waar leraren en leerlingen elkaar kennen. We bieden leerlingen kansen en willen dat ze het hoogst haalbare diploma halen. Daarom bieden we veel extra’s. Op het VenstersCollege kunnen leerlingen kiezen voor de bètaschool, cultuurprofielschool en extra talenonderwijs Ebgels, Frans en Duits. Samenhang zien, samenwerking en delen zien we voor zowel de leerlingen als de medewerkers als de sleutel tot succes.

Profiel(34 woorden) Het VenstersCollege is een kleine school. Medewerkers en leerlingen kennen elkaar. Leerlingen krijgen veel kansen. We willen dat ze het hoogst haalbare diploma halen. Daarom bieden we veel extra’s: bètaschool, cultuurprofielschool en extra talenonderwijs.

Schrijven van toelichtingen (1) Schrijf een toelichting als… Plaatje vertelt niet hele verhaal Extra informatie Uitleg over wat u gaat doen (schoolplan) Verwijzen naar documenten

Schrijven van toelichtingen (2) NIET… In de verdediging schieten Uitleggen wat oorzaak zou kunnen zijn Informatie uit de grafiek herhalen

Voorbeelden uit de praktijk (1) Vensters PO

Voorbeelden uit de praktijk (2) Vensters PO

Voorbeelden uit de praktijk (3) Vensters PO

Voorbeelden uit de praktijk (4) Vensters PO

Zelf aan de slag (1) Schrijf een toelichting Bepaal doel Stel kernboodschap vast Elk woord telt! Schrijven - doorlezen – schrappen - herschrijven – corrigeren etc.

Zelf aan de slag (2) Maak een kort schoolprofiel op basis van je missie- of profieltekst: Verwijder dubbele informatie Stel de hoofdthema’s vast (vaak 3 of 4) Herschrijf deze thema’s in korte zinnen Doorlezen –herschrijven – schrappen – herschrijven etc. SCHRIJVEN = SCHRAPPEN