De hoeden van Edward de Bono Van wijkteams naar informatie
Van wijkteams naar informatie Wanneer de gemeente kiest voor een aanpak met wijkteams ontstaat in deze wijkteams een informatiebehoefte. Veelal zijn wijkteams opgezet als proeftuin om juist in de praktijk te onderzoeken wat de informatiebehoefte van medewerkers in de wijkteams is en hoe deze verkregen kan worden, behalve door het aan de klant te vragen. In deze sessie halen we de informatiebehoefte van wijkteams boven tafel en waarom deze informatie gewenst. En als mogelijke plus, ook al de bron waar deze informatie vandaan gehaald kan worden en welke privacy issues dat oplevert. Waar zitten jullie vraagstukken? Er is een mismatch tussen wat je hier hoort (aanbodbenadering gericht op informatie) en de behoefte aan registratie informatie bij wijkteams. Welke bronnen gebruiken wijkteams (nu veel informeel, maar wat is er aan formele bronnen?). Belangrijk voor informatieadviseurs. Waar haal je de informatie over de wijk? Hoe voorkom je dat wijkteams veel extra werk krijgen aan registratie? Wijkteam wil informatie vooral voor zichzelf bijhouden en niet meer dan nodig is om het gezin te helpen. Hoe krijg je als wijkteam het signaal dat je ergens langs moet? Hoe ver ga je in het bieden van diensten als wijkteam? Is essentieel voor behoefte informatie. Focus ligt op 2015. Wat is er nu aan applicaties voor registratie informatie wijkteams?
Rode hoed ronde 2 Mismatch tussen vraag en aanbod. Je moet eerst focus hebben. Wijkteams hebben een ongelimiteerde informatiebehoefte (kostenbewustzijn) Focus op burger en minder op wijkteams Opschieten, we hebben haast Sturing wijkteam wordt een lastige (meten op effect) Aantekeningen verslaglegger 0.10 – 0.15
Witte hoed ronde 3 0.15 – 0.20 Korting weten we Uit de praktijk blijkt dat we met een beperkte ondersteuning van informatievoorziening kunnen werken Doelgroep wordt groter. Voor meer burgers iets doen. Verhouding frontoffice en backoffice (wijkteam) verandert. We weten nog niet hoe het gaat werken. Zoekend. Aantal gemeenten werken al met wijkteams, grote verschillen per regio Prima haalbaar Aantekeningen verslaglegger 0.15 – 0.20
Zwarte hoed ronde 4 0.20 – 0.25 Te weinig tijd Te veel tijd tussen investeringen en opbrengsten Als focus op wijkteams blijft en niet op burger lukt het niet Eigen organisatie en positie niet kunnen loslaten Te weinig middelen voor de uitvoering Te weinig kennis en vaardigheden (vooral voor rol regisseur lastig in te vullen) Burger wil niet in de juiste modus, wil of kan niet Te lang blijven steken in beleidskeuzes (focus wijkteam op alle gevallen, of specifieke) Gebrek aan lef Aantekeningen verslaglegger 0.20 – 0.25
Gele hoed ronde 5 Niet meer informatie vragen dan nodig is (proportioneel) Flexibele oplossing maken (situatie en gevalafhankelijk) Maatwerk Het moet, deadline Geldgebrek helpt Betrokken medewerkers Creatieve burgers Digitale vaardigheden burgers en medewerkers op orde brengen Transparantie in aanbod informatie voor burgers Aantekeningen verslaglegger 0.25 – 0.30
Groene hoed ronde 5 0.25 – 0.30 Oplossingen Informatie bij burger zelf ophalen. Toestemming vragen en burgers bereid vinden. Goed burgerportaal, waar burger zelf informatie kan vinden. Goede voorziening voor wijkteams die meervoudige zorg verlenen. Rapportage- en rapportagetool (pva, acties, bewaking) Klein beginnen, niet te ingewikkeld Met een wijkteam applicatie ontwikkelen. 1 persoon is voorstander van 1 systeem Platform waar wijkteams kennis kunnen delen Eenvoudig configureerbare oplossingen. Niet hard programmeren. Aantekeningen verslaglegger 0.25 – 0.30
Discussie ronde 7 Als wijkteam eerste keer met blanco informatie naar gezin toegaan, want luisteren. Wel heb je vooraf (signalen, situatie) en achteraf (registreren, verantwoorden) behoefte aan informatie. In plaats van informatievoorziening kun je beter investeren in living labs (praktijksituaties). Er is al veel, alleen de discipline om te registreren verschilt erg. PvE in VISD is te groot en ingewikkeld. Houdt te weinig rekening met wat er is. Er is eigenlijk maar heel weinig nodig om wijkteam te ondersteunen. Veel weet je nu nog niet. In de praktijk kom je er achter wat je nodig hebt. Uitbreiden kan altijd nog. Heldere rolafbakening en afspraken daarover maken. Niet te instrumenteel maken. Je wilt aan de ene kant burgers helpen, aan de andere kant handhaven. Het is een mindset om de situatie als uitgangspunt te nemen en beide rollen te verbinden. Faciliteren van een gemeentelijk platfom om gemeentelijke ervaringen uit te wisselen. Softwarecatalogus voor systemen die er zijn of ontwikkeld worden. Ook voor welke functie die bruikbaar zijn en met alle bijbehorende informatie (licenties, prijzen, waardering gebruikers). Aantekeningen verslaglegger 0.40 – 0.55
Herijking ronde 8 Geen grote verschillen. 0.55 – 0.65 Aantekeningen verslaglegger; Deze goed vastleggen 0.55 – 0.65
Rode hoed ronde 9 0.65 – 0.75 Gevoel van bevestiging Gevoel van bevestiging dat er minder nodig is dan gedacht in VISD Aantekeningen verslaglegger 0.65 – 0.75
Samenvatting Nadruk niet te veel op informatievoorziening leggen. Betrek de wijkteams, de professionals. Niet te veel denken, maar doen. Leren van de praktijk. Aantekeningen verslaglegger; Deze goed vastleggen 0.75 – 0.85