Lut.dejaegher@arteveldehs.be.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rekenen met muzieknoten
Advertisements

Het tweede werkstuk.
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Doe meer met … Language Learning Histories Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie/Alfasteunpunt.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven
3 H/V, kiezen voor een profiel
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
23 JANUARI 2007 MBO CENTRAALMBO CENTRAAL Ageeth Jorna (lekker-werken.nl)
Keuzekompas voor meisjes en bèta/techniek Zelfbeeld, omgeving en kennis van bèta/technische opleidingen VHTO Cristien van Dijk Landelijk expertisebureau.
Waarom is Jezus aan het kruis gestorven?!
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Hoe kun je Geloven? 1.
DE WERELD EEN DORP Niet klikken Muziek: Händel: Ombra ma fu. (Xerxes)
Oplossingsgericht coachen
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
Je Creatief Quotiënt verhogen ‘creatieve ontwikkeling van talent’
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Cultuurparticipatie bij jongeren
#MT1412 Management Tomorrow. #MT1412 Frank Robben.
Werken met beelden Fontys lerarenopleiding Tilburg
De communicatieve methode voor Frans in het basisonderwijs
Iedereen coach naar Jef Clement.
 Creativiteit Voorwaarden – hoe begeleiden?  Voorwaarden om creatief te zijn:  Veiligheid  Vrijheid  Uitdaging  Eigenschappen van de begeleider.
Drie concepten Wat is de visie van de school op taal en rekenen? Hoe je kijkt naar taal en rekenen bepaalt wat je in de klas terugziet. Is taal meer dan.
Welkom op onze thema-avond
Kennis - Intelligentie
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Open de wereld themadag FODOK en JC
Hoe kun je Geloven? Een jaar of tien geleden zat ik in een studentenkamer. HIJ zat tegenover me. Als ik eraan terugdenk voel ik mijn wangen weer gloeien.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
STUDIEDAG VERKEERS- EN MOBILITEITSEDUCATIE Workshopsessie Peer pressure 14 januari 2014 Provincie Limburg & Departement MOW Vlaanderen.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Narcisme en Zinervaring
Volksuniversiteit Zwolle
Ervaringen van kinderen in woorden vangen
Stage: Basisschool de Klingerberg
STUDIELOOPBAAN COACHING Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Martine Bink 1.
Deelnemers aan de enquête. Is de sfeer in de klas zoals je denkt dat ze zou moeten zijn?
Determinanten en andere beïnvloedende factoren bij medicatiegebruik
INTERVIEW. Hallo, Ik ben juf Isabelle. Ik geef les in het 1 ste leerjaar van de Sint-Stevensschool.
Welkom ik maak me sterk.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Welkom op onze thema-avond
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
‘de kracht van 4 scholen’ vitaal en duurzaam onderwijs OUDERAVOND 6 SEPTEMBER 2016 INEKE VAN SIJL.
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Nee Zeggen!.
BOM-model PV 25/03/2014.
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Eigenaarschap.
Transcript van de presentatie:

Lut.dejaegher@arteveldehs.be

www.movingmath.be

MovingMath biedt middelen om dit vertrouwen terug te winnen IDEE Binnen de context wiskunde verliezen kinderen vaak het vertrouwen in hun vermogen tot wiskundig denken MovingMath biedt middelen om dit vertrouwen terug te winnen geen nieuwe wiskunde methode Wiskunde aantrekkelijk maken door het te kaderen binnen een context uit het dagelijks leven is ok, maar KEER HET OOK EENS OM Maak kinderen bewust van het feit dat ze vaker dan ze denken wiskunde spontaan gebruiken buiten een wiskundige context Constatering: veel kinderen verliezen in de loop van de lagere school het vertrouwen in hun wiskundig vermogen Oplossing: middelen om dat vertrouwen terug te vinden, hier dans en beweging

Mythe test Waar komt die angst vandaan? Constatering: veel kinderen verliezen in de loop van de lagere school het vertrouwen in hun wiskundig vermogen Oplossing: middelen om dat vertrouwen terug te vinden, hier dans en beweging

Mythe test Waar komt die angst vandaan? Constatering: veel kinderen verliezen in de loop van de lagere school het vertrouwen in hun wiskundig vermogen Oplossing: middelen om dat vertrouwen terug te vinden, hier dans en beweging

Mythe test Waar komt die angst vandaan? De mythe van… de gave de genderverschillen het rassenverschil het hoofdrekenen de logica sport en kunst en dan zijn er nog de … Tibetanen Waar komt die angst vandaan? Mythe test : je hebt het of je hebt het niet : meisjes < jongens : afrikaan < aziaat < blank : goed in rekenen dus ook in wiskunde : begrijpen van concepten : sporters en kunstenaars zijn niet wiskundig Constatering: veel kinderen verliezen in de loop van de lagere school het vertrouwen in hun wiskundig vermogen Oplossing: middelen om dat vertrouwen terug te vinden, hier dans en beweging

Mythe test Waar komt die angst vandaan? De mythe van… de gave de genderverschillen het rassenverschil het hoofdrekenen de logica sport en kunst en dan zijn er nog de … Tibetanen Waar komt die angst vandaan? Mythe test : je hebt het of je hebt het niet : geen signif. verschil : afrikaan < aziaat < blank : denkpatronen centraal, niet rekenen : begrijpen van concepten : sporters en kunstenaars zijn niet wiskundig Constatering: veel kinderen verliezen in de loop van de lagere school het vertrouwen in hun wiskundig vermogen Oplossing: middelen om dat vertrouwen terug te vinden, hier dans en beweging

Mythe test Waar komt die angst vandaan? De Tibetanen Constatering: veel kinderen verliezen in de loop van de lagere school het vertrouwen in hun wiskundig vermogen Oplossing: middelen om dat vertrouwen terug te vinden, hier dans en beweging

Mythe test Waar komt die angst vandaan? De Tibetanen Constatering: veel kinderen verliezen in de loop van de lagere school het vertrouwen in hun wiskundig vermogen Oplossing: middelen om dat vertrouwen terug te vinden, hier dans en beweging

Waarom vind je dat persoon X beter wiskunde kan dan persoon Y Waar komt die angst vandaan? Klasgesprek Waarom vind je dat persoon X beter wiskunde kan dan persoon Y Wat is een cliché Waar komen onze ideeën over wie al dan niet goed wiskunde kan vandaan Hoe voelen we er ons zelf bij om in een hokje geduwd te worden Wie ken je die tegen alle clichés in toch wiskundig is (kan zoekopdracht zijn)

Math anxiety Waar komt die angst vandaan? Begrip Oorzaken gevoel van spanning, hulpeloosheid, mentale desorganisatie en demotivatie ontstaat wanneer men zich ervan bewust is dat men wiskundige problemen moet oplossen. onderzoek bevestigt significante relatie tussen wiskunde-angst en wiskundige prestaties Oorzaken omgevingsfactoren (ervaringen) intellectuele factoren (talent) persoonlijke factoren (attitude, zelfvertrouwen) met leerkrachten, in klas talent voor abstract denken leerstijl

Math anxiety test Waar komt die angst vandaan? LOS de vragen 1 tot 5 OP, NOTEER het antwoord, OMCIRKEL hoe jij je daarbij gevoeld hebt en geef een SCORE die aangeeft hoe zeker je bent van je oplossing. Betekenis van de symbolen: : Ik vind het leuk : Ik ben een beetje zenuwachtig : Ik ben heel zenuwachtig : Ik vind het helemaal niet leuk Betekenis van de score Constatering: veel kinderen verliezen in de loop van de lagere school het vertrouwen in hun wiskundig vermogen Oplossing: middelen om dat vertrouwen terug te vinden, hier dans en beweging 1--------2--------3--------4--------5------6------7------8------9-------10 Dat kan ik zeker WEL goed oplossen Ik betwijfel of ik dat goed kan oplossen Dat kan ik zeker NIET goed oplossen

zingen Franse taal quizzen dansen kaartlezen Self efficacy Waar is het vertrouwen heen? Self efficacy Wie is goed in… kaartlezen zingen Computer hardware repareren Franse taal quizzen dansen

Self efficacy Waar is het vertrouwen heen? Begrip Geloof in eigen capaciteiten en doeltreffendheid om een bepaalde taak tot een goed einde te brengen Inschatting van eigen kunnen verschilt van opdracht tot opdracht. (kaartlezen, toonvast zingen, een computerprogramma installeren, een bouwplan lezen, tekenen, raadsel oplossen) Beeld van eigen deskundigheid bepaalt hoe sterk iemand gelooft in eigen capaciteiten. Kan in sterke mate verschillen van de werkelijke prestaties

Self efficacy test Waar is het vertrouwen heen? LOS de vragen 1 tot 5 OP, NOTEER het antwoord, OMCIRKEL hoe jij je daarbij gevoeld hebt en geef een SCORE die aangeeft hoe zeker je bent van je oplossing. Betekenis van de symbolen: : Ik vind het leuk : Ik ben een beetje zenuwachtig : Ik ben heel zenuwachtig : Ik vind het helemaal niet leuk Betekenis van de score Constatering: veel kinderen verliezen in de loop van de lagere school het vertrouwen in hun wiskundig vermogen Oplossing: middelen om dat vertrouwen terug te vinden, hier dans en beweging 1--------2--------3--------4--------5------6------7------8------9-------10 Dat kan ik zeker WEL goed oplossen Ik betwijfel of ik dat goed kan oplossen Dat kan ik zeker NIET goed oplossen

Self efficacy gevolgen Waar is het vertrouwen heen? Self efficacy gevolgen cognitieve proces motivatie proces affectieve proces selectie proces

Self efficacy oplossingen Waar is het vertrouwen heen? Self efficacy oplossingen Succesvol overwinnen van obstakels Spiegelen van een model (Bandura en modelling) Sociale overtuiging Somatische en emotionele toestand Constatering: veel kinderen verliezen in de loop van de lagere school het vertrouwen in hun wiskundig vermogen Oplossing: middelen om dat vertrouwen terug te vinden, hier dans en beweging

Self efficacy oplossingen Waar is het vertrouwen heen? Self efficacy oplossingen people’s level of motivation, affective states and actions are based more on what they believe than on what is objectively true Constatering: veel kinderen verliezen in de loop van de lagere school het vertrouwen in hun wiskundig vermogen Oplossing: middelen om dat vertrouwen terug te vinden, hier dans en beweging

DOELGROEP 10- tot 14-jarige meisjes en jongens die graag dansen en bewegen en ervan overtuigd zijn dat ze niet abstract en wiskundig kunnen denken Doelgroep waren oorspronkelijk vooral meisjes, maar het probleem situeert zich ook bij jongens En… die dansen even graag als meisjes

Vertrekken vanuit dans HOE Vertrekken vanuit dans Intuïtief en spontaan gebruik maken van wiskunde Richting Schalen Spiegelen Combinatieleer Reken- en tekenregels Breuken (ritme) … Dans creëren en dan pas de wiskunde eraan koppelen Rekenregels, variabelen, ruimtemeetkunde, abstraheren, ritme

dans abstract noteren (abstraheren) inoefenen toonmoment OPBOUW ritmespel verhaal uitdaging dans abstract noteren (abstraheren) inoefenen toonmoment reflectie naar wiskunde Lut De Jaegher – lector Arteveldehogeschool – Informatica Project rond dans en wiskunde : MovingMath Vertrekken vanuit dans, waarin heel wat wiskunde verborgen zit. Kinderen op een intuïtieve manier laten ontdekken hoe goed ze wiskundig en abstract kunnen denken, al zijn ze van het tegendeel overtuigd.

1 handdruk = rechterhand schudden doel: wiskundig communiceren abstraheren schematiseren schema’s lezen en vervolledigen voorspellen op basis van bestaande regels werken met formules 1 handdruk = rechterhand schudden rode handschoen (of sticker) aan rechterhand per 4 samen VOORBEELD 1 De handshake dans Gekke ochtenddans: vertrekpunt: eerste beweging die je doet als je ‘s ochtends uit bed stapt Deze bewegingen op een dobbelsteen tekenen en de reeks uitzetten (kansberekening, abstraheren)

voorbeeld: soorten handdrukken met gestrekte arm met gebogen arm inleidend verhaal voorbeeld: soorten handdrukken met gestrekte arm met gebogen arm met linkerhand erbij op muziek, telkens in maten van 8 met een traag en een sneller ritme VOORBEELD 1 De handshake dans Gekke ochtenddans: vertrekpunt: eerste beweging die je doet als je ‘s ochtends uit bed stapt Deze bewegingen op een dobbelsteen tekenen en de reeks uitzetten (kansberekening, abstraheren)

HOEVEEL unieke handdrukken met: 2 personen 3 personen 4 personen VOORBEELD 1 De handshake dans Gekke ochtenddans: vertrekpunt: eerste beweging die je doet als je ‘s ochtends uit bed stapt Deze bewegingen op een dobbelsteen tekenen en de reeks uitzetten (kansberekening, abstraheren)

TEKENEN (schematiseren) VOORBEELD 1 De handshake dans TEKENEN (schematiseren) 2 personen 3 personen 4 personen Gekke ochtenddans: vertrekpunt: eerste beweging die je doet als je ‘s ochtends uit bed stapt Deze bewegingen op een dobbelsteen tekenen en de reeks uitzetten (kansberekening, abstraheren)

2 personen = 1 3 personen = 3 4 personen = 6 VOORBEELD 1 De handshake dans 2 personen = 1 3 personen = 3 4 personen = 6 Gekke ochtenddans: vertrekpunt: eerste beweging die je doet als je ‘s ochtends uit bed stapt Deze bewegingen op een dobbelsteen tekenen en de reeks uitzetten (kansberekening, abstraheren)

10 15 5 personen = 6 personen = VOORBEELD 1 De handshake dans Gekke ochtenddans: vertrekpunt: eerste beweging die je doet als je ‘s ochtends uit bed stapt Deze bewegingen op een dobbelsteen tekenen en de reeks uitzetten (kansberekening, abstraheren) 6 personen = 15

VOORBEELD 2 De gekke ochtenddans wat doe je als je ‘s ochtends wakker wordt noteer de bewegingen op een dobbelsteen schrijf de dans neer dans! Dans zodanig tekenen (abstraheren) dat de hele groep de dans kan aanleren; Bijpassend ritme zoeken, bewegingen spiegelen, …

ONDERZOEK bij 750 leerlingen in 58 testscholen MASTERPROEF (Ugent) ONDERZOEK bij 750 leerlingen in 58 testscholen BACHELORPROEF OSO om MovingMath ook “op de bank” te kunnen gebruiken Uitgetest in scholen, bij Tibetaanse vluchtelingenkinderen in Nepal (een doelgroep die ervoor gekend staat dat zij ervan overtuigd zijn dat zij geen wiskundig denkvermogen bezitten Onderzoek naar effect op math anxiety eindproduct

Boek over MovingMath, met o.a. lesfiches, uitgeverij Garant RESULTAAT Boek over MovingMath, met o.a. lesfiches, uitgeverij Garant Website www.movingmath.be MovingMath soiree op 18 en 25 maart 2010 in Gent lerarencongressen in 2009 en 2010 Uitgetest in scholen, bij Tibetaanse vluchtelingenkinderen in Nepal (een doelgroep die ervoor gekend staat dat zij ervan overtuigd zijn dat zij geen wiskundig denkvermogen bezitten Onderzoek naar effect op math anxiety eindproduct

Math anxiety en self efficacy : feiten en oorzaken oplossingen Inhoud boek Math anxiety en self efficacy : feiten en oorzaken oplossingen Effect van MovingMath: wet. onderzoek bij >700 kinderen en jongeren Lesfiches: 30 volledig uitgewerkte lessen Handleiding voor uitwisseling via YouTube Dans zodanig tekenen (abstraheren) dat de hele groep de dans kan aanleren; Bijpassend ritme zoeken, bewegingen spiegelen, …

Koppeling naar leerinhouden Ritmespel als opwarmer Opbouw lesfiches Koppeling naar leerinhouden Ritmespel als opwarmer Een danswijzer met variaties Uitgewerkt Voorbeeld Reflectie naar wiskundige vaardigheden en wiskunde Achtergrondinformatie bij het thema van de dans Dans zodanig tekenen (abstraheren) dat de hele groep de dans kan aanleren; Bijpassend ritme zoeken, bewegingen spiegelen, …

Dansfiches Dans zodanig tekenen (abstraheren) dat de hele groep de dans kan aanleren; Bijpassend ritme zoeken, bewegingen spiegelen, …

Dansfiches Dans zodanig tekenen (abstraheren) dat de hele groep de dans kan aanleren; Bijpassend ritme zoeken, bewegingen spiegelen, …

Dansfiches Dans zodanig tekenen (abstraheren) dat de hele groep de dans kan aanleren; Bijpassend ritme zoeken, bewegingen spiegelen, …

Dansfiches Dans zodanig tekenen (abstraheren) dat de hele groep de dans kan aanleren; Bijpassend ritme zoeken, bewegingen spiegelen, …

Dansfiches Dans zodanig tekenen (abstraheren) dat de hele groep de dans kan aanleren; Bijpassend ritme zoeken, bewegingen spiegelen, …

Dansfiches Dans zodanig tekenen (abstraheren) dat de hele groep de dans kan aanleren; Bijpassend ritme zoeken, bewegingen spiegelen, …

MovingMath: small is all Wat is het NIET? En Wat dan WEL? VOLLEDIG LESUUR KEUZE 15 MIN TOT 50 VERVANGING WISKUNDELESSEN AANVULLING, APETIZER, SYNTHESE WISKUNDIG STERKE KLASSEN BRUIKBAAR IN 3DE GRAAD LAGER, 1ste LEERJAAR A EN B MUST VOOR ALLE LEERLINGEN AANBOD VOOR WIE HET LEUK VINDT (bv. via hoekenwerk) MUST VOOR ALLE LEERKRACHTEN VOOR WIE ER ZELF IN GELOOFT Waar werkt het en waar niet?

MovingMath: small is all Waar werkt het en waar niet?