Mensen komen naar de arts

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een menswaardig levenseinde
Advertisements

Als het chronisch wordt
De coachende rol van de psycholoog in een palliatief support team (in een ziekenhuis ) Studiedag Federatie Palliatieve zorg Vlaanderen Sint-Niklaas,
Klinische Bouwsteen Project Generieke Overdrachtsgegevens OverdrachtProblemen (v1.0)
Communicatie met de klant
31 oktober. Programma  360˚ feedback en competentieontwikkeling  toepassing 360˚ feedback in stage.  ervaringen vanuit de praktijk.  afronding.
Werkhervatting na borstkanker
DE KLACHTENCOMMISSIE Rotterdam en Zuid-Holland Zuid. mr A.G. Scheele- Mülder, voorzitter klachtencommissie Infoavond 14 oktober 2010.
Ter gelegenheid van het ske symposion  1350 per jaar  Daarvan ca 850 in raadkamer ◦ 300 ingetrokken ◦ 240 niet ontvankelijk ◦ 310 ongegrond.
HGW en gesprekken met leerlingen
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
NA SCHOOLS BREDE SCHOOL IK BEN OKÉ.
LEEFSTIJL vanuit Amerika 1986 voortgezet onderwijs
Masterproef huisartsgeneeskunde
Op het spreekuur De communicatie omtrent hormoontherapie tussen patiënt, huisarts en gynaecoloog dr. Dominique Dewilde.
Silverman “Vaardig communiceren in de gezondheidszorg, een evidence based benadering”, 2006 “Skills for communicating with patients” 2005 Silverman, Kurtz.
Arts-patiënt communicatie in de palliatieve fase
Persoonlijke verdieping als bron van kracht
Hoogleraar Faculteit Geneeskunde AZ Sint-Jan, Sint-Lucas, Brugge
Agressie in de consultatie
Ziekenhuispsychiatrie in beweging 2007 “Het zit toch echt tussen Uw oren!” Kinken in de kabels van de ketenzorg bij onbegrepen klachten Ine Klijn, psychiater.
managen van de doorstroom
Een haperend geheugen.
WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
Ik heb iets van autisme of zo
workshop Bespreekbaar maken van seksualiteit 28 november 2011
Syncope hulpverlening.
Kankerspoken Drs. C.M. Kleverlaan psycholoog, programmamaker, auteur
Zingevingsvragen in de palliatieve zorg
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Het sollicitatiegesprek
Communicatie met ouders
Tijdig praten over het naderend levenseinde
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Amyloïdose: meer dan een diagnose!
Patiënten kunnen artsen beter
Het delegeren van taken in de huisartspraktijk
Autisme en Verstandelijke beperkingen
Zorg op maat voor kankerpatiënten; het voorkomen van nadelige effecten
Psychosociale begeleiding bij kanker
Even voorstellen .
Het coachende functioneringsgesprek
Omgaan met de gevolgen van trombose
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Train the Trainer Critical Appraisal of a Topic Dr Arno AW Roest Willem Alexander Kinderziekenhuis.
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Methodiek: Plancyclus
Welkom ik maak me sterk.
Omgaan met agressie Klinische les 6 mei 2003
Multimorbiditeit bij mensen met verstandelijke beperkingen de rol van informatie-uitwisseling NHG Wetenschapsdag 8 juni 2012 Mathilde Mastebroek, arts.
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
Heel gewoon maar toch anders.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Communicatie bij kanker. Waarom dit boek? hulp nodig bij communiceren boeken ervaringsdeskundigen boeken deskundigen praktisch, toegankelijk juist over.
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
Samenwerking is prima, Dat houden we zo! Wie staat voor u Cora Hoffmann IC verpleegkundige van oorsprong Sinds 1973 werkzaam in Ziekenhuis Terneuzen.
Open communicatie na ernstige klachten of calamiteiten
Dienstverlening aan de burger HOE ERVAREN BURGERS MET EEN CHRONISCHE AANDOENING DE OVERHEIDSDIENSTVERLENING?
Palliatieve zorg voor niet-westerse migranten februari 2016 ROC Midden-Nederland studenten verpleegkunde 1.
Palliatieve zorg en dementie
Palliatieve zorg voor niet-westerse migranten
Communicatie in palliatieve situaties
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Michael Groeneweg, kinderarts - MDL
Praktijk Opleiders Cursus
Schizofrenie Jenniviëne Gosepa Ailnairis Belefanti Trejani Emerencia.
Zorgpad Palliatieve zorg
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Transcript van de presentatie:

Mensen komen naar de arts Hoofdstuk 1 Marc Van Nuland, Jo Goedhuys

Inhoudsopgave Cultuur bepaalt gedrag Mensen komen naar de arts als hun iets mankeert Niet alle mensen die een ziekte hebben, zijn ziek Cultuur en tijdgeest kleuren het gezondheidsgedrag De perfecte gezondheid Geneeskunde in evolutie Mensen komen naar de arts met ‘verwachtingen’ De nulde lijn Zelden zonder voorkennis Een unieke ontmoeting

De andere zijde van de stethoscoop Hoofdstuk 2 Dominique Dewilde

Inhoudsopgave De start bepaalt het verloop De start van een ontmoeting De openingszin geeft de verhouding aan De aanmeldingsvraag wordt aangepast Van oriëntatie naar consultreden Vele verschillende bedenkingen overspoelen me (Ideas) Ik ben er niet gerust in (Concerns) Een oplossing voor mijn probleem? (Expectations) Is alles juist begrepen? Kinderen in de praktijk Echtparen in de praktijk Het zwangerschapsconsult Ouderen in de praktijk De basis is gelegd

Met de anamnese het spoor voortzetten Hoofdstuk 3 Jan Craenen

Inhoudsopgave De patiënt komt met ‘zijn’ verhaal Diagnostische strategieën De kwaliteit van de vragen Vragen om te weten De chronologische film De eerste mentale synthese

Praten tegen een lichaam? Hoofdstuk 4 Sabine Van Baelen

Inhoudsopgave Van gesprek naar onderzoek Voor het onderzoek Tijdens het onderzoek Na het onderzoek Praktische toepassingen Van onderzoek naar gesprek

Hoe moet het nu verder met de klacht? Hoofdstuk 5 Geert Pint

Inhoudsopgave Van medische bevindingen naar de patiënt Van onderzoek naar gesprek De diagnose meedelen Voorstel van behandeling Onderhandelen Onderhandelen is niet steeds evident Onzekere diagnose en therapie Afspraken over het verloop Verwijzing De patiënt bepaalt of het werkt

Uitleggen is meer dan informeren Hoofstuk 6 Geert Pint

Inhoudsopgave Een patiëntenrecht Voorbereiding Structuur De informatiebehoefte van de patiënt Voorkennis Beperken tot de essentie Toetsen of begrijpen Gebruik van hulpmiddelen

Slecht nieuws goed communiceren Hoofdstuk 7 Manu Keirse

Inhoudsopgave Een moeilijke aangelegenheid Soorten slecht nieuws Slecht nieuws adequaat communiceren Het slechte nieuws heeft zich voltrokken Eerste stap: meedelen van het slechte nieuws Tweede stap: emoties laten ventileren Derde stap: nazorg Vierde stap: strategie en samenvatten Reacties op de mededeling van acuut slecht nieuws Slecht nieuws bij infauste prognose Eerste stap: context voorbereiden Tweede stap: luisteren Derde stap: evalueren en inschatten Knelpunten bij het informeren over een infauste prognose De familie vraagt niets te zeggen Slecht nieuws meedelen aan kinderen Slecht nieuws aan de telefoon Wat kan men nog beloven? Aanbevelingen Een vaardigheid die men kan leren

Beëindigen is zinvol afronden Hoofdstuk 8 Dominique Dewilde

Inhoudsopgave Het einde afronden Als het einde niet het einde is Werkonbekwaamheid en andere administratieve documenten Telefonische contacten Met de deurknop in de hand