Gemeentelijk Fietsbeleid NHL 2008 – 2009 12 mei 2009.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Fietsersbond en gemeenten Bijeenkomst Fietsberaad
Advertisements

GfK Supermarktkengetallen
Veilig naar school een zorg voor ons allemaal
Nieuwe impulsen voor de fiets
Arjan Klapwijk Beleidsmedewerker openbaar vervoer Gemeente Tilburg
Verkeersveiligheid Buitenveldert
De e-fiets in Nederland ontwikkelingen en mogelijkheden voor overheden Fietsberaadbijeenkomst ‘Kansen voor de elektrische fiets’, 29 januari 2009.
Fiets Profijt! Henk Hendriks Projectleider Wijken voor de Fiets.
Successen,kansen en mogelijkhe- den voor de Fiets in gemeentelijk Verkeer- en vervoerbeleid Saxion minor Mobiliteit en verkeer Basisvak MV2: Mobiliteit,
Knoop Moerwijk Ruimteconferentie 2008
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Jan van der Horst, Fietsersbond Utrecht Stad
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
Presentatie: Jan Paddenburg Manager Sportplan Niels Balke
Lekker Fietsen ‘s-Hertogenbosch Bert Pauli, wethouder Verkeer en Vervoer ‘s-Hertogenbosch.
Fietswensen-analyse Diezerpoort Kinderen in beweging / Fietsersbond - workshop 1.
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
Fietsen in Tilburg Fietsberaad 16 maart 2006 Fietsen en Luchtkwaliteit Liesbeth Trip.
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
Welkom.
Fietsparkeren in Delft
StadsOntwikkeling Openbaar Vervoer als deel van de stadsontwikkeling Bijdrage aan de OV-Werkconferentie 15 februari 2011 Rob Tiemersma StadsOntwikkeling.
Bedrijfsvervoerplannen (BVP)
Gezonde leefomgeving Hoe wordt de wijk een gezonde leefomgeving in een krachtige stad?
Fietsbalans®-2 Wassenaar
Fiets Profijt! Henk Hendriks Projectleider Wijken voor de Fiets.
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Provincie Noord-Brabant Aad Smid Fietsersbond Provinciaal vertegenwoordiger 10 november 2010 Fietsersbond in Noord-Brabant.
23 september 2010 VRI’s Amsterdam Fiets Groene Golf / Wachttijdvoorspeller Sjoerd Linders, Team VRO (verkeersregeltechnisch ontwerp)
Focus op de fietsende forens Fiets in de Versnelling10 november 2010.
KENNISCENTRUM VOOR FIETSBELEID ONTWIKKELING, VERSPREIDING EN UITWISSELING PRAKTIJKGERICHTE KENNIS.
Hoe snel op de fiets 5 fietsen vergeleken op route Utrecht –Breukelen Kees Bakker Consumentenvoorlichter Fietsersbond.
Gezondheidseffecten van elektrisch fietsen
Fietsbeleid in Culemborg
Veilig naar school! Wat maakt dat dit een veilige schoolomgeving voor kinderen is? -Praktijkvoorbeelden van de inrichting van een veilige schoolomgeving-
Fietsparkeren bij Bus, Tram en Metro in de Stadsregio Amsterdam Maarten Bakker Fietsberaad
Presentatie Netwerkdag voor de fiets Maandag 15 juni 2009 Maike Mertens.
Fietsparkeerplan Veghel-centrum
Fietsbeleid in Limburg
Fietsbeleid en Luchtkwaliteit Dienst Stedelijke Ontwikkeling
Ervaringen bij gemeenten Rolf Schooleman 10 november Weesfietsenaanpak bij stations.
Fietsparkeren Spoorzone Delft
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
StadsFerry Nieuwe Maas Het Rotterdamse OV krijgt een nieuwe dimensie Fred van der Blij.
Portefeuillehoudersoverleg VV stadsregio Rotterdam
Evaluatie ‘Met de fiets minder file’
Fred Wegman - Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Rotterdam, 22 april 2010 Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Prof. Fred Wegman Stichting.
Voorlopige overslagcijfers 2009 Hans Smits President-directeur Havenbedrijf Rotterdam 30 december 2009.
Hoe fietsvriendelijk is Den Haag? De visie van de Fietsersbond afdeling Haagse regio.
Koos Louwerse, Govert de With
Recreatief fietsen: nog een hele uitdaging
‘Veilig en duurzaam naar school’ Project mobiliteit 2008 Gemeente Destelbergen - Heusden.
Succesvol fietsparkeerbeleid
Gezondheid oudere migranten in Utrecht (selectie)
‘Langzaam’ Verkeer in de Zuidas Govert de With Fietsersbond Amsterdam.
Fietsbalans®-2 Utrecht
Fietsbeleid Putten Veiligheid. Waarom Fietsveiligheid vergroten Fietsen bevorderen Recreatie en toerisme aantrekkelijk maken Wat aanpakken Geen vrijliggende.
Fietsen en supermarktbezoek: kansen voor kleine supermarkten - resultaten SOAB-Benchmark 6 gemeenten - Fiets in de Versnelling 10 november 2010 Ineke Spapé.
Van krachtwijk naar fietswijk
Themabijeenkomst elektrische fiets 29 januari 2009 Welkom originele foto: Qwic.
Het Vlaamse fietsbeleid door een Nederlandse bril
Verkeersveilige Schoolomgeving
Kanaleneiland Centrum Winkelen, Wonen, Werken, komen, zijn, gaan.
Regionale Economie, Haven- en Vervoerseconomie (RHV) Retail en Mobiliteit in de binnenstad Fietsstad 2016 Symposium Bikenomics - 13 Oktober 2015 Giuliano.
Haarlem voor iedereen Koos Pelsser. Toegankelijkheid… … maakt dat mensen zelfstandig en op een gelijkwaardige manier gebruik kunnen maken van vervoer,
Klankbordsessie 2 december 2015
Nationaal Parkeercongres 2017
Fiets/snelfietsroutes in provinciale akkoorden
Fietsparkeren in Zwolle
Fietsen en supermarktbezoek: kansen voor kleine supermarkten - resultaten SOAB-Benchmark 6 gemeenten - Fiets in de Versnelling 10 november 2010 Ineke.
Transcript van de presentatie:

Gemeentelijk Fietsbeleid NHL 2008 – mei 2009

Gemeentelijk Fietsbeleid •waarom fietsbeleid •fietsbeleid werkt •wat kan een gemeente aan fietsbeleid doen? •wat zijn de voorwaarden voor succes? •rol van de fiets in verplaatsingen •instrumenten voor fietsbeleid

•waarom fietsbeleid? 1. mobiliteit: - plaats in het vervoerssysteem - 25% van de verplaatsingen per fiets - 1/3 van de verplaatsingen < 7,5 km (= 30 min.)  kansen voor de fiets - ruim 20,0 mln. fietsen in Nederland

2. ketenmobiliteit - 1/3 van de treinreizigers gaat per fiets naar het station - afgelopen vijf jaar: stijging fietsgebruik met 50% naar station

3. bereikbaarheid - fiets neemt weinig ruimte in: 20 á 30 keer minder dan een auto - fietsverkeerslicht: 6 keer zoveel fietsers verwerken dan auto’s - in de stad is de fiets sneller dan de auto - fietspaden zijn minder grote barrières

4.economie - fiets en voetganger: winkelomzet: 50% van automobilisten - bezoeken winkelcentra wel vaker Assen: aandeel fiets bij winkelbezoek is 30%; omzet aandeel: 26%. Auto: 46% en omzetaandeel: 56%

5.maatschappelijke participatie - bevordering zelfstandigheid ouderen en kinderen - vrijheid - bereikbaarheid van voorzieningen - goedkoop (in aanschaf en gebruik)

6.milieu en luchtkwaliteit - 6% van de autoritten kan door de fiets vervangen worden - luchtkwaliteit in steden: vooral auto is de boosdoener: minder auto’s  betere luchtkwaliteit!

7. gezondheid - 30 minuten bewegen - fietsen vermindert de kans op een hartinfarct, op diabetes, stress, sommige kankersoorten - goed voor ouderen, in beweging blijven - onderzoek EUR: mensen die regelmatig bewegen, leven 1,5 jaar langer

8.ruimtelijke ordening - minder auto’s  meer fietsen - minder ruimte voor auto-infrastructuur  compacte stad - bestemmingen op fietsafstand (binnen 7,5 km.) - goede fietsvoorzieningen (Groningen, Houten, Zwolle)

9. marketing - fiets is een goed marketing instrment - fiets als promotie-product - hotelfietsen - OV-fiets - rol van de fiets in films: Zwartboek (Carice van Houten); Evelien (Kim van Kooten) - in soap series

10. maatschappij/samenleving - fiets bevordert interactie tussen mensen - goed voor onderlinge verdraagzaamheid, mensen letten op elkaar - minder agressie - fietsen is onderdeel van de Nederlandse cultuur

- mensen willen gezien worden op een fiets - fietsen in alle soorten en maten voor diverse doelgroepen ( - 85% van de Nederlanders vindt dat er meer geld voor de fiets moet worden uitgetrokken - fietsen wordt geassocieerd met vreugde, geluk, vrijheid, altijd op tijd,

•fietsbeleid werkt! - inspanning in fietsbeleid: - infrastructuur - ruimtelijke ordening - fietsparkeren  meer mensen op de fiets  tevreden fietsers hoe meer fietsers  hoe meer investeringen/ fietsvriendelijke beleidskeuzes

- fietsmaatregelen zijn relatief goedkoop in vergelijking met auto- en ov investeringen: - infrastruktuur auto: 10 keer duurder dan fiets - autoparkeren: 15 á 20 keer duurder dan voor de fiets - goede kosten/opbrengsten verhouding

•wat kan een gemeente doen? - goed netwerk van fietsroutes: - veilig - direct - weinig oponthoud - goede en voldoende stallingsmogelijkheden

•Goed fietsbeleid: wat zijn de voorwaarden voor succes? fietsbeleid is het meest effectief en efficiënt als integraal onderdeel van: - ruimtelijke ordening - verkeersbeleid - consequent politiek beleid - economisch beleid - onderwijs - binnenstadsbeleid - milieubeleid - gezondheidsbeleid

•Politieke keuzes: - meer ruimte voor de fiets en minder voor de auto - bevorderen ketenverplaatsingen (bus + fiets) ipv uitbreiding auto-infrastruktuur - benutting bestaande infrastruktuur: - autoluw maken van bepaalde routes - aanpassing verkeerslichten - aanleg fietsstroken op bestaand wegprofiel - stringent parkeerbeleid

•reistijdverhouding fiets en auto is een kernvariabele in de verklaring van het fietsgebruik

•fiets en verkeersveiligheid : 400 fietsdoden : 150 fietsdoden sterke toename autogebruik en fietsgebruik in 25 jaar: - verwachting: meer fietsdoden - praktijk: minder fietsdoden!

•maatregelen: - fietsers voorrang van rechts - bromfietsen op de rijbaan - dode hoek spiegel - meer eigen infrastructuur - invoering Duurzaam Veilig •hoog fietsgebruik  minder fietsongevallen!

•reisdoelen: - woon-werk - naar de winkel - naar school - fiets en ov (trein, bus) - recreatie

•woon-werk verkeer - tot 7,5 km: fietsaandeel: 45%! - al jaren stabiel! - campagnes: “fiets naar je werk!” - fiets-privé plan - douches + kleedruimtes - goede stalling - reiskostenvergoeding fiets

•winkelverkeer - fietsende bezoekers besteden minder maar komen wel vaker naar de winkel - meer op de fiets: parkeerruimte voor auto’s van regionale winkelbezoekers (binnenstad) - meer fietsen  goed voor lokale middenstand

•voorbeeld: Groningen - Stadjers: 46% (fiets); 10% (auto); omzet: 56% (fiets); 11% (auto); besteding: € 28 (fiets); € 25 (auto) - totaal (lokaal + regionaal): 31% (fiets); 25% (auto); omzet: 34% (fiets); 35% (auto); besteding: € 27 (fiets); € 33 (auto)

•stimuleren winkelbezoek binnenstad per fiets: - fietsenstallingen (gratis) - fietsparkeren dicht bij winkels - bezorgdienst boodschappen - transportfietsen - internet

•fietsen in voetgangersgebieden: voetgangers/meter/uur  menging – 160: rijloper in “ongeleed profiel” – 200: rijloper in “geleed profiel” - > 200: geen menging

•de fiets in het schoolverkeer - jong geleerd, oud gedaan - stimuleren zelfstandigheid - gezond - 14% wordt met de auto gebracht - Houten: 6%, Amsterdam: 60% lopen - gem. landelijk: 40%

•waarom met de auto naar school? - verkeersveiligheid - combineren met naar het werk gaan - school is te ver weg - 14% is laag, maar iedere dag op hetzelfde moment! (14% van 500  70 kinderen in 50 auto’s om 8.30 uur in een woonstraat!)

•brede aanpak: gedrag, infrastructuur en communicatie - CROW-brochure “Samen werken aan een Duurzaam Veilige schoolomgeving” - infrastructuur, handhaving, educatie, communicatie met ouders - fietsenstalling bij school

- samenwerken! - (verkeers)ouders - schoolleiding - gemeente - politie - omwonenden - leerkrachten - kinderen

- methoden - KANS (Kinderen Anders Naar School) - verkeersslang - kindlint - ANWB Streetwise - verkeersveiligheidslabel - boekjes: “spitsuur rond school”, “de schoolspits” (

•fiets en openbaar vervoer (ketenmobiliteit) - station: - éénderde van de treinreiziger komt met de fiets - 45% van alle Nederlanders woont binnen een afstand van 3 km van een station! - Groningen: ca fietsen (weekend)

onderzoek bij 25 woon-werk relaties: reistijd (vf-waarde): fiets+ov - auto: 1,25 reistijd: lopen of bus+ ov – auto: 1,43  fiets bij voortransport: 15% verbetering

maatregelen: - uitbreiding stallingsvoorzieningen (Prorail: “ruimte voor de fiets”) - verschuiving van bewaakt naar onbewaakt - aanpak weesfietsen (15%!!) - fietskluizen - vouwfiets - OV-Fiets ( - Parijs: “witte fietsen-plan” (

–nieuwe ontwikkelingen - vouwfiets mee in de bus (Qliners + streekbussen in Groningen en Drenthe) - Park & Bike - fiets mee in de metro - Q-park: huurfietsen in parkeergarages - OV-fiets niet alleen bij stations - handhaven veerponten (

•recreatief fietsen - fietsen met een doel-bestemming (zwembad, recreatie gebied) - fietsen als doel (zondagmiddag) - wielrennen - bewegen - fietsvakanties

- fietsvoorzieningen dienen beide doelen: (recreatief + utilitair) - voetveren - fietspaden - stallingen bij bushaltes

•wat is belangrijk voor recreatief fietsen? - (bewaakte) stallingen bij het strand - knooppuntroutes - bewegwijzering - paddestoelen - horeca - arrangementen

•zie ook: