ICT beroepscompetenties levend en gedeeld

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Profile Selector 2 april 2017.
Advertisements

Leren en Werken in de carrosseriebranche. 16 februari 2006.
EVC in de ICT, talents matching organisations
EVC: Erkenning Verworven Competenties Laat zien wat je waard bent! Toepassing bij [corporatie]
Rijksgebouwendienst schrijft BIM voor
De propedeuse: meer dan een eerste jaar
Alumni-portals gezien vanuit een ICT-perspectief Robert van ‘t Sant.
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Meest innovatieve HO-instelling 2009 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Het Vakcollege: Meerwaarde in de regio
Opleiding Aviation Presentatie Themadag Engineering 18 november 2011
Samenwerken aan Onderwijs en ICT Frank vd Oetelaar dinsdag 12 april 2005.
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Interest Groep 1 Voorbereiden op de Praktijk De Nederlandsche Bank Piet Mosch NIOC 8 april 2011 Disclaimers Presentatie op persoonlijke titel Chinese muur.
1 Presentatie Mediatheek TF ’06 Door: Barbara Vermaas, Jeroen van Beijnen en Erik Oomen Praktijkvoorbeelden m.b.t. instituutscontacten op TF 1.Virtuele.
Het sectorprogramma ICT-onderwijs in Nederland
VTB Technasium Vakcollege
Maatschappelijke Sectoren & ICT
COMPETENTIEONTWIKKELING
Theo Bovens voorzitter CvB - Open Universiteit Nederland & Steven Verjans docent/projectleider - Open Universiteit Nederland & Thijs Habets projectleider.
1 Masterclass Talentmanagement 22 september 2011.
Leven Lang Leren en EVC mr drs J.C.N. van Kessel 10 oktober 2008.
Hogeschool en Bedrijf Amsterdam – 19 januari 2010
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Prikkel: leren is leuk Mediamatic • Cidi Davidse •
HOORCOLLEGE V2 ASSESSMENTS CMD
Workshop Rienk van Marle en Joris Verwijmeren Themadag Onderzoek 18 november 2010, Amsterdam Themadag Onderzoek 2010 Van Marle&Verwijmeren.
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Casus:HBO- upgrade traject Congres 12 februari 2009 Levenlang leren op een HOger plan EVC in perspectief.
Onderwijscentrum VU W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S.
Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 1 Studiedag talentontwikkeling in het hbo Attent op talent Martine Derks Gerda Geerdink Zwolle,
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
TISO NIOC 18 april 2007 Jacob Brunekreef (HvA), Arie Dekker (HR), Frans Mofers & Anda Counotte (OUNL) 1 TISO Onderwijs en onderzoek met authentieke dossiers.
Hoe weet een opleiding wat het beroepenveld verwacht? Hans A. Frederik NIOC, 8 april : :50 uur, sessie 30 - HBO en beroep.
StellingenStellingen 28 mei Veel kansen, veel mogelijkheden… maar we hebben het allemaal druk… Regie en ondersteuning is nodig.
Metaalunie en Ad. Waarom?
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
Het portfolioproject van de AOC’s EduExchange 2006 Groene Scharnieren.
Job Event 5 oktober 2007 HBO-i speler in het HBO-ICT onderwijsveld Joke Jansen voorzitter.
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
INTEGRAAL SOCIAL WORK (WERKTITEL) 25 juni
De rol van Kenniscentra in het Onderwijs »Peter Weisscher »Regioconsultant PMLF.
EVC en de CGKS Woerden 22 mei 2007 Erik Kaemingk Kenniscentrum EVC
Kwaliteit in examens, borgen en stimuleren. Kwaliteitsborging EVC-procedures EVC in het MBO 22 mei 2007 Henk van Leeuwen Manager externe betrekkingen KCE.
Kwaliteitscode EVC EVC in het MBO ~ CompetentCity Erik Kaemingk & Cissy Johann.
Afstudeerpresentatie Richard Lekkerkerk,13 september 2011
Open Standaarden in het onderwijs Holland Open Netwerk Borrel 19 december 2006 Jan Kees Meindersma
Project Focus-Fontys 'Het mes snijdt aan twee kanten'
Welkom Werkatelier ´Toekomst van werken in de zorg´ 11 november 2010.
EVC: Erkenning Verworven Competenties Laat zien wat je waard bent! Toepassing bij [corporatie]
EVC: Erkenning Verworven Competenties Laat zien wat je waard bent! Toepassing bij [corporatie]
Sociale MediaSociale Media: de “killer application” voor ICT Het huwelijk van Sociaal en Digitaal.
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
Datum: 11 november 2004 Auteur: Cees van Diest “2 x P D P” Welkom.
Optimaliseren BPV keten
Flexibel deeltijd hoger onderwijs Studiedag Vereniging Hogescholen Werken aan deeltijd; op weg naar aantrekkelijker deeltijd hoger onderwijs 11 december.
Gemeente Rotterdam 23 en 29 maart 2016 Informatiebijeenkomst Leren Loont! en beleidsregel. po, vo.
Leeruitkomsten, LOT en flexibilisering
1 Ervaringscertificaat of Erkenning van Verworven Competenties (EVC) Werkconferentie “EVC in het kader van 30 plus” Regina Kleingeld, Ministerie van Onderwijs,
Invoering Examenprofielen Rini Romme november 2011.
Waar staan we nu met validering? Ervaring telt! 22 maart 2016 Patrick Leushuis.
Van Landelijk naar Regionaal naar Lokaal opleidingsplan.... Waar leg je wat vast? Thierry van Dessel.
Begeleiding bij Werkplekleren
aantrekkingskracht van informatica
Versterken positie van ervaringsdeskundigen binnen de organisatie
Lennart Nooij & Linda Lemmens
Transcript van de presentatie:

ICT beroepscompetenties levend en gedeeld Kees van Oosterhout Projectmanager EVC, HvA, Instituut voor Informatica Voorzitter WFBI van NGI

Onderwerpen Stellingen Beroepsrollen Een portal ICT onderwijs Uitnodiging NIOC, 18 april 2007 ICT beroepscompetenties levend en gedeeld

Stellingen ICT beroepsrollen zijn steeds aan verandering onderhevig Toenemende interdisciplinariteit Er komen nieuwe beroepsrollen bij Er worden andere eisen gesteld aan beroepsrollen Er ontbreekt een “standaard” waarin beroepsrollen zijn gedefinieerd en “levend” worden gehouden Informatica opleidingen kunnen meer aansluiten bij de vraag uit het beroepenveld NIOC, 18 april 2007 ICT beroepscompetenties levend en gedeeld

Beroepsrollen veranderen continu In welk (beroeps)domein is ICT nog niet doorgedrongen? NIOC, 18 april 2007 ICT beroepscompetenties levend en gedeeld

Beroepsrollen veranderen continu Technology push Market pull Daar waar domeinen elkaar overlappen liggen grote uitdagingen Beveiliging: biometrie Wonen: domotica Justitie: forensic ICT Luchtvaart: fly by wire Bouw: vitual design Intensive Care: controloperator/verpleger Homo ludens: gamedesign Beveiliging : informatiebeveiliging Transport: navigatie en tracking Logisitiek: magazijnautomatisering NIOC, 18 april 2007 ICT beroepscompetenties levend en gedeeld

WFBI rapport Huidige WFBI rapport (2001) is in beton gegoten, heeft onvoldoende aandacht voor MBO-I, ... is onvoldoende toegankelijk (ondanks leeswijzer), ... is op de Nederlandse markt geconcentreerd en ... heeft een beperkt lezerspubliek, maar ... voorziet in de behoefte aan inzicht in competentievraagstukken op ICT-gebied en ... wordt breed gewaardeerd. Internationaal zijn veel modellen voor ICT-beroepsrollen in omloop die slechts ten dele in WFBI rapport zijn verwerkt. NIOC, 18 april 2007 ICT beroepscompetenties levend en gedeeld

WFBI rapport Doelstellingen ten aanzien van het WFBI rapport Toegankelijkheid verbeteren Het kost veel moeite om functieprofielen op de desktop van de gebruiker te krijgen Kwaliteit verbeteren het huidige rapport is niet helemaal af en in beperkte mate in het werkveld getoetst Onderhoud verbeteren Van incidentele onderhoudsslagen naar continue actualiteit en toepasbaarheid. Kortom naar “levende content” Toepassing verbeteren Kern van de zaak! Naar een onafhankelijk portal voor ICT beroepsrollen NIOC, 18 april 2007 ICT beroepscompetenties levend en gedeeld

Een portal voor ICT beroepsrollen Doelgroepen Studenten: beeld van doel en weg studietraject en aanbieders van opleidingen (ICT) professionals: employability en carrièreontwikkeling HRM van (leer-)bedrijven: competentieprofielen tbv employability en instroom, aanbod vacatures en stageplaatsen Onderwijs: waarvoor te onderwijzen; aanbod curriculum; zicht op ontwikkeling van beroepsrollen Adviesbureaus: dienstenaanbod op gebied van competentieontwikkeling Centra voor erkenning van verworven competenties (EVC): toetsingskader ... NIOC, 18 april 2007 ICT beroepscompetenties levend en gedeeld

Een portal voor ICT beroepsrollen Content Kern: Wat; beschrijvingen van beroepsrollen en bijbehorende competenties (onafhankelijk vastgesteld); Hoe en waarmee: bewezen architecturen, methoden, technieken, tools ect. Aanvullend: Nieuwe ontwikkelingen Literatuurverwijzingen Links naar ervaring van beroepsbeoefenaren Stageplaatsen / leer-werkplekken Vacatures Onderwijsaanbieders Adviesdiensten Links naar portals voor competentieontwikkeling Links naar adverteerders/sponsors Links naar vertegenwoordigers uit het beroepenveld Links naar kenniscentra NIOC, 18 april 2007 ICT beroepscompetenties levend en gedeeld

Een portal voor ICT beroepsrollen Content “levend” huidige WFBI content transponeren naar nieuw raamwerk beroepsgroepen krijgen als “Communities of Practice” het beheer over de content Korte time-to-market, van jaren naar dagen deskundigen uit de praktijk beschrijven de functies beroepsgroepen zijn de eigenaren van de beschrijvingen van beroepsrollen, zij beschikken over veel inhoudelijke deskundigheid en betrokkenheid afstemming door een toeziend ICT-breed en validerend orgaan kwaliteitsbewaking gedragen door beroepsgroepen niet alleen een NGI-aangelegenheid gezaghebbend op het gebied van ICT-functiebeschrijvingen NIOC, 18 april 2007 ICT beroepscompetenties levend en gedeeld

Een portal voor ICT beroepsrollen Model verbetering van het WFBI raamwerk om te komen tot een volledige vastlegging van taken, functies, rollen, competenties en hun onderlinge relaties gericht op competentie management bruikbaar voor alle doelgroepen een verbeterde indeling van het ICT-vakgebied herkenbaar vanuit het vakgebied zelf op basis van de plaats van ICT in de organisatie (welke dan ook) onafhankelijk content kan in verschillende modellen worden opgenomen ook beschikbaar voor andere beroepsdomeinen Meertalig NIOC, 18 april 2007 ICT beroepscompetenties levend en gedeeld

Een portal voor ICT beroepsrollen Bekostiging Kosten Inrichten van de portal en het beheer ervan Aanstelling en besturing Communities of practice Inrichting en in stand houden validerend orgaan Baten Subsidies Sponsorgelden van werkgevers, werknemersorganisaties, opleidingsinstituten, onderwijsplatforms, vakbonden, overheidsinstellingen, adviesbureaus etc. Abonnementsgelden (... maar zou het gratis en daardoor drempelloos kunnen?) NIOC, 18 april 2007 ICT beroepscompetenties levend en gedeeld

ICT onderwijs Is het ICT onderwijs klaar om aan te sluiten? veranderende beroepsrollen toenemende differentiatie van eindtermen en interdisciplinariteit diversiteit studenten stabiele “verticale” instroom: voltijd / duaal toenemende “horizontale” instroom: deeltijd, duaal, individueel maatwerk, combinaties van voorgaande differentiering aanbiedingsvormen individuele vraagsturing op basis van EVC student naar bedrijfsleven en bedrijfsleven in de opleiding leren op de werkplek voorbeeld beroepsrollen naast alle best practices portfolio als instrument voor bewijsvoering voor competenties ... en natuurlijk EVC ... Waarderen wij elkaars EVC-rapportages? NIOC, 18 april 2007 ICT beroepscompetenties levend en gedeeld

ICT onderwijs De beroepsrol centraal Beroepsrol Docentrol Studentrol Docent als facilitator en bruggenbouwer tussen beroepsrol en studentrol NIOC, 18 april 2007 ICT beroepscompetenties levend en gedeeld

ICT onderwijs Onderwijsinrichting steunend ipv leidend Didactiek Inhoud Organisatie Een einde aan de suboptimalisatie NIOC, 18 april 2007 ICT beroepscompetenties levend en gedeeld

ICT onderwijs Analyse van de beroepsrol Beroepsdomeinen Beroepsmatig handelen Professionele vakstandaarden Beroepsproducten / resultaten taaksituaties Succesindicatoren vanuit belanghebbenden Succesindicatoren vaktechnisch View on competences VOCATIONAL ROLE VACATIONAL DOMAIN VOCATIONAL PERFORMANCE VACATIONAL STANDARDS Professional products Success indicators from Success indicators from Results and stakeholders perspective vocational standards Task situations Structuur is ook vertrekpunt voor portal NIOC, 18 april 2007 ICT beroepscompetenties levend en gedeeld

ICT onderwijs Aanbevelingen De deur open voor andere beroepsdomeinen ... maar ook brengplicht Curricula in de portal: creëren van onderlinge transparantie Doorgaande leerlijnen, samenwerkingsverbanden over minoren etrc. Actieve bijdrage in CoP’s Sturen op ambitie, competenties en talenten Docent als bruggenbouwer Maar nooit tornen aan de kwaliteit! NIOC, 18 april 2007 ICT beroepscompetenties levend en gedeeld

Uitnodiging Staat u achter een onafhankelijk platform voor ICT beroepsrollen waar ICT opleidingen, HR professionals, ICT beroepsbeoefenaren, Informatica opleiders, studenten, carrièrebegeleiders etc. zich kunnen informeren? Wilt u beter aansluiten bij het beroepenveld? Wilt u bijdragen aan het definiëren van beroepsrollen? Wilt u het platform voor ICT beroepsrollen financieel ondersteunen? Heeft u aanvullende vragen, wensen of ideeën? Neem contact op met Kees van Oosterhout c.m.van.oosterhout@hva.nl wfbi@ngi.nl keoo@mac.com M 06 50 68 43 61 NIOC, 18 april 2007 ICT beroepscompetenties levend en gedeeld