3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wie heeft de stickers van de juf gepakt?
Advertisements

Rebound Salland. In deze PowerPoint… 1. waarom ik naar rebound ging 2. wat ik geleerd heb! 3. hoe ik terug wil naar school 4. wat ik nodig heb van.
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Opkomen voor jezelf.
De Drama Driehoek.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
Dag 13. Dag 13 Dit keer wil ik… Sinterklaas… het dagboek van dit jaar afsluiten. Dag 13 van het dagboek Hallo lieve kinderen, Dit is dan alweer de.
Communicatie met de klant
De vijf geheimen van effectieve communicatie
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
DAT IS HET ! Joep was zo’n figuur, waar je echt helemaal gek van kon worden. Hij was altijd goed gehumeurd en had altijd iets positiefs te melden. Als.
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Opnieuw Steeds opnieuw ben ik andere aspecten van
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Johari venster & feedback
Welke boeken kies ik voor mijn kinderen?
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
“Op een dag...”.
Ik ben Bob..
Ken je me niet meer?.
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Lees aandachtig deze boodschap, heel belangrijk !
Gedragsrepertoire Denken over je denken
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Interpreteren van data
Vreemd. Theo, een nog vitale al wat op leeftijd gekomen heer loopt een stukje over het naaktstrand. Een vrouw spreekt hem aan. Mijnheer, mag ik U een wat.
Harry Potter Studios.
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Welke keuze maak jij voor jezelf?
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Arthur Japin, de niet-gelovige hoofdredacteur van de #Jezusglossy, over vergeving.
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Streng katholiek!!!!. Dochter Pauline keerde na 10 jaar in het ouderlijk huis terug. Vader was overgelukkig en omarmde z‘n dochter en kuste haar..
Uitleg persoonsvorm (pv)
Fantasie Gemaakt door Kristie!.
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
Rouw & Verlies Les 3.
Belangrijke tips voor een spreekbeurt
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Reclame Masters | Ik en reclame!
Blok 3. Gesprekstechnieken, 2 uur
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
De kunst van kritiek 4.15 p & 4.18 p
Psychologieles 7 lesweek 7
Dialyse…… en wat betekent dit voor u als partner Carla Deen Dirry Keurhorst.
DE MAN......
De kracht van positief opvoeden
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Grenzen Eerlijk communiceren over wat je denkt, ook als je iets niet wilt. Mag dat?
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
RET Verdieping bij hoofdstuk 11 Handboek voor leraren RET Een goede leraar worden.
Welkom op onze thema-avond
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
In raden of commissies van een kerkelijke gemeente, als er conflicten dreigen.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
‘Tot morgen. ’ roept de juf
Help, mijn kind gaat naar de brugklas

De kunst van het luisteren Communiceren met kinderen op school en thuis Anke den Hertog, P2E.
Transcript van de presentatie:

3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen Timen en doseren in de opvoeding. 19 april Je kind een positief zelfbeeld geven. Hoe gedachten gevoelens bepalen… en hoe ze te veranderen. 26 april Het effect van actief luisteren naar je kind. Boeken

Gedachten (2) Gedrag (1) Gevoel (3)

PROGRAMMA 26-04 Terugblik op ervaringen 19-04 Actief luisteren:een demonstratie Actief luisteren: in theorie Actief luisteren: in de praktijk Pauze Ik boodschappen:grenzen stellen Evaluatie Vragen, Boeken, wensen

Omgaan met een probleem van je kind Geruststellen: lost niet op, vaak onbegrepen Raad geven: voorbij aan de achtergrond Leer niet oplossen Waarom vragen: weet of durft niet

Accepteren Zeggen dat het goed is dat hij gekomen is. Laten blijken in contact Actief luisteren Zelf oplossing/route laten kiezen.

Ik had op tijd willen zijn Actief luisteren Iets zeggen Ik heb de trein gemist Feit Ik was te laat Gevoel Ik vind het vervelend Behoefte Ik had op tijd willen zijn mededeling betekenis

Voordelen Actief luisteren Je kan laten merken dat je je kind begrijpt Bij begrip komen eerder de werkelijke problemen naar voren. Eigen verantwoordelijkheid wordt gestimuleerd. Het lucht op als je je begrepen voelt. Het versterkt de relatie

Wanneer niet. Als je geen tijd hebt. als je het probleem niet aankan. Als je je kind niet vertrouwt of als zelfstandig persoon ziet. Als je kind niet wil praten. Als het onderwerp niet geschikt is Als je eigen belangen in gedrang komen

1 Peter (kwaad): Ik wil nooit meer met Kees spelen! A Ach joh morgen denk je daar weer anders over. B Je bent nog steeds boos op hem. C Maar er zegt toch ook niemand dat je met hem moet spelen?

2 Floris mag wel naar de film, zaterdag A je bent vorige week al geweest, ik vind het onzin om twee keer naar dezelfde film te gaan. B Ach een andere keer mag jij wel weer en Floris niet C Je vindt het niet eerlijk dat Floris wel mag en jij niet

3 Ik ga daar zeker een beetje voor gek lopen met die stomme laarsjes. Je moet eens een beetje met je tijd meegaan. Op school dragen ze allemaal leuke laarzen.

4 Joris is aan het knikkeren met zijn buurjongen Sjoerd. Opeens staat hij in tranen voor je en zegt Sjoerd is een rotjoch.

5 Paul huilend:Morgen ga ik echt niet naar school. Eline overstuur: Ik heb bijna de hele nacht niet geslapen. Jan: Ik mag volgende week in het diepe zwemmen. Anita(huilend): Ik had dat potlood helemaal niet willen weggeven Saskia (zachtjes) Mijn konijn is dood. Ton roept: Ik heb het toch weer gedaan. Ik krijg altijd de schuld.

Ik boodschappen Als niet het kind maar de ouder een probleem heeft. NIET:jij boodschappen: Wat doe je toch weer vervelend, kun je niet eens een keertje doen wat ik vraag?, je houdt ook nooit rekening met een ander, hoepel op, je denkt zeker dat ik niets anders te doen heb. Hoe zou je het vinden als ik dat bij jou deed?

Ik boodschap: Je toont je eigen gevoelens en gedachten Jij ik Toon niet je gevoelens zeg wat je denkt en voelt Leg schuld bij ander leg probleem bij jezelf

trucs Verkapte jij boodschappen Niet het eigenlijke gevoel weergeven Gevoel onvoldoende weergeven, afzwakken Manipuleren Je kan een ik boodschap terugkrijgen

boeken

12 april. interessant……bruikbaar……. Sfeer……… 12 april interessant……bruikbaar…….. Sfeer……… Effecten van belonen en straffen. Timen en doseren in de opvoeding. 19 april interessant……bruikbaar…….. Sfeer……… Je kind een positief zelfbeeld geven. Hoe gedachten gevoelens bepalen…. 26 april interessant……bruikbaar…….. Sfeer……… Het effect van actief luisteren naar je kind. Boeken