3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen Timen en doseren in de opvoeding. 19 april Je kind een positief zelfbeeld geven. Hoe gedachten gevoelens bepalen… en hoe ze te veranderen. 26 april Het effect van actief luisteren naar je kind. Boeken
Gedachten (2) Gedrag (1) Gevoel (3)
PROGRAMMA 26-04 Terugblik op ervaringen 19-04 Actief luisteren:een demonstratie Actief luisteren: in theorie Actief luisteren: in de praktijk Pauze Ik boodschappen:grenzen stellen Evaluatie Vragen, Boeken, wensen
Omgaan met een probleem van je kind Geruststellen: lost niet op, vaak onbegrepen Raad geven: voorbij aan de achtergrond Leer niet oplossen Waarom vragen: weet of durft niet
Accepteren Zeggen dat het goed is dat hij gekomen is. Laten blijken in contact Actief luisteren Zelf oplossing/route laten kiezen.
Ik had op tijd willen zijn Actief luisteren Iets zeggen Ik heb de trein gemist Feit Ik was te laat Gevoel Ik vind het vervelend Behoefte Ik had op tijd willen zijn mededeling betekenis
Voordelen Actief luisteren Je kan laten merken dat je je kind begrijpt Bij begrip komen eerder de werkelijke problemen naar voren. Eigen verantwoordelijkheid wordt gestimuleerd. Het lucht op als je je begrepen voelt. Het versterkt de relatie
Wanneer niet. Als je geen tijd hebt. als je het probleem niet aankan. Als je je kind niet vertrouwt of als zelfstandig persoon ziet. Als je kind niet wil praten. Als het onderwerp niet geschikt is Als je eigen belangen in gedrang komen
1 Peter (kwaad): Ik wil nooit meer met Kees spelen! A Ach joh morgen denk je daar weer anders over. B Je bent nog steeds boos op hem. C Maar er zegt toch ook niemand dat je met hem moet spelen?
2 Floris mag wel naar de film, zaterdag A je bent vorige week al geweest, ik vind het onzin om twee keer naar dezelfde film te gaan. B Ach een andere keer mag jij wel weer en Floris niet C Je vindt het niet eerlijk dat Floris wel mag en jij niet
3 Ik ga daar zeker een beetje voor gek lopen met die stomme laarsjes. Je moet eens een beetje met je tijd meegaan. Op school dragen ze allemaal leuke laarzen.
4 Joris is aan het knikkeren met zijn buurjongen Sjoerd. Opeens staat hij in tranen voor je en zegt Sjoerd is een rotjoch.
5 Paul huilend:Morgen ga ik echt niet naar school. Eline overstuur: Ik heb bijna de hele nacht niet geslapen. Jan: Ik mag volgende week in het diepe zwemmen. Anita(huilend): Ik had dat potlood helemaal niet willen weggeven Saskia (zachtjes) Mijn konijn is dood. Ton roept: Ik heb het toch weer gedaan. Ik krijg altijd de schuld.
Ik boodschappen Als niet het kind maar de ouder een probleem heeft. NIET:jij boodschappen: Wat doe je toch weer vervelend, kun je niet eens een keertje doen wat ik vraag?, je houdt ook nooit rekening met een ander, hoepel op, je denkt zeker dat ik niets anders te doen heb. Hoe zou je het vinden als ik dat bij jou deed?
Ik boodschap: Je toont je eigen gevoelens en gedachten Jij ik Toon niet je gevoelens zeg wat je denkt en voelt Leg schuld bij ander leg probleem bij jezelf
trucs Verkapte jij boodschappen Niet het eigenlijke gevoel weergeven Gevoel onvoldoende weergeven, afzwakken Manipuleren Je kan een ik boodschap terugkrijgen
boeken
12 april. interessant……bruikbaar……. Sfeer……… 12 april interessant……bruikbaar…….. Sfeer……… Effecten van belonen en straffen. Timen en doseren in de opvoeding. 19 april interessant……bruikbaar…….. Sfeer……… Je kind een positief zelfbeeld geven. Hoe gedachten gevoelens bepalen…. 26 april interessant……bruikbaar…….. Sfeer……… Het effect van actief luisteren naar je kind. Boeken