Crisiscommunicatie: van reputatie naar relatie Hans Siepel. Haagse Hogeschool, 11 september 2008.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inleiding: Leo Lenssen Voorjaarsconferentie Drenthe College 2007 Het roc (ook het Drenthe College?) staat zijn eigen toekomst in de weg.
Advertisements

Communicatiemanagement in 2020 en The Realist Turn
Communicatie en draagvlak
De tijd van Tijd van jagers en boeren – – 3000 VC
Veiligheidsbeleving en beleid
Signalering nafase anticiperen op omslagpunten
Getroffen gebied, stroomstoring Bommelerwaard
Social Media Wim Elving Universiteit van Amsterdam / ASCoR.
Online Marketing in het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Vraagsturing en marktwerking
Cocreatie in de opsporing
Ervaringen Poldercrash
Hans Siepel, 28 maart  Antwoorden geven  Ongebruikelijk onderzoeksmethodiek  Vraagt iets van jullie?  Luisteren zonder mening!
Crisiscommunicatie 16 november 2012
De strategie van een webconcept
Nijmeegs Instituut voor Sociaal en Cultureel Onderzoek Communicatiewetenschap.
MARKETINGCOMMUNICATIE IN DE SPORT Prof. Dr. Wim Lagae
Hoofdstuk 3 Sport-sponsoring en PR
Hoofdstuk 3: Sportsponsoring en PR
De tijd van Tijd van jagers en boeren – – 3000 VC
Bilan Belgische voorzitterschap armoedebestrijding Werkgroep activering 8 febr
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
Dag van de CultuurCommunicatie De marketingaanpak van het In Flanders Fields Museum in Ieper.
Comtell B.V. Welkom Inleiding
MARKETING-COMMUNICATIE
Wat is een communicatieplan?
Hoofdstuk 16 Reclame en public relations.
MVO en public relations
Kenmerken van de concept contextbenadering
DENK VOORUIT de nieuwe rampencampagne
Communicatie BBL-draagvlakdag 5 oktober Wat is communicatie?
Reünistenkring Communicatiewetenschap Liesbeth Hermans 21 juni 2007.
detaillistenpromotie
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Eigenaarschap en Borging Doorbraakproject Professionalisering
Peiling 20-weken echo Resultaten landelijke enquête
Project ondersteuning Medewerker beheer ICT Leerjaar 2 Blok 8 Les 5 Probleemafhandeling.
Hoger Instituut voor de Arbeid Lanceringsdag Onderzoeksplatform Pulse Draagvlak Ontwikkelingssamenwerking Presentatie 27 november 2009 Onderzoeksinstituut.
Reuel Gregorius Aza Lemmer Quan Vu
de tijd van burgers en stoommachines
Spraak Organiseren Digitaal Werken & Archiveren in ketencontext
Visie en strategie gemeente Huizen Aanpak gemeente Huizen
Algemene Directie Crisiscentrum Communiceren bij afschakeling : voor – tijdens – na Studiedag VVSG Algemene Directie Crisiscentrum.
Marketing H1 Marketing Junior Accountmanager.
De tijd van Tijd van jagers en boeren – – 3000 VC
Samen met ouders en jeugd!?
Communicatie en Instumenten
Corporate Communicatie
Tijd van de burgers en stoommachines ( )
Basisboek Marketing Hoofdstuk 12 Promotie.
PRODUCT MEDIA ?. PROMOTION MIX Sales Promotion = Verkoopsbevordering heeft als doel snelle verkoop. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives,
1 (Ped)agogiek Hoorcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Nintes Jan Willem Weck directeur-generaal voor de Algemene Bestuursdienst.
Zin!Ja Hasselt 21 april  Informatie die de ontvanger aan de zender overdraagt in reactie op de communicatieactiviteit van de zender  Een.
Bedrijfsstijlen in de Multifunctionele Landbouw. Multifunctionele landbouw Afbouwstrategie? Toekomst van de Nederlandse landbouw? Leuk voor erbij? Uitlaatklep.
Communicatie bij OCB Doel presentatie: Gedrag, symboliek en communicatie Indruk geven van mijn aanpak Managers betrekken bij imago Hoe gedrag beïnvloeden?
Hans Siepel Congres, d.d. 29 januari  Naast wet Veiligheidsregio’s gaat om cultuur  Wat verstaan we daaronder?  Welke lessen moeten we leren?
Project Continuïteit van de Samenleving Strategische Agenda Versterking Veiligheidsregio’s Themaweek uitval nutsvoorzieningen Veiligheidsregio Zeeland.
Marketingstrategie.
Regionale aanpak leven lang ontwikkelen
Getroffen gebied, stroomstoring Bommelerwaard
[Productnaam] Marketingplan
H1 Media en communicatie
Leiding geven aan school ontwikkeling
Conferentie Binnenlandse Zaken
Kenmerken van de concept contextbenadering
Basics over communicatie
Vitale Westhoek Westhoek. De nieuwe wereld
Sociale Vaardigheden.
Transcript van de presentatie:

Crisiscommunicatie: van reputatie naar relatie Hans Siepel. Haagse Hogeschool, 11 september 2008.

Overheidscommunicatie als reputatiecommunicatie •Ideologie jaren tachtig: marktwerking, vrije markt, bedrijfsmatig werken. •Overheidapparaat als onderneming. •Communicatie bedrijfsleven overgeheveld naar overheidscommunicatie •Werd reputatiecommunicatie: reputatie, imago en beeldvorming centraal

Kenmerken reputatiecommunicatie •Voorlichten, uitleggen en informeren •Inhoud en kernboodschap •Ontvanger passief en past in doelgroepen en modellen •Communicatie is wetenschap •Geen gedeelde betekenisgeving •Paternalistisch •Middelen: massamediale campagnes •Overheidscommunicatie als marketing tool en public relations.

Crisiscommunicatie als reputatieinstrument •Staande praktijk. •Negatieve effecten: overheid in crisis zelf veiligheidsrisico. •Voorbeelden. •Andere gevolgen: te grote nadruk op media bij crisis; communicatie vaak te laat opgestart. •Misverstanden: persbericht; communicatiestrategie; kernboodschappen.

Waarom niet werkt: veranderende samenleving. •Communicatie en internetsamenleving. •Omkering machtsverhoudingen. •Volwassen burgers. •Crisis instituties: paternalisme. •Van informatieconsument naar producent. •Revolutie communicatie technologien. •Fundamentele veranderingen in zender- ontvanger-communicatie. •Noodzaak paradigma verandering.

Crisiscommunicatie in internetsamenleving •Communicatie als relatie. •Kenmerken: gedeelde betekenisgeving; burgers zien als volwassen; •Andere aanpak: media tweede plaats, publieksvoorlichting eerste prioriteit; procesinfo is ook info; mythe geautoriseerde info; mandaat communicatieafdeling; crisiscommunicatie is beleidsinstrument. •Communicatie strategie: crisiscommunicatie drie doelen: betekenisgeving; schadebeperking, informatievoorziening.

Mythologische les. •Helden van de mythologie •Drie fasen: oproep; inwijding; terugkeer. •Belangrijkste les: afscheid nemen van ego en eigen belang. •Crisiscommunicatie vraagt om mythologische helden: niet reputatie (ego) centraal, maar relatie (de ander). •Past in tijdsgeest. •Meer wijze lessen?