Innovatie ’Dromen, denken, durven en doen’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Ervaringen in samenwerking
Groot Composiet II Houtkoolschets Europa investeert in uw toekomst uit het Europese fonds voor regionale ontwikkeling II.
Evaluatie van mentorprojecten
Optimaliseren van het assortiment
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Bedrijfspresentatie Independent Advisors.  Introductie Independent Advisors  Werkzaamheden ◦ Voor particulieren ◦ Voor bedrijven  Werkwijze  Waarom.
Eerste ervaringsuitwisseling ‘COMPETENT van kop tot teen!’ VIVO vzw Brussel Maandag 18 januari 2010 Nancy Cantens.
Informatiemanagement 27 juni 2007 André Knulst Mens College 3/3.
Presenteren van producten en diensten Petr Salz Geldrop, 24 mei 2004.
Van idee tot digitaal materiaal
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Welkom Kennisbijeenkomst ‘Vrijwilligersmanagement’
Starten met competentiemanagement, een eenvoudige klus ?
Visie Mensontwikkeling WSD
Innovatie voor kwaliteitskringen
Informatie Brede Buurtschool en Leer Kansen Profiel
Mienke Schinkel – Human Resources 9 oktober 2007 DateDepartment_v2.
NETWERK: 2000 bedrijven met MVO-ambitie
Talent voor Talent een verkenning. Talent voor handen commercie - Thierry, Peter B marketing - Louise backoffice - Annemieke, (Manny?) bedrijfsleiding.
Den Haag 30 oktober 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Mediacentrum Windesheim na 23 dingen. Hoe nu verder?
27 januari 2011.
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
ROC van Twente Startbijeenkomst LOB d.d. 16 februari 2011
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Wat is een communicatieplan?
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Missie, visie & jaarplan
Missie, visie, strategie & jaarplan
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Innovatie-gunstig Johnson & Johnson
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Publieke Zaak SLIMMER WERKEN. Publieke Zaak WELKOM –De dagindeling –Korte presentaties van VWS, BMC en een praktisch verhaal –11.30 uur 1 ste Workshopronde.
1 Netwerksessie Samenwerking rond taal op vmbo - mbo Lies Alons / ITTA Mbo Taalcoach Academie 25 september 2009.
SC-LLLL bijeenkomst. Programma 12:00 – 13:00 Lunch 13:00 – 13:30 Introductie adhv Businesscase 13:30 – 15:00 Carrousel per werkpakket (groepsindeling.
INNOVEREN VAN DROOM TOT DAAD
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
10 tips over samenwerking bij ondernemersdienstverlening.
Uitwisseling = onderdeel Innovatieprogramma Innovatie = Human Resource-programma Gedragen en uitgedragen door de top Terugkerende innovatieve activiteiten.
R&D 17:10 – 18:00 GEZAMENLIJKE OPSTART 18:00 – 18:30 ETEN 18:30 – 19:20 SPLITSEN 1 E EN 2 E JAARS 19:20 GEZAMENLIJKE AFSLUITING Trainingsbijeenkomst.
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
4. Online strategie Internet scorecard
Inleiding Deel I Waardecreatie Wat is innovatie Waarom innoveren we
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Inleiding Deel I Waardecreatie Wat is innovatie Waarom innoveren we
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Van actie naar interactie
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Sint-Oedenrode, mooi wonen in de Meierijstad Woonvisie in hoofdlijnen 23 april 2015.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
Naar een professionele communicatie cultuur en profilering van de school.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Stap 1: stel een doel Doelen stellen. Stap 1: stel een doel Doelen stellen.
Doelen Leerlingen kunnen benoemen wat USP’s zijn Leerlingen gaan in groepsverband actief aan de slag met het de uitwerking van hun productconcept. Periode.
Transcript van de presentatie:

Innovatie ’Dromen, denken, durven en doen’ Themabijeenkomst voor het (midden-)management van Geldergroep door Albert de Folter 18 april 2011

Programma 12.15-12.45 uur Het innovatieproces, een inleiding Lunchpauze 13.30-17.00 uur Ideeën generen Ideeën selecteren Afspraken

Wat is innovatie?

soSo

Een radicale verandering wordt vaak een innovatie genoemd Ontwikkeling Innovatie

Innoveren versus verbeteren Loslaten Fantaseren Ontwerpen Implementeren Verbeteren Produceren Verkopen Evalueren Implementeren

Innovatiegraad

s Enkele feiten 15% van de omzet uit goederen wordt behaald met producten die de laatste 5 jaar zijn geïntroduceerd Deze producten zorgen voor 22% van de winst Meer dan 80% van de producten die we over 10 jaar zullen kopen, is nu nog niet op de markt (Center for Research in Innovation Managemant)

Hoofdlijnen van innovatie excelleren in (leer-en gedrags) diagnostiek verbreden en verdiepen van (e-) loopbaanbegeleiding hoogwaardig (e-) coachen op gedrag

Speelveld Markten // Thema’s Loopbaan Gedrag Onderwijs Arbeid Ik zelf ben bijv. geinteresseerd in welke gedragdiensten kunnen we inbouwen bij arbeid? Pesten van werknemers? Omgaan met lastige medewerkers. We hebben al persoonlijke effectiviteit. Een lijn van diensten is makkelijker vermarkten.

Innovatiefasen formuleren innovatiedoelen ideevorming selectie op kansrijke ideeën ontwikkeling testfase vermarkten Innovatie is niet een luxe, die we kunnen doen wanneer er wat minder te doen. Innovatie is dus een essentieel bedrijfsproces Hoe passen we dit nu toe op onze eigen organisatie? Innovatie moet dan ook in de organisatie verankerd worden

Voorwaarden om succesvol te innoveren Belang Duidelijke ondernemersvisie en strategie 8,1 Kennen en delen van visie en strategie door alle medewerkers 7,7 Inhoudelijke kennis van branche en vak Goede organisatie van innovatieprocessen dwars door de hele organisatie heen 7,6 Betrokkenheid met innovatie van alle medewerkers 7,5 Samenwerking met externe partijen op innovatiegebied 7,3 Gaat om de sleutelwoorden Focus, Regie en Professionaliteit Onderzoek Research Connection, 2004)

Innovatiefasen Wat Wie Wanneer Innovatie- doelstelling Inhoud verwijderd Ideevorming idem ‘’ ‘’ Selectie/ Commerciële haalbaarheid ‘ ’ ‘’ Ontwikkeling Testfase ’ ‘’ Vermarkten

Kernpunten Aanbevelingen Focus toekomstvisie op de organisatie aanscherpen innovatiedoelstellingen afstemmen op toekomstvisie Regie jaarplanning innovatie (geplande innovatie) leiden van spontane innovatie communicatie Professionaliteit Professionele ontwikkeling sturen op basis van gewenste organisatie-ontwikkeling door: - scholing meer koppelen aan bedrijfsdoelstellingen bijvoorbeeld 2 keer per jaar op teamoverleg professionele ontwikkeling en innovatie van kernteam evalueren vakontwikkeling en innovatie meer expliciet maken tijdens kwartaalgesprekken en beoordeling digitale innovatiebus / jaarlijkse innovatieprijs?

Hoé betrekken we de klant en opdrachtgever bij het innovatieproces?

Dromen Denken Durven Doen Met deze dia begint het middag programma. Opzet: Om te kunnen dromen moeten we dingen los kunnen laten. De routine en vooral ook onze oordelen. We moeten loslaten en een beetje leegworden. Verhaal van de zenmeester en de geleerde Er was een geleerde professor die naar een beroemde zenmeester ging voor onderricht. De oude meester biedt hem thee aan, en schenkt het kopje van zijn gast zo vol, dat de thee over de rand stroomt. De zenmeester blijft maar doorgieten. ‘Meester, roept de geleerde. ‘Het kopje is al vol! Er kan niets meer bij!’. ‘Geachte professor’, zegt de zenmeester. ‘Net als deze kop bent u vol van uw eigen opvattingen en bespiegelingen. Hoe kan ik u iets over zen leren, als u niet eerst uzelf leegmaakt?’ Zen-gezegde Braindump 15 min Bedenk zoveel mogelijk ideeën om fitness tijdens het werk te vergroten 5 min Opdracht: hoe kunnen we de klantwaarde voor onze klanten vergroten op product-proces en marktniveau? (Oefening met cirkel, welke hindernissen, oordelen, belemmeringen, gevoelens belemmeren jou als innovator) Scamper, 2 groepen.Opdracht: Kies een bestaande dienst en innoveer deze. Kies een bestaande procedure/werkproces en innoveer deze. 60 min Pauze 20 min. Bloemenassociatie

……............. ………. en ruimte geven aan de innovator in jou

Enkele ontwikkelingen Onderwijs Arbeid scholen gooien keuzemethodes de deur uit Cito toets naar einde schooljaar verplaatst afnemend aantal leerlingen Concurrentie tussen scholen: kan LOB helpen de school onderscheidend te maken? (studie-)keuzebegeleiding is te reflectief van uitbesteden naar inbesteden diversificatie vragen gemeenten Wajong van UWV naar gemeente talent behouden in toenemende flexibele arb.m. tekorten op arbeidsmarkt groot aanbod werkwijzen en methodieken op ons vakgebied

Opdracht 1. Professioneel verlangen Noem 3 hoofdlijnen van innovatie waarmee jij je de eerstkomende 3 jaar bezig wil houden

Opdracht 2. Oefenen met innoveren Kies een bestaande dienst of bestaand proces Splits deze dienst/dit proces in bestaande onderdelen. Bedenk productinnovaties en/of procesinnovaties

Hulpvragen bij het bedenken van bestaande diensten wat kan ik in de samenstelling, het materiaal, de aanpak of werkwijze van deze dienst vervangen? wat kan ik met de dienst combineren zodat het veel beter wordt? kan ik iets kopiëren en er iets aan veranderen? wat kan ik bij het product enorm vergroten, verkleinen of veranderen (symmetrie verbreken)? kan ik deze dienst voor andere doeleinden gebruiken? wat kan ik weglaten? kan ik iets in een andere volgorde doen, omkeren? Hierbij zoveel mogelijk voorbeelden geven : Zie p. 50 voor voorbeelden 1. 2. 3. 4. wielen van een auto even groot. Doobreken van symmetrie, reserve wiel klein maken. Thuiskomertje bespaart ruimte. 5. 6. cup- a-soep 7. Eerst provocatief gesprek, testen achteraf als zekerheid. Dit maakt het contact opener, directer en geeft achteraf toch een stukje zekerheid.

Dromen Denken Durven Doen

Hulpvragen bij het selecteren van ideeën hoe aantrekkelijk en onderscheidend is de innovatie voor de doelgroep? is er een goede reden voor de klant om over te stappen naar het nieuwe product? is in een oogopslag het voordeel voor de klant duidelijk? gaat de innovatie ten kosten van andere diensten? is het unieke aan de innovatie makkelijk te communiceren? positionering van product in binnen andere producten en innovatiedoelstellingen bij innoveren van een deel van een product: in welke levensfase zit het product? wat zijn de kosten van ontwikkeling? hoe is de te verwachten omzet? Let op dat genoemde ideeen zoveel mogelijk geconcretiseerd worden. Hoe zit dat er concreet uit?

Dromen Denken Dur Doen ven

Mijn innovatie – Top – 3 Markten // Thema’s Loopbaan Gedrag Onderwijs 1. 2. 3. Arbeid

Innoveren Doen we samen