1 Hendrix Budgetbegeleiding & Thuisadministratie
Budgetbegeleiding voor senioren 2
Problemen waarmee deze doelgroep te maken heeft: • Gewijzigde relatie met de bank • Digitalisering van financiële zaken • Overlijden partner welke administratie verzorgde • Wijziging regelgeving • Begeleiding door kinderen vaak moeilijk 3
Gewijzigde relatie met de bank • Persoonlijke contact is verdwenen • Geen vast aanspreekpunt • Afhalen contant geld vaak niet meer mogelijk • Minder vaak afschriften • Door centralisering en digitalisering is de “afstand” naar de bank groter geworden • Regelmatig wijzigingen t.a.v. medewerkers en procedures geven een gevoel van onrust 4
Digitalisering van financiële zaken • Veel informatie vaak enkel te vinden op internet • Zonder DigiD code, wachtwoorden etc. vaak niets mogelijk • Telefonische aanspreekpunten vaak moeilijk te bereiken 5
Overlijden partner welke de administratie verzorgde: • Emotioneel leed geeft vaak weinig ruimte zich te concentreren op andere zaken • Vaak geen affiniteit met financiële zaken • Geen overzicht m.b.t. inkomsten en uitgaven • Onrust t.a.v. financiële stand van zaken 6
Wijzigingen regelgeving: • Wijziging van de regelgeving vaak moeilijk bij te houden • Waar kan ik terecht met mijn vragen? 7
Begeleiding door kinderen vaak moeilijk: • Kinderen wonen te ver weg • Kinderen hebben zelf een druk leven • Kinderen hebben zelf geen affiniteit met financiële zaken • Ouderen willen ook op financieel gebied zelfstandig blijven • Neutraal aanspreekpunt m.b.t. financiële aangelegenheden 8
Welke rol kan een budgetcoach spelen? • Samen met de cliënt een overzicht maken van alle inkomsten en uitgaven en deze waar nodig verder uitwerken • Opzetten van een voor de cliënt overzichtelijke thuisadministratie (evt. m.b.v. een budgetbox) • Hulp bij vragen of problemen t.a.v. bankzaken zoals rekeningen, pasjes, afschriften etc. • Hulp bij opzeggen rekeningen, abonnementen etc. • In contact brengen met specialisten of instanties • Verzamelen documenten t.b.v. Notaris, fiscalist of accountant • Regelmatig onderhoud op basis van wensen van de cliënt • Een persoonlijk, integer en neutraal aanspreekpunt waarbij privacy gewaarborgd is 9
Hoe gaat een budgetcoach te werk • Kennismakingsgesprek waarbij de wensen van de cliënt en de mogelijkheden van de coach op elkaar worden afgestemd • Opmaak overeenkomst en overhandigen Algemene Voorwaarden • Maken vervolgafspraak voor aanvang werkzaamheden conform wensen van de cliënt • Begeleiding bij opmaak overzicht inkomsten en uitgaven en opzetten van de bijbehorende thuisadministratie • Hulp bij vragen, problemen of onduidelijkheden en eventueel doorverwijzing naar betreffende specialist • Eventuele brieven worden opgemaakt en later doorgestuurd voor ondertekening door de cliënt • Factuur zal onmiddellijk worden overhandigd en kan contant of per overschrijving worden betaald • Afspraak maken m.b.t. gewenste contactfrequentie 10
Aandachtspunten • Begeleiding door gecertificeerde budgetcoach met jarenlange financiële ervaring • De budgetcoach zal enkel begeleiden en nooit als volmachthouder optreden voor financiële zaken! • Afspraken zullen altijd plaatsvinden bij de cliënt thuis 11
Kosten budgetcoach • Voor het kennismakingsgesprek zullen enkel reiskosten in rekening worden gebracht • Voor vervolgafspraken bedragen de kosten EUR 50,-- (excl. BTW) per uur • Afhankelijk van de reisafstand en de duur van het gesprek zullen er reiskosten in rekening worden gebracht 12
Hendrix Budgetbegeleiding & Thuisadministratie Angella Hendrix Raadhuisstraat CA Urmond T 06/ KvK BTW nummer NL B01 13