Businesscase Instrument voor toegevoegde waarde sturing

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Koepels: keuzes die de Intermediair kan maken SBR voorlichtingsbijeenkomsten 2011 Vanaf 1 januari 2013 is SBR de standaard voor financiële rapportages.
Advertisements

Financiering van HIC Tessa de Bruin Michiel van Hees
SMO Breda Buitengewoon van binnen. Prestatie indicatoren MO Resultaten sector op de kaart.
Veranderingen bij ICT afdelingen, cultuur en processen Rosemarijn de Groot 18 januari 2012.
Dienstverlening Dyade in het kader van SEPA. Overzicht Quick scan Projectmanagement Advies acceptgiro’s Machtigingenadministratie.
BAG - WOZ, planning en commitment
Financiering van eHealth innovaties
Globalisering en supply chain innovatie Een pleidooi voor Nederland supply chain land… Walther Ploos van Amstel NLDA Breda Juni.
Haal wel rendement uit IT investeringen Ton Tijdink.
Onderzoeksopzet Het Nieuwe Werken in veranderkundig perspectief
Presentatie bij de Toolkit Maatschappelijke Business Case Januari 2012.
Versnellen van innovatie in de zorg Januari 2013.
Belangrijkste bevindingen en aanbevelingen
Management Advies Specialisten in dienstverlening, bedrijfsvoering en informatiemanagement bij lokale overheden.
Cloud Economics in Education
Management Advies Specialisten in dienstverlening, bedrijfsvoering en informatiemanagement bij lokale overheden.
Zorgorganisaties & vastgoed
Grip op ICT door grip op architectuur
Business Case van de DLWO
Monitoring en Benchmarking Maarten Zemann & Arie Uyttenbroek 1 april 2009.
Maatschappelijke dienstverlening in de schuldhulpverlening Een modulair aanbod Martijn Schut Adviseur Stimulansz.
Prince2 Componenten.
Is Almelo uniek? Trends op de re-integratiemarkt.
SPANNINGSVELD Standaardisatie versus klantverwachtingen.
Strategische samenwerking
1Toekomstdromen voor KPN. We have a dream…. Toekomstscenario’s voor KPN.
Processen in kaart brengen om ze vervolgens te verbeteren.
Business Model Generation Avans 30 januari 2012.
Branche in Zicht Kantoorpresentatie Juli september Inhoud  Wat is Branche in Zicht (BiZ)?  Wat levert BiZ ons kantoor op?  Wat levert.
Branche in Zicht (BiZ) Kantoorpresentatie Maart
Deel II Samenwerking in de watersector
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Economische samenwerking in een topregio Even voorstellen… Wat willen we bereiken? Hoe werken we samen? Stellingen.
Rabobank …… en AOC-plaatsnaam
Kwaliteitsborging door architectenbureaus
Inleiding Deel I Waardecreatie Wat is innovatie Waarom innoveren we
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Continuïteitsparagraaf doel en proces investeringen Jola Bink 23 september 2015.
3. Taakgericht én procesgericht leveren van ICT voorzieningen.
De rol van de businesscases bij opschaling in de zorg Marian Schoone – TNO Work Health Technology Irek Karkowski – Dutch Domotics.
BUSINESS IT & MANAGEMENT Instituut voor Bedrijfskunde.
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
 E-learning business case Frank Klabbers. Infolearn  Infolearn  Leeromgevingen, content-multimedia ontwikkeling training en onderwijskundig advies.
Kom je ook modderworstelen? Waterinfodag 2016 ‘s-Hertogenbosch, 31 maart 2016.
Benchmark gehandicaptenzorg 2006 Financiële Bouwsteen, Gapanalyse en meer…. Marcel Dopper VGN.
Businesscase vanuit een ander perspectief Herman Uffen MSc. Koplopers Archief 2020.
INNOVATIE DOOR NETWERKEN met ‘altruïsme, vertrouwen, redelijkheid en vrijgevigheid’ als basis Hilde de Groot en Jan A. Jurriëns Lectoraat Innovatie HAN/FEM.
Seminar asset management provincie Noord-Holland Grip op beheer en MEER Asset management in de gemeente Houten 4 maart 2015.
Juni 2013 Theo Klarenbeek Directeur Huisvesting Strategisch vastgoed.
Bijeenkomst 4. Leerdoelen  De student is zich bewust van eigen kunnen, interesses en ambities  De student kan een pitch geven over zichzelf en over.
Bons op de deuren! BMI-congres 31 mei Linda Kos (Zaans Medisch Centrum) Katja de Jongh (Franciscus Gasthuis) Carmen van der Heijden (Franciscus Gasthuis.
Workshop Rendement in opleiden Transvorm – 1 juni 2015 Stephan Obdeijn en Carlijn Hoedemaker.
De RDW en de Manifestgroep Manifestgroep
Business case inclusie (Mark Schel)
Statistieken en meer…. Statistieken en meer… Je kan pas verbeteren als je weet…..
Routekaart verbreed GRP
Second opinion business case Spoorzone Delft
Mbo Congres 2017 Workshop: Informatie op team niveau
Business model Business case Business plan
Het 24 spel.
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Social Impact Bonds POHO Arbeidsmarkt
Business case Enterprise Service Bus
De bedenkers.
Business case inclusie (Mark Schel)
Inrichting van het ICT Portfoliomanagement
Workshop 6: op welke thema’s focussen we?
Middelburg werkt samen aan de toekomst Hoe de gemeente Middelburg inspeelt op maatschappelijke ontwikkelingen.
Welkom MKB Groeit! 1 August 2019.
Transcript van de presentatie:

Businesscase Instrument voor toegevoegde waarde sturing Jos Smits Principal Adviseur M&I/Partners

De 7 stappen van een business case Wat is je doel? Wat is je uitgangssituatie? Wat zijn je scenario’s? Wat zijn je baten? Wat zijn je lasten? Wat is de maatschappelijke toegevoegde waarde? Wat zijn de risico’s? De businesscase als sturingsintrument

Stap 1: Het Doel Het doel van een ICT-samenwerkingsverband is divers. Financiële én niet financiële motieven spelen een rol. De belangrijkste zijn: Lagere kosten Versnelling van innovatie Ontzorgen Verbeteren dienstverlening

Stap 2: De uitgangssituatie Benchmark 2012

Stap 3: Scenario's Altijd afzetten tegen ongewijzigd beleid en niet huidige situatie. Die bestaat per definitie niet in de toekomst

Stap 4: De baten

Stap 5: De lasten

Stap 6: Maatschappelijk toegevoegde waarde Baseline Scenario 1 Scenario 2 Ontzorging Kwaliteit dienstverlening Kosten Innovatie

Stap 7: De risico’s

Stap 8: Sturen op maatschappelijke toegevoegde waarde

Tot slot, de 7 valkuilen ICT-samenwerking startsituatie te rooskleurig voorstellen niet vanuit scenario’s denken doorlooptijd te kort nemen impact van risico’s onderschatten kosten van het SSC onderschatten eenzijdig sturen op de kosten vergeten aandacht te geven aan de baten Een goede Business Case is een uitstekend sturingsinstrument om de 7 valkuilen te voorkomen