Businesscase Instrument voor toegevoegde waarde sturing Jos Smits Principal Adviseur M&I/Partners
De 7 stappen van een business case Wat is je doel? Wat is je uitgangssituatie? Wat zijn je scenario’s? Wat zijn je baten? Wat zijn je lasten? Wat is de maatschappelijke toegevoegde waarde? Wat zijn de risico’s? De businesscase als sturingsintrument
Stap 1: Het Doel Het doel van een ICT-samenwerkingsverband is divers. Financiële én niet financiële motieven spelen een rol. De belangrijkste zijn: Lagere kosten Versnelling van innovatie Ontzorgen Verbeteren dienstverlening
Stap 2: De uitgangssituatie Benchmark 2012
Stap 3: Scenario's Altijd afzetten tegen ongewijzigd beleid en niet huidige situatie. Die bestaat per definitie niet in de toekomst
Stap 4: De baten
Stap 5: De lasten
Stap 6: Maatschappelijk toegevoegde waarde Baseline Scenario 1 Scenario 2 Ontzorging Kwaliteit dienstverlening Kosten Innovatie
Stap 7: De risico’s
Stap 8: Sturen op maatschappelijke toegevoegde waarde
Tot slot, de 7 valkuilen ICT-samenwerking startsituatie te rooskleurig voorstellen niet vanuit scenario’s denken doorlooptijd te kort nemen impact van risico’s onderschatten kosten van het SSC onderschatten eenzijdig sturen op de kosten vergeten aandacht te geven aan de baten Een goede Business Case is een uitstekend sturingsinstrument om de 7 valkuilen te voorkomen