“Ontwerp een eigen school” Leerarrangement KC Macht en Regels

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

Het tweede werkstuk.
Mondeling Nederlands Cursus 1 – de school.
Dalton op De Wereldweide. Dalton is geen methode, geen systeem Dalton op De Wereldweide.
Leerlingenenquête •91% van de uitgedeelde enquêtes zijn terug binnengekomen. •Het 1 ste leerjaar heeft niet deelgenomen aan de enquête.
Een keersom uitrekenen… tafel van 5
Uitslag opdracht 2 (samsam, nr
Welkom bij de World Vision Quiz.
Klaas koopt een bank voor in de winkel, waarop mensen kunnen zitten
500 – 1000 na Christus RIDDERS en KASTELEN.
Waar kijk ik naar? Identiteit.
Taalbeschouwing 2 Taalleesboek 1 53 t/m 55. een enkelvoudig zelfstandig naamwoord (als onderwerp van een zin) krijgt een enkelvoudig gezegde 1=1 een meervoudig.
Omzet.
Les 7 Deze les duurt 90 minuten
De Paasquiz.
Redactioneel schrijven Les 2
DE LAURENTIUS PRAKTIJKSCHOOL IN DELFT
Maatschappelijke stage
Trek een stukje van een ansichtkaart uit de hoge hoed.
LOT OP REIS.
handvaardgheid / techniek
Tekenopdracht Voor en achter elkaar.
Les voor groep 8 Pak je stoel en kom aan de instructietafel
Module 1 – Dag 1 Hallo.
Uitleg Russisch delen.
Experts werkvorm + begrippentest
Almere in vogelvlucht!. Doel v/d les? Voorkennis activeren over Almere/Flevoland.
Les 1: Het Heden Wat weet jij van het kanaal?. Wat weten we? 3 minuten: schrijf zo veel mogelijk waar jij aan denkt bij het Apeldoorns kanaal. 4 minuten:
De Bernadetteschool Deze presentatie is gemaakt door VSO-leerlingen van de Bernadetteschool Teksten geschreven door: Sander, Luuk, Kevin, Remco, Jeffrey,
Duo Die Twee een interactieve kwis.
Interpreteren van data
Rekenen groep 4.
Internetgebruik en protocollen. - Inleiding (2 minuten) - Korte ronde in kleine groepjes met elkaar de schoolsituaties vergelijken. Meegenomen materiaal.
preek over Deuteronomium 6:20-25
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
De Topklas.
Vraag de leerlingen om tijdens de lessen aantekeningen te maken.
OFC28 mediawijsheid les 3.
OFC28 mediawijsheid les 4.
Medialessen groep 8.
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
Tekenopdracht Voor en achter elkaar.
Project “Horizon Verbreden”
Welkom in groep 7A!. Kennis maken Vertel van wie u de ouder bent en daarna iets over uw kind. Bijvoorbeeld: karakter, hobby’s, sterke punten Voorstellen.
LEERJAAR 1 SAW.  Wat wil ik gaan doen: A. Pedagogische werk > Kinderopvang (Niv 3 en 4) > Jeugdzorg (niv 4) B. Maatschappelijke zorg > Maatschappelijke.
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 1 Powerpoints staan op med.hro.nl/houmj/Klas_1BCEHI_Inductief/
De leerkracht = DE BELANGRIJKSTE PERSOON in de schoolloopbaan van je kind! PARTNER vd ouders …
Invullen van de tevredenheidspeiling door ouders via het Ouderportaal.
Sleutels, codes en aanwijzingen
Ontwerp je eigen kwartet
LEERJAAR 1 SAW.  Introductie bijeenkomst Periode W3S1AR en W3S1BR van 8 Februari t/m 22 April  Minimaal 250 uur werken  Begeleiding door een MWB docent.
JONG ONDERNEMEN op de afdeling handel & administratie.
Weblog Een venster tussen klas en omgeving. Wat is een weblog? Een weblog is een digitaal dagboek. Je kan, wat in de klas gebeurt, delen met de omgeving.
Ouderavond Slim Fit unit 5 t/m 8. Inhoud / programma van deze ouderavond Hoe zag onze proefweek eruit? Wat houdt Slim Fit in voor unit 5 t/m 8? Enkele.
De leerlingenraa d Laat je stem horen!
Invullen van de tevredenheidspeiling door leerlingen via het Ouderportaal (uitleg aan de ouders)
Dit stuk gaat over onze school. Klik om naar de volgende dia te gaan
Wat een zwijnenstal! Welzijn voor biggetjes en zeugen.
Xperience Liefde en relaties
Meester Jaap is jarig.
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Sleutels, codes en aanwijzingen
Groepsnaam Namen van leerlingen KLAS.
Introductieweek Dinsdag 4 september.
Afsluiting: Hoe zit jij in je kippenvel?

Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Je eigen omgeving in beeld
SLIMMER DAMMEN Door [Naam] Voorkant: ruimte voor titels, foto’s etc.
Brief aan jezelf in de toekomst
Transcript van de presentatie:

“Ontwerp een eigen school” Leerarrangement KC Macht en Regels Brede opdracht unit 3 “Ontwerp een eigen school” Leerarrangement KC Macht en Regels

Wat gaan we doen? Je gaat met een groepje een eigen school ontwerpen Je krijgt hiervoor 4 weken de tijd. Je presenteert op het einde drie onderdelen voor de hele klas. Je krijgt een beoordeling van de juf of meester en de kinderen.

Wat leren we hier van? Je leert samenwerken in een groepje. Je leert om een goede taakverdeling te maken. Je leert hoe het is om de baas te zijn op een school en waar je rekening mee moet houden. Je leert dat er regels en afspraken nodig zijn in een school. Je leert hoe je een groot project kunt presenteren. Je leert een plattegrond maken. Je leert wat een budget is en hoe je een begroting maakt. Je leert rekenen met grote geldbedragen Je leert welke onderdelen er in een schoolgids zitten. Je leert hoe je een rooster voor een hele week moet maken

Het maken van een school Je ontwerpt de school door het maken van een plattegrond. Hoe ziet een school er uit? Wat moet er in een school zijn? Je mag maximaal 200 leerlingen in je school hebben.

De plattegrond Alles wat je in je school bedenkt of ‘bouwt’ kost geld. Denk aan de volgende punten. Lokalen € 150 Meesters en juffen € 200 Andere personeelsleden € 100 Gangen Trappen Toiletten € 50 per toilet Speelplaats € 500 Gymzaal € 1000 Andere ruimtes € 200 per ruimte

Budget Hoe komt je aan geld, wat is een budget? Elke leerling op je school levert geld op. Je krijgt ook geld van elke ouder die een kind op school heeft. Dat noemen we de ouderbijdrage. Alles wat je in je school bedenkt en bouwt kost geld. (lokalen, gymzaal, meesters en juffen etc.)

Budget Je budget is € 2000 Per leerling krijg je € 20 van de regering. Ouderbijdrage per leerling is € 10. Je mag sponsors en vrienden zoeken voor maximaal € 1000. Je maakt per groepje een begroting op papier. Je krijgt een voorbeeld dat je verder moet invullen.

Voorbeeld begroting

Schoolgids Wat moet er in de schoolgids staan? Wat voor soort school is het? Wat leren de kinderen? Welke regels en afspraken zijn er op jullie school? Hoeveel leerlingen zijn er? Welke groepen maak je en hoeveel leerlingen zitten in elke groep? Welke juffen en meesters doen de groepen? Naam van de school? Waar staat de school? Welke dagen gaan de kinderen naar school? Maak een rooster voor elke dag (de leerlingen moeten minimaal 26 uur per week naar school) Eigen inbreng

Presenteren Presenteer je school aan de rest van de klas. Wat moet je presenteren? Een complete schoolgids Plattegrond van de school Begroting Schrijf op hoe het ging. Hoe ging de samenwerking? Wat heb je er van geleerd?

Beoordeling Zitten alle afgesproken punten erin? Klopt de begroting? Waar gaan we op letten bij het presenteren? Zitten alle afgesproken punten erin? Klopt de begroting? Verzorging (handschrift, tekeningen, hoe ziet het eruit?) Creativiteit (heb je originele dingen bedacht?, heb je iets nieuws?, heb je iets dat anderen niet hebben bedacht?) …

Hoe gaan we het organiseren? We maken groepjes van maximaal 4 kinderen. Per groepje ontwerp je een school met een: Hoe ziet je school er uit? (de plattegrond) Begroting Schoolgids Dit alles ga je per groepje presenteren aan de klas. Je krijgt hier vier weken voor.

Groepjes We hebben de volgende groepjes gemaakt: