Sleutel voor de binnenvaart Inleiding Sleutel voor de binnenvaart. 1 sleutel voor toegang tot verschillende havenfaciliteiten in Nederland
Oprichting SAB 1993 - opgericht door V & W en VROM Doel - Nationaal Instituut voor scheepsafvalstoffenverdrag (CDN) Doel - creëren en onderhouden nationaal inzamelwerk 2005 - vaardocumenten Dienstboekjes Vaartijdenboeken Olieafgifteboekjes Vaartijdverklaringen Ingebruikname nieuwe uitgebreide binnenvaart database 2011 - aangewezen als Nationaal Instituut Uitgeven van ecorekeningen en ecokaarten Innen van de verwijderingsbijdrage (€7,50 per kuub gasolie) 2012 - oprichting SAB Maritime Waste Services BV Afvalinzameling deel C SAV Afvalinzameling zeeschepen, pleziervaartuigen, e.a. Sleutel voor de binnenvaart Oprichting SAB 1993 door vw en vrom Verdrag in 1993 ontstaan. Pas in 2010 door België geratificeerd en november 2010 deel B en C ingegaan. Deel A op 1 januari 2011 ingegaan. 2012 nieuwe stichting SAB Maritime dienstverlening opgericht. Dit een overkoepelende stichting. BV hangt onder de SAB. SAB is enigste aandeelhouder. BV heeft geen winstoogmerk.
Aanloop tot de “sleutel” in 2003 ingevoerd betalen voor bilgewater €0,02 per liter chip met geld erop in 2007 ingevoerd betalen voor bilgewater €0,02 per liter magneetstrip met geld op een “rekening” in 2011 ingevoerd. Internationale verplichting voor binnenvaart. betalen voor verwijderingsbijdrage (€7,50 per kuub gasolie) magneetstrip met geld op een internationale “ecorekening” RFID contactloze chip voor havenfaciliteiten e.a. 2003 bilgekaart VW wilde in aanloop van het verdrag niet de volledige kosten van bilgewater dragen 2007 nieuwe ecokaartsysteem opgezet. Doel was internationaal uitrollen voor verdrag. Dit is uiteindelijk niet doorgegaan omdat dit systeem niet aanbesteed was. 2011 Nieuwe internationale ecokaartsysteem aanbesteed. ATOS Wordline heeft dit gemaakt. Hiermee werd er een nieuwe ecokaart internationaal ingevoerd.Deze ecokaart is verplicht voor elk beroepsmatige binnenvaar die vaart op rode accijnsvrije gasolie. De ecokaart is voorzien van een sticker met RFID chip. Inmiddels zijn er rond de 12000 ecokaarten actief in de binnenvaart. Is de SAB kaart ingevoerd. Schepen die niet onder het verdrag vallen wilden gebruik maken van het inzamelnetwerk. Zij betalen per Kg of per liter tijdens het afgeven met de SABkaart. Deze kaart kan ook gebruik worden voor verschillende havenfaciliteiten. in 2012 ingevoerd gebruik havenfaciliteiten voor zeeschepen, pleziervaart, e.a. RFID contactloze chip
Basis De basis is een goede uitgebreide registratie in een database. ARES Algemeen Registratie Systeem is de database van de SAB. Alle schepen, bemanning, bedrijven en exploitanten staat hierin geregistreerd.
Ares Scheepsgegevens: Eigenaar exploitant Scheepsnaam en nummer(s) Scheepsdocumenten
Ares Detailgegevens zoals: Herkomst Type ADN type Bouwjaar Tonnange Meetbrief gegevens Database is actueel omdat we rechtstreek in contact zijn met de schippers vanwege de ecokaart en facturen. Deze database is een van de belangrijkste elementen voor de sleutel van de binnenvaart.
Basis Ecokaart Voorzien van een RFID contactloze chip Geen gevoelige gegevens op de chip Beproefde techniek Gratis aan te vragen bij SAB Voordelen gebruik van ECO/SABkaart voor havenfaciliteiten Internationaal verplicht! Elk binnenvaartschip is reeds in bezit van een ecokaart Registratie van scheepsgegevens en factuurgegevens reeds bekend en volledig in ARES Gebruik van bestaande en geteste techniek. Breed toepasbaar Schippers krijgen maar periodiek maar 1 factuur voor gebruik havenfaciliteit Schippers hebben maar met 1 instantie te maken Havenbeheerder worden ontlast van administratieve rompslomp Ecokaart RFID chip techniek. Wordt reeds toegepast in de binnenstad op vuilcontainer. Mar ok als toegangscontrole. Beproefde techniek Geen gevoelige gegevens op de chip. Op de chip staat alleen het ecokaartnummer met een encryptie. De nummer zit gekoppeld aan scheeps en factuurgegevens in de database.
Basis Ecokaart Voorzien van een RFID contactloze chip Geen gevoelige gegevens op de chip Beproefde techniek Gratis aan te vragen bij SAB Voordelen gebruik van ECO/SABkaart voor havenfaciliteiten Internationaal verplicht! Elk binnenvaartschip is reeds in bezit van een ecokaart Registratie van scheepsgegevens en factuurgegevens reeds bekend en volledig in ARES Gebruik van bestaande en geteste techniek. Breed toepasbaar Schippers krijgen maar periodiek maar 1 factuur voor gebruik havenfaciliteit Schippers hebben maar met 1 instantie te maken Havenbeheerder worden ontlast van administratieve rompslomp Aanvragen Toegang tot aangesloten havenfaciliteiten aan te vragen bij SAB Afgeven doorlopende machtiging verplicht. Ecokaart RFID chip techniek. Wordt reeds toegepast in de binnenstad op vuilcontainer. Mar ok als toegangscontrole. Beproefde techniek Geen gevoelige gegevens op de chip. Op de chip staat alleen het ecokaartnummer met een encryptie. De nummer zit gekoppeld aan scheeps en factuurgegevens in de database. Aanvragen: Via website, kantoor, aanvraagformulier
Toepasbaar voor Eén sleutel Eén aanspreekpunt Eén factuur De verplichte ecokaart voorzien van RFID technologie als “sleutel” voor de binnenvaart. Afvalbeheersbijdrage Afgifte scheepsafval Walstroom Drinkwater Afgifte grijs-/zwartwater Havengeld Betalen van de verplichte afvalbeheersbijdrage Betalen/toegang afgifte scheepsafval Aanmelden/afmelden afrekenen walstroom Betalen/toegang tot drinkwater Betalen van havengelden Betalen/toegang tot afgifte grijs-/zwartwater Afvalbeheersbijdrage is reeds actief dit is apart voor deel A Wat hier nog niet bij staat is portkey. De ecokaart gebruiken voor toegang tot afgesloten terreinen welke wel toegankelijk moeten zijn voor schippers. Eén sleutel Eén aanspreekpunt Eén factuur Minder administratieve last voor de binnenvaart en havenbeheerders
Praktijkvoorbeelden voor havens Afvalafgifte 25 containers geplaatst op het Amsterdam -Rijn kanaal in opdracht van RWS Bestaande afgesloten containers kunnen gemakkelijk worden omgebouwd Er kan gekozen worden voor betaalde afgifte of slechts voor toegangscontrole Minder administratieve last voor schippers als havenbeheerders Drinkwatertappunten Drinkwatertappunt actief in Dordrecht Er kan gekozen worden voor betaalde afname of slechts voor toegangscontrole Minder administratieve last voor schipper als havenbeheerders Walstroom Eerste walstroomkasten met toegang ecokaart zijn in novmeber 2013 in gebruik genomen (Krimpen- en Ouderkerk a/d IJssel) Afvalafgifte :Alleen toegangscontrole kan zijn voor dumpingen van de wal e.a. Technieken beschikbaar….. : Improvement heeft een systeem op de markt gebracht voor het afrekenen van havengeld dmv tags aan boord van schepen. Een ontvanger registreert een schip als deze binnen vaart en uit vaart. Die tijd kan in rekening gebracht worden. De tags worden dan met hetzelfde ecokaart nummer gekoppeld in onze ARES database. Minder grotere havens kunnen gewoon gebruikmaken van fysieke aanmelding.
Praktijkvoorbeelden voor havens Grijswaterafgifte passagiersvaart Er kan gekozen worden voor betaalde afgifte of slechts voor toegangscontrole Minder administratieve last voor schippers als havenbeheerders Havengeld Eerste binnenhaven voor elektronisch afrekenen van havengeld met de ecokaart wordt eind december van 2013 in gebruik genomen (Ouderkerk a/d IJssel) Technieken beschikbaar voor niet fysieke aanmelding door de schippers. Minder kosten voor handhaving en controle havenbeheerders PortKey Ecokaart als toegang tot haventerreinen welke afgesloten zijn voor derden Toepasbaar op slagbomen voor auto afzetplaatsen e.a. Grijswater kan alleen toegang geven voor controle lozing of wel betaald.
Praktijkvoorbeelden voor havens Grijswaterafgifte passagiersvaart Er kan gekozen worden voor betaalde afgifte of slechts voor toegangscontrole Minder administratieve last voor schippers als havenbeheerders Havengeld Eerste binnenhaven voor elektronisch afrekenen van havengeld met de ecokaart wordt 2e helft van 2013 in gebruik genomen (Ouderkerk a/d IJssel) Technieken beschikbaar voor niet fysieke aanmelding door de schippers. Minder kosten voor handhaving en controle havenbeheerders PortKey Ecokaart als toegang tot haventerreinen welke afgesloten zijn voor derden Toepasbaar op slagbomen voor auto afzetplaatsen e.a. Grijswater kan alleen toegang geven voor controle lozing of wel betaald.
Wat kan de SAB bieden Administratieve afhandeling Projectbegeleiding SAB ontvangt en verwerkt verbruikgegevens SAB factureert de gebruikers SAB int de verschuldigde bedragen SAB onderhoud de scheepsgegevens in ARES database SAB draagt geïnde bedragen af aan opdrachtgever SAB stelt rapportages beschikbaar aan opdrachtgever Projectbegeleiding SAB kan advies geven op basis van wensen en huidige situatie SAB heeft goede contacten met marktleiders op het gebied van havenfaciliteiten
SAB App www.sabni.nl
Einde presentatie Meer informatie: www.sabni.nl Tel. 010 798 98 98