FLLLEX: Een beleid voor LLL in hoger onderwijsinstellingen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HAVISTEN COMPETENT
Advertisements

Resultaatgericht Samenwerken
Gezamenlijk vorm geven aan goede veiligheid in de praktijk
DE WMO: kansen of bedreigingen voor de ouderenzorg
De ontwikkeling van de 7 competenties
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
De WMO, en maatschappelijke dienstverlening Naar een integrale aanpak.
Kwaliteitsverbetering moet je willen en vooral kunnen
Starten met competentiemanagement, een eenvoudige klus ?
Structurele aandacht voor voorschoolse educatie
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
De Kennis Creatie Spiraal binnen Stoas Hogeschool
Korte toelichting “Plan voor de toerusting van regionale en lokale belangenbehartigers” ALV januari 2012.
Professionaliteitsontwikkeling
ZELFZORG EN LOKAAL SOCIAAL BELEID EEN HAALBARE KAART?
ONDERWIJSCONFERENTIE KHLim 15 MEI 2014 WERELDBURGERSCHAP KIEZEN VOOR EEN PROFIEL - streven naar een specifieke en een oprechte meerwaarde.
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Conferentie SSL 24-25/02/2011.
Talent in Ontwikkeling
November 2009 Informatievaardigheden NVB, 17 juni 2010 – Karin Dielemans.
Beoordelen en kwalificeren in het vmbo
DBvisi n Facilitering 2de tranche geluidsbelastingskaarten en actieplannen, 2 november 2010 Resultaten project Draaiboek en script 2e tranche Elly Waterman.
De start * 2010 * Initiatief: NIGZ (CBO),NHG, LHV, Pharos, AMC, NIVEL, Stichting Lezen & Schrijven *Intentieverklaring ondertekend door 30 organisaties.
Workshop Natuurlijk, een netwerkcoach
Verkenning Strategische personeelsplanning voor [uw organisatie]
Stagebegeleiding Bijeenkomst 3 Blok 2.
Workshop “Beoordelen”
Oversteken van een T-kruispunt Doelen : - bespreken van eventuele alternatieven - belang en functie interpreteren en toepassen - steeds ‘recht’ oversteken.
Proeftuin Informele Zorg Peelregio. Proeftuin Informele Zorg Peelregio Wat is het? Meer een Doe-tuin dan een Proef-tuin Is niet van de gemeenten of van.
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
met studievaardigheden
Joep Lobée 31 oktober 2013 De 7 principes en mijn ervaring.
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Workshop evalueren Dcp
Werkveldconferentie 13 november 2014
Visie Praktijk Regiobijeenkomst Regiobijeenkomst: Begeleiding.
LA intro en overzicht van werkwijzen Master Leren en Innoveren 8 september 2015 Bartel Standaar-Dorhout en Hanneke Koopmans.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
HNW Workshop Ambtenaar 2.0, 19/10/ HET NIEUWE WERKEN BIJ DUO.
Kompas voor het diplomalandschap. Ik vind het belangrijk om te weten wat het verschil is tussen de diploma’s van Wetenschap & Technologie Internationaal.
Jeugdhulp K ip met de gouden eieren door slimme en betere samenwerking tussen 1e en 2e lijn in de lokale jeugdzorg Henny Luppes Manager Welstad Stadskanaal.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
Sociale vaardigheden leren door buitensport. 1. Inleiding 2. Buitensportactiviteiten 3. Theoretische achtergrond 4. Inschrijvingsprocedure 5. Trainingsbijeenkomsten.
Naar een professionele communicatie cultuur en profilering van de school.
Welkom! NVMW, BVjong, MOgroep, Vereniging Hogescholen, Mbo-Raad, ABVAKABO/FNV, CNV Publieke Zaak. Ondersteuning door Movisie Vakmanschap.
Besturen met Burgerkracht
Resultaatgericht Samenwerken
Sport Werkt!.
Ontwikkel uw persoonlijke netwerkstrategie
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Ontwikkel uw persoonlijke netwerkstrategie
Left-out? or LinkedIn or Left-out?.
Groeien door obstakels
Het omgevingsboek van de school (en het inschakelen van experten)
De bedenkers.
Het succes van de taalbewuste docent
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Hoofdstuk 3 Wat gaat de beginnend beroepsbeoefenaar
Slotevent lerend netwerk 2.0. Welkom!
Uitnodiging Nieuw! Thema-ochtend Vrijdag 2 november Beste ouders,
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Welkom bij DAIly NURSE.
Maak Maar Duidelijk!.
Inspelen op innovaties
Workshop weerbaarheid 12 april 2018
Studie- en opvoedingsondersteuning aan huis bij kwetsbare gezinnen
Workshop Ageing STELLINGEN
Effectmeting Cultura en Gemeente Ede
Transcript van de presentatie:

FLLLEX: Een beleid voor LLL in hoger onderwijsinstellingen Levenslang Leren ? Alle leeractiviteiten die gedurende het hele leven ontplooid worden om kennis, vaardigheden en competenties vanuit een persoonlijk, burgerlijk, sociaal en/of werkgelegenheidsperspectief te verbeteren. EU (2001) VLHORA Workshop 26 november 2012

Mogelijke concretisering van LLL FLLLEX: Een beleid voor LLL in hoger onderwijsinstellingen Mogelijke concretisering van LLL VLHORA Workshop 26 november 2012

Workshop: Verdere ontwikkeling van LLL Doel: concrete aanbevelingen voor hogescholen en VLHORA Werkwijze: 2 groepen (voorz: Irène, Margriet) in 2 lokalen Elke groep kiest 1 notulist: notuleert en licht toe bij bespreking Tijd: 60 min. Resultaten plenair bespreken na de lunch Vragen: Maken hogescholen op de juiste manier gebruik van de mogelijkheden om LLL te implementeren/ontwikkelen/stimuleren? Waar liggen nog kansen? Wat zijn eventuele barrieres in verdere ontwikkeling van LLL? Welke oplossingen en/of goede voorbeelden zijn er om stappen voorwaarts te zetten?

Workshop vragen Maken hogescholen op de juiste manier gebruik van de mogelijkheden om LLL te implementeren/ontwikkelen/stimuleren? Waar liggen nog kansen? Wat zijn eventuele barrieres in verdere ontwikkeling van LLL? Welke oplossingen en/of goede voorbeelden zijn er om stappen voorwaarts te zetten?