Wat zijn goede peilingen?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opiniepeilingen over politiek: enkele vaststellingen Jaak Billiet CeSO.
Advertisements

BUREAU VOOR i-COMMERCE
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
1.1 Waar worden enquêtes voor gebruikt?
Inhoud Wie is Gerrie Eijkhout? Introductie AsqY Online.nl
PSD Basisstructuren programmeren.
Toetsen van verschillen tussen twee of meer groepen
De omvang van een steekproef bepalen
Hoofdstuk14 Gegevens verzamelen in het veld, non- responsefouten en screening van vragenlijsten.
Autoverzekering BA bij jongeren Car Insurance Survey
Een internetpanel als meetinstrument? Jelke Bethlehem en Barry Schouten NOSMO-middag Internetpanels – 12 nov 2004.
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 2: Doelen en doelgroepen.
Blackboard Forum Observatieonderzoek 06 februari 2009 Projectgroep 7.
BUREAU VOOR i-COMMERCE Internet (websites, webshops) Intranet (interne website, CRM, databases, digitaalarchief) Mobiele Marketing (sms, mobiel internet,
Presentatie CRM Ayoub Boufous Yusuf Cetinkaya
Onderzoekersforum CQ-index
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Statistiek Verzamelen Voorstellen Beschrijven Interpreteren
Meten bij marktonderzoek
Dataverzamelingsmethoden
Meten bij marktonderzoek
Hoofdstuk 12 Gegevens verzamelen in het veld, non-responsefouten en screening van vragenlijsten.
De steekproefopzet bepalen
Hoofdstuk 6 Steekproeven trekken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije Booij en Jan.
Microdatamiddag, 8 november 2007 Representativiteit Fannie Cobben Afdeling Methodologie Voorburg.
GVTK Les 6. Vandaag Presentaties Feedback Presentaties week 7 Eindrapport.
De ongrijpbare consument
Natuurwetenschappelijk verslag
Blok 2 Collegeweek 1 De observatieopdracht Hoofdstuk 7: de toetsvragen op BSCW Onderzoek: Kindertelefoon.
BUREAU VOOR i-COMMERCE Mobiele Marketing (sms, mms, mobiel internet, bluetooth)
BUREAU VOOR i-COMMERCE Mobiele Marketing CRM contentmanagement Website applicaties marketing.
AP A en P zijn verzamelingen die geen lid zijn van zichzelf. A is de verzameling van alle soorten appels en P is de verzameling van alle soorten peren.
Wouter Mennen & Paul van Ulft
Aan de slag met Stelselpedia
Naar een PODMI-kennisbank met inspirerende praktijken Provinciale ontmoetingsdagen- herfst 2014.
Kwantitatief onderzoek
Nulmetingen Bureaucratie en Oudertevredenheid NRO-bijeenkomst
Orde uit Chaos Symposium Centraal Bureau voor de Statistiek 14 maart 2013.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Animatie team Dio en Tjeerd.
Presentatie Vragenlijsten Tessa de Haas Carla Heijms Cecilia Janssen.
Conculegaruzie: de strijd om de peilingen Maurice de Hond Versus NOVA / Interview-NSS.
FADO 2011 Stigmatisering van Verslaafden ‘In de driehoek’, Utrecht, 17/11/2011 Masha Spits & Suzan Oudejans Mark Bench VOF.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Draaitabellen in Excel Rotterdam, 6 december 2011 drs. ing. M.M.A. Scheepers Instituut voor Management Opleidingen.
In vijf stappen naar het accepteren van en werken met de uitkomsten van de Nationale Studentenenquête 5 November 2015.
Afstuderen Woensdag
Methoden & Technieken van Onderzoek
Methoden & Technieken van Onderzoek
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Methoden & Technieken van Onderzoek
De digitale samenleving KIMBERLY DERUYCK. Het internet  Niet meer weg te denken  Beïnvloedt  cultuur, denken, kijken  Iedereen  Huidige generatie.
Eindpresentatie Klusmaatje Sophie Breeman Marc Dreu Lennard Lanting Jasper Mors.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv H 10 onderzoek met vragenlijsten.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 4 Hoofdstuk 6 Steekproef.
Uitdagingen voor onderzoeker en respondent Het dagboek van het budgetonderzoek.
MARKTONDERZOEK Deskresearch Field research Enquetes Diepte-interview.
Lokaal Bereiksonderzoek Contact April 2017 – November 2017
Dataverzamelingsmethoden
in het veld, non-responsefouten en screening van vragenlijsten
Omgaan met vertrouwelijke informatie, waar we ons in ieder geval aan houden Wees kritisch als je gegevens van leden opslaat en streef naar het minimum.
Survey Olyne Wolbert, Maayka Baardman, Jessica koers, yasmina el manssouri & janne beeuwsaert.
Onderzoeksstrategie: survey
De omvang van een steekproef bepalen
Toetsen van verschillen tussen twee of meer groepen
Kennissessie ‘Samen naar een groter publieksbereik’ - 14 juni 2018
Weging Woningmarktmodule 2018
Monitor Brede Welvaart Pluk het geluk, 28 maart 2019 Tiel
Peiling Spooroverlast in Deventer
Transcript van de presentatie:

Wat zijn goede peilingen? Jelke Bethlehem Centraal Bureau voor de Statistiek Sector Methodologie

Peilingen, polls, enquêtes, surveys, … Verschillende woorden voor hetzelfde begrip: Onderzoek van een groep personen. Aan een kleine selectie (steekproef) uit de groep worden vragen gesteld. De uitkomsten worden gegeneraliseerd naar de hele groep. Kan dat zomaar? Ja, als het onderzoek goed is opgezet. Nee, als het onderzoek slecht is opgezet. Scheidt daarom het kaf van het koren

Wat is een goede peiling? Voorwaarden De steekproef moet worden geloot uit de groep. Iedereen in de groep moet dezelfde kans op selectie hebben. Alleen dan … Kunnen betrouwbare (zuivere) schattingen worden berekend. Kunnen de onzekerheidmarges in de uitkomsten worden berekend.

Wat is een goede peiling? Principes van de kanssteekproeven Sinds 1934 de basis voor goed survey-onderzoek. Goede, inzichtelijke onderzoeksrapportage. Nieuwe ontwikkeling: online-peilingen Instrument om eenvoudige, snel en goedkoop veel gegevens te verzamelen. Problemen met deze peilingen Niet iedereen heeft Internet. Zelfselectie van respondenten. Geen representatieve steekproef. Het is vaak niet duidelijk hoe het onderzoek is uitgevoerd.

Voorbeeld 1: De maagden van Girlscene

Voorbeeld 1: De maagden van Girlscene Vragen Hoe is de steekproef geselecteerd? Antwoord: zelfselectie. Konden personen van buiten de doelgroep meedoen? Antwoord: Ja. Konden personen meer dan 1 keer meedoen? Antwoord: Ja. Conclusie Geen representatieve steekproef.

Voorbeeld 2: De peiling van de ANWB

Voorbeeld 2: De peiling van de ANWB De media

Voorbeeld 2: De peiling van de ANWB De media

Voorbeeld 2: De peiling van de ANWB De media

Voorbeeld 2: De peiling van de ANWB De onderzoekers zelf

Voorbeeld 3: De politieke peilingen Twee voorbeelden. Politieke Barometer (Synovate) Peil.nl (Maurice de Hond) Uitvoering Web panel. Leden geworven via zelfselectie. Weegprocedure om te corrigeren voor selectiviteit. Wegen geen garantie voor succes.

Voorbeeld 3: De politieke peilingen Voorbeeld: CDA Verschillen zijn groter dan onzekerheidmarges Welke peiling is juist?

Checklist Is er een onderzoeksverantwoording? Ja Nee Is duidelijk wat de doelgroep is? Hoe is de steekproef getrokken Geloot uit de hele groep Geloot uit deel van de groep Zelfselectie via Internet

Checklist Is de omvang van de steekproef vermeld? Ja Nee Is het percentage respons hoog? Is er gecorrigeerd voor non-respons?

Checklist Worden er onzekerheidsmarges vermeld? Ja Nee Marges vermelden kan. Geen zinloze discussie.

Tot slot: Internet-peilingen