Educational model for assessment

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Advertisements

KA2 voor de volwasseneneducatie. Strategische partnerschappen (KA2) • Van eenvoudige kleine samenwerking tot grootschalige projecten om innovatieve middelen.
Inleiding Na het bestuderen van dit hoofdstuk kun je:
Belastingdienst en administratieve software Actualiteiten
E-DEPOT en digitale toegankelijkheid 19 oktober 2006.
Software Architectuur Over de samenhang der dingen = Over de connecties tussen componenten Over de afhankelijkheden tussen modules Over de belangen van.
The CAF Procedure voor externe feedback
Formatief - summatief evalueren
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Ontwerpprojecten In de praktijk
OER 7 maart 2013 Jessica Wit Netwerkbijeenkomst HRO - Blended Learning.
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Exploratie van de ontwerpruimte 3. Prototypes, emulatie en simulatie Prof. dr. ir. Dirk Stroobandt Academiejaar
1 Orientatie InformatieSystemen K.M.van Hee hgl. architectuur van informatiesystemen dir. Deloitte & Touche Bakkenist TU/e 2001.
1 Het probleem RO Milieu Landbouw SocZekerheid Etc. LerenWerkenWonenPensioenEtc. Overheids- organisatie Burger ??? Regelgeving per domein Vraag op levensmoment.
Programma Open Standaarden en Open Source Software voor de Overheid dinsdag 6 april 2004 Open Source Software en Open Standaarden Standaards in samenwerking,
Onderzoeksmethode Oftewel: met welke specifieke onderzoeksmethode kan ik het best mijn onderzoeksvraag beantwoorden.
Bleu Mount.
Kwaliteit en kwaliteitszorg
Barrières bij een cultuurverandering binnen OCenW
Onderzoek naar aspecten van EVC Congres Levenlang leren op een HOger plan! EVC in perspectief Desirée Joosten-ten Brinke, CELSTEC, Open Universiteit Nederland.
Afstudeerkringen Supply Chain Management 14 oktober 2005.
Educational Modelling Language (EML): verdere ontwikkelingen Colin Tattersall, Onderwijstechnologish expertisecentrum.
LIPS versie 2.1 Een logische evolutie Carl Possemiers & Tim Vander Borght Gebruikersdag VERA Leuven, 24 Oktober 2005.
Welkom bij de presentatie van CodeMunity. Voorstellen Khai Pham Corné Strijkert Sebastiaan Wezenberg.
Welkom op het evaluatiemoment TECH Projecten
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
Ervaringen en ontwikkelingen Utrecht 15 februari 2011.
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis.
Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Bert Lichtenberg - NIOC 2002
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
Computertechniek Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1 Wouter van Ooijen Mail: Sheets en.
Een Module over Model Checking voor het VWO Frits Vaandrager1, David Jansen1 & Els Koopmans2 1Radboud Universiteit Nijmegen 2Olympus College Arnhem.
Virtueel discursief kennisnetwerk: een project van de Digitale Universiteit Anneke Dirkx, INHOLLAND.
SURF SiX Op reis door het land van uitwisselbaarheid en hergebruik.
Normen en standaarden voor elektronische leeromgevingen Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 30 maart 2004.
SURF SiX expertisegroep IMS Specificaties update Pierre Gorissen 11 maart 2004.
Leertechnologie standaarden in Nederland, resultaten en plannen Peter Sloep (OUNL / Fontys) Pierre Gorissen (SURF SiX / Fontys) 18 november 2003.
Onderwijsstandaarden
Metadata en Webstroom SURF SiX expertisegroep Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 16 november 2004.
Natschool: uitwisseling en hergebruik van content
Exchange learning results & assesments Henk Nijstad – May 2012.
© de vries business consultancy, 2008
Programma collegeweek 6
Open Standaarden in het onderwijs Holland Open Netwerk Borrel 19 december 2006 Jan Kees Meindersma
ICTO-contactpersonen 7 juni 2007 Vrije Universiteit Universiteit Utrecht Technische Universiteit Delft.
Sparkle een bewijssysteem voor Clean Maarten de Mol Katholieke Universiteit Nijmegen 11 januari 2002.
Guy Janssens Een van de leukste cursussen die ik bij de Open Universiteit gevolgd heb! Guy Janssens
4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer
Dr. Desirée Joosten-ten Brinke
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Hedendaags toetsen in het hoger onderwijs. Waar gaat het nu over?
Formatief evalueren in grote groepen Desirée Joosten-ten Brinke Open Universiteit & Fontys lerarenopleiding Tilburg Zet svp uw GSM aan. Ga naar: b.socrative.com.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Toetsing: het hart van onderwijs! 16 april 2013 Karen Heij.
Planning producten COINS(2.o) Frans van Dam Projectleider COINS2.0 1.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Assessorentraining 3 Hannah Wielenga april 2016.
Hannah Wielenga februari 2017
Implementatie BGT Gemeente Leeuwarden.
Inleiding, stand van zaken COINS2.o
Werken met de nieuwe beoordelingsformulieren bij het assessment startbekwaam Hannah Wielenga 26 mei 2015.
Proces schema Stap 1 Stap 2 Stap 3 Stap 4 Stap 5
TOOLKIT professionaliseren vanuit de formatieve toetscyclus
DCAT-AP Vlaanderen voorlegging als standaard
Transcript van de presentatie:

Educational model for assessment Desirée Joosten - ten Brinke Henry Hermans PIP 7 april 2005

Educational model for assessment Wat is een emfa? Waarom is het ontwikkeld? Voor wie? Hoe ver zijn wij? Hoe ziet het eruit? Hoe is het ontwikkeld? Wat kun je er op dit moment mee? Wat gaat er verder gebeuren? Nog meer vragen?

Wat is een educational model for Assessment? Begonnen als Semantisch model leek toch de betere benaming Formeel model of was het eigenlijk een Conceptueel model Nou ja, dan maar een Educational model

Wat is een educational model for Assessment? Ambitie: een model, dat het voor je mogelijk maakt: de meest uiteenlopende vormen van assessment uit te werken het assessment proces zo volledig mogelijk te beschrijven assessments en assessmentprocedures te hergebruiken en uit te wisselen assessments te laten interpreteren en verwerken door computers

Waarom een educational model for Assessment? Hergebruik en uitwisseling (‘sharing’) Interoperabiliteit (vermogen om te kunnen worden verwerkt en geïnterpreteerd door systemen/applicaties)

Waarom ontwikkelt het Development programma een educational model for Assessment? Learning Networks programma wil zich baseren op standaarden en specificaties. Voor assessment is de vigerende specificatie IMS-QTI. Deze schiet tekort. Er zijn nauwelijks concurrerende initiatieven. Specificatie-ontwikkeling is een belangrijke pijler in de doelstellingen van Development programma.

Voor wie wordt dit model ontwikkeld? De wereld: het is niet de bedoeling een eigen, interne ‘spec’ te ontwikkelen Learning Networks programma, als onderdeel van de wereld die zich wil baseren op open standaarden en specificaties

Hoe ver zijn wij? In 2004 is versie 1.0 van het model ontwikkeld. Review eind 2004 / begin 2005 Gepubliceerd in maart 2005 (http://dspace.ou.nl; http://www.ou.nl/open/ltdp-asses/)

Wat verstaan wij onder assessment? Alle systematische methoden waarmee informatie en bewijzen verzameld kunnen worden over student eigenschappen, gebaseerd op producten, processen of voortgang van studenten, met als doel certificering, plaatsing of diagnose, formatief en summatief.

Hoe is het ontwikkeld? UML klasse diagrammen: formalisatie Experts: UML (Jan Burgers, Henry Hermans) Assessment (Fontys, Citogroep, OUNL) Modelleren (Henry) Validatie Literatuur Cases Experts

Fasen in het toetsproces Toetsontwerp Item- constructie Toets- samenstelling Toetsafname Respons- beoordeling Beslissen

Hoe ziet het eruit?

Wat kun je er op dit moment mee binnen implementatie? Model is niet implementatierijp. Te zetten stappen: Ontwikkelen demonstrator(s), waarmee: Formalisatie-eis getoetst kan worden Relevante van model kan worden aangetoond Ontwikkelen van tooling

Wat gaat er verder gebeuren? Voorstellen voor demonstrators en prototype vervolg zijn ontwikkeld richting: Cooper JISC DU

Mogelijke toepassingen   Assessment Plan Unit-of-Assessment Item Skill/ Competence import + (e.g. QTI) create, edit Export (-> xml)) +/- (e.g. QTI) generate documentation (e.g. rtf, html, xml) (e.g. PTA[1])