• •Vak: scheikunde •Titel: veiligheid in het lab •Leerniveau: havo-vwo •Leerjaar: 3
Onderwijs slimmer organiseren? Innovatieimpuls Onderwijs
WAAROM???? WORDINGSGESCHIEDENIS
•VRAGEN??
aanvankelijk: 32 scholen 60 filmpjes per school nu: 23 scholen totaal: circa 1200 goedgekeurde filmpjes
goedgekeurd? hoe dan?
•AANDACHTSPUNTEN niet zomaar beginnen Let op: deskundigheid filmers, onderwerpkeuze, script, begeleiding, inbedding in organisatie (plek en tijdstip), apparatuur (beeld en geluid), controle op inhoud (vakdocent) en techniek (schoolredactie)
zes scenario’s voor het werken met de leerlingen voor leerlingen filmpjes 1. zelfstudie-uren onder toezicht 2. thuis werken/flipping the classroom 3. doorlopende lessen bij ziekte docent/ voorziening voor zieke leerlingen 4. inzet oudere medeleerlingen 5. inzetten filmpjes voor verlenging leertijd 6. inzetten filmpjes voor differentiatie binnen de les
•VRAGEN??
De focus op scenario 4 voorwaarden schoolorganisatie 1.Inroostering van betrokken leerlingen en ouderejaars op een vast tijdstip 2.Terugkoppeling door ouderejaars: coaching door docent 3.Institutionaliseren: vast onderdeel maken van het onderwijs
De focus op scenario 4 Voordelen? Nadelen?
• •Vak: biologie •Titel: fotosynthese •Leerniveau: havo-vwo •Leerjaar: 1
• •Vak: Engels •Titel: Asking for Directions •Leerniveau: havo-vwo •Leerjaar:1