De weg (terug) van een ‘high potential drop-out’…

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong in het basisonderwijs
Advertisements

Ontwikkelen = groeien Leren = (eigen) grenzen verleggen
Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
(Hoog) Begaafdheid In-Zicht
(Hoog) Begaafdheid In-Zicht
Succesvolle intelligentie
7 november Pedagogische Tact en Pedagogisch Leiderschap als antwoord…
(Hoog) Begaafdheid In-Zicht
Acadin, ruimte voor talent binnen een rijke leeromgeving
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Drama als eindexamenvak Iets voor mij?. Wie herkent zichzelf in de volgende stellingen? Ik ga later toch niet naar een toneelschool of zo, dus waarom.
Adaptief onderwijs.
Meerbegaafdheid Studiedag 28 mei 2014.
Een eerste verkenning.. tot samenwerking van het PO-VO
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
Maarten Vansteenkiste Universiteit Gent
Kenmerken van een goed team
Terugkoppeling OLB Collegagroep zorg Valérie De Smet 16/1/2014.
Veerkracht Myriam Bergmans OPZ Geel.
de excellente leraar Master leren en Innoveren
Ontwikkelingsvoorsprong bij kleuters(?)
Het begeleiden van (hoog)begaafde leerlingen
Informatieavond Ouders leerlingen groep 8
Hoofdstuk 1 Management accounting: informatie die waarde creëert.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
Honoursonderwijs in HBO
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Wereldoriënterende vakken in de onderbouw.. Aanleiding tot ons onderzoek Er is vraag naar lesmateriaal voor wereldoriënterende vakken in de groepen 1.
Hoogbegaafd? Herkennen en erkennen
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Leerstijlen KOLB SJM.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
VERSTERK WAT WERKT.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Psychologie van de straat Week 5.  Masculien  Wantrouwen naar buiten/antiauthoritairehouding naar buiten de groep  Loyaliteit aan eigen groep  Afzetten.
Geïntegreerde schoolverbetering
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
INFORMATIEAVOND 25 FEBRUARI Onderwijs dat leeft!.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling 25 maart 2014: Allen van harte welkom! Nora Steenbergen-Penterman Begaafde leerlingen uitdagen met.
ACHTERGRONDINFO Fulltime Basis-Onderwijs voor hoog-intelligente en hoog-sensitieve kinderen Rotterdam, april 2016 Stichting H 4 O.
Tekstcontact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief.
De autonome ((hoog)begaafde) leerling Landelijke Netwerkdag van begaafdenbegeleiders en –coördinatoren - 24 november 2011 Desirée Houkema Landelijk Informatiepunt.
Talent stimuleren en ontwikkelen
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Welkom!
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Desirée Houkema & Yvonne Janssen Conferentie ‘Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid’ – 11/12 november.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Hoe geïnspireerd samenwerken? Het teamwiel van Vroemen in uitdagingen
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
De creativiteit van mevrouw Bol
Motiveren: de ins en outs!
23 maart 2017 profilering.
Kenmerken van een goed team
Spelenderwijs en ontdekkend leren
Ouderavond De Borgh 11 oktober Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017.
Avila College meer dan onderwijs school voor mavo en onderbouw havo
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
Lespakket Opleidingen
Unbeteiligter? hoogbegaafd?
(Hoog) Begaafdheid In-Zicht
OPEN-KLAS Vernieuwd zorgproject waar leerlingen de verantwoordelijkheid nemen over hun eigen leerproces. Een boeiende werkplek waar leerlingen leren out-of-the-box.
Jonge kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong
Desirée Houkema – (Hoog)begaafdheid In-Zicht
Profiel van een plusleerling
Heb jij ballen voor scrummen?
Maakonderwijs Verbeelden – spelen – maken - leren
Eigenaarschap.
De druppel die de emmer doet overlopen
Transcript van de presentatie:

De weg (terug) van een ‘high potential drop-out’… Albert Kaput & Desirée Houkema www.slimbegeleiden.nl www.hoogbegaafdheid-in-zicht.nl

Even voorstellen…

Albert Kaput Missie CCL Ruim 12 jaar ervaring met ca. 250 ‘high-potential drop-outs’ Mede-oprichter van het Centrum voor Creatief Leren (CCL) www.centrumvoorcreatiefleren.nl Missie CCL Het bieden van ruimte en ontwikkelingsmogelijkheden voor kinderen met een hoog ontwikkelingspotentieel en grote gevoeligheid, die in hun ontwikkeling geschaad zijn en hun oorspronkelijke levenskracht hebben verloren CCL biedt oplossingen waar de reguliere zorg en het reguliere onderwijs die (nog) niet hebben

Desirée Houkema Psycholoog / cognitiewetenschapper ‘Specialist in Gifted Education’ (Hoog)begaafdheid In-Zicht www.hoogbegaafdheid-in-zicht.nl Informatiepunt Onderwijs, Hoogbegaafdheid en Excellentie www.hoogbegaafdheid.slo.nl

(Hoog)begaafdheid In-Zicht (H)erkenning van talent in ontwikkeling Missie Het leveren van een bijdrage aan begrip en erkenning van (hoog)begaafde kinderen, zodat zij optimale ontwikkelingskansen krijgen en hun talenten tot recht kunnen komen op een manier die bij hen past. Kerntaak onderwijs Toerusting van leerlingen om actief naar eigen vermogen en behoeften betekenisvol bij te dragen aan de maatschappij, met behoud van eigenheid

(hoog)begaafdheid nieuwsgierig intens flow autonoom kritisch snel Dabrowski: overexcitabilities veel willend brede interesse Csikszentmihalyi veeleisend nieuwsgierig perfectionistisch gevoelig specifieke, diepgaande interesses intens zet door actief flow scherpe waarneming veel energie kennishonger Dweck: FIXED vs growth mindset snel gefocust leergierig intrinsiek gemotiveerd ontwikkelings- potentieel gedrevenheid procesgericht (hoog)begaafdheid opvallend gevoel voor humor enthousiast voor passies eigengereid zelf ontdekkend creërend (denk)vermogen rijke fantasie veel ideeën autonoom zelfsturend plezier in creëren rijk en levendig voorstellingsvermogen productief flexibel reflecterend Luc Stevens origineel zoekend naar betekenis meerdere invalshoeken Ken Robinson initiatiefrijk kritisch problemen herkennen ondernemend probleem  oplossing eigen-wijsheid nonconformistisch omgaan met ambiguïteit meerdere oplossingen sterk rechtvaardigheidsgevoel

Uitgangspunten (CCL) Het (her)winnen van het vermogen om (zichzelf) lief te hebben Door te ervaren dat ze er mogen zijn en dat wat wij /zij doen goed is Door met respect met hun wensen en noden om te gaan Het (her)winnen van het vermogen om te kunnen spelen Door voortdurend aandacht te hebben voor het creatieve vermogen Door plezier hierin te delen Het (her)winnen van het vermogen om te kunnen werken (het oppakken van maatschappelijke verantwoordelijkheid) Door het aanbieden van een leersituatie die is aangepast aan de leerstijl van het kind Door in het leren zijn of haar route als leidraad te nemen LEVENSVREUGDE SCHEPPINGSVREUGDE ARBEIDSVREUGDE

 Perspectief 

 Perspectief 

leerling uitdaging ondersteuning vertrouwen relatie competentie interactie uitdaging ondersteuning relatie leerling competentie autonomie instructie klassen- management vertrouwen Luc Stevens

"Ik verwacht van jullie allemaal dat jullie onafhankelijke, creatieve en kritische denkers worden die exact zullen doen wat ik zeg!"

Geef ze de ruimte en sta ze niet in de weg!

Ik heb ALLES geprobeerd om haar te motiveren! Je had ook gewoon mij kunnen VRAGEN…