Relanceplan : Herstel het vertrouwen Brussel, 11 december 2008.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
Advertisements

La Vice-Première Ministre, Ministre de l'Emploi et de l'Egalité des chances, chargée de la Politique de migration et d'asile De Vice-Eerste minister, minister.
Informatiebijeenkomst 20 november 2013 Gorredijk Energieneutraal 2020 Programma Opening Zelf groene stroom opwekken Voordelig energie.
Pledge schoonmaak Ik beloof mij in te zetten voor: • gewoon goed werk en leefbaar loon voor alle Europese werknemers, zeker aan de onderkant van de arbeidsmarkt,
Perspectief op gezondheid 20/20 Wim Groot 14 oktober 2010.
De Vlaamse regering wil voor 2013 een begroting in evenwicht maar…… ze geeft meer uit dan ze inkomsten heeft.
Willen is Kunnen De centen Woonlasten en energiebesparende maatregelen
Federale Actualiteiten Land- en Tuinbouw CD&V Senioren Zwalm 19 april 2013 Nathalie Muylle Federaal volksvertegenwoordiger.
De marketing-omgeving
De betaalbaarheid van de (eerstelijns) medische zorg
1 Rol private equity in de NL economie •Groei en innovatie •Werkgelegenheid •Herstructurering van bedrijven en sectoren.
De Belastingdienst Leuker kunnen we het niet maken... Ook in Wognum
05/07/ De handel: gaat nog jobs creëren in 2010! Dominique Michel Gedelegeerd bestuurder 25 februari 2010.
01/10/ De handel na een jaar crisis? Dominique Michel Gedelegeerd bestuurder.
FNV SAMEN IN BEWEGING VOOR KOOPKRACHT EN ECHTE BANEN! 30 NOVEMBER IN DE JAARBEURS, UTRECHT 1.
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
1 Sinds Evolutie van 2000 tot 2010 Huurprijzen : 50% Gezondheidsindex : 15 % Informatie : - Crise du logement à Bruxelles.
Armoede uitsluiten, armen insluiten
1 De handel Dominique Michel Gedelegeerd bestuurder.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
1 Energieprijzen in België Persontmoeting Febeliec 13/05/2009.
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Lang zullen ze leven! - en werken en leren…
Bouw en kredietcrisis Kredietcrisis gevolgen voor de Bouw & Infra sector Robert ter Hoek - Bouwend Nederland Arnhem, 11 maart 2009.
Evolutie wettelijke statutaire pensioenlasten Februari 2010.
1 Belanghebbenden overleg Beglazing in woningbouw Historiek 11 september
Rechtvaardige Transitie Enkele uitdagingen voor de vakbonden.
Het Ervaringsfonds Een initiatief van staatssecretaris Van Brempt en minister Vandenbroucke.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Joint Report on Social Protection and Social Inclusion 2009.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
18 december 2012 Het Energierenovatieprogramma 2020 De sociale aspecten van het programma
Inkomen les 20 Begrippen & opgave 100 t/m Begrippen Collectieve lasten Geheel van belastingen en sociale premies.
Inkomen les 18 Begrippen & 85 t/m Begrippen Collectieve regelingen Regelingen die gelden voor alle mensen van een bepaalde groep.
Inkomen les 19 Begrippen & 92 t/m 99
Inkomen les 7 27 t/m 37.
Economische kringloop
Klimaatneutraal ’s-Hertogenbosch
“Vinger aan de pols, bij Buren in nood”, voorstel aanpak kredietcrisis Remco Dijkstra Fractie VVD Buren 24 maart 2009.
Economische impact sluiting Ford Genk Ludo Peeters en Mark Vancauteren (Universiteit Hasselt)
Begrippen kennen Collectieve sector = publieke sector
Weerslag van de crisis op de arbeidsmarkt Studie Hoge Raad voor de Werkgelegenheid.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Globaal Horecaplan Relancestrategie 18 juli 2012.
Nieuwe Europese Strategie “Europa 2020” Intelligente, Duurzame en Inclusieve Groei (3 Maart 2010)
Voorlopige overslagcijfers 2009 Hans Smits President-directeur Havenbedrijf Rotterdam 30 december 2009.
Belang, rol en voordelen van een Europese koepel 11/02/
HOSTA 2010, Vastgoedcongres 29 september september Horwath HTL.
Kabinet van de Vice-Eerste Minister en Minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven en Institutionele Hervormingen 1.
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Het statuut van de zelfstandige versus werknemer
24/11/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week Stemkeuze is Vooral je eigen belang nastreven Spaarders vergeten dit soms.
Groep Colruyt en ‘participatie’
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
1 Michiel Verbeek November 2014 Waarom gaat de economie niet een beetje beter?
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week Us$ stijgt en de VS markten en grondstoffen markten+ obligatie markten storten ineen.
ZijActief Koningslust
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Nieuwe Europese Strategie “Europa 2020” Intelligente, Duurzame en Inclusieve Groei (3 Maart 2010)
Een omvattende ‘tax shift’. 2 Van particulieren en overheid naar particulieren en ondernemingen Verdeling financiering over de pijlers Beschouwing: Tax.
Zuurstof voor de horeca. INLEIDING België horecaland bij uitstek + uniek in Europa Horeca belangrijke economische sector: Eén van de grootste werkgevers.
Kostprijs besparingen regeringsvorming Indexsprong. Brutoloon: 35,000€ of 2,916,6€ / maand Kost indexsprong: 700€ / jaar of 58,3€ / maand Over.
Vragen vooraf Hoe staat de Nederlandse economie ervoor? Wat is de oorzaak van de financiële crisis? Zijn er wel eens belastingen afgeschaft? Hoeveel verschillende.
CPB doorrekening Regeerakkoord
Transcript van de presentatie:

Relanceplan : Herstel het vertrouwen Brussel, 11 december 2008

 Herstel van het vertrouwen : 1.Aanpakken van de financieel-bancaire crisis 2.Versterken van de sociaal economische hefbomen en investeringen in het leefmilieu 3.Competitiviteit van de bedrijven, werkgelegenheid en een goed sociaal klimaat 4.De duurzame sanering overheidsfinanciën veilig stellen 2

1.Aanpakken van de financieel- bancaire crisis De continuïteit van de banken en financiële instellingen is de beste verzekering voor spaarders, klanten, personeel, de hele Belgische economie en voor zo ver als mogelijk ook de trouwe en kleine aandeelhouders. 3

1. Aanpakken van de financieel-bancaire crisis  Instrumenten – korte termijn :  De herkapitalisering (19,9 miljard euro)  Een staatswaarborg voor interbancaire financiering  Bescherming van de spaarders gegarandeerd tot euro  Coupon Fortis-BNP 4

1. Aanpakken van de financieel-bancaire crisis  Instrumenten – lange termijn :  Beperking van de gouden handdruk  Remuneratiecomité  Hoog Comité voor een nieuwe Financiële Architectuur 5

 Nood aan meer Europese samenwerking  Europese financiële toezichthouder  Europees noodfonds  Aanpak van de fiscale paradijzen 6

2. Versterken van de sociaal economische hefbomen en investeringen in het leefmilieuvan A.Verschaffen van zuurstof aan ondernemingen B.Werkgelegenheid verzekeren en koopkracht versterken C.Investeren in groei en duurzaamheid 7

2. Versterken van de sociaal economische hefbomen en investeringen in het leefmilieu  Voorstel van vermindering van de gewest- en gemeenschapsbijdragen aan het financieringssaldo van de gezamenlijke overheid  Coördinatie vanuit eigen bevoegdheden  Rol van de sociale partners  Met hulp van Europa : Euro, Europese Centrale Bank,…  Federale inspanning van 400 miljoen om facturen sneller te betalen 8

2. Versterken van de sociaal economische hefbomen en investeringen in het leefmilieu A. Verschaffen van zuurstof aan ondernemingen  Toegang tot krediet vergemakkelijken  Financiële ademruimte creëren  Lagere lasten voor de bedrijven 9

2. Versterken van de sociaal economische hefbomen en investeringen in het leefmilieu A. Verschaffen van zuurstof aan ondernemingen  Toegang tot krediet vergemakkelijken  Kredietverlening aan bedrijven en particulieren  Kredietbemiddelaar (Kefik)  Het Participatiefonds - INITIO – capaciteit kredietverlening mio  Europese Investeringsbank : 1 mia euro 10

2. Versterken van de sociaal economische hefbomen en investeringen in het leefmilieu A. Verschaffen van zuurstof aan ondernemingen  Financiële ademruimte : 443,5 mio (2009)  Betalingsplan  uitstel van betaling btw en bedrijfsvoorheffing  Uitbreiding van de maandelijkse terugbetaling van btw-tegoeden 11

2. Versterken van de sociaal economische hefbomen en investeringen in het leefmilieu A. Verschaffen van zuurstof aan ondernemingen  Lagere lasten voor de bedrijven  Nacht- en ploegenarbeid : 428 mio (2010)  Lastenverlaging opgelopen loonhandicap : 233 mio in 2009 en 590 mio in 2010  Onderzoekers: 38 mio  Vermindering bijdragen aan het Federaal Agentschap voor de Voedselveiligheid : 30 mio  Afgschaffen taks kredietverzekeringscontracten : 15 mio  Carry back 12

2. Versterken van de sociaal economische hefbomen en investeringen in het leefmilieu B. Werkgelegenheid verzekeren en koopkracht versterken  Opvangen van herstructureringen  Een faire prijs voor de consument door het verzekeren van concurrentie  Een lagere energiefactuur voor gezinnen  Koopkracht versterken van werkenden en niet- actieven 13

2. Versterken van de sociaal economische hefbomen en investeringen in het leefmilieu B. Werkgelegenheid verzekeren en koopkracht versterken  Opvangen van herstructureringen  Tijdelijke werkloosheid  Verhoging vergoedingspercentages  Ook geldig voor interim-arbeiders  gehuwde tijdelijke werklozen  kostprijs : 100 miljoen euro 14

2. Versterken van de sociaal economische hefbomen en investeringen in het leefmilieu B. Werkgelegenheid verzekeren en koopkracht versterken  Opvangen van herstructureringen  Opnieuw een nieuwe job vinden  informatieportaal  snelle begeleiding  uitbreiding van RSZ-verminderingen naar -45- jarigen, tijdelijke werknemers en interimkrachten  hogere terugbetaling voorzien  specifieke opleidingen in samenwerking met Gewesten en de sociale partners 15

2. Versterken van de sociaal economische hefbomen en investeringen in het leefmilieu B. Werkgelegenheid verzekeren en koopkracht versterken  Een faire prijs voor de consument door het verzekeren van concurrentie  Een prijzenobservatorium  Prioritair sectoren voor mededingingsautoriteiten : Energie, voeding, distributie, telecom  Wederkerige infodoorstroming 16

2. Versterken van de sociaal economische hefbomen en investeringen in het leefmilieu B. Werkgelegenheid verzekeren en koopkracht versterken  Een lagere energiefactuur voor gezinnen  Doorrekening van de energieprijzen  Elektriciteitsfactuur 2009 : korting van 30 euro 17

2. Versterken van de sociaal economische hefbomen en investeringen in het leefmilieu B. Werkgelegenheid verzekeren en koopkracht versterken  Koopkracht versterken van werkenden en niet-actieven  Extra voordelen van maximaal 125 euro in 2009 en 250 euro in 2010 bovenop de indexering  Verhoging van de welvaartsenveloppen voor de sociale zekerheids- en bijstandsuitkeringen (234,2 mio in 2009 en 541,4 mio euro in 2010)  Verhoging van de jobkorting (85 mio euro )  Verhoging van de pensioenen van werknemers en zelfstandigen (201,3 mio euro in 2010)  Verdere uitbreiding van de kortingen op mazout, gas en electriciteit (31,4 mio euro)  Verhoging van gezins- en leeftijdstoeslagen (17,6 mio euro)  Indexering van de belastingschalen (1,2 mia euro in 2009) 18

2. Versterken van de sociaal economische hefbomen en investeringen in het leefmilieu C. Investeren in groei en duurzaamheid  Inzetten op duurzame ontwikkeling  Groene investeringen (18,8 mio euro in 2009, tot 232 mio euro op kruissnelheid)  Fonds Reductie Globale Energiekost  Energiebesparende investeringen in haar overheidsgebouwen uitbreiden  Alliantie “leefmilieu-werk” met de deelentiteiten, de sociale partners en de bouwsector  Versnelling investeringsprogramma’s : Metro, NMBS en Regie der Gebouwen (500 mio euro)  Single Point of Contact (SPOC) 19

2. Versterken van de sociaal economische hefbomen en investeringen in het leefmilieu C. Investeren in groei en duurzaamheid  Inzetten op duurzame ontwikkeling  Concrete maatregelen voor de bouwsector (300 mio euro):  btw-verlaging naar 21% naar 6% voor de nieuwbouw met sociaal karakter  6% btw-verlaging voor vernieuwbouw sloopwerken  6% btw-verlaging voor publieke sociale woningbouw  Belastingvoordeel voor meer energiebesparende investeringen 20

2. Versterken van de sociaal economische hefbomen en investeringen in het leefmilieu C. Investeren in groei en duurzaamheid  Economisch sterker in het buitenland  Economische diplomatie - Business Council  Financieringsinstrumenten met betrekking tot de export, import en investeringsrisico’s (Finexpo en Delcredere) slagkrachtiger en toegankelijker maken  Gemeenschappelijke informatiecampagne 21

3. Competitiviteit van de bedrijven, werkgelegenheid en een goed sociaal klimaat  Akkoord sociale partners  Bescherming tegen koopkrachtverlies (indexering ; extra voordelen).  Evolutie loon : index + baremieke verhogingen euro euro  De loonhandicap reduceren  Verhoging fiscale korting ploegen- en nachtarbeid  Verhoging fiscale korting overuren  sociale lasten herverdelen = 183 miljoen euro in 2009 en 428 miljoen in 2010  Efficiënt en eenvoudiger bijdrageverminderingen (doelgroepen)  Vrijstelling van doorstorting van bedrijfsvoorheffing uit te voeren 22

4. Een duurzame sanering van de openbare financiën veilig stellen  Snelle en vaak ook onzekere veranderingen  nulgroei : voorziene overschot van 0,3% naar verwacht tekort van -0,7%  Tekort aanvaarden : zonder besparingen of verhoging belastingen  Ruimte voor de Gewesten  Nog 0,6% voor extra maatregelen  Begrotingssaldo ,8% van het bbp 23

4. Een duurzame sanering van de openbare financiën veilig stellen  Langetermijndoestellingen  Objectieven :  maximaal -1% tekort voor 2010  naar evenwicht voor 2011  overschot van 1% in

25