Pwc Onderzoek scenario's nationale verdeling Kyoto- verbintenissen Platform Milieu Economie, Leuven, 22/01/2003 Studie voor het Kabinet van de Staatssecretaris.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
België in een internationaal perspectief Erik Schokkaert.
Advertisements

AM Driving Business Goes Electric 20 juni 2012 Jeroen van de Braak & Eric Beers EV’s in Cijfers.
een scenario-studie voor Nederland in 2040
CAFE baseline langs de meetlat. CAFE baseline langs de meetlat | Rob Folkert2 Conclusies •CAFE baseline niet geschikt voor NL positiebepaling voor nieuw.
Vlakglas in de bouw VMP – congres 12 november 2013.
Dorpsraad Keppel en Eldrik
20 jaar eerlijke handel Duurzame economie begint met Solidaridad.
offshore-outsourcing (import)
Carbon Credits Ins en outs van CO2-handel: werkwijze en mogelijkheden Themadag Duurzame Energie Impulsis Utrecht, 22 april 2010 Gert de Gans.
to print or not to print … Logo van uw onderneming WIJ DOEN MEE.
Oratie prof.dr. Elbert Dijkgraaf Bewijzen beleid baat.
CO2 recovery Business case op RWZI. Aanleiding voor de studie Klimaatakkoord doelstelling: Broeikasgas emissiereductie van 30% in 2020 MJA 3 Energiebesparing.
Haal wel rendement uit IT investeringen Ton Tijdink.
3 interactive marketing communications.
1 Energieprijzen in België Persontmoeting Febeliec 13/05/2009.
Ministerie van Economische Zaken Presentatie Nieuwe energie voor het klimaat WimDreesstichting 23 november 2007 Pieter Boot Directie Energie en Duurzaamheid.
Toepassingen 5L week 1: ‘Een nieuwe start’
Overzicht en perspectieven voor een duurzame ontwikkeling van asfalt in een economie in voortdurende verandering Wim Teugels Nynas N.V.
© Minister van Natuurlijke Hulpbronnen Canada 2001 – Cursus Analyse Schone Energieprojecten Analyse Broeikasgasemissie met RETScreen ® Software Fotocredit:
Federaal Planbureau Task Force Duurzame Ontwikkeling Hoe het Kyoto objectief halen in België/Vlaanderen? Willem van Ierland - Climbel/Climneg Task Force.
Ruud van den Wijngaart Gaan de EU - lidstaten Kyoto halen? Nederland vergeleken met andere EU landen.
Onderzoek scenario’s nationale verdeling Kyoto-verbintenissen Eindverslag PriceWaterhouseCoopers Discussant: Annemie Bollen (SERV) 22 januari 2003.
T(h)ree Sustainability
Over krimp, energietransities en duurzame ruimtelijke kwaliteit 22 januari 2010 EO Wijers Willem Verbaan.
Presentatie raadscie Maasdriel 27 maart 2012 Jan van de Sluis manager Financiën & Informatie Jan van der Hidde Manager Arbeidsmarktbeleid & Productontwikkeling.
Elke 7 seconden een nieuw getal
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Subel1 Is de productie van biobrandstoffen een alternatief voor de export van bietsuiker?
Een overzicht van de mogelijkheden
Agenda  Lessen (6)  tot  hs 30
Auto’s & CO2 Reactie milieubeweging Bram Claeys CCIM stakeholder consultatie, 25/2/2007, Brussel.
CO 2 is, in tegenstelling tot andere emissies zoals NO X, fijn stof, en CO), geen ongewenst neveneffect van de verbranding. CO 2 is geen vervuilend gas.
Het leefloon en alternatieven voor de socio-professionele vrijstelling Werkgroep activering 20 januari 2012.
CO 2 Emissiehandel: de positie van Nederland in het EU allocatieproces Jos Sijm ECN-MNP Symposium, Den Haag, 1 juli 2005.
H 15 Klassieken: macrovraag en -aanbod Nationaal product, trend en schommelingen; Vraag- en aanbodfactoren; Werkloosheid en inflatie.
Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen Standaard Kosten Model (SKM) meting FAVV Aleydis Kestens Februari 2007 Federaal Agentschap voor.
‘Aanval op schooluitval ’ Doelen, Resultaten & kansen LEA- conferentie Projectdirectie VSV Dr. Nahied Rezwani Coördinator Accountmanager.
DE AFWEGINGSMETHODIEK ABR EN ABM Martijn van Elswijk (Royal Haskoning)
Terra Tweede Fase vwo © Wolters-Noordhoff bv klimaatbeleid VN-klimaatconferenties ongeveer elke 2 jaar Kyoto-verdrag: rond 2010 moet CO2-uitstoot.
Een bakje kwark kost € 1,27. Hoeveel kosten vijf bakjes? 5 x € 1,27 = 5 x € 1,00 = € 5,00 5 x € 0,20 = € 1,00 5 x € 0,07 = € 0, € 6,35 Een.
HOOFDSTUK 14 DE MACRO-ECONOMISCHE GROOTHEDEN
Frits de Groot VNO-NCW Kyoto  Kopenhagen Frits de Groot VNO-NCW
Rapportering door ontvangers Toelichting van de bevindingen uit het survey- onderzoek ‘Management & Innovatie in Lokale Besturen’ Prof. dr. Geert Bouckaert.
VSV1 Voortijdig Schoolverlaten Methode en cijfers Informatiebijeenkomst Convenantactie VSV De Achterhoek Erik Fleur.
Individuele leerlijnen
MILIEU- VERVUILING! Veel luister- en kijkplezier.
Situering studies luchtkwaliteit MIRA -infodag studies luchtkwaliteit 5 april 2011.
Schoon gezond fris Twents milieu Afval: CO2 of Portemonnee ? Albert van Winden 24 mei 2011.
Verbindend Water: Langetermijnvisie op de waterketen
BINAIR2: 10-jan-2003, RW Maar HOE reken je nu een BINAIRE waarde om naar een DECIMALE waarde?
1 Duurzaam ondernemen werkt ! Milieu en werkgelegenheid Peter Van Humbeeck SERV.
wonen in the White Gilbert Deley Managing Director
Armoede en Klimaatverandering: Geen oplossing of geen probleem?
Duurzame glastuinbouw in de Slowaakse Donau Vlakte
Groen goud beter benutten TSC HCA agenda, Delft 26 maart 2014 Visie en ambitie TKI-BBE.
Young meet the Elders Tammo Oegema 13 november 2013 YME 13nov14.
Klimaatfinanciering in het Zuiden De Belgische bijdrage voor de fast start en de lange termijn JP De Leener
€ 160 Nu 25 % korting ! 25 % van 160 = 160 – 40 = X € 120.
Vraagstuk: korting ( type 1)
1 De pensioensector in een turbulente omgeving Olaf Sleijpen De Nederlandsche Bank.
Werken aan een nieuwe internationale overeenkomst EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Klimaatverandering.
De Klimaatneutrale Gemeente Een onderzoek naar ambities Milieu 2010, 13 oktober 2010 Wim Nooijen.
Nieuwe Europese Strategie “Europa 2020” Intelligente, Duurzame en Inclusieve Groei (3 Maart 2010)
Stakeholdersmeeting CCIM - XII Belgische EU-Voorzitterschap 1 juli 2010 – 31 december Michael Voordeckers.
De weg naar een Belgisch adaptatieplan Maarten van Leest.
NAAR EEN SOCIAAL EN ECOLOGISCH HOUDBARE ECONOMIE
“Wij maken úw product volgens úw wensen!”
CO2 emissies in de gemeente Oude IJsselstreek
6 Het versterkte broeikaseffect.
Zonnebloem op zonne-energie
Transcript van de presentatie:

pwc Onderzoek scenario's nationale verdeling Kyoto- verbintenissen Platform Milieu Economie, Leuven, 22/01/2003 Studie voor het Kabinet van de Staatssecretaris voor Energie en Duurzame Ontwikkeling Olivier Deleuze

pwc 2 Agenda 1. Context en doelstelling 2. Rekenmodel en werkhypothesen 3. Historische emissies en projecties 4. Beleidsinstrumenten 5. Scenario’s: Verdeling verantwoordelijkheden over de Gewesten 6. Resultaten 7. Conclusies

pwc 3 Context en doelstelling • Probleem: -Gewesten geven de voorkeur aan verschillende lastenverdelingsleutels: Lineair t.o.v. gelijkschakeling Marginale Kosten. • Vraagstelling: -Over welke grootteorde van kosten spreken we? -Welke kostenverschillen bestaan er bij toepassing van de alternatieve lastenverdelingsleutels? • Doelstelling: -Cijfergegevens aanleveren die toelaten een antwoord te geven op voorgaande vraagstelling.

pwc 4 • Berekening voor slechts één jaar: 2010 • Enkel directe kosten / opbrengsten • Bottom-up opbouw van het model: -20 subsectoren, op dit niveau werden de berekeningen uitgevoerd: •Per jaar, per Gewest en per broeikasgas -8 hoofdsectoren, op dit niveau werden de beleidsinstrumenten gedefinieerd: •Op basis van hun bijdrage tot de totale emissies en/of hun afgelijnd beleidsterrein • Rapportage: -3 sectoren volgens toegepast beleidsinstrument (cfr. Infra) Rekenmodel

pwc 5 Werkhypothesen Hypothesen i.v.m. 1)De emissieprojecties in 2010 indien er geen bijkomend beleid zou zijn (de Business As Usual emissies) 2)De Marginale Reductiekosten Curven per subsector 3)Lacunes in het Common Reporting Format van de Gewesten  Mogelijk bron van onzekerheid omtrent het resultaat en de interpretatie hiervan Dit wordt opgevangen d.m.v.: -Sensitiviteitsanalyses -Transparantie van het rekenmodel

pwc 6 Historische emissies en projecties BAU 2010 MT CO2-equi. emissies BelgiëVlaanderenWalloniëBrussel Emissies 1990 = 100 % 95% 100% 105% 110% 115% 120% 125% 130% BelgiëVlaanderenWalloniëBrussel

pwc 7 Historische emissies en projecties BAU 2010

pwc 8 • Bij kostenminimaliserend beleid zouden de Marginale Reductiekosten binnen België zoveel mogelijk moeten egaliseren met de prijs van emissierechten • Assumpties prijzen emissierechten: -De prijs voor emissierechten op de internationale markt onder het Kyoto Protocol is 10 € per ton CO 2-equi. -Gebaseerd op lage prijzen (<<10€) in het Nederlandse JI en CDM programma, (C)-Erupt Beleidsinstrumenten basisassumpties

pwc 9 Beleidsinstrumenten basisassumpties en toepassingsgebied -Sectoren met taks: •Wegtransport, Verwarming ( Residentieel), Verwarming (Tertiair) •Krijgen een taks opgelegd gelijk aan 10 € voor elke ton CO 2 die zij uitstoten •Inkomsten gaan naar de Federale Overheid -Sectoren met emissiehandel: •Elektriciteit en Industriële sectoren met emissiehandel •Sectoren die vallen onder het Europees voorstel van richtlijn ivm emissiehandel •Moeten voor al hun CO 2 emissies emissierechten bezitten •Krijgen emissierechten gratis toegewezen goed voor 95 % van hun CO 2 emissies in 2000 •Worden geconfronteerd met een prijs voor emissierechten gelijk aan 10 € per ton CO 2 binnen het Europees systeem van emissiehandel -Sectoren zonder bijkomend beleid: •Landbouw, afval en industriële sectoren zonder emissiehandel

pwc 10 Scenario’s: Verdeling verantwoordelijkheden over de Gewesten • Voor alle lastenverdelingscenario’s: -Gewesten zijn verantwoordelijk voor alle emissies op hun gebied. Indien Gewesten een tekort hebben aan emissierechten, dan verwerven ze die d.m.v. de flexibele mechanismen onder het Kyoto Protocol. -Echter voor de hoofdsectoren die onderworpen zijn aan het Europees systeem van emissiehandel zijn het de privé-entiteiten binnen deze sectoren die voldoende emissierechten moeten bezitten. Gewesten geven wel gratis emissierechten aan deze sectoren goed voor 95% van hun CO 2 emissies in 2000.

pwc 11 Scenario’s: Verdeling verantwoordelijkheden over de Gewesten • Scenario A: Lineaire Lastenverdeling -Gewesten krijgen emissierechten toegewezen gelijk aan 92,5 % van hun emissies in • Scenario B: MAC + Lineair -Gewesten krijgen emissierechten gelijk aan alle emissies van alle industriële sectoren, inclusief Elektriciteit, indien binnen deze sectoren reducties zouden worden doorgevoerd tot daar waar de marginale reductiekost gelijk is aan 10 € per ton CO 2-equi.. -Voor de overige sectoren worden de resterende emissierechten aan de Gewesten verdeeld volgens een lineair % van de emissies in 1990 op zo een manier dat de totale hoeveelheid toebedeelde emissierechten aan de Gewesten gelijk is aan de Kyoto reductiedoelstelling. • Scenario C: ‘Best of Both Worlds’ -Beide Gewesten krijgen het aantal emissierechten toegewezen uit hun voorkeursscenario. Voor Brussel en Wallonië is dit scenario B, voor Vlaanderen scenario A. -Indien er meer emissierechten toegewezen worden aan de Gewesten dan België emissierechten toegekend worden onder het Kyoto Protocol, dan is het de Federale Overheid die de ontbrekende emissierechten verwerft.

pwc 12 Resultaten Basisscenario’s

pwc 13 Resultaten Sensitiviteitsanalyse met een sterkere stijging van de emissies in 2010

pwc 14 Resultaten Sensitiviteitsanalyse Marginale kosten Vlaanderen hoger dan Marginale kosten Wallonië

pwc 15 Resultaten Sensitiviteitsanalyse met een prijs van 30 € per emissierecht i.p.v. 10 €

pwc 16 Conclusies • Absolute maatschappelijke kosten: eerder beperkt •241,7 tot 350, 3 miljoen € bij een prijs voor emissierechten gelijk aan 10 € •590 miljoen € bij een prijs voor emissierechten gelijk aan 30 € • Verschillen scenario’s voor de gewesten: eerder beperkt -Het voordeel voor de Gewesten in hun preferentieel scenario t.o.v. het andere lastenverdeling-scenario in de sensitiviteitsanalyses is van volgende grootteorde: •10,8 tot 34,3 miljoen € per jaar voor het Vlaamse Gewest •7,9 tot 31,0 miljoen € per jaar voor het Waalse Gewest •2,9 tot 5,7 miljoen € per jaar voor het Brusselse Gewest • Concensusscenario: Best of Both Worlds werkt verschillen weg

Voor verdere informatie 17 PricewaterhouseCoopers PricewaterhouseCoopers Risk Management Gen. Lemanstraat Antwerpen Luc WittebolleWillem van Ierland Tel : 0032 (0) Tel : 0032 (0) Fax : 0032 (0) Mob: 0032 (0) Mob: 0032 (0)

pwc