Centrale Hal Hekkelman Advocaten & Notarissen, Nijmegen Door: Leo Scholten Schilder- en restauratiewerken
Centrale Hal Hekkelman, Nijmegen, Leo Scholten, Huissen Projectomschrijving: ‘Restauratie late art-nouveau-schilderingen van de monumentale hal van het kantoor van Hekkelman Advocaten & Notarissen te Nijmegen’
Hal Hekkelman, Leo Scholten Motivatie: Restauratie Kantoor Hekkelman Advocaten & Notarissen te Nijmegen van oktober 2008 tot en met medio maart 2009. In 1909 wordt in opdracht van bankier L.C. van Engelenburg door de Nijmeegse architect Oscar Leeuw (ook architect van concertgebouw “De Vereeniging” in Nijmegen) een villa gebouwd op de hoek van de Oranjesingel en Prins Bernardstraat te Nijmegen. De villa vormt een markeringspunt voor Nijmegen. Het is een gebouw in de late Art Nouveau stijl. In de centrale hal, het trappenhuis en van oorsprong naar alle waarschijnlijkheid ook in de diverse kamers, zijn decoratieve beschilderingen aanwezig van de broer van de architect, Henry Leeuw. Deze erudiete figuur was thuis op veel vlakken van de kunst en kunstnijverheid en werkte vaak met zijn broer, de architect, samen aan een zogenaamd Gesamtkunstwerk. In de loop der tijd is er een forse vervuiling opgetreden en tijdens een restauratie in de jaren ’70 was de fond van de decoraties fors overgeschilderd en waren de kleuren aangepast aan de vervuiling. De frisse uitstraling was hiermee geweld aangedaan. Ook waren er veel scholletjes verf losgelaten en opgekruld. Mechanische schade, mogelijk nog vanuit de oorlogsperiode, manifesteerde zich in tal van scheuren en scheurtjes en losse pleisterlagen. Kortom: restauratie was hard nodig. Vanaf oktober 2008 tot en met medio maart 2009, is Leo Scholten Schilder- en restauratiewerken B.V. met 4 personen begonnen met de restauratie, Alle schilderingen zijn schoongemaakt, geretoucheerd en weer vastgezet aan de pleisterlaag, door middel van injecteren. Het plafond in de vestibule is voorzien van schilderingen op linnen, dit verdiende een specifieke aanpak. Ook dit is geheel gerestaureerd en weer in de originele kleurstelling teruggebracht, zoals Henry Leeuw het destijds geschilderd heeft. (vervolg op volgende slide)
Hal Hekkelman, Leo Scholten Oude retouches die aangebracht waren zowel op de pleisterlaag als op het linnen, naar de kleurstelling van de vervuilde retouches zijn weer weggehaald en teruggebracht in de originele kleurstelling. Ook waren er op tal van plaatsen deukjes in het pleisterwerk destijds niet vlak gevuld. Dit hebben we opnieuw moeten reparen en weer beschilderen. De deuren en de wandvlakken, waren in de jaren 70 in een verkeerde kleurstelling geschilderd. Dit is ook weer teruggebracht naar de originele kleurstelling. De vloerbedekking is van de traptreden gehaald, de trap is opnieuw geschilderd en bekleed met een loper, zoals dit ook begin 20e eeuw het geval was. Dit project verdient de SchildersVakprijs, omdat er met groot vakmanschap een pand van zeer grote kunsthistorische waarde in oude luister is hersteld. Het is een speciaal project, omdat er maar weinig panden in Nederland zijn die zo compleet en intact zijn met wand- en plafondschilderingen van de late Art Nouveau stijl. De restauratie is door de commissie Beeldkwaliteit van Nijmegen (deze commissie adviseert het gemeentebestuur) uitgeroepen als plan van maand, omdat zij heel veel waardering hadden voor de zorgvuldige en consciëntieuze wijze waarop de restauratie werd opgepakt. Projecten die hiervoor in aanmerking komen zijn projecten die de moeite waard zijn, om aan een breder publiek te presenteren. Monumentenzorg van gemeente Nijmegen en burgermeester Thom de Graaf, roemde dan ook de wijze waarop de hal gerestaureerd is, tijdens de officiële heropening van de hal op 17 april 2009. Kortom een project met veel aandacht en durf, een uitdaging voor iedere restauratieschilder.