Conferentie Steunpunt Studie- en Schoolloopbanen Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee. Leuven, 24-25 februari 2011 Ignace Glorieux.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

Klaar? Actie! over ouderen en cultuurparticipatie
Kleurende steden. Uitgeverij Vanden Broele, Stationslaan Brugge - -
Drie mythen over flexibele werknemers Gastcollege SZW Congres Den Haag, 25 maart 2013 Arjan Heyma.
1 Philippe van Wersch, Eindhoven, 31 mei 2013 Maak het onderscheid.
SSL-studiedagen februari 2011 De invloed van de studieloopbanen in het secundair onderwijs op het succes in het hoger onderwijs Kim Bellens & Jan.
Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra Jeugdwerkloosheid, scholing en opleiding Ides NICAISE HIVA / PPW (KU Leuven) Workshop Jeugdwerkloosheid.
Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren
Allochtone jongeren en criminaliteit, demografische aspecten
Zwart op wit SSL-tweedaagse, feb SSL-tweedaagse – feb 2011 De intrede van allochtonen op de arbeidsmarkt Uitgeverij Garant, 2009, 119.
4. Opleiding Seminarie: de Belgische arbeidsmarkt 6 oktober 2010 Gepresenteerd door Martine Druant Departement Studiën Auteurs:Philippe Delhez Jan De Mulder.
Hink Stap Sprong 6 is goed maar 7 is beter Fons Leroy.
De ideale levensloop van jongerern
Allochtonen op de Vlaamse arbeidsmarkt
Armoede uitsluiten, armen insluiten
  Marginalisering van allochtone jongeren en risicofactoren in hun dagelijks leven Marginalisering= verwijst naar een proces van afnemende participatie.
Wie vindt vlug een eerste (permanente) job? Dieter Verhaest Hogeschool-Universiteit Brussel (HRRG), Universiteit Gent (SHERPPA) Elsy Verhofstadt Hogeschool.
Hoofdstuk 6 Sociale ongelijkheid.
Klaar met school en dan…? Kansen op de arbeidsmarkt en hoe pak je die? Jos Sanders, TNO.
Allochtonen in het hoger onderwijs
Structuur secundair onderwijs
D. Hermans, M.-C. Opdenacker, E. Van de Gaer & J. Van Damme Ongelijke kansen in het secundair onderwijs in Vlaanderen Een longitudinale analyse van de.
Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk?
SEXPERT II Seksuele gezondheid van etnische minderheden in Vlaanderen (dr. Maya Caen – Sexpert II, UGent)
1. Waaraan zullen we het succes van het GOK-beleid afmeten? 2. Is er een limiet aan gelijke kansen? 3. Kunnen concentratiescholen ook goede scholen zijn?
Cijferboek sociale ongelijkheid in het Vlaamse onderwijs
Onderwijs en Gender – Gender en studiekeuze in hoger onderwijs en de stap naar de arbeidsmarkt André Van Hauwermeiren.
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS Mieke Van Houtte Universiteit Gent Vakgroep Sociologie.
Cultuurparticipatie bij jongeren
Departement Werk en Sociale Economie Vlaamse Vertegenwoordiging bij de EU Permanente Vertegenwoordiging van België Conferentie “Jong in de stad”- Mechelen,
Brussel nader onderzocht
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag 24 en 25 februari.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Sessie B4: Vroegtijdig schoolverlaten.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Van basisschool tot arbeidsmarkt:
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SSL-conferentie februari.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SSL-conferentie februari.
DE OVERGANG ONDERWIJS-ARBEIDSMARKT Rationeel of emotioneel ?
Armoede treft 1 op 5 ouderen
Sessie 1 Schoolloopbanen Nele Havermans (FaPOS, K.U.Leuven) Prof. Dr. Em. Jan Van Damme (K.U. Leuven) LAGO studiedag 22 september 2011.
Sessie 4 Interculturaliteit en diversiteit Graziela Dekeyser (FaPOS, K.U.Leuven) Imane Bouzarmat (Ella vzw) LAGO studiedag 22 september 2011.
Profiel Hogeschool Rotterdam Rotterdams als HO-omgeving Diversiteitsbeleid Hogeschool Rotterdam.
Enquête.
Marginalisering van allochtone jongeren en risicofactoren in hun dagelijks leven L. Eldering & E.J. Knorth.
Hangjongeren in Limburg: Wie zijn ze? Wat doen ze? En vooral, wat drijft hen? Een kwantitatieve studie naar het (anti)sociaal karakter van rondhangen als.
Over de gevolgen van werkloosheid en jobonzekerheid voor het welzijn
Kinderen kansarm gezin
Inspiratie voor de toekomst: bedenkingen op basis van ‘Het Onderwijsdebat’ Bram Spruyt, Onderzoeksgroep TOR | pag. 1.
LES 1 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Prof. Dr. Maurice Crul Erasmus Universiteit Rotterdam Vrije Universiteit Amsterdam.
Erasmus Universiteit Rotterdam Vrije Universiteit Amsterdam
Voortijdig schoolverlaten
Peiling Project Algemene Vakken in de derde graad bso
STEM monitor juli Doelstellingen STEM-actieplan STEM-actieplan streeft op middellange termijn naar: Meer starters en afgestudeerden.
Solidariteit tussen de verschillende leeftijden… 29/04/2015.
De donkere kleur van armoede
Inleiding  Veel negatieve publiciteit Hogere werkloosheid Lagere participatie  Helft allochtonen wel succesvol  Waarom lukt het de 1 wel en de andere.
Etnische discriminatie op de arbeidsmarkt
Oriëntatie- en toelatingsproeven: spelen met de toekomst van 18-jarigen?
De Turkse groep in Nederland: splendid isolation?.
Marokkaanse Nederlanders Hun positie in 10 onderwerpen Achterstand en vooruitgang Hoe de integratie te bevorderen?
Het (meervoudig) gebruik van tabak, alcohol en illegale drugs in Vlaanderen Tabaksgebruik.
Annelore Van der Eecken, Robin Kemper, Ilse Derluyn & Lieve Bradt
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS
Gezinsomstandigheden, opvoedingsfactoren en sociale en cognitieve competenties van jonge kinderen   Dr. Geert Driessen   Universiteit van Nijmegen, Postbus.
Workshop basisonderwijs
Diversiteit en integratie
Infonamiddag De werking van het Belgisch Onderwijssysteem
Polarisatie en preventie: Integratie van vluchtelingen in de gemeente Zwolle, 26 mei 2016 dr. Linda Bakker Linda Bakker 13 april 2019.
UITDAGINGEN VOOR BRUSSEL ?
Transcript van de presentatie:

Conferentie Steunpunt Studie- en Schoolloopbanen Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee. Leuven, februari 2011 Ignace Glorieux Ilse Laurijssen Vrije Universiteit Brussel Onderzoeksgroep TOR Schoolloopbanen van allochtone jongeren

Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee. Leuven, februari 2011 Situering –Steunpunt Studie en Schoolloopbanen (SSL) –Studiegroep van ONderwijs naar ARbeidsmarkt (SONAR) –Onderzoekslijn: Sociale ongelijkheid in schoolloopbanen en in de intrede op de arbeidsmarkt –Thema: verschillen naar etnische herkomst

Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee. Leuven, februari 2011 Wit krijt schrijft beter •Tweeledig doel: –In kaart brengen van schoolloopbaan allochtonen –Verklaring zoeken voor achterstand allochtonen •Secundair en hoger onderwijs •Verschillen naar geslacht en naar specifieke etnische afkomst allochtonen

Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee. Leuven, februari 2011 SONAR-data •Totaal aantal : •Schoolverlaters : •Eerste baan : jarigen26-jarigen29-jarigen geb. 1976XXX geb. 1978XX- geb. 1980X-x

Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee. Leuven, februari 2011 Definitie “allochtoon” •Strenge definitie “autochtoon” (86%) –Belgische nationaliteit én –Geboren in België én –Grootmoeder : Belgische nationaliteit én –Grootmoeder : geboren in België én –Nederlands belangrijkste (of enige) thuistaal •Eén criterium voldoende “allochtoon” (14%) •4 groepen allochtonen naargelang regio van herkomst –Turks: 18% –Noord-Afrikaans (Marokko, Algerije): 18% –Zuid-Europees (Spanje, Portugal, Italië, Griekenland): 15% –Andere / overige: 49%

Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee. Leuven, februari 2011 Secundair onderwijs

Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee. Leuven, februari 2011 Secundair onderwijs Moeilijke intrede In % Auto.TurksN-Afr. Leeftijd intr LO >6 j Mannen1,59,712,5 Vrouwen1,311,311,0 Leeftijd intr SO >12 j Mannen11,136,646,5 Vrouwen9,051,741,9 B-stroom intr SO Mannen8,931,824,7 Vrouwen8,449,641,1 Bron: TOR/VUB tabel 2.1 p.18; 2.2 p.19; 2.3 p.20

Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee. Leuven, februari 2011 Secundair onderwijs Moeilijke doorstroom Auto.TurksN-Afr. Mannen37,756,155,4 Vrouwen23,832,542,0 Bron: TOR/VUB, tabel 2.4 p.22 minstens 1 keer blijven zitten (in %)

Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee. Leuven, februari 2011 Secundair onderwijs Oververtegenwoordiging in BSO In % (3 e jaar)Auto.TurksN-Afr. Mannen ASO48,021,420,0 TSO/KSO32,628,238,8 BSO19,450,541,2 Vrouwen ASO56,214,024,4 TSO/KSO26,017,017,3 BSO17,869,058,3 Bron: TOR/VUB, tabel 2.5 p.23

Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee. Leuven, februari 2011 Secundair onderwijs Problematische uitstroom Auto.TurksN-Afr. Mannen 18,655,453,5 Vrouwen 10,152,643,8 Bron: TOR/VUB, tabel 2.8 p.29 geen diploma voltijds secundair onderwijs (in %)

Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee. Leuven, februari 2011 Secundair onderwijs •De schoolloopbanen van allochtone jongeren in het secunair onderwijs is minder gunstig –Moeilijke intrede (leeftijd, onderwijsvorm) –Moeilijke doorstroom (zittenblijven, onderwijsvorm) –Gevolg: vaker school verlaten zonder diploma •Autochtone meisjes doen het meestal beter dan de jongens, bij allochtone meisjes is het beeld dubbel Conclusies

Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee. Leuven, februari 2011 Hoger Onderwijs

Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee. Leuven, februari 2011 Hoger onderwijs Lagere participatie Auto.TurksN-Afr. Alle jongeren Mannen56,915,721,2 Vrouwen70,716,932,3 Met diploma sec. ond. Mannen69,836,045,7 Vrouwen78,636,456,2 Bron: TOR/VUB, tabel 3.1 p.60, 3.2 p.61 ooit begonnen aan hoger onderwijs (in %)

Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee. Leuven, februari 2011 Hoger onderwijs Lagere slaagkansen MannenVrouwen Auto.T/N-AAuto.T/N-A Geslaagd 46,725,655,038,7 Niet geslaagd 53,374,445,061,3 Alle examens29,220,522,727,4 Niet alle examens24,153,822,233,9 Bron: TOR/VUB, tabel 3.12 p.74 slaagkansen in eerste jaar (in %)

Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee. Leuven, februari 2011 Hoger onderwijs •Lagere participatie hoger onderwijs –Gedeeltelijk gevolg van vooropleiding •Turks/Noord-Afrikaans: lagere slaagkansen in eerste jaar –Hoge mate van afhaken vóór examens (vooral jongens) Conclusies

Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee. Leuven, februari 2011 Mogelijke verklaringen

Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee. Leuven, februari 2011 Mogelijke verklaringen: Integratie-hypothese (VS) •Basisargument: achterstandspositie is gevolg van aanpassing aan nieuwe cultuur en samenleving •Etnisch-culturele oriëntatie ouders –Traditionele opvoedingswaarden –Taal als indicator thuismilieu

Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee. Leuven, februari 2011 Mogelijke verklaringen: Achterstand-hypothese (EU) •Niet etniciteit maar sociaal-economisch milieu verklaart verschillen! (vooral Turkse en Noord-Afrikaanse jongeren) •Ouders van allochtone jongeren vaker lager opgeleid, vaker niet-werkend en vaker uit lagere beroepsklassen •Gevolg: minder stimulerend thuisklimaat en aanwezig cultureel kapitaal

Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee. Leuven, februari 2011 Achtergrondkenmerken allochtonen Uit kwetsbare milieus Gem. scoreAuto.TurksN-Afr. Vader geen diploma39,090,183,5 Vader is niet-werkend7,059,742,7 Bron: TOR/VUB tabel 1.4 p.14

Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee. Leuven, februari 2011 Mogelijke verklaringen: Andere factoren •Ondersteuning door omgeving Ouders, (oudere) broers/zussen, leeftijdsgenoten •Schoolkenmerken •Specifiek voor HO: –Leeftijd? –Dubbel isolement? –Correcte informatie over HO?

Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee. Leuven, februari 2011 Statistische analyses

Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee. Leuven, februari 2011 Statistische analyses 3 vragen: –Welke factoren beïnvloeden het al dan niet behalen van diploma secundair onderwijs? –Welke factoren beïnvloeden het al dan niet participeren aan hoger onderwijs? –Welke factoren beïnvloeden het al dan niet slagen in eerste jaar hoger onderwijs?

Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee. Leuven, februari 2011 Resultaten statistische analyses •Zowel ondersteuning voor achterstand-hypothese en integratie- hypothese: •Opleidingsniveau vader (sterkst!) •Thuistaal (enkel bij meisjes!) •Geboorteland •Belangrijke impact intrede secundair onderwijs (B-stroom, laattijdig) •Thuismilieu en intrede sec. onderwijs verklaren vrijwel volledig etnisch verschil in behalen van diploma voltijds secundair onderwijs! •Vooropleiding enorm belangrijk (ASO) voor toegang hoger onderwijs •Geen impact van achterstand- of integratie-indicatoren op slaagkansen hoger onderwijs diploma voltijds secundair onderwijs

Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee. Leuven, februari 2011 Algemene conclusie

Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee. Leuven, februari 2011 Algemene conclusies  Kansen op schools succes al verdeeld vóór de start in secundair onderwijs  Deze achterstandspositie kunnen ze niet goedmaken tijdens hun verblijf in het secundair onderwijs (onderwijssysteem)  Bij elke stap haken er meer allochtone jongeren af !

Meer informatie: Uitgeverij Garant -