Peter Schotte 1 maart 2013. Ervaringen, bedenkingen, suggesties naar aanleiding van een Study Visit.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bedenker van het Daltononderwijs
Advertisements

Generation €uro Students' Award Een wedstrijd voor leerlingen uit de laatste graad van het secundair onderwijs Concept, organisatie, ondersteuning,...
LEERKRACHT MIJN SPREEKBEURT LAURENT GOEMAN.
Reflecteren over het zorgbeleid van de school
ROC Mondriaan Domein Zakelijke Dienstverlening Haverkamp 250
De historie & de toekomst
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
Veilig en gezond aan ’t werk, dat raakt iedereen. Goed voor jou en voor de zaak. Samen sterk voor preventie Campagne Een gezonde werkplek Naam.
“brengt jeugd in beweging”
‘t Schrijverke Zoetermeer
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Hilde de Haan augustus Kaapstad De andere kant van Kaapstad.
Vakwedstrijden en onderwijs VECON Businessschool.
Seizoen Resultaten Leiden – Vlaanderen 68 – 3 Vlaanderen – Dukes8 – 34 Amsterdam – Vlaanderen44 – 15 Vlaanderen – Hilversum8 – 36 Vlaanderen.
Welkom Workshop Arbeidstoeleiding – Hoe pak ik het methodisch aan ?
Providerscourse: train the trainer Europees project Hear Me. Aly Gruppen, onderzoeker Lectoraat PMO september 2011.
SPOVenray. Bijeenkomst 25 februari 2010 Optimaal onderwijs in een nieuwe demografische realiteit SPOVenray.
Zondag 26 januari Selectiespelers zijn prestatiegerichte spelers die geselecteerd zijn op niveau gekoppeld aan leeftijd binnen de vereniging. Trainers:
1. 2 ‘EEN MANAGER MOET VAN MENSEN HOUDEN’ 3 STRATEGIE WEES GEWOON OVERTUIGD DAT HET ALTIJD MET MENSEN BEGINT.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Seminarie « Kwalitatieve arbeidsrelaties » Loon en beloning Peter Samyn Sigrid De Jaegher.
Het Nibud Geldexamen voor alle basisscholen in Amsterdam
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
Kansen Voor Jongeren Voorlichtingsbijeenkomst 26 maart 2012.
Microsoft Dynamics NAV Meerwaarde voor leerlingen/cursisten.
Wat kunnen wij leren van het Finse onderwijsmodel? Bob van de Ven
Presentatie en ervaringen studiereis Zweden 31 maart - 3 april 2009
Onderwijs en kinderarbeid
ALV Christenunie Woerden 31 mei 2011
Kwaliteitszorg in het Schotse onderwijs
Samenwerken in burgerschap
de ouderbetrokkenheid vergroten
O NTHAALONDERWIJS VOOR ANDERSTALIGE NIEUWKOMERS. E EN BLIK OP DE NIEUWE REGELGEVING. V ICKY V ERMEERSCH.
WAI-PASS in BuSO De Brug.
1 1 Skills Netherlands MBO Vakwedstrijden – onderwijs en LoB 16 april 2010.
Workshop: Sociale Mix in het SO. Sociale Mix: Definitie.
Study visit Helsinki 17/10 – 21/10/2011 Better working Skills Through Lifelong Adult Education Chris du Pont.
Inkomen les 14 Begrippen & 65 t/m Begrippen Primaire sector Bedrijven die zaken aan de natuur onttrekken (landbouw, jacht, bosbouw, visserij)
H7: Wat is ethiek? 1. Wat is ethiek? 2. Wat zijn ethische problemen?
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Profiel Hogeschool Rotterdam Rotterdams als HO-omgeving Diversiteitsbeleid Hogeschool Rotterdam.
Presentatie 9 juni 2011 Excellente onderwijsprogrammering Bijeenkomst van sectievertegenwoordigers in het kader van de PSG-Expeditie donderdag 9 juni 2011.
Drugpreventie bij jongeren
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
Wat willen we vandaag doen?
Major/Minor Personeel en Organisatie 19 maart 2014.
“Passend onderwijs op maat”
Welkom bij het tweede Scholingsmoment van seizoen
Education and Culture Internationale credit mobiliteit met partnerlanden.
Inhoud bespreking 1.Voorstelling 2.Sectorspecifiek cijfermateriaal – Belang van de cijfers – Aanpak en inventarisatie – Presentatie cijfers.
OUDERINFORMATIEAVOND
Marjan van Hof & Lineke Bos
De rol van de universiteit tegenover haar gemeenschap KUL emeritiforum op de KULAK Piet Vanden Abeele 25 maart 2004.
Studiereis Finland. Dagblad Trouw, onderwijssysteem.
3umH3H0. Studie reis Canada Renate en Henco (14 t/m 22 november 2014)
Europascouts Nederland
M-decreet Een korte toelichting.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Studiereis Finland Maandag 21 oktober tot en met vrijdag 25 oktober 2013.
Waar gaat het over? Eind september 2015 kwamen de staats- en regeringsleiders samen in New York voor de jaarlijkse top van de Verenigde Naties. Daar.
Informatieavond september WELKOM VERBETEREN VAN ONS ONDERWIJS ICT Digitaal Leerlinggegevens verwerken REKENEN Wereld in Getallen SPELLING Spelling.
Welkom en korte introductie aanwezigen
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Proeftuin ruwaard.
Informatieavond september 2016
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Student en Welzijn, op weg naar inclusie
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Leiderschapsontwikkeling
Transcript van de presentatie:

Peter Schotte 1 maart 2013

Ervaringen, bedenkingen, suggesties naar aanleiding van een Study Visit

Gidsland *****  Wereldtop PISA-test  Wereldtop World Skills  Een van de beste landen om in geboren te worden  Leerkrachten hoog gewaardeerd  Zeer ruime financiële ondersteuning van het onderwijs Peter Schotte 1 maart 2013

Gidsland *****  Wereldtop PISA-test  Wereldtop World Skills  Een van de beste landen om in geboren te worden  Leerkrachten hoog gewaardeerd  Zeer ruime financiële ondersteuning van het onderwijs Peter Schotte 1 maart 2013

Gidsland *****  Wereldtop PISA-test  Wereldtop World Skills  Een van de beste landen om in geboren te worden  Leerkrachten hoog gewaardeerd  Zeer ruime financiële ondersteuning van het onderwijs Peter Schotte 1 maart 2013

Gidsland *****  Wereldtop PISA-test  Wereldtop World Skills  Een van de beste landen om in geboren te worden  Leerkrachten hoog gewaardeerd  Zeer ruime financiële ondersteuning van het onderwijs Peter Schotte 1 maart 2013

Gidsland *****  Wereldtop PISA-test  Wereldtop World Skills  Een van de beste landen om in geboren te worden  Leerkrachten hoog gewaardeerd  Zeer ruime financiële ondersteuning van het onderwijs Peter Schotte 1 maart 2013

Gidsland *****  Wereldtop PISA-test  Wereldtop World Skills  Een van de beste landen om in geboren te worden  Leerkrachten hoog gewaardeerd  Zeer ruime financiële ondersteuning van het onderwijs Peter Schotte 1 maart 2013

Gidsland ????? ? Europese top zelfdodingen bij jongeren  Ons land kent na Finland het hoogste zelfdodingscijfer van Europa. In Vlaanderen maken jaarlijks veertig jongeren een einde aan hun leven. De Vlaamse minister van Welzijn, Steven Van Ackere (CD&V), noemt dat 'onaanvaardbaar'. ? Alcoholisme vormt een groot probleem bij de jeugd.  Volgens een onderzoek van het Finse ministerie van Sociale Zaken en Gezondheid, drinkt de jeugd meer en wordt zij vaker dronken dan in het verleden. ? Het druggebruik stijgt bij de Finse jeugd  De drug (Cannabis) is duidelijk populairder dan in de vroege jaren 90. ? 10 % van de jongeren halen “de limiet” niet aan 16 jaar ? Spijbelgedrag is een steeds groeiend probleem Peter Schotte 1 maart 2013

Gidsland ????? ? Europese top zelfdodingen bij jongeren  Ons land kent na Finland het hoogste zelfdodingscijfer van Europa. In Vlaanderen maken jaarlijks veertig jongeren een einde aan hun leven. De Vlaamse minister van Welzijn, Steven Van Ackere (CD&V), noemt dat 'onaanvaardbaar'. ? Alcoholisme vormt een groot probleem bij de jeugd.  Volgens een onderzoek van het Finse ministerie van Sociale Zaken en Gezondheid, drinkt de jeugd meer en wordt zij vaker dronken dan in het verleden. ? Het druggebruik stijgt bij de Finse jeugd  De drug (Cannabis) is duidelijk populairder dan in de vroege jaren 90. ? 10 % van de jongeren halen “de limiet” niet aan 16 jaar ? Spijbelgedrag is een steeds groeiend probleem Peter Schotte 1 maart 2013

Gidsland ????? ? Europese top zelfdodingen bij jongeren  Ons land kent na Finland het hoogste zelfdodingscijfer van Europa. In Vlaanderen maken jaarlijks veertig jongeren een einde aan hun leven. De Vlaamse minister van Welzijn, Steven Van Ackere (CD&V), noemt dat 'onaanvaardbaar'. ? Alcoholisme vormt een groot probleem bij de jeugd.  Volgens een onderzoek van het Finse ministerie van Sociale Zaken en Gezondheid, drinkt de jeugd meer en wordt zij vaker dronken dan in het verleden. ? Het druggebruik stijgt bij de Finse jeugd  De drug (Cannabis) is duidelijk populairder dan in de vroege jaren 90. ? 10 % van de jongeren halen “de limiet” niet aan 16 jaar ? Spijbelgedrag is een steeds groeiend probleem Peter Schotte 1 maart 2013

Gidsland ????? ? Europese top zelfdodingen bij jongeren  Ons land kent na Finland het hoogste zelfdodingscijfer van Europa. In Vlaanderen maken jaarlijks veertig jongeren een einde aan hun leven. De Vlaamse minister van Welzijn, Steven Van Ackere (CD&V), noemt dat 'onaanvaardbaar'. ? Alcoholisme vormt een groot probleem bij de jeugd.  Volgens een onderzoek van het Finse ministerie van Sociale Zaken en Gezondheid, drinkt de jeugd meer en wordt zij vaker dronken dan in het verleden. ? Het druggebruik stijgt bij de Finse jeugd  De drug (Cannabis) is duidelijk populairder dan in de vroege jaren 90. ? 10 % van de jongeren halen “de limiet” niet aan 16 jaar ? Spijbelgedrag is een steeds groeiend probleem Peter Schotte 1 maart 2013

Gidsland ????? ? Europese top zelfdodingen bij jongeren  Ons land kent na Finland het hoogste zelfdodingscijfer van Europa. In Vlaanderen maken jaarlijks veertig jongeren een einde aan hun leven. De Vlaamse minister van Welzijn, Steven Van Ackere (CD&V), noemt dat 'onaanvaardbaar'. ? Alcoholisme vormt een groot probleem bij de jeugd.  Volgens een onderzoek van het Finse ministerie van Sociale Zaken en Gezondheid, drinkt de jeugd meer en wordt zij vaker dronken dan in het verleden. ? Het druggebruik stijgt bij de Finse jeugd  De drug (Cannabis) is duidelijk populairder dan in de vroege jaren 90. ? 10 % van de jongeren halen “de limiet” niet aan 16 jaar ? Spijbelgedrag is een steeds groeiend probleem Peter Schotte 1 maart 2013

Gidsland ????? ? Europese top zelfdodingen bij jongeren  Ons land kent na Finland het hoogste zelfdodingscijfer van Europa. In Vlaanderen maken jaarlijks veertig jongeren een einde aan hun leven. De Vlaamse minister van Welzijn, Steven Van Ackere (CD&V), noemt dat 'onaanvaardbaar'. ? Alcoholisme vormt een groot probleem bij de jeugd.  Volgens een onderzoek van het Finse ministerie van Sociale Zaken en Gezondheid, drinkt de jeugd meer en wordt zij vaker dronken dan in het verleden. ? Het druggebruik stijgt bij de Finse jeugd  De drug (Cannabis) is duidelijk populairder dan in de vroege jaren 90. ? 10 % van de jongeren halen “de limiet” niet aan 16 jaar ? Spijbelgedrag is een steeds groeiend probleem Peter Schotte 1 maart 2013

Wat kunnen we leren van de Finnen?  Leren wel, kopiëren niet!  Organisatie van de lessen  Zorg voor de leerlingen met bijzondere noden  Opleiding van de leerkrachten  Streven naar uitmuntendheid… Peter Schotte 1 maart 2013

Wat kunnen we leren van de Finnen?  Leren wel, kopiëren niet!  Organisatie van de lessen  Zorg voor de leerlingen met bijzondere noden  Opleiding van de leerkrachten  Streven naar uitmuntendheid… Peter Schotte 1 maart 2013

Wat kunnen we leren van de Finnen?  Leren wel, kopiëren niet!  Organisatie van de lessen  Zorg voor de leerlingen met bijzondere noden  Opleiding van de leerkrachten  Streven naar uitmuntendheid… Peter Schotte 1 maart 2013

Wat kunnen we leren van de Finnen?  Leren wel, kopiëren niet!  Organisatie van de lessen  Zorg voor de leerlingen met bijzondere noden  Opleiding van de leerkrachten  Streven naar uitmuntendheid… Peter Schotte 1 maart 2013

Wat kunnen we leren van de Finnen?  Leren wel, kopiëren niet!  Organisatie van de lessen  Zorg voor de leerlingen met bijzondere noden  Opleiding van de leerkrachten  Streven naar uitmuntendheid… Peter Schotte 1 maart 2013

Wat kunnen we leren van de Finnen?  Leren wel, kopiëren niet!  Organisatie van de lessen  Zorg voor de leerlingen met bijzondere noden  Opleiding van de leerkrachten  Streven naar uitmuntendheid… Peter Schotte 1 maart 2013

Leren wel, kopiëren niet!  Hou rekening met de context. Volg niet zomaar andere ideeën. Wees kritisch.  Stel je open om van anderen te leren;  Leer door te delen. Peter Schotte 1 maart 2013

Organisatie van de lessen  Organisatie van het onderwijs???  Zeer veel geld naar onderwijs (10.000€ per ll);  Tot 18 jaar alles gratis (lesmateriaal, boeken, vervoer, maaltijden, internaat,…);  Per school (= 250 lln) zeer veel medewerkers;  Leerkrachten 40-uren opdracht;  Omgeving moet “ondersteunend” zijn;  “Vastlopen” kan en mag niet. Peter Schotte 1 maart 2013

Organisatie van de lessen  Organisatie van het onderwijs???  Zeer veel geld naar onderwijs (10.000€ per ll);  Tot 18 jaar alles gratis (lesmateriaal, boeken, vervoer, maaltijden, internaat,…);  Per school (= 250 lln) zeer veel medewerkers;  Leerkrachten 40-uren opdracht;  Omgeving moet “ondersteunend” zijn;  “Vastlopen” kan en mag niet. Peter Schotte 1 maart 2013

Organisatie van de lessen  Organisatie van het onderwijs???  Zeer veel geld naar onderwijs (10.000€ per ll);  Tot 18 jaar alles gratis (lesmateriaal, boeken, vervoer, maaltijden, internaat,…);  Per school (= 250 lln) zeer veel medewerkers;  Leerkrachten 40-uren opdracht;  Omgeving moet “ondersteunend” zijn;  “Vastlopen” kan en mag niet. Peter Schotte 1 maart 2013

Organisatie van de lessen  Organisatie van het onderwijs???  Zeer veel geld naar onderwijs (10.000€ per ll);  Tot 18 jaar alles gratis (lesmateriaal, boeken, vervoer, maaltijden, internaat,…);  Per school (= 250 lln) zeer veel medewerkers;  Leerkrachten 40-uren opdracht;  Omgeving moet “ondersteunend” zijn;  “Vastlopen” kan en mag niet. Peter Schotte 1 maart 2013

Organisatie van de lessen  Organisatie van het onderwijs???  Zeer veel geld naar onderwijs (10.000€ per ll);  Tot 18 jaar alles gratis (lesmateriaal, boeken, vervoer, maaltijden, internaat,…);  Per school (= 250 lln) zeer veel medewerkers;  Leerkrachten 40-uren opdracht;  Omgeving moet “ondersteunend” zijn;  “Vastlopen” kan en mag niet. Peter Schotte 1 maart 2013

Organisatie van de lessen  Organisatie van het onderwijs???  Zeer veel geld naar onderwijs (10.000€ per ll);  Tot 18 jaar alles gratis (lesmateriaal, boeken, vervoer, maaltijden, internaat,…);  Per school (= 250 lln) zeer veel medewerkers;  Leerkrachten 40-uren opdracht;  Omgeving moet “ondersteunend” zijn;  “Vastlopen” kan en mag niet. Peter Schotte 1 maart 2013

Organisatie van de lessen  Organisatie van het onderwijs???  Zeer veel geld naar onderwijs (10.000€ per ll);  Tot 18 jaar alles gratis (lesmateriaal, boeken, vervoer, maaltijden, internaat,…);  Per school (= 250 lln) zeer veel medewerkers;  Leerkrachten 40-uren opdracht;  Omgeving moet “ondersteunend” zijn;  “Vastlopen” kan en mag niet. Peter Schotte 1 maart 2013

Organisatie van de lessen  Organisatie van het onderwijs???  Zeer veel geld naar onderwijs (10.000€ per ll);  Tot 18 jaar alles gratis (lesmateriaal, boeken, vervoer, maaltijden, internaat,…);  Per school (= 250 lln) zeer veel medewerkers;  Leerkrachten 40-uren opdracht;  Omgeving moet “ondersteunend” zijn;  “Vastlopen” kan en mag niet. Peter Schotte 1 maart 2013

Zorg voor de leerlingen met bijzondere noden  Iedereen heeft recht op het onderwijs dat best bij hem/haar past!  25 % van alle leerlingen  Individueel plan:  Individueel studieplan (gedrag-taal-concentratie) met aangepast curriculum (!)  Individueel onderwijsplan (8 criteria = BUSO)  Differentiatie en individuele ondersteuning Peter Schotte 1 maart 2013

Zorg voor de leerlingen met bijzondere noden  Iedereen heeft recht op het onderwijs dat best bij hem/haar past!  25 % van alle leerlingen  Individueel plan:  Individueel studieplan (gedrag-taal-concentratie) met aangepast curriculum (!)  Individueel onderwijsplan (8 criteria = BUSO)  Differentiatie en individuele ondersteuning Peter Schotte 1 maart 2013

Zorg voor de leerlingen met bijzondere noden  Iedereen heeft recht op het onderwijs dat best bij hem/haar past!  25 % van alle leerlingen  Individueel plan:  Individueel studieplan (gedrag-taal-concentratie) met aangepast curriculum (!)  Individueel onderwijsplan (8 criteria = BUSO)  Differentiatie en individuele ondersteuning Peter Schotte 1 maart 2013

Zorg voor de leerlingen met bijzondere noden  Iedereen heeft recht op het onderwijs dat best bij hem/haar past!  25 % van alle leerlingen  Individueel plan:  Individueel studieplan (gedrag-taal-concentratie) met aangepast curriculum (!)  Individueel onderwijsplan (8 criteria = BUSO)  Differentiatie en individuele ondersteuning Peter Schotte 1 maart 2013

Zorg voor de leerlingen met bijzondere noden  Iedereen heeft recht op het onderwijs dat best bij hem/haar past!  25 % van alle leerlingen  Individueel plan:  Individueel studieplan (gedrag-taal-concentratie) met aangepast curriculum (!)  Individueel onderwijsplan (8 criteria = BUSO)  Differentiatie en individuele ondersteuning Peter Schotte 1 maart 2013

Opleiding van de leerkrachten  Minimum 5-jarige (master) opleiding  10 % van de kandidaten worden uiteindelijk leerkracht  Hoge maatschappelijke en financiële (2000€ start) waardering  Zeer hoge eigen verantwoordelijkheid, betrokkenheid en vertrouwen (geen inspectie!)  Directeur gekozen door leerkrachten (+ geeft 4u les)  Leerkrachten “special needs” = 2 jaar bijkomende opleiding + 50% hoger loon Peter Schotte 1 maart 2013

Opleiding van de leerkrachten  Minimum 5-jarige (master) opleiding  10 % van de kandidaten worden uiteindelijk leerkracht  Hoge maatschappelijke en financiële (2000€ start) waardering  Zeer hoge eigen verantwoordelijkheid, betrokkenheid en vertrouwen (geen inspectie!)  Directeur gekozen door leerkrachten (+ geeft 4u les)  Leerkrachten “special needs” = 2 jaar bijkomende opleiding + 50% hoger loon Peter Schotte 1 maart 2013

Opleiding van de leerkrachten  Minimum 5-jarige (master) opleiding  10 % van de kandidaten worden uiteindelijk leerkracht  Hoge maatschappelijke en financiële (2000€ start) waardering  Zeer hoge eigen verantwoordelijkheid, betrokkenheid en vertrouwen (geen inspectie!)  Directeur gekozen door leerkrachten (+ geeft 4u les)  Leerkrachten “special needs” = 2 jaar bijkomende opleiding + 50% hoger loon Peter Schotte 1 maart 2013

Opleiding van de leerkrachten  Minimum 5-jarige (master) opleiding  10 % van de kandidaten worden uiteindelijk leerkracht  Hoge maatschappelijke en financiële (2000€ start) waardering  Zeer hoge eigen verantwoordelijkheid, betrokkenheid en vertrouwen (geen inspectie!)  Directeur gekozen door leerkrachten (+ geeft 4u les)  Leerkrachten “special needs” = 2 jaar bijkomende opleiding + 50% hoger loon Peter Schotte 1 maart 2013

Opleiding van de leerkrachten  Minimum 5-jarige (master) opleiding  10 % van de kandidaten worden uiteindelijk leerkracht  Hoge maatschappelijke en financiële (2000€ start) waardering  Zeer hoge eigen verantwoordelijkheid, betrokkenheid en vertrouwen (geen inspectie!)  Directeur gekozen door leerkrachten (+ geeft 4u les)  Leerkrachten “special needs” = 2 jaar bijkomende opleiding + 50% hoger loon Peter Schotte 1 maart 2013

Opleiding van de leerkrachten  Minimum 5-jarige (master) opleiding  10 % van de kandidaten worden uiteindelijk leerkracht  Hoge maatschappelijke en financiële (2000€ start) waardering  Zeer hoge eigen verantwoordelijkheid, betrokkenheid en vertrouwen (geen inspectie!)  Directeur gekozen door leerkrachten (+ geeft 4u les)  Leerkrachten “special needs” = 2 jaar bijkomende opleiding + 50% hoger loon Peter Schotte 1 maart 2013

Opleiding van de leerkrachten  Minimum 5-jarige (master) opleiding  10 % van de kandidaten worden uiteindelijk leerkracht  Hoge maatschappelijke en financiële (2000€ start) waardering  Zeer hoge eigen verantwoordelijkheid, betrokkenheid en vertrouwen (geen inspectie!)  Directeur gekozen door leerkrachten (+ geeft 4u les)  Leerkrachten “special needs” = 2 jaar bijkomende opleiding + 50% hoger loon Peter Schotte 1 maart 2013

Streven naar uitmuntendheid Peter Schotte 1 maart 2013

Streven naar uitmuntendheid  PISA: wereldtop !? Vesa Parkkonen, international manager HAMK • Hämeen ammatikorkeakoulou Univ of Applied Science  Kritische bedenking:  “special needs” doen niet mee, leerlingen met speciaal studieplan wel????  Trainen voor de tests (waardemeter voor de school);  Taal is geen barrière (eenvoudige taal + geen migratie);  Hoge eigen verantwoordelijkheid! Peter Schotte 1 maart 2013

Streven naar uitmuntendheid  World Skills  Big business: Executive Manager Tuomas Eerola  “when you are not in the media, you don’t exist!”  Selectie en training van de deelnemers (3 niveau’s: Basic training, Developing Special Skills, National team training).  Speciaal opgeleide trainers (3 niveau’s: Competition tutor (3 credits), National trainer (9 credits), Euroskills of Worldskills expert (9 tot 18 credits)). Peter Schotte 1 maart 2013

Streven naar uitmuntendheid  Excellence in skills research: Professor Petri Nokelainen v Tampere University  Studie van de elementen die de evolutie van talent naar uitzonderlijk talent beïnvloeden  Differentiated Model for Giftedness and Talent Peter Schotte 1 maart 2013

Streven naar uitmuntendheid  Uit onderzoek blijkt dat getalenteerde mensen volgende karakteristieken van hun werk verwachten:  uitdagende opdrachten;  vrijheid en verantwoordelijkheid;  logisch en fair leiderschap;  levenslang leren;  salaris. Peter Schotte 1 maart 2013

Beroepsonderwijs met link naar de realiteit  3-jarige opleiding met 120 studiepunten  Studielast van 40 uur (32 contacturen of stage), de rest persoonlijke verwerking thuis  Grote link met de realiteit;  In-Company-Classes. Peter Schotte 1 maart 2013

Beroepsonderwijs met link naar de realiteit  3-jarige opleiding met 120 studiepunten  Studielast van 40 uur (32 contacturen of stage), de rest persoonlijke verwerking thuis  Grote link met de realiteit;  In-Company-Classes. Peter Schotte 1 maart 2013

Beroepsonderwijs met link naar de realiteit  3-jarige opleiding met 120 studiepunten  Studielast van 40 uur (32 contacturen of stage), de rest persoonlijke verwerking thuis  Grote link met de realiteit;  In-Company-Classes. Peter Schotte 1 maart 2013

Beroepsonderwijs met link naar de realiteit  3-jarige opleiding met 120 studiepunten  Studielast van 40 uur (32 contacturen of stage), de rest persoonlijke verwerking thuis  Grote link met de realiteit  In-Company-Classes Peter Schotte 1 maart 2013

Bedenkingen  Lang uitgesponnen basisonderwijs:  Gedragsmoeilijkheden, spijbelen,  40 % naar beroepsonderwijs: blust het jongeren uit?;  Niet zomaar kopiëren  Maatschappij prestatiegericht maar tegelijk ook uitermate zorgend  Hoge scores in competities resultaat van selectie en doorgedreven training Peter Schotte 1 maart 2013

Bedenkingen  Lang uitgesponnen basisonderwijs:  Gedragsmoeilijkheden, spijbelen,  40 % naar beroepsonderwijs: blust het jongeren uit?;  Niet zomaar kopiëren  Maatschappij prestatiegericht maar tegelijk ook uitermate zorgend  Hoge scores in competities resultaat van selectie en doorgedreven training Peter Schotte 1 maart 2013

Bedenkingen  Lang uitgesponnen basisonderwijs:  Gedragsmoeilijkheden, spijbelen,  40 % naar beroepsonderwijs: blust het jongeren uit?;  Niet zomaar kopiëren  Maatschappij prestatiegericht maar tegelijk ook uitermate zorgend  Hoge scores in competities resultaat van selectie en doorgedreven training Peter Schotte 1 maart 2013

Bedenkingen  Lang uitgesponnen basisonderwijs:  Gedragsmoeilijkheden, spijbelen,  40 % naar beroepsonderwijs: blust het jongeren uit?;  Niet zomaar kopiëren  Maatschappij prestatiegericht maar tegelijk ook uitermate zorgend  Hoge scores in competities resultaat van selectie en doorgedreven training Peter Schotte 1 maart 2013

Bedenkingen  Lang uitgesponnen basisonderwijs:  Gedragsmoeilijkheden, spijbelen,  40 % naar beroepsonderwijs: blust het jongeren uit?;  Niet zomaar kopiëren  Maatschappij prestatiegericht maar tegelijk ook uitermate zorgend  Hoge scores in competities resultaat van selectie en doorgedreven training Peter Schotte 1 maart 2013

Wat kunnen we wél onthouden?  Hoog opgeleide leerkrachten;  De eigen sterktes van de leerling ontwikkelen, volgens eigen tempo;  De leerling is niet “maakbaar” naar de norm: door systematische en geïntegreerde ondersteuning of andere trajecten de leerachterstand beperken ;  Flexibele leertrajecten; Peter Schotte 1 maart 2013

Wat kunnen we wél onthouden?  Hoog opgeleide leerkrachten;  De eigen sterktes van de leerling ontwikkelen, volgens eigen tempo;  De leerling is niet “maakbaar” naar de norm: door systematische en geïntegreerde ondersteuning of andere trajecten de leerachterstand beperken ;  Flexibele leertrajecten; Peter Schotte 1 maart 2013

Wat kunnen we wél onthouden?  Hoog opgeleide leerkrachten;  De eigen sterktes van de leerling ontwikkelen, volgens eigen tempo;  De leerling is niet “maakbaar” naar de norm: door systematische en geïntegreerde ondersteuning of andere trajecten de leerachterstand beperken ;  Flexibele leertrajecten; Peter Schotte 1 maart 2013

Wat kunnen we wél onthouden?  Hoog opgeleide leerkrachten;  De eigen sterktes van de leerling ontwikkelen, volgens eigen tempo;  De leerling is niet “maakbaar” naar de norm: door systematische en geïntegreerde ondersteuning of andere trajecten de leerachterstand beperken ;  Flexibele leertrajecten; Peter Schotte 1 maart 2013

Wat kunnen we wél onthouden?  Hoog opgeleide leerkrachten;  De eigen sterktes van de leerling ontwikkelen, volgens eigen tempo;  De leerling is niet “maakbaar” naar de norm: door systematische en geïntegreerde ondersteuning of andere trajecten de leerachterstand beperken ;  Flexibele leertrajecten; Peter Schotte 1 maart 2013

Wat kunnen we wél onthouden?  Leerkrachten van leerlingen met bijzondere noden moeten “special” zijn/ zijn “special”;  Vertrouwen en zelfstandigheid;  Leren van elkaar;  Projectwerk en “In-Company-Classes”. Peter Schotte 1 maart 2013

Wat kunnen we wél onthouden?  Leerkrachten van leerlingen met bijzondere noden moeten “special” zijn/ zijn “special”;  Vertrouwen en zelfstandigheid;  Leren van elkaar;  Projectwerk en “In-Company-Classes”. Peter Schotte 1 maart 2013

Wat kunnen we wél onthouden?  Leerkrachten van leerlingen met bijzondere noden moeten “special” zijn/ zijn “special”;  Vertrouwen en zelfstandigheid;  Leren van elkaar;  Projectwerk en “In-Company-Classes”. Peter Schotte 1 maart 2013

Wat kunnen we wél onthouden?  Leerkrachten van leerlingen met bijzondere noden moeten “special” zijn/ zijn “special”;  Vertrouwen en zelfstandigheid;  Leren van elkaar;  Projectwerk en “In-Company-Classes”. Peter Schotte 1 maart 2013

 Onderstaande link verwijst naar alle documenten, verslagen, foto’s en besprekingen van de Study Visit   aterials+and+links Peter Schotte 1 maart 2013

Finland, een gedroomde inspiratiebron Peter Schotte 1 maart 2013