Wisselen van rol – Wisselen van groep In elke groep is één leider en zijn er drie uitvoerenden. Degene die aan de beurt is om leider te zijn, schuift soms.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schrijfdossier of schrijfportfolio?
Advertisements

Binnen / Buitenkring Maak een binnen- en buitenkring
Aantal spelers. : keeper. Datum. : Teamfunctie
“Ontwerp een eigen school” Leerarrangement KC Macht en Regels
Welkom iPad of Laptop uit. Tassen tegen de achterwand s.v.p. Ga rustig zitten en wacht tot de les begint. Tafels staan opgestapeld, blaadje met pen ligt.
Sollicitatiegesprek.
© IOWO 2006ICTO-element Oriënteren Belangrijk, vooral als een cursus anders is dan andere: duidelijk maken wat het doel is, wat de werkwijze is en.
RALFI en begrijpend lezen
First ID project Samen werken aan een veilige omgeving Introductie voor Dio’s PNC.
Technologie en Commercie Meisjes in de techniek Augustinus college A.H. Jonker.
Les 7 Deze les duurt 90 minuten
Workshop Knallende ruzie
7 april 2011 Annelies Kappers
First ID project College de Meer Uitleg van het project aan de hand van de volgende vragen: Waarom, Wie, Wat, Hoe, Waar, Wanneer.
Welkom (Tafels staan opgestapeld) Graag iPad en Laptop uit. Tassen tegen de achterwand s.v.p.
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
Collectief portfolio groep 3
First ID project OVER-Y College Samen werken aan een veilige omgeving
Romeinen Door Hanne en Julie.
Module 1 – Dag 1 Hallo.
First ID project Huygens College Samen werken aan een veilige omgeving.
First ID project Rosa Beroepscollege
First ID project Huygens College
First ID project Waterlant-Ydoorn
First ID project Hervormd Lyceum West Uitleg van het project aan de hand van de volgende vragen: Waarom, Wie, Wat, Hoe, Waar, Wanneer.
Coen’s spel: Overheidsfinanciën. Huidige gegevens CBS (2012) Werkloosheid 5,9% AOW 15,6 % Vereenvoudigde versie; dus op een klas van 30 leerlingen speelt:
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’.
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’
Workshop klassenmanagement
Wereldoriënterende vakken in de onderbouw.. Aanleiding tot ons onderzoek Er is vraag naar lesmateriaal voor wereldoriënterende vakken in de groepen 1.
Onze doelen en visie in beeld
Skillzz Handleiding voor mentor Powered by. Waarom Skillzz? Jouw school vindt het belangrijk dat: Jullie als klasgenoten nog beter met elkaar omgaan Dat.
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Wjk.
Keuzeworkshop 3 “ouders betrekken bij taalbeleid, hoe doe je dat?” Robertjan de Wilde Docent/Trainer C-lion.
Ukelele Akkoorden en tabs
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken Bijeenkomst 4 29 februari 2016.
First ID project Samen werken aan een veilige omgeving Kartrekkers Opleiding.
Vergadertechnieken. Uit welke vaste onderdelen bestaat een vergadering? Vooraf weet iedereen wanneer en waar de vergadering plaatsvindt.Vooraf weet iedereen.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Rapucationmethode Kennismaking, Vriendelijke houding, Talentontwikkeling.
Significante cijfers Wetenschappelijke notatie
Relaties. 1 Op YouTube kun je lekker haten, zonder te reageren.
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
RITME 1 De namen van de noten. re - je ne Achtste noten
Het i-coachuur op het Helen Parkhurst in Almere
Rob Goossens Het Werkplan.
Natuurlijk leert de Koninklijke EHBO je helpen
Kennismaking met programmeren
Natuurlijk leert de Koninklijke EHBO je helpen
Kringgesprek Religie Introductie cursus 3.
Hoe maken wij het onderwijs aantrekkelijker voor doubleurs in havo 4?
KEUZE OPDRACHT Kies een van de afbeeldingen uit en teken ze volgens de opdrachten op het werkblad die je van de docent hebt gekregen.
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Kennismaking met programmeren
NSCCT Instructie groep 4
Trainingsvoorbereidingsformulier
Trainingsvoorbereidingsformulier
NSCCT Instructie groep 5
NSCCT Instructie groep 7
Welke rol speelt de EU bij de vrijmaking van de internationale handel?
NSCCT Instructie groep 6
startkaart wat? waarom? hoe? tips!
Muziekles 1 Nieuws, keyboard, zang.
SEL Les 2: normen en waarden.
NSCCT Instructie groep 4
NSCCT Instructie groep 5
NSCCT Instructie groep 6
Raden, regels en redeneren Groep 7 en 8
NSCCT Instructie groep 7
Transcript van de presentatie:

Wisselen van rol – Wisselen van groep In elke groep is één leider en zijn er drie uitvoerenden. Degene die aan de beurt is om leider te zijn, schuift soms door naar een andere groep. De plaats van de leider is in de afbeeldingen aangegeven met een vierkant.

Beginsituatie, drie groepen van vier. Vraag alle leiders op te gaan staan. Alle groepsleden van de groep ernaast, kijken alvast naar de stoel waar ze terecht kunnen komen.

WISSELEN. Let op de posities van D, E en I. In de volgende ronde zijn zij de leider. Straks wisselen zij van groep. De pijlen geven aan wat er is gebeurd.

Wisselen van rol binnen een groep. • De rol van leider kan binnen een groep steeds door een andere leerling op zich genomen worden. • Waarom is wisselen van rol nuttig? • De leider ziet hoe de uitvoerders van de opdracht reageren en ziet de verschillen. • De leider beoordeelt de resultaten en neem naar aanleiding van het resultaat een beslissing om de opdracht moeilijker of makkelijker te maken. Dit is doorgaans de rol die een docent op zich neemt.

D, E en I, die nieuwe dirigenten wisselen van groep. De pijlen geven aan wat er is gebeurd.

De leider wisselt van groep • In elke groep heerst een verschillende manier van met elkaar omgaan. • Wat leert de leider? • Hoe krijg ik vat op mensen die ik normaal niet aanstuur? • Wat leert de groep? • Hoe gaan wij om met de nieuwe leider, accepteren wij zijn leiderschap?