Monitoring van rafeling

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Akoestische houdbaarheid: De metingen op een rij
Advertisements

Infradagen CROW 22 mei 2012 Dunne geluidreducerende deklagen: einde levensduur? Ronald van Loon (M+P) Judith Doorschot (M+P) en Roy van der Heijden (M+P)
Erkenningsaanvraag CZO
Stille wegdekken. Waar voor uw geld?! - 9 juni Afwegingen bij opstellen geluidbeleidsplan Sandro Vlug Coördinator cluster Mobiliteit en Milieu.
De vertaling van model naar praktijk
SilentRoads symposium 22 mei Leeftijdseffecten en kwaliteit van de leefomgeving Jan Hooghwerff.
RGVO Stadhuis Almelo Betrokken partijen: Gemeente Almelo: Dhr. J.W. Spanjer Mulder Schilders Twente B.V. : Dhr. M.W.B. Jansen.
Gevolgen nieuwe geluidregels voor gemeenten Ronald van Loon M+P raadgevende ingenieurs.
Hoofdstuk 3 Klimaat en landschapszones
Koos Louwerse Op weg naar een… Kwaliteitsnet Landbouwverkeer Zeeland.
Gegevensbeheer Karin Diederiks KOAC•NPC.
SilentRoads symposium 22 mei Civieltechnische aspecten van duurzaamheid Robbert Naus Dura Vermeer Infrastructuur BV.
De omgeving van de mens Chris Schoon Chris Schoon 2 november 2005.
Belangrijkste bevindingen en aanbevelingen
Wat kunnen we meten? Wat willen we weten?
Makelen in diensten Lokale uitvoeringsorganisaties als spil voor een veelzijdig en kleurrijk landelijk gebied Uitwerking van drie praktijken Hans.
Gevolgen AWBZ Pakketmaatregelen Pakketmaatregelen Nieuwe MEE dienst.
Synthese artikel Risico’s, risicofactoren en kansen in de ontwikkeling van kinderen met een gehoorstoornis. Lien Kaes 1BaOC.
7 juni 2011 Stiller op Weg - SoW Het agenderen en het toepassen van (bron)maatregelen (geluid) in het wegverkeer Auteur Marien G. Bakker.
Asfalt en bitumendag 2010.
(On)zekerheden bij het wegontwerp
Risico analyse Dr.ir. Christ van Gurp KOAC-NPC Asfalt en bitumendag 20 november 2008.
Lesplanning 6.4, blz Binnenkomst. Ging dit goed? Intro. Bespreken proefwerk hoofdstuk 5 Uitleg docent paragraaf 6.4, blz Zelfstandig.
Energiemanagement gaat verder dan alleen maar plannen maken
Chris Schoon 3 maart 2006 De omgeving van de mens De omgeving van de mens Chris Schoon.
  Sociaal-economische effectrapportage 2009 presentatie 14 mei 2009 Stadsregio Rotterdam ABF Research Rik Lukey.
Vrachtroutenetwerk Stien Verlinden Indeling toelichting Missie vrachtroutenetwerk (VRN) Fasering in de uitwerking van het VRN.
“Veilig werken langs de weg”
TOOLBOXMEETING WERKEN LANGS DE OPENBARE WEG
Studiedag afschakelplan Wegen en verkeer VVSG - Wegen en verkeer 1.Treinvervoer en spoorovergangen (NMBS/Infrabel) 2.Busvervoer (De Lijn) 3.Verkeerslichten.
Word creatief directeur bij Rijkswaterstaat!
Wat is MultiBel? MultiBel is een alarmerings- en communicatiedienst. U bent in staat om met een paar simpele handelingen tot wel duizenden personen tegelijk.
Info-avond - 26/01/2012 Nieuwbouw van het KTA Heist-op-den-Berg.
Plaatselijk Belang Sibculo
Rijkswaterstaat als wegbeheerder
JONGEREN MET CRIMINEEL OF ANTISOCIAAL GEDRAG Effectieve of kansrijke vormen van behandeling en begeleiding Annelies Nuytten – 1BaTP B1.
1 Programma  Welkomstwoord wethouder Roos van Gelderen  Toelichting Wethouder Jan-Jaap de Haan  Waar staan we nu qua proces en thema’s?  Discussie.
Energieakkoord-doelstellingen openbare verlichting: Stand van zaken
Roadshow Omgevingswet Deelsessie Gezondheid en omgevingsplan
Schoorstenenconferentie ‘Veiligheid en aansprakelijkheid’ 28 oktober 2015, Kantens mr. Arvin Kolder.
Reconstructie Kerkweg Roelofarendsveen
Ontwikkelingen brandpreventie elektrotechnische risico’s John de Weerd.
Bibliotheek van betekenis; bibliotheekbeleid gemeente Borsele
VANG Buitenshuis Afval = grondstof altijd en overal Emile Bruls Rijkswaterstaat Leefomgeving Afval & Materialen.
Opbrengstindicatoren in het toezicht mbo
De Nota Kapitaalgoederen Assetmanagement Seminar
Presentatie Wegbeheer. WEGBEHEERGEGEVENS - Kwantiteit (vaste gegevens) - Kwaliteit (variabele gegevens) ONDERHOUDSSTRATEGIE - C.R.O.W.-publicatie 147.
N 207 Zuidwestelijke Randweg Gouda "Horen" gemeente Ruimtelijke Ordening - Inpassingsplan.
Routing en parkeren centrum Raamsdonksveer. Wat onderzocht? Routing –Met verkeersmodel varianten rijrichtingen binnen centrumring doorgerekend –Conclusies.
Adaptief wegbeheer Harold Soffner Beleidsmedewerker Water Gemeente Bernheze.
Sybrand Landman (VROM) Projectgroep Zwemwater Implementatie van de richtlijn.
11 Een presentatie van GMC Voor:. 2 Introductie Wie zijn wij… Presentatie: Deel 1: Missie Visie en Beleid, Proces, Structuur, Systeem. Deel 2: Onderhoud.
Potentiële baten van Triple-A banden in 2013, 2016 en 2020 Stephan van Zyl (TNO) Sven Jansen (TNO) Michael Dittrich (TNO) Erik de Graaf (M+P)
Scheepvaartcontrole - Milieu - Scheepsafval
Ledverlichting bij Rijkswaterstaat
Energiebesparing in de openbare verlichting
RWS Programma’s, Projecten en onderhoud
STUREN OP BEELDKWALITEIT
Hoofdstuk 3 - Stedelijke gebieden §2
Iv-Infra.
Public Procurement Research Centre (PPRC) –
Evalueren doe je vooraf
Spoorstaafdefecten: detecteerbaarheid, regelgeving, processen, technieken en ontwikkelingen Martine Teijgeler.
De vier AMvB’s bij de Omgevingswet
Workshop Prioritaire Projecten
Nadere Effect Analyse Methode voor effectbepaling Imagine the result.
Privacybescherming als ontwerp- en inkoopprincipe
WAARDERING: +++ ZEER GOED
Railinspectie op (de) kaart
Monitoring Vooral om van te leren.
Transcript van de presentatie:

Monitoring van rafeling Arco Blanken KOAC-NPC

Wat is rafeling Leuke start om aan te geven wat rafeling is. Aangeven dat rafeling is percentage steenverlies per m2. Rafeling beoordelen op open deklagen is moeilijker. Want wat is nu het steenverlies. VanGurp Asfaltdag 2012

Invloed op gebruikerseisen Veilig gebruik infrastructuur Belang weggebruiker Geluidsproductie deklaag Belang omwonenden Rolweerstand voertuig Brandstofverbruik / Uitstoot Belang maatschappij Plaatsing rafeling in juiste context. Rafeling heeft invloed op vlakheid/veiligheid, geluidsproductie van deklaag en rolweerstand. VanGurp Asfaltdag 2012

Wat willen we weten? Locatie van schade Omvang en ernst van schade Toename van schade in de tijd Geschikte momenten van monitoring Geschikte meettechniek Om bruikbare informatie te verkrijgen moeten schade gerelateerd worden aan locatie en we willen ook het stadium weten van de schade. Beginstadium of vergevorderd stadium. En we willen ook de groei weten in de tijd. Al deze informatie benodigd om te bepalen wanneer we het interventieniveau zullen overschrijden. Per wegtype verschilt interventieniveau. VanGurp Asfaltdag 2012

Monitoring input wegbeheer Op basis van monitoring wordt beheersystemen gevuld. Uit onderhoudsplanningen worden onderhoudsmaatregel en onderhoudsmoment gegenereerd. VanGurp Asfaltdag 2012

Monitoring input contracten In diverse contracten met Maintain-component moet opdrachtnemer periodiek aantonen of weg nog voldoet aan contracteisen. VanGurp Asfaltdag 2012

Welke systematiek Tegenwoordig zijn er landelijk diverse systematieken om rafeling te classificeren. Dus ook keuze maken volgens welke systematiek. VanGurp Asfaltdag 2012

Beoordelingssystematiek 1 en 2 CROW-inspectiemethodiek Ernstklassen licht, matig, ernstig Vier omvangklassen Kwaliteitscatalogus openbare ruimte Beeldmeetlat A+, A, B, C en D Beoordeling op basis van CROW-inspectiemethodiek Vertaling naar kwaliteitsklassen Korte toelichting per systematiek. VanGurp Asfaltdag 2012

Beoordelingssystematiek 3 en 4 Methodiek Rijkswaterstaat Ernstklassen lichte schade, matige schade en ernstige schade Drie omvangklassen NEN 2767-4 Conditiemeting infrastructuur Bepalen conditiescore 1 t/m 5 Conditiescore wordt bepaald door: Ernst van gebrek Omvang van gebrek Intensiteit van gebrek Vertaaltabel beschikbaar van NEN  CROW Ernst Binnen de conditiemeting wordt een driedeling naar de ernst van gebreken toegepast: ernstige, serieuze en geringe gebreken. De ernst van het gebrek bepaalt welke matrix in tabel 4 moet worden gebruikt voor de bepaling van de conditiescore van een bouw- of installatiedeel. De algemene typering van de ernst van gebreken is als volgt: — Ernstige gebreken doen direct afbreuk aan de functie van het bouw- of installatiedeel, bijvoorbeeld houtrot of een defecte ventilator van een luchtbehandelingskast. — Serieuze gebreken betekenen een degradatie van het bouw- of installatiedeel, zonder de functionaliteit direct aan te tasten, bijvoorbeeld verwering of lekkage bij installaties. — Geringe gebreken doen geen afbreuk aan de functionaliteit van het bouw- of installatiedeel, bijvoorbeeld vervuiling of ondeugdelijke bevestiging van componenten. Omvang In de conditiemeting moet voor bepaling van de omvang van een gebrek de volgende onderverdeling worden gehanteerd (zie tabel 2). Intensiteit De conditiemeting gaat uit van een onderverdeling van de degradatiestadia van gebreken in drie intensiteitscores (zie tabel 3). VanGurp Asfaltdag 2012

Monitoring hoofdwegennet Huidige inspecties worden hoofdzakelijk op deze manier uitgevoerd. We zien wel steeds meer beeldinspecties. Spreiding resultaten Veiligheid VanGurp Asfaltdag 2012

Ontwikkeling RWS / TNO Rijkswaterstaat en TNO zijn op basis van LCMS-systeem (laserscanner) bezig om monitoringinspectie te vervangen door meting. Voor monitoring al ingezet, maar nu nog naast bestaande MJPV-inspecties. Ook ontwikkeling om inspecties in andere situaties te vervangen door meting. Bijvoorbeeld begin/eind contracten, etc. Dit is nog in ontwikkeling. VanGurp Asfaltdag 2012

Detectie van rafeling Voor kalibratie van LCMS-systeem worden inspecties buiten uitgevoerd op afgezette m2 (zie links). Voorbeeld van output uit LCMS-systeem (links). Op basis van algoritme wordt steenverlies berekend. Dit werkt als volgt: In hoogteprofiel wordt een denkbeeldige knikker ingepast De afmetingen van de knikker (hoogte en breedte) kan worden ingesteld Vervolgens wordt ieder gat waarin deze knikker past meegenomen als steenverlies. VanGurp Asfaltdag 2012

Monitoring provinciaal wegennet Foto wil ik graag nog vervangen voor andere foto, die op voorkant aanbiedingsmap stond. Hiervoor bel ik nog Erwin. Monitoring van provinciale wegen gebeurt al jaren geautomatiseerd. KOAC-NPC / Fugro voeren deze monitoring voor de komende jaren uit. VanGurp Asfaltdag 2012

Ontwikkeling KOAC▪NPC Hier wil ik graag nog plaatje met textuurprofiel opnemen en vertellen dat KOAC-NPC een nieuw rafelingdetectiemodel heeft ontwikkeld voor monitoring van de provinciale wegen. VanGurp Asfaltdag 2012

Monitoring gemeentelijke wegen Op gemeentelijk niveau andere situatie. Veel schadebeelden tegelijkertijd inwinnen: randschade, scheurvorming, rafeling, oneffenheden, dwarsonvlakheid, zetting. Meestal inspecteurs ingezet; lopend of met auto. Wel een sterke wens voor objectiviteit en een bepaalde herhaalbaarheid. Inspecteur van bedrijf A en inspecteur van bedrijf B wel een vergelijkbaar resultaat op netwerkniveau. Daarom ingezet op gediplomeerde inspecteurs. VanGurp Asfaltdag 2012

Gediplomeerde inspecteurs CROW in 2009 gestart met de opleiding Visueel Inspecteur Wegen, bestaande uit cursus, theorie-examen en praktijkexamen. Inmiddels meer dan 100 gediplomeerde inspecteurs in Nederland. Minder spreiding Gekwalificeerde inspecteurs VanGurp Asfaltdag 2012

Beeldinspecties Laatste jaren al steeds meer ingezet. Met name voor contracten. Verhogen van veiligheid inspecteur. Inspectie gebeurt namelijk vanaf beeldscherm. VanGurp Asfaltdag 2012

Wat willen we bereiken Algemeen Hoofdwegennet / provinciaal wegennet Uniformering beoordelingssystematiek Hoofdwegennet / provinciaal wegennet Vervanging inspectie door meting Gemeentelijk wegennet Minder spreiding in inspectieresultaten Alleen gediplomeerde inspecteurs Het is mijns inziens wenselijk om toch de normen voor rafeling iets meer te uniformeren. Verschillende systematieken nog iets beter op elkaar af te stemmen. Nu nog op detail verschillen. Op wegen met hoge snelheid op termijn inspectie geheel vervangen door meting. Liever vandaag nog dan morgen. Op gemeentelijk wegennet zijn we op goede weg, maar ook hier oog houden voor veiligheid. VanGurp Asfaltdag 2012