Een kijkje in de keuken van het academisch stemtolken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Praten met kinderen over de wereld !
Advertisements

Er zit een gat in m’n emmer 1
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Leer de namen van de noten 1
“ff Anders”.  Het thema van dit jaar is “ff Anders” 2.
ZIEHIER 36 REDENEN WAAROM BIER
Ondernemen in de praktijk
NmGmT Nederlands met Gebaren met Tolken
30 maart 2014 Rotterdam 1. 2 Romeinen 4 17 (...) van die God Voor het aangezicht van die God, in wie hij geloofde, die de doden levend maakt en het niet.
ADOBE PRESENTER Willem vanden Berg Dienst Onderwijsondersteuning en –ontwikkeling KaHo Sint-Lieven 1.
Onderzoekende houding van pabo-studenten bij het uitstroomprofiel Talentontwikkeling en excellentie bij Wetenschap en techniek Algemeen: Toevoegen enkele.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Van idee tot digitaal materiaal
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
Leer de namen van de noten 2
9 januari 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 11 1 Wordt mijn navolgers, gelijk ook ik Christus navolg. 2.
Vergaderen Gebruikt materiaal Actie! Office3 bso blz. a Benoem het materiaal in de tweede kolom in je boek op blz b In de derde kolom.
2 3 Natuurkunde ≥ 6 Wiskunde ≥
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Workshop contentstrategie
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Kunnen we leren kiezen? Jan Bransen Alumnidag 2006.
Professionele ontwikkeling
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
HOEZO BIDDEN?.
Onderwijsconferentie
1 Korinthe Wordt mijn navolgers… 2 32 Geeft noch aan Joden, noch aan Grieken, noch aan de gemeente Gods aanstoot; 33 zoals ook ik allen.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Ik ben Marie En dit is mijn oom Tom.
De eerste presentatie voor Nederlands
VWO-bèta op de Amersfoortse Berg
Ruimtevaartquiz De Maan De.
Wanneer heb je een echt, levend, geloof?
Al doende leren training docenten
Onze moeite met Gods oordeel
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Versie 1: ; v2: ; v3: ; v4:… ca. 50 minuten met maken van tekening (vraag 12) ca. 40 minuten zonder maken van tekening (vraag.
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Mijn eerste levensbehoefte is…
Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen
Voorrangsregels bij rekenen (1)
Wat willen we vandaag doen?
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Het werken met portfolio
1 Duurzaam ondernemen werkt ! Milieu en werkgelegenheid Peter Van Humbeeck SERV.
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Jonge kinderen zijn kostbaar in de ogen van Jezus
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Spel uit de top 20: Fifa ’13..
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
Klinisch redeneren en evidence based practice
Taalhulp les 1 uitgaan.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Strijd tegen de zonde?.
AutiWorks start open training ‘Autisme Werkbaar’
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
ZijActief Koningslust
30 juni 2013 Zoetermeer 1. 2 Handelingen 14:27 27 En daar aangekomen, riepen zij de gemeente bijeen en gaven verslag van al wat God met hen gedaan had,
R&D 17:10 – 18:00 GEZAMENLIJKE OPSTART 18:00 – 18:30 ETEN 18:30 – 19:20 SPLITSEN 1 E EN 2 E JAARS 19:20 GEZAMENLIJKE AFSLUITING Trainingsbijeenkomst.
Effectief communiceren
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Transcript van de presentatie:

Een kijkje in de keuken van het academisch stemtolken Richard Cokart Lianne van Dijken NBTG congres 8 november 2013

Opzet Workshop Actief ! (oefening) Theorie (onderzoek Feyne, 2013) Praktijk: wat stemmen tolk en presenter af? Stappenplan Verdiepings- en discussievragen Cokart & van Dijken, NBTG congres 8 november 2013

Actief  Een presentatie stemtolken tijdens een college….. met een powerpoint ter voorbereiding - Wat zou je vooraf afstemmen?? Cokart & van Dijken, NBTG congres 8 november 2013

Stemtolken en identiteit Identiteit van de spreker/presenter Bucholtz en Hall (2005) - "Identiteit van een persoon kan deels uit zelfbewustzijn bestaan, deels uit gewoontes, deels als resultaat van interactieve communicatie...” Bucholtz en Hall (2004) – “De luisteraar beoordeelt of de spreker/presenter authentiek en geloofwaardig is.” Spaans/Engels tolken in ziekenhuizen in Californië (Feyne, 2013) Cokart & van Dijken, NBTG congres 8 november 2013

Dove ‘presenter’: onderzoek naar beoordeling door publiek (Feyne, 2013) Dove beoordelaar Horende beoordelaar Zeer goed geïnformeerd Presenter begreep niet echt waarover hij/zij praatte Geloofwaardig Los van de verwarrende toelichting over de valse deur, goed Heeft grondige kennis Heeft oppervlakkige kennis Presenter straalt vertrouwen uit Presenter heeft geen zelfvertrouwen Feyne (2013) Cokart & van Dijken, NBTG congres 8 november 2013

Afstemmen in samenwerking, waarom? (1) Vertrouwen verhoogt kwaliteit. Register – tolken op academisch niveau vereist een andere woordkeuze dan het tolken van bijvoorbeeld een vergadering in de bouw. Qua normering (cijfer) hangt er veel van de presentatie / prestatie af. Die spanning beïnvloedt de presenter, maar kan ook de tolk beïnvloeden. Hoe ga je hiermee om? Cokart & van Dijken, NBTG congres 8 november 2013

Afstemmen in samenwerking, waarom? (2) Zie je elkaar als professionele collega’s, of als ‘tolk en klant’? Beinvloedt je zienswijze in de verhouding van samenwerking de kwaliteit van de (getolkte) presentatie? Welke invloed heeft een mannelijke of vrouwelijke stem? Cokart & van Dijken, NBTG congres 8 november 2013

Afstemmen (1) Powerpoint vooraf doornemen en samen oefenen Afstemmen welk gebaar/signaal te gebruiken voor ‘moment, ik heb mijn zin nog niet afgemaakt’ Linguïstiek: afstemmen wanneer er voorbeelden worden gegeven in gebarentaal Vakjargon: afstemmen welke specifieke Nederlandse woorden de presenter getolkt wil hebben Cokart & van Dijken, NBTG congres 8 november 2013

Afstemmen (2) Hoe vaak kijkt de presenter naar zijn/haar publiek, hoe vaak naar tolk? Gaat het om de details, of om het geheel? Doel van de presentatie? Cokart & van Dijken, NBTG congres 8 november 2013

Mogelijk stappenplan Video opname van de presentatie in NGT/NmG. Tolk vertaalt de opgenomen presentatie en maakt een audio-opname. Schrijftolk verzorgt een Nederlandse tekst van de audio-opname. Presenter leest de tekst door en verbetert zonodig de tekst. Tolk heeft de verbeterde tekst bij zich tijdens de presentatie als ‘geheugensteun’. Cokart & van Dijken, NBTG congres 8 november 2013

Discussie vragen Cokart & van Dijken, NBTG congres 8 november 2013

Welke kwaliteiten heb je als dove presenter nodig in het samenwerken met een tolk om je presentatie goed getolkt te krijgen? Cokart & van Dijken, NBTG congres 8 november 2013

Welke verwachtingen heb je van je tolk? Cokart & van Dijken, NBTG congres 8 november 2013

Welke kwaliteiten heb je als tolk nodig in het samenwerken met een dove presenter om de presentatie goed te kunnen tolken? Cokart & van Dijken, NBTG congres 8 november 2013

Welke verwachtingen heb je als tolk van de dove presenter? Cokart & van Dijken, NBTG congres 8 november 2013

Hoe vaker een dove presenter en tolk samengewerkt hebben, hoe hoger de kwaliteit. Wat zijn factoren die de samenwerking positief beïnvloeden? Cokart & van Dijken, NBTG congres 8 november 2013

Is het mogelijk om een presentatie te stemtolken op academisch niveau als je als tolk zelf niet op academisch niveau kunt denken? Cokart & van Dijken, NBTG congres 8 november 2013

Een dove presenter gaf aan: “als een ‘team van twee tolken’ mijn presentatie tolkt, ervaar ik meer rust dan dat er maar één tolk tegenover me zit”. Hoe zou dat kunnen? Cokart & van Dijken, NBTG congres 8 november 2013

Welke onderwerpen zijn van belang in het nabespreken van de (tolk)prestatie? Cokart & van Dijken, NBTG congres 8 november 2013

Hoe kun je je als tolk ontwikkelen om te groeien in (stem)tolken op academisch niveau? Cokart & van Dijken, NBTG congres 8 november 2013

Hoe kun je je als dove presenter ontwikkelen in het samenwerken met tolken op academisch niveau? Cokart & van Dijken, NBTG congres 8 november 2013

Vragen? Cokart & van Dijken, NBTG congres 8 november 2013