Kenmerk 16 De expansie van de christelijke wereld naar buiten toe, onder andere in de vorm van de Kruistochten Les 3: Het Grote Schisma van 1054.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kenmerk 15 Het conflict in de christelijke wereld over de vraag de wereldlijke of de geestelijke mach het primaat behoorde te hebben Les 2 - Investituurstrijd.
Advertisements

Late Middeleeuwen.
Karel en grote problemen
IN DE KERK M/V. GEVOELIG ONDERWERP Wat staat er voor je op het spel?
De kruistochten.
The shortest history of Europe
5 kenmerken van het tijdvak
H.4 – Steden en Staten Paus en keizer De kruistochten Ontstaan steden
De opkomst van het christendom
De middeleeuwen 1 De Germanen.
De Christelijke Kerk in West Europa valt uiteen
De opkomst van het christendom
Paragraaf 4.4 Vorige les: staatsvorming en centralisatie
4 De keizer, de paus en de grenzen van de macht
De Middeleeuwen Les 10 – Betrekkingen tussen moslims en christenen
Kenmerk 21 De protestantse reformatie die splitsing van de christelijke kerk in West-Europa tot gevolg had. Les 1: De Christelijke Kerk valt uiteen.
Strijd tussen De Kerk en De Staat Les 8 - Investituurstrijd
Kenmerk 15 Het conflict in de christelijke wereld over de vraag de wereldlijke of de geestelijke mach het primaat behoorde te hebben Les 13 - Investituurstrijd.
Kenmerk 5: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 16: Ontwikkelingen in het Imperium.
Kenmerk 17 De expansie van de christelijke wereld naar buiten toe, onder andere in de vorm van de Kruistochten Les 28 - Frederik II von Hohenstaufen.
De ontwikkeling van Het Christendom..
De ontwikkeling van het Christendom
Kruistochten.
De Kerkhervorming 1.3.
§1 Nederland verzuilt.
De Romeinen en het christendom
Kenmerk 15 Het conflict in de christelijke wereld over de vraag de wereldlijke of de geestelijke mach het primaat behoorde te hebben Les 1 - Verzet en.
4 De keizer, de paus en de grenzen van de macht
De Reformatie De protestantse reformatie die splitsing van de christelijke kerk in West-Europa tot gevolg had.
Tijd van steden en staten ( n. Chr.)
Bij welk kenmerkend aspect hoort de bron?
DE LATE MIDDELEEUWEN Het conflict in de christelijke wereld over de vraag of de wereldlijke dan wel de geestelijke macht het primaat behoorde te hebben.
Tijd van steden en staten
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Strijd om de macht strijd om het geloof
Opkomst van het christendom
Voorbeeldvragen examen geschiedenis
Paragraaf 1.3 De Hervorming.
Goed voorbereid naar de Pabo!
Een nieuw geloof: het christendom
Een Christelijke samenleving
H2 De tijd van Grieken en Romeinen
Goed voorbereid naar de Pabo
Katholieke kerk Rond 1500 is bijna iedereen in Europa christen
Geschriften en stromingen
Het Romeinse rijk verdwijnt in West-Europa
Docent: Hans Bruning.
§4 Christendom in Europa
De geschiedenis van het Christendom
POLITIEK BIJ DE GRIEKEN EN ROMEINEN
Wat moet ik weten aan het einde van de les?
Geschiedenis van het Christendom Keuzemodule Hogeschool Rotterdam.
H 3 Monniken en ridders§ 3.4 Christendom in Europa Wat moet je weten aan het eind van de les? Hoe de hiërarchie van de rooms katholieke kerk in elkaar.
Tijd van steden en staten
H4.2 De expansie van het Christendom
H4.3 De Strijd tussen paus en keizer om de macht
Op naar feodaal Europa (een strijd om macht) (feodaal stelsel = Leenstelsel, adel regeert)
de tijd van burgers en stoommachines
Paragraaf 4.3 De strijd tussen paus en keizer
Paragraaf 4.2 De expansie van de christelijke wereld
Tijd van steden en staten 1000 – 1500
OPKOMST VAN HET CHRISTENDOM
Kenmerk 16 De expansie van de christelijke wereld naar buiten toe, onder andere in de vorm van de Kruistochten Les 32: Het Grote Schisma van 1054.
Kenmerk 15 De expansie van de christelijke wereld naar buiten toe, onder andere in de vorm van de Kruistochten Les 28 - artikel - Frederik II von Hohenstaufen.
Kenmerk 5: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 16: Ontwikkelingen in het Imperium.
Groeiende kritiek op de katholieke Kerk rond (1)
Kenmerk 15 Het conflict in de christelijke wereld over de vraag de wereldlijke of de geestelijke mach het primaat behoorde te hebben Les 28 - Investituurstrijd.
Tijd van Steden en Staten
§2.3 De opkomst van het christendom
Transcript van de presentatie:

Kenmerk 16 De expansie van de christelijke wereld naar buiten toe, onder andere in de vorm van de Kruistochten Les 3: Het Grote Schisma van 1054

Let op! Deze presentatie geldt als achtergrondinformatie bij het Schisma van 1054 (zie p.44; eerste kolom)

H3:§ 1:p54 Voorgeschiedenis Geen eenheid christelijke wereld na splitsing Oost- en West Romeinse Rijk en na het uiteen vallen van het Westen. Verschil in kerktaal: welk? Positie paus boven de andere 4 patriarchen (o.a. Constantinopel) of gelijkwaardig Verschillen rituelen en doctrines de belangrijkste was de filioque-kwestie

5 zetels patriarchen Alexandrië, Antiochië, Constantinopel, Jeruzalem en Rome

Filioque-kwestie Is de Heilige Geest* ontsproten aan de Vader en de Zoon (filioque) of alleen aan de Vader? In de 4e eeuw was het Credo alleen aan de Vader Grieks-christelijke wereld hield vast aan dit Credo: ex patre In de zesde eeuw in Spanje komt er in het Westen een aanpassing, overgenomen door Karel de Grote in de achtste eeuw de filioque-doctrine (dus ook aan en de Zoon) Vanaf 1014 in katholieke geloofsbelijdenis er is geen hiërarchie binnen Drie-eenheid. *De Heilige Geest wordt binnen het christendom beschouwd als de Geest van God. Samen met God de Vader en de Zoon van God vormt de Heilige Geest de Heilige Drie-eenheid. Volgens de algemene opvatting werd deze leer officieel vastgesteld op het Concilie van Nicea, in 325 NC.

1054: Geloof en Politiek In 1054 inhoudelijke discussie over filioque, maar politiek/macht leek belangrijker Pausen (o.a. Gregorius VII) eisten hoogste leergezag christelijke kerk. Filioque werd toetssteen als over hereniging werd gesproken. Voor Byzantijnen was hereniging mogelijk als er een oecumenisch concilie kwam met deelname van Alexandrië, Antiochië, Constantinopel, Jeruzalem en Rome. Paus vond dit overbodig Byzantijnen moesten gewoon zijn primaatschap en leergezag accepteren.

Hereniging en machtsstrijd Paus Leo IX en de patriarch van Constantinopel Michaëlis Caerularius excommuniceren elkaar in 1054 (pas in 1965 wederzijds ingetrokken!) Hereniging kerk werd een doelstelling van de pauselijke politiek. Zeker het doel van Urbanus II (1088-1099), initiatiefnemer tot Eerste Kruistocht. Zag zich in zijn positie als leider christelijke wereld erkend toen Keizer Alexius Commenus (1081-1118) zijn hulp inriep tegen de islam. Verhoudingen werden alleen maar slechter (Vierde Kruistocht!). Parrallel lopen ook de ruzies tussen paus en koningen of keizers over wie het hoogste gezag had, zoals bij Frederik II): de investituurstrijd (kenmerk 15)

Paus Leo IX en Gregorius VII