Curriculumvernieuwing en de kennissamenleving: nieuwe rollen voor docenten? Joke Voogt.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
IPC En wat heb ik er zelf van geleerd?
Advertisements

KA2 voor de volwasseneneducatie. Strategische partnerschappen (KA2) • Van eenvoudige kleine samenwerking tot grootschalige projecten om innovatieve middelen.
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
ICT-PORTFOLIO Teun Kaptein NHL
Digital Natives vereisen een herontwerp van het onderwijs
`Onderwijsinnovatie die werkt …`
Gebruikersdag Gelukskunde 6 oktober 2009 VAN HARTE WELKOM! Gebruikersdag Gelukskunde.
Wat komt er zoal bij kijken?
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
1212 /mhj Quo vadis, (Bio) Medisch Ingenieur? Biomedische Technologie Technische Universiteit Eindhoven in samenwerking met Universiteit Maastricht Dick.
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
15 jaar onderwijs & ict in vogelvlucht
De docent tussen vakwetenschap en schoolvak
Het Nederlandse onderwijs:
Grote visite Optimale patiëntenzorg en/of Optimaal middel bij invulling van het individueel opleidingsplan.
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
Integratie van ICT in de vakken Zin en Onzin van Leren met ICT Themaconferentie VOR 2004 Joke Voogt, Paul Groot en Willem Bustraan.
Algemeen didactische principes van e-leren Wouter Hustinx Coördinator ICTO-expertisecel
© IVA Evaluatie Actieplan Verbonden met ICT. © IVA Evaluatie actieplan verbonden met ICT 13 verschillende projecten (po, vo, mbo) Survey onder docenten.
Docentontwerpteams en self-efficacy
(G)een kwestie van knippen en plakken?
Bert Lichtenberg - NIOC 2002
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Virtueel discursief kennisnetwerk: een project van de Digitale Universiteit Anneke Dirkx, INHOLLAND.
Joke Voogt Nnoal themabijeenkomst 13 december 2011
Ondernemen(d) in het onderwijs
Eindtermen ICT 1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren. 2. De.
ICT in onderwijs: We moeten vaart maken!
Project Focus-Fontys 'Het mes snijdt aan twee kanten'
Communicatie & Educatie Variant
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
De puzzel past steeds beter
Professional Development Schools - Rijnmond
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
Curriculaire spinnenweb
Thema leven Digitale geletterdheid van 14-jarigen Martina Meelissen Vakgroep Onderzoeksmethodologie, Meetmethoden en Data-analyse Universiteit Twente.
Interactieve Mantelzorgkamer Share&Care
21 st century skills en het onderwijs in de kennismaatschappij Joke Voogt De Onderwijsdagen Utrecht, 9 november 2010.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Competentieleren met ICT Pedagogisch-didactische uitdaging voor een krachtige leeromgeving Stephen Hargreaves, MA Lector-onderzoeker onderwijsvernieuwing.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne Helsdingen Saskia Brand-Gruwel CELSTEC, OUNL Jeroen van Merriënboer Universiteit Maastricht 26 juni 2009 Project Outreach.
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
Studiedag VVKHO - De versterking van de professionele bacheloropleidingen De professionele bachelor van de toekomst: creatief, ondernemend en onderzoeksvaardig.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Communicatie & Educatie Variant AMSTEL Instituut.
Zelfsturend leren wordt je aangeleerd!
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Samenwerken en communicatie Hoofdstuk 4 21e-eeuwse vaardigheden.
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Onderwijs Ondersteunend Personeel
ICT-integratie in de lerarenopleiding: TPACK als oplossing?
23 maart 2017 profilering.
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
als basis voor een vernieuwde didactiek op de Copernicus
Internationalisering en ICT Mogelijkheden en (nieuwe) initiatieven op de EUR Karen Jager.
Samenwerken en communicatie
Curriculaire spinnenweb
Workshop: 21e-eeuwse vaardigheden in de les? Hoe dan?
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Activernde didactiek & passende werkvormen
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
40 jaar Bestuurskunde in Twente Grenzeloos Bestuur
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Curriculumvernieuwing en de kennissamenleving: nieuwe rollen voor docenten? Joke Voogt

Veranderingen in de samenleving!

Leren in de informatiesamenleving: Life long learning (LLL) Digital literacy Navigeren Informatie beoordelen en verwerken Communiceren Samenwerken Problem solving Project management Metacognitieve vaardigheden Flexibiliteit

Naar een didactiek voor de informatiesamenleving Actief Collaboratief Creatief Integratief Evaluatief

“Minder – meer model”: op zoek naar balans! Aspect Minder Leren/onderwijzen in de industriele samenleving Meer Leren/onderwijzen in de informatiesamenleving Collaboratief   Individueel Groepswerk Homogene groepen Heterogene groepen Ieder voor zich Elkaar helpen Creatief Reproductief Productief Kennis toepassen (algoritmes) Nieuwe oplossingen vinden (heuristieken)

ICT en innovatieve didactiek Als geïntegreerd onderdeel van het vak ICT: de inhoud beter begrijpen In cross-curriculaire projecten ICT: implementatie van LLL doelen Schoolbreed ICT: realisatie van nieuwe visie op leren en onderwijzen

Inhouden Bestaande inhouden anders aanbieden Gericht op het diepgaand begrijpen van concepten ICT Gebruik van specifieke ICT toepassingen

Doelen Informatievaardigheden Communicatie Samenwerken Verantwoordelijkheid voor eigen leerproces ICT vaardigheden ICT Algemene toepassingen

Leeractiviteiten en rollen van docenten Van klassikale lessen naar projectwerk Onderzoekjes en maken van producten/presentaties Docentrol: Inhoudelijk begeleiden Structureren Bewaken van voortgang Ontwerpen/arrangeren

Innovatie en ICT integratie: docentfactoren ICT integratie: Stages of adoption Bewustwording Leren Begrijpen en toepassen Zelfvertrouwen Aanpassen Creatieve toepassingen Will, Skill & Tool model Eerst: Skill – Tool (Stage 1-3) Dan: Will (Stage 4- 6) Leiderschap en ondernemerschap! Van Stage 5 naar stage 6 Knezek & Christensen

Niveau’s van professionele betrokkenheid Actief leren van de praktijk (private practice teachers) Investeert in samenwerking op schoolniveau (interactive teachers) Participeert in professionele netwerken (professional teachers) Participeert in kennisconstructie (teacher leaders) Riel & Becker

% Knowledge Construction Constructivistische didactiek en professionele betrokkenheid (Riel & Becker, 2008) Professional Engagement % Direct Instruction % 2nd Quartile % 3rd % Knowledge Construction % Total Teacher Leaders 2 16 25 57 100 Teacher Professionals 11 20 23 47 Interactive Teachers 22 29 33 Private Practice 28 All Teachers 24 26

Uitdagingen voor docenten Evidentie over het effect van ICT op het leren van leerlingen is niet sterk Focus op andere (LLL-) doelen Geen optimale implementatie condities Implementatie van ICT niet coherent met andere curriculumcomponenten Onbalans in het curriculaire spinnenweb Retoriek van beleidsmakers en politici LLL competenties versus basisvaardigheden

Tot slot

Achtergrond Nationaal en international casestudieonderzoek naar ICT-ondersteunde innovatieve didactiek Second International Technology in Education Study (2 surveys en 1 casestudie-onderzoek: 1997 – 2008) International Handbook of Information Technology in Primary and Secondary Education (Voogt & Knezek, 2008) Ontwerpgericht onderzoek, o.a. Docentontwikkeling: ICT in science onderwijs PictoPal: een ICT-rijke leeromgeving voor beginnende geletterdheid Integratie van Taal en Science: de potentie van ICT Taaltreffers: een educatieve taalgame voor het basisonderwijs

Will, Skill Tool (Knezek & Christensen) ± 10% verklaarde variantie leerprestatie ± 90% verklaarde variantie

Rationale beoordeling inhouden groeperingsvormen docentrollen leeractiviteiten Rationale doelen materialen & bronnen tijd plaats