De effectiviteit van de klokkenluiderregeling.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wet meldcode van kracht!
Advertisements

7 juni 2005 Vereniging voor Pensioenrecht Henriëtte de Lange
De Profile Selector 2 april 2017.
1 De invloed van de organisatie op het meldgedrag van managers en medewerkers: een kijkje in de keuken Muel Kaptein Transparency International, April 21,
Inschrijven - stroomdiagram
Dwangsom bij niet tijdig beslissen
Universiteit Antwerpen Karel de Grote-Hogeschool
“Hoe kom ik aan klanten?”
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Daan den Ouden, (ex) CEO AVR
Mijn persoonlijke ervaringen
SUBROGATIE Aon Risk Services.
Outsourcing 21 augustus 2008 Download op:
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
DE KLACHTENCOMMISSIE Rotterdam en Zuid-Holland Zuid. mr A.G. Scheele- Mülder, voorzitter klachtencommissie Infoavond 14 oktober 2010.
Regelt Goed en Snel uw Project Resultaat Z-teams Corporate Value Proposition v09 1. Realisatie van uw éénmalig project met een expert team - Snel geregeld.
INTERNE AUDIT : uw partner ? MBA-dinnercauserie 7 februari 2002 Rudi Hex, cia Hoofdauditor kredieten KBC.
Kritische succesfactoren bij reorganisaties
Moet je nog boontjes Een introductie tot ixtor Mens & Werk. Met kennis, passie , lef en nieuwsgierigheid werken wij keihard voor U.
Preventief Verzuimmanagement
Het Management Informatie Portaal
Integraal Gezondheids Management in het MKB Kansen en Weerstanden Horeca Gouda
Pgb Wmo Bijeenkomst vermindering regeldruk. Ede, 14 februari 2011 © 2011 Deloitte Touche Tohmatsu Verdieping rechtmatigheid bij het Pgb Wmo.
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Van JBF via Degelijkheid naar Pro-actief Beheer
Omgevingsvergunning Wet algemene bepalingen omgevingsrecht; inhoud en stand van zaken. Remco Mol/Wiebe Bosma (SenterNovem/InfoMil) Helpdesk omgevingsvergunning.
CASE VDAB: Als een vonkje vuurwerk wordt …
Auditprogramma 2007 Resultaten Raadgevend Comité - 27 februari 2008
Screening in de thuissituatie: evaluatie gebruik ACAS
Pitfalls bij liquidatie
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
Implementatie Normblad 8002
EOR en Vakbond Discussieaanzet FNV Europa conferentie, Sjef Stoop, FNV Formaat.
© de vries business consultancy, 2008
Cedris-bijeenkomst Cie De Vries Loonbalans-methodiek Novatec NovaWork bv.
Seminar Centraal Fonds Volkshuisvesting, april 2010
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Landelijke voorlichting LGF in mbo Amersfoort, 24 april 2007 Cor van Waveren, ROC Friese Poort In deze presentatie wordt stil gestaan bij.
Netwerk voor Cultuur en Natuur Afdrachtensystematiek Afdelingen Voorzittersoverleg 22 oktober 2011.
Interpreteren van data
Voorlichtingsavond Leerjaar 2 28 april 2011
FISCAAL OVERGANGSRECHT Amsterdam, 21 maart 2012 Mr. C.A.H. Luijken Deloitte Pension Advisory.
1 23 maart 2010 De NVAB, het beleid nu en straks Kring ZW.
Wijzigingen ontslag- en flexrecht door nieuwe Wwz
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Digitalisering en flexwerken bij de gemeente Emmen
Dag Van Het Afstudeeronderzoek Presentatie Elaine van der Poorten.
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Delivering Value for Less A cceleration C enter for E ngagements Templates Oubollig of Agile Maurice Siteur ACE Service Manager Testing.
Horse & Leisure Paard & Vrije tijd Recreatief Breed
Compliance Professional Dag 7 oktober 2010
Eindvoorstel van de werkgroep ideeënmanagement
PGB jaarovergang Renate van Huizen.
Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen in de Zorg (WKKGZ)
XXXXX Ervaringscertificaat: knelpunten en mogelijkheden bij verzilvering Werkconferentie EVC 30 plus Woerden, 31 oktober 2011 Tijs Pijls, Kenniscentrum.
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Bevindingen jaarrekeningcontrole 2013 Gemeente Dordrecht Dordrecht Rein-Aart van Vugt JaapJan Visser 1 Auditcommissie.
Inspiratiesessie Arbeidspools 12 februari 2015 Lectoraat Juridische Aspecten van de Arbeidsmarkt.
De nieuwe KNMG-Meldcode Waarom een nieuwe Meldcode? Kindermishandeling groot maatschappelijk probleem Artsen: –Melden relatief.
Aanpassing Klachtenregeling. Je hebt een klacht, wat kan je doen? Je kan direct een klacht indienen bij de klachtencommissie Je kan praten met verschillende.
Welkom Producent, markt en consument Keimpe van der Heide, NAV Nederlandse Akkerbouw Vakbond 1.
20 november 2008  Stedendag verantwoording GSBIII GSB prestatie-indicatoren 20 november 2008 drs. Neil van Engelen RA.
Centraal meldpunt onverzekerdenzorg Sylvia Commandeur 16 februari 2017
Klokkenluidersregeling Actan adviseurs & accountants
Het Vernieuwde Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg
Inschrijven - stroomdiagram
FISCAAL OVERGANGSRECHT
Leegstand en regionale samenwerking
Implementatie Voortvarend: - Level playing field,
Transcript van de presentatie:

De effectiviteit van de klokkenluiderregeling. Transparency International 21 april 2009 Dr. Sylvie C. Bleker-van Eyk Director Deloitte Center of Excellence on Compliance & Integrity

Ontstaan van aandacht voor klokkenluiders Klokkenluider vaak: Goedwillende medewerker Goed zicht op dagelijkse gang van zaken Zit met dilemma (het beste voor de zaak / collegialiteit) Vreest voor gevolgen Denkt dat hij/zij niet serieus genomen zal worden Vreest ‘onder-de-pet’ mentaliteit

15 oktober 2004, Kantonrechter Ontbinding van arbeidsovereenkomst geweigerd: verplicht herstel van de werkrelatie De werknemer heeft gehandeld als goed werknemer (heeft herhaaldelijk de problemen aan de orde gesteld) Werknemer heeft zich vooraf voldoende geïnformeerd of er echt iets mis was Schade aan de goede naam van het bedrijf is aan de werkgever zelf toe te rekenen Werknemer heeft aangegeven de relatie te willen herstellen, de werkgever wordt hiertoe gedwongen CRUX: het blijkt dus wel mogelijk in de ogen van de rechter dat een medewerker een goede afweging kan maken tussen belangen bedrijf en algemeen belang, ondanks de beperktere blik van de werknemer over de ‘bird’s-eye-view’ van de werkgever 16 december 2004

De klokkenluider regeling in de praktijk In bedrijven zijn vaak regelingen van STAR overgenomen: copy/paste. Bleek in de praktijk niet te werken: Geen maatwerk (geen rekening houden met bestaande structuren) Niet uitgebreid nagedacht over bescherming (op papier lijkt het aardig, maar in de praktijk onwerkbaar) Regelingen in bedrijf en bij overheidsorganisatie nauwelijks bekend Meldpunten (intern en extern: nauwelijks tot niet bekend) Conclusie: geen goede bescherming voor klokkenluider

Aandachtspunten (1) Regeling moet maatwerk zijn: aanpassen aan bestaande processen en waar mogelijk procedures Intern regeling zodanig goed opzetten dat klokkenluider het systeem moet doorlopen. Alleen daarna (of in exceptionele gevallen) een mogelijkheid tot extern luiden Liefst geen anonieme meldingen (bij grote organisaties biedt website een oplossing voor anonimiteit problemen) Goede bescherming klokkenluider. Contact met klokkenluider behouden voor verdere informatie Goede communicatie is essentieel! Ook goede communicatie binnen bedrijf: herhaaldelijk vermelden in personeelsblad e.d.

Aandachtspunten (2) Uitgangspunten regeling April 3, 2017 Aandachtspunten (2) Uitgangspunten regeling Bescherming klokkenluider Klokkenluider keuze uit intern & extern meldpunt Aansluiten bij bestaande structuren van de Organisatie Organisatie blijft houder van onderzoeksinitiatief Regeling in heldere taal Extern onderzoek Rapportage

Aandachtspunten (3) Bescherming klokkenluider April 3, 2017 Aandachtspunten (3) Bescherming klokkenluider Bij voorkeur geen anonieme klachten Klacht door meldpunt geanonimiseerd (d.m.v. vaststaand protocol) Gegevens klokkenluider beschermd Meldpunt houdt gedurende het proces contact met de klokkenluider (voor uitwisseling informatiegegevens klokkenluider & ter geruststelling en tegengaan van perscontact)

Aandachtspunten (4) Extern & Intern Meldpunt April 3, 2017 Aandachtspunten (4) Extern & Intern Meldpunt Klokkenluider moet kunnen kiezen uit twee interne meldpunten en één extern meldpunt Twee interne meldpunten voor het geval dat één der interne meldpunten betrokken is bij de klacht Intern meldpunt moet aansluiten bij bestaande organisatiestructuur (klachtencommissie e.d.) Indien gewenst een extern meldpunt: 24/7: website. Telefoon helpt niet goed. Altijd een externe mogelijkheid in extreem gevallen: zou per branche geregeld kunnen worden door branchevereniging

www.deloitte.nl Copyright ©2007 by Deloitte Touche Tohmatsu. All rights reserved. With about 6,000 employees, and offices throughout the Netherlands, Deloitte is the leading organization in the field of Audit, Tax, Consulting and Financial Advisory. Deloitte Netherlands is an independent member firm of Deloitte Touche Tohmatsu, with 135,000 people and offices in 140 countries.