Op zoek naar nieuwe en krachtige leeromgevingen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Ontwikkelingen in het VO. Passend Onderwijs • Samenwerkingsverbanden in de regio • De huidige organisatie van passend onderwijs is ingewikkeld. Ook is.
LOB-middag Haaglanden
Femke Geijsel, Monique Volman, Wouter Schenke VO-congres 2014
Presentatie Procedure naar het VO
‘t Schrijverke Zoetermeer
Wiskunde en het nieuwe leren scenario5
Digital Natives vereisen een herontwerp van het onderwijs
Loopbaanoriëntatie en -begeleiding
Hartelijk welkom op de informatie avond voor het voortgezet onderwijs
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
PARTICIPATIEF LEREN IN BUURTDIENSTEN
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
1 Combinatiefuncties in het onderwijs Presentatie door de landelijke projectgroep combinatiefuncties onderwijs Tbv de gemeenten die versneld toetreden.
VTB Technasium Vakcollege
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
Inleiding Regionale Stuurgroep
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
Rol van de gemeente. 1.Ons onderwijs is uitstekend, maar… Hoge pieken, maar ook brede en diepe dalen De overgang van lager naar middelbaar onderwijs verloopt.
De beste krachten, zoeken, vinden en… ook inzetten
Brainstorm sociale media in het onderwijs
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
Kenmerken van de concept contextbenadering
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Basisbewerkingen rekenen
Competentiegericht onderwijs: wat is het (en wat niet)? Het Groene Leertraject oktober 2008 Dr. F Meijers.
Competentiegericht Opleiden bij de Brandweer
Doorbraak in professionalisering HPBO-project
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
Leerarrangement 4 Thema Socialisatie.
Vernieuwend vakmanschap
Van zorgstructuur naar begeleidingscultuur
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
Competentiegericht leren vmbo
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
Landelijke ontwikkeling professionalisering MBO Myriam Lieskamp beleidsmedewerker CNV Onderwijs Master HRM Myriam Lieskamp is beleidsmedewerker bij.
Dossier Empowerment.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Johan van der Sanden TU/e TULO Fontys PTH-Eindhoven
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
Vrije gedachten bij vmbo-mbo-Ad Hans Daale Leido.
Het Voortgezet Onderwijs
Beter Onderwijs Nederland
Samenhangend onderwijs in de natuurwetenschappen en wiskunde binnen de profielen?
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Marie-Joze van Raak 1.
Voorlichting VMBO De Populier Heldring 24 maart 2016.
& Onze Staatvandienst Landelijk werkend, regionale focus – Hoofdkantoor Deventer – Kantoren in Amersfoort, Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem, Nijmegen, Doetinchem,
13 november 2012 BÈTA CHALLENGE Programma. Inhoud: 1. Legitimatie 2. Doelgroep en doelstellingen 3. Ontwerpprincipes / voorwaarden 4. Tijd en beoordeling.
Bèta Challenge Programma Een Bèta route mavo-mbo-hbo.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
| pagina 1/x | Afdeling Communicatie Advies Strategische Agenda Hoger Onderwijs.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Friesland,Kop van Overijssel & Noordoostpolder Kwartiermakers po Anke Postma en Jimke Nicolai & Kwartiermaker vo Margriet Buwalda.
Profielkeuze; voorlichting en begeleiding Havo onderbouw
De Buut voortgezet onderwijs groep 8
Onderwijs Ondersteunend Personeel
Wat is de Amsterdamse MBO-Agenda?
Carla van Boxtel 20 november 2008
Altijd in ontwikkeling Altijd in verbinding
Altijd in ontwikkeling Altijd in verbinding
Ouderavond De Borgh 11 oktober Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017.
Naar een typologie van scholen
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
Voorlichtingsavond 2e fase en profielkeuze
Johan de Witt College Den Haag
Burgerschap binnen VM2: op weg naar een doorlopende leerlijn
Transcript van de presentatie:

Op zoek naar nieuwe en krachtige leeromgevingen Haagse Onderwijsdag 27 april 2005 Johan van der Sanden

Het nieuwe leren rukt op, maar wat is het eigenlijk? Slash 21, De Nieuwste School, Iederwijs, herontwerp vmbo (AXIS), “Wittering.nl”, Netwerk Nieuw Onderwijs, (scenario 4 van) de nieuwe onderbouw, vraaggestuurd onderwijs, competentiegericht onderwijs, nieuwe competentiegerichte kwalificatiestructuur in het mbo, natuurlijk leren, nieuwe nieuwe tweede fase Gemeenschappelijke elementen? Ideologie? Hype? Of: een zoektocht naar de consequenties van nieuwe inzichten over leren?

Zoektocht!!!! Hoe kunnen we leerlingen helpen ‘ergens goed in te worden’? Wat is ‘ergens’? Wat is ‘goed’? Geen uitgekristalliseerd concept: vgl. onderzoek realistisch rekenonderwijs Timmermans; vgl. ‘rumoer’ rondom de PABO (o.a. NRC 23 april)

Overzicht Meteen maar aandacht voor enkele misverstanden Maatschappelijke achtergronden: de vijf I’s Bestuurlijk-politieke achtergronden: de vijf (in plaats van de 3) R’s Economische achtergronden: kenniseconomie en innovatie Onderwijskundige achtergronden Synthese: naar nieuwe en krachtige leeromgevingen: de drie C’s

Nieuw leren: Nieuwe vragen! Instructie versus constructie? Kennis versus competenties? Competenties: smal of breed? Competenties: ook in de basisschool? ook in het avo? Gecodificeerde kennisbronnen? Gewoon oefenen? (Nieuwe) competenties van leraren?

Nieuw leren: nieuwe misverstanden Met name laissez-faire interpretaties van het nieuwe leren (o.a. niks meer uitleggen, geen curricula, wachten op vragen van leerlingen, te sterke nadruk op leren uit ervaringen en sociaal leren) zijn gebaseerd op verkeerde interpretaties van het constructivisme Ook het “Groningse offensief” tegen het “nieuwe leren” is gebaseerd op een dergelijk misverstand: het constructivisme geldt ook voor het “gewone leren”

Even recht zetten Het tegenovergestelde van leren uit instructie is leren uit ervaringen/leren door doen/zelf ontdekken Kennisconstructie vindt altijd plaats ongeacht de soort informatie en het type leersituatie, zelfs bij leerlingen die proberen te reproduceren en ook in ‘gewone’ klassikale lessen. Constructivisme betreft ook ‘didactische informatie’: leerlingen ontwerpen hun eigen leeromgeving (ook als er sprake is van ‘effectieve instructie’)

Maatschappelijke achtergronden (1): De vijf I’s van Paul Schnabel Informatisering Informalisering (bv netwerken) Internationalisering Intensivering en Individualisering (vgl “experience economy”)

Maatschappelijke achtergronden (2) Terugdringen ongediplomeerde schooluitval Meer jongeren een startkwalificatie Verhoging (“upgrading”) kwalificatieniveau (beroeps)bevolking (Lissabon) Bijdrage leveren aan terugdringen gedragsproblemen Versterking sociale cohesie en democratisch burgerschap; Zie bijv. “Op eigen kracht; van verzorgingsstaat naar participatiemaatschappij (inleiding MP Balkenende, 22 januari 2005 t.g.v. de Bilderbergconferentie van de Stichting NCW)

Bestuurlijk-politieke achtergronden: de vier (vijf) i. p. v Bestuurlijk-politieke achtergronden: de vier (vijf) i.p.v. de drie R’s van OCW Richting Ruimte Resultaat Rekenschap Regionalisering (I.p.v. Rust-Reinheid en Regelmaat)

Economische achtergronden: kenniseconomie (1) Tegenwicht tegen hedonistische jongerencultuur (rapport Leijnse) Kenniseconomie: brede basis en toptalent Belangstelling jongeren voor Beta en techniek vergroten “Onzichtbaar” werk weer “toegankelijk” maken Meer aandacht voor regionale ontwikkelingen op arbeidsmarkt en voor MKB Basis leggen voor LLL

Economische achtergronden (2): innovatie Talenten opsporen en benutten Versterking innovatievermogen economie: ambities en ondernemerschap Jongeren als ontwerpers en “change agents” (Beroeps)onderwijs als innovatiepartner Nieuwe productieconcepten: integraal ontwerpen, massa-individualisering, klant als mede-ontwerper

Onderwijskundige achtergronden (1): constructivisme Kennis is het subjectieve resultaat van een actief constructieproces (en niet het objectieve resultaat van een door leraren uitgevoerd installatieproces) Kennis is contextgebonden: betekenis geven aan (leer)ervaringen Leren bouwt voort op eerder leren: op voorkennis, preconcepties en evc ’s

Constructivisme (2) Belang van leercompetenties-in-brede-zin: leermogelijkheden herkennen, benutten en creëren in uiteenlopende situaties;leren kiezen;leren denken; leren werken Zonder goede leeractiviteiten geen goede leerresultaten (dus ook geen competenties) Belang van leerconcepties. Zie onderzoek: overgang basisschool-voortgezet onderwijs (Klatter, 2003), biologie-onderwijs in 4 VWO (De Vries, 2003), het leren van scheikunde (Van de Sande, in voorbereiding).

Naar nieuwe en krachtige leeromgevingen in po en vo (1) Kernopgaven: leren participeren, leren innoveren en ontwikkeling van leercompetenties Accent op ontwikkeling persoonlijke bekwaamheden (= competenties) Goed georganiseerde kennisbasis, cognitieve en metacognitieve basisvaardigheden zijn (juist nu en in de toekomst) essentieel. Kernconcepten, kernprincipes en basisvaardigheden verouderen niet zo snel!

Naar nieuwe en krachtige leeromgevingen in po en vo (2) En zijn meer dan ooit nodig voor het interpreteren, verwerken en gebruiken van grote hoeveelheden informatie Rekening houden met en erkennen van EVC Op school vooral “dingen doen” die op andere plekken lastiger te organiseren zijn of weinig kans van slagen hebben Organiseren van onderwijs op maat en flexibiliteit (vgl. massa-inidividualisering) Leerling als medeontwerper

Naar nieuwe en krachtige leeromgevingen in po en vo (3) 3C leren: Concept-Context-Competentie (zie www.hetplatformberoepsonderwijs.nl). integratie van gecodificeerde kennis, directe- en indirecte ervaringskennis Leerwerkteams van leraren, lerarenopleiders, leraren-in-opleiding en onderzoekers. SOOP: samenhangende aanpak in netwerkverband van Schoolontwikkeling, Opleiding personeel, praktijkgericht Onderzoek, Professionele ontwikkeling personeel.

Tot slot: Competenties van het onderwijspersoneel Zie SBL (www.lerarenweb.nl) Vmbo: ook avo-docenten moeten relaties kunnen leggen met toekomstige beroepssituaties en ontwikkelingen op de arbeidsmarkt Kunnen samenwerken in teams Belang van “het goed zijn in waar de leerlingen goed in willen worden”. Belang van vakkennis!! Maatwerkcompetenties