De leerstijlen van Kolb.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Succesvolle intelligentie
situationeel leiderschap
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
LIO-dag 2013 Leerstijlen en brein Edward van Balen 8 maart 2013.
De weg (terug) van een ‘high potential drop-out’…
BattleBots The school battle.
Vraaggericht werken.
Activerende werkvormen
Basis│ JUNGIAANSE TYPOLOGIE
Hogescholen in Dialoog
Ho 3: Leerstijlen.
Wat is actieonderzoek? Reflecteren op eigen handelen en de situatie waar dat handelen plaatsvind Op basis van de verkregen inzichten het handelen verbteren.
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Training door Beleving Leo Scheers Studiedag ESF-project Komma
De eigen persoon (hfdstk 10)
Praktische Organisatiepsychologie
Gedrag in organisaties. Hoofdstuk VI
Human Dynamics.
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Ik zal je leren! Wat zouden al die gasten nu denken? Kom ik met wat nieuws? Hoe kan ik het anders ....? Een hele hoop van Maggi en ook een beetje van mij?
Voorbereid op Stage Les 4.
Meervoudige intelligentie
 Is basis kennis een voorwaarde voor het experiment in de beeldende vakken in de onderbouw?  Wat is basiskennis?  Hoe word basis kennis nu overgedragen?
Natuurgerichte intelligentie
Competentiegericht leren vmbo
Ethiek.
“Ja, maar dat is gewoon mijn mening!”
Dr. H. Gardner ‘Het gaat er uiteindelijk niet om hoe intelligent je bent, maar hoe je intelligent bent’ 1.
Hoogbegaafd? Herkennen en erkennen
Workshop evalueren Dcp
Leerstijlen KOLB SJM.
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
STUDIELOOPBAAN COACHING Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Martine Bink 1.
REFLECTEREN Wat is dat?.
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Kritisch denken ‘vertaald’
Wie ben ik? Jan Zuur 51 jaar Docent-Coach Applicatie ontwikkeling en ICT-B Regisseur examinering In afrondende fase van Master Learning and Innovation.
Niets is wat het lijkt.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Algemene Didactiek Beginsituatie. © artesis 2008 | 2 Inhoudstafel Definiëring Algemene >< specifieke beginsituatie Ordening Uitdieping leerlingkenmerken.
15273.jpg Bijeenkomst 3 Periode 3.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
GEDRAG IN ORGANISATIES. HOOFDSTUK VI Gedrag in organisaties. De basis 1.
Succesvolle intelligentie (Sternberg)
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
DISCDISC Meer inzicht in je gedragsfactoren en gedragspatronen!
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Psychomotorische taxonomie
CONFLICT HANTERING MET STIJL
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
GEDRAG IN ORGANISATIES HOOFDSTUK VI
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
In de EscapeRoom Met behulp van Monique & Kiki
DE LEERSTIJLEN VAN KOLB
„Om het eerlijk te houden krijgen jullie allemaal dezelfde opdracht:
Theorie.
Kenmerken van een goed team
Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens
Gesprekstechnieken Les 3.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Constructivisme Piaget en Vygotsky
Experimenteren.
Overzicht gedragingen per competentie
Kenmerken van een goed team
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

De leerstijlen van Kolb. Zie H. 8 map “Het onderwijsleerproces …”.

2 assen Concreet – abstract (verticaal) Actief – reflectief (horizontaal)

4 leerstijlen: theoreticus activist denker/bezinner pragmaticus

CONCREET REFLECTIEF ACTIEF ABSTRACT denker/bezinner activist theoreticus denker/bezinner pragmaticus ABSTRACT 4

theoreticus TYPERING: Scoren hoog op ‘reflectie/passief’ en ‘abstract’. Integreren van observaties.

theoreticus STERKE PUNTEN: Inductief (logisch) redeneren Analytisch Ontwerpen van modellen en concepten Goed in het stellen van peilende vragen Gedisciplineerde aanpak VALKUILEN: Beperkt in lateraal denken Lage tolerantie voor onzekerheid, wanorde en ambiguiteit Intolerant voor alles wat subjectief of inuitief is

theoreticus TYPISCHE BEROEPSTERREINEN: Fundamentele wetenschappen Onderzoek

activist TYPERING: Scoren hoog op ‘actief’ en ‘concreet’. aanpassen aan veranderende/nieuwe omstandigheden. ‘trial-and-error’aanpak. .

activist STERKE PUNTEN: Actie / concreet bezig zijn Flexibel en staat overal voor open Vind het leuk om bloot te staan aan nieuwe situaties Optimistisch over nieuwe dingen VALKUILEN: Te weinig nadenken Onnodige risico’s Ongeduldig Raakt verveeld

activist TYPISCHE BEROEPSTERREINEN: Zaken / Handel Verkoop Marketing

denker/bezinner TYPERING: Scoren hoog op ‘reflectie/passief’en ‘concreet’. het genereren van ideeën bekijken een situatie van meerdere invalshoeken. de menselijke kant van de zaak speelt altijd een rol

denker/bezinner STERKE PUNTEN: Zorgvuldig Voorstellingsvermogen Goed in het luisteren naar anderen en opnemen van informatie Alternatieve gezichtspunten Trekt zelden voorbarige conclusies VALKUILEN: Besluiteloosheid De neiging om niet direct deel te nemen Neiging om voorzichtig te zijn en niet te veel risico’s te nemen Hij is niet bijzonder toeschietelijk en praat niet over “koetjes en kalfjes”

denker/bezinner TYPISCHE BEROEPSTERREINEN: Begeleiding / Counseling Personeelsmanagement Organisatieontwikkeling

pragmaticus TYPERING: Scoren hoog op ‘actief’ en ‘abstract’. blinken uit in situaties waarin één antwoord of oplossing nodig is om de kwestie op te lossen een zakelijk insteek

pragmaticus STERKE PUNTEN: Probleem hanteren, testen in praktijk Beslissingen nemen Praktisch denken, nuchter Ontwikkeling en planning Zakelijk VALKUILEN: Te snel beslissingen nemen / Te snel stoppen met waarnemen en analyseren Niet erg gericht op theorie of basisprincipes Vermijden van wat mensen bezighoudt Ongeduldig met wat hij ziet als gebazel

pragmaticus TYPISCHE BEROEPSTERREINEN: Toegepaste wetenschappen Ingenieurs Technologie

LEERSTIJLEN EN BEROEPSGROEPEN Onderwijskundig leiderschap aan de basis - 1

Leercyclus Concrete Ervaringen Observatie en Testen Reflectie in de Conclusies Generalisaties Testen in de praktijk 18

De cirkel van het continue leren Observeren en beschrijven van concrete waarnemingen Naar waarde schatten Analyseren Reflecteren Concluderen Concepten Theorieën Hypothesen Experimenteren Uitproberen Testen 19

ABSTRACT CONCREET “PASSIEF” ACTIEF Observeren en beschrijven van concrete waarnemingen Naar waarde schatten Analyseren Reflecteren Concluderen Concepten Theorieën Hypothesen Experimenteren Uitproberen Testen 20

Concrete Ervaringen Observatie en Testen Reflectie in de Praktijk activist theoreticus denker/bezinner pragmaticus Conclusies en Generalisaties 21

denker/bezinner activist pragmaticus theoreticus ongestructureerde trainingsvormen experimenten simulaties praktijkopdrachten rollenspel groepsdiscussies videobespreking Conclusies en generalisaties Concrete ervaringen Observatie en reflectie Testen in de praktijk activist theoreticus denker/bezinner pragmaticus hoorcollege, lezing case-study literatuurstudie schrijfopdrachten gestructureerde oefeningen geprogrammeerde instructie excursie, demonstratie 22

activist denker/bezinner Pragmaticus Theoreticus ruimte om ervaringen en gevoelens te uiten tijd om ervaringen te verwerken mogelijkheden om de groep te leren kennen en gedachten uit te wisselen confrontatie met verschillende visies veilige benadering visuele presentatie van de leerstof duidelijke doelen en helder programma gelegenheid om naar achtergronden te vragen confrontatie met complexe vraagstukken (worden als uitdagend ervaren) orde en rust tijd om zelf met de stof bezig te zijn en deze in eigen kaders te plaatsen deskundige opleiders duidelijke rode draad in de stof gelegenheid om zelf praktische conclusies te trekken duidelijke relatie tussen leerstof en eigen praktijk technieken en aanwijzingen om problemen zelfstandig op te lossen gelegenheid om met zelf bedachte oplossingen te experimenteren uitdagende en spanningsvolle situaties die om keuzes vragen veel afwisseling in werkvormen plaats voor humor, plezier en ontspanning feedback op eigen actie sfeer en contact is belangrijk vrijheid om snel te reageren denker/bezinner Pragmaticus Optimale leeromgeving Theoreticus 23

Leerstijlen van Vermunt De reproductiegerichte stijl. De betekenisgerichte stijl. De toepassingsgerichte stijl.   De ongerichte stijl

Leerstijlen van Vermunt De reproductiegerichte stijl. Hij is gericht op het letterlijk reproduceren van de leerstof en houdt van toetsen. Gericht op behalen van een diploma. Externe sturing

Leerstijlen van Vermunt De betekenisgerichte stijl. Richt zijn aandacht vooral op de hoofdzaken van de te bestuderen stof. Hij onderzoekt de standpunten, ideeën en conclusies, legt verbanden en vormt ook zijn eigen mening. Hij leert vanuit persoonlijke interesse. Interne en externe sturing

Leerstijlen van Vermunt De toepassingsgerichte stijl.   Richt zich vooral op de toepassingsmogelijkheden van de leerstof. Hij wil weten of de leerstof relevant is voor de praktijk en heeft vooral behoefte aan concrete informatie en voorbeelden. Het leren is nu vooral beroepsgericht. Interne sturing

Inrichting van leeromgeving (Curry) http://webster.commnet.edu/directory/pages.htm, kies Learning Center Auditief – visueel Toepassingsgericht – conceptueel Ruimtelijk – niet ruimtelijk Sociaal – onafhankelijk Creatief - pragmatisch