Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 11 Product- en merkstrategie
Advertisements

De marketing-omgeving
Hoofdstuk 6 Business-to-businessmarketing.
Vertaalslag Marketingmix naar Siva
Marktvormen Economie.
Hoofdstuk 15 Geïntegreerde marketingcommunicatiestrategie
VASTSTELLING VERKOOPPRYZEN
Monopolistische concurrentie
Markt en marktvormen.
H10: Prijsmanagement.
Figuur 16.1 Factoren die van invloed zijn op de prijszetting
10.1 Functies factor prijs (p. 164)
H11 – De prijs van het product bepalen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN
Business Marketing Management
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Marketing presentatie
Kostprijsbepaling Grotendeels NIMA A stof. 3 categorieën kosten:
Figuur 16.1 Factoren die van invloed zijn op de prijszetting
Prijszetting
Hoofdstuk 2 Duurzame marketing
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Marketing vandaag en morgen
Marketing voor verkeerskunde Ir Adriaan Walraad MBA.
Hoeveelheidsaanpassing II
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Marketing Hoofdstuk 9 product.
Hoofdstuk 10 Prijsbeleid
Hoofdstuk 2.
Midden in de wereld:.
Hoofdstuk 3 Prijsbeleid
MARKETINGMIX.
Commercieel beleid 2 H3 Prijsbeleid Ondernemer detailhandel.
Commercieel beleid 2 H3 Prijsbeleid Filiaalmanager.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 9 Prijs.
50.
Het geheel van vraag en aanbod
Hoofdstuk 6 Prijs- en inkomsten- management. 1Wat zijn de belangrijkste methoden voor prijszetting? 2Waarom is het vaststellen van de kostprijs zo moeilijk.
Indeling van hoofdstuk 11
Indeling van hoofdstuk 11 Prijsbepaling 11.1 Kostengeoriënteerde prijsbepaling 11.2 Afnemergeoriënteerde prijszetting 11.3 Concurrentiegeoriënteerde prijszetting.
H10 –Prijs van product bepalen © Economie Leer Kracht 2011
College 6 Video Kotler (10 min) Bespreken video (10 min) Theorie H 14 Prijs (60 min) Verwerking: Meerkeuzevragen (10 min) Casus (15 min)
Indeling van hoofdstuk 10
Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Samenvatting Lesbrief Vraag en aanbod Hoofdstukken 1-6.
Marketingstrategie.
Welkom VWO 5..
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Lesbrief Markt & Overheid
Markt & Overheid Les 1. Oligopolie Leerdoelen
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Welkom Havo 5..
Samenvatting Lesbrief Vraag en aanbod
Welkom VWO 5..
Welkom havo 3..
Welkom havo 3..
Welkom havo 3..
Marketing les 4 Koopgedrag en marktaandeel Product-levens-cyclus
Marktvormen.
Presentatie van ondernemingsplan
Presentatie van ondernemingsplan
Nederland en de rest van de wereld
Bedrijfsnaam Ondernemingsplan.
Prijszetter binnen grenzen
Marktgedrag.
Marktgedrag.
H10 –Prijs van product bepalen
Presentatie van: Logo van je bedrijf.
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 14 Prijsbeleid

Principes van marketing – Hoofdstuk 14 Leerdoelen De rol van prijszetting bespreken en aangeven waarom het belangrijk is om inzicht te hebben in de waardepercepties van de klant. Het belang van bedrijfs- en productkosten in de prijszetting bespreken. Interne en externe factoren noemen en definiëren die van invloed zijn op prijszettingsbeslissingen. Prijszettingsstrategieën beschrijven voor nieuwe producten. Uitleggen welke invloed de assortiment heeft op de prijszetting en laten zien hoe bedrijven de prijzen zo zetten dat de winst voor de totale assortiment zo hoog mogelijk wordt. Bespreken hoe bedrijven de prijzen aanpassen aan verschillende marktsituaties en kansen. De belangrijkste thema’s in verband met het initiëren van en reageren op prijswijzigingen bespreken. Principes van marketing – Hoofdstuk 14

Principes van marketing – Hoofdstuk 14 Prijsbeleid Deel 1 Deel 2 Deel 3 Deel 4 Deel 5 Prijs Deel 6 Deel 7 Deel 8 Deel 9 Principes van marketing – Hoofdstuk 14

Principes van marketing – Hoofdstuk 14 Wat is prijs? De ruilwaarde van een goed of dienst uitgedrukt in een rekeneenheid (meestal geld). De prijs kan worden beschouwd als opbrengstdrager en als element in de marketingmix. Prijs is de ‘P’ die inkomsten oplevert Prijs is een flexibel marketingmixinstrument Prijs is makkelijk te imiteren Principes van marketing – Hoofdstuk 14

Factoren die van belang zijn bij de prijszetting Principes van marketing – Hoofdstuk 14

Factoren die van belang zijn bij de prijszetting Vraaggeoriënteerde prijszetting Waardeperceptie van de klant De consument wisselt iets van waarde tegen iets anders wat voor hem / haar waarde heeft. Prijszetting op basis van beleefde waarde (value-based pricing): De waarde in de ogen van de klant vormt het uitgangspunt, niet de kosten van de aanbieder. Principes van marketing – Hoofdstuk 14

Factoren die van belang zijn bij de prijszetting Vraaggeoriënteerde prijszetting Principes van marketing – Hoofdstuk 14

Factoren die van belang zijn bij de prijszetting Vraaggeoriënteerde prijszetting (vervolg) Waar-voor-je-geldprijszetting Toegevoegde-waardeprijszetting Veilingen Wat is er geboden? Principes van marketing – Hoofdstuk 14

Factoren die van belang zijn bij de prijszetting Bedrijfs- en productiekosten Kosten georiënteerde prijszetting: Prijzen worden gebaseerd op de kosten van de productie, distributie en verkoop van het product, verhoogd met een redelijk rendement voor de inspanning en het risico van het bedrijf. Principes van marketing – Hoofdstuk 14

Factoren die van belang zijn bij de prijszetting Bedrijfs- en productiekosten Soorten kosten Kosten op verschillende productieniveaus Principes van marketing – Hoofdstuk 14

Factoren die van belang zijn bij de prijszetting Bedrijfs- en productiekosten Kosten als functie van productie-ervaring Ervaringscurve (leercurve): Lijn die de daling van de gemiddelde productiekosten per eenheid weergeeft, naarmate men productie-ervaring opdoet. Er treden leer- of ervaringsvoordelen op. Principes van marketing – Hoofdstuk 14

Factoren die van belang zijn bij de prijszetting Kostengeoriënteerde prijszetting Kostprijs-plus-methode Break-evenanalyse en target return-prijszetting Principes van marketing – Hoofdstuk 14

Factoren die van belang zijn bij de prijszetting Principes van marketing – Hoofdstuk 14

Principes van marketing – Hoofdstuk 14 Andere interne en externe factoren die van invloed zijn op de prijszetting Algehele marketingstrategie, -doelstellingen en –mix Prijsdoelstellingen: Overleven Maximale winst op korte termijn Het grootste marktaandeel Kwalitatief het beste product (Manolo Blahnik) Inverse prijszetting Verantwoordelijkheid binnen de organisatie Principes van marketing – Hoofdstuk 14

Principes van marketing – Hoofdstuk 14 Andere interne en externe factoren die van invloed zijn op de prijszetting De markt en de vraag Prijszetting in verschillende soorten markten: Volledig vrije mededinging (zuivere concurrentie) Monopolistische concurrentie Homogeen oligopolie Heterogeen oligopolie (Zuiver) monopolie Principes van marketing – Hoofdstuk 14

Principes van marketing – Hoofdstuk 14 Andere interne en externe factoren die van invloed zijn op de prijszetting De markt en de vraag De analyse van de prijs/vraagrelatie Prijselasticiteit van de vraag: De procentuele verandering van de gevraagde hoeveelheid van een bepaald product in relatie tot de procentuele verandering van de prijs van het product Principes van marketing – Hoofdstuk 14

Principes van marketing – Hoofdstuk 14 Andere interne en externe factoren die van invloed zijn op de prijszetting De markt en de vraag Invloed van de prijs op de winst Principes van marketing – Hoofdstuk 14

Principes van marketing – Hoofdstuk 14 Andere interne en externe factoren die van invloed zijn op de prijszetting De strategieën en de prijzen van de concurrent hoe steekt het eigen marktaanbod qua klantwaarde af bij het aanbod van de concurrent? hoe sterk zijn de huidige concurrenten en wat zijn de huidige prijszettingstrategieën? welke invloed heeft de concurrentieomgeving op de prijsgevoeligheid van de klant? Concurrentiegeoriënteerde prijszetting Gangbare prijs Aanbestedingen Andere externe factoren Principes van marketing – Hoofdstuk 14

Prijsstrategieën voor nieuwe producten Afroomprijsstrategie Prijszetting waarbij een nieuw product aanvankelijk hoog geprijsd wordt; de prijs wordt later stapsgewijs verlaagd zodat men de segmenten van boven naar beneden afroomt. De afzet is daardoor lager, maar wel winstgevender. Penetratieprijsstrategie Prijszetting waarbij een nieuw product aanvankelijk laag geprijsd wordt om een groot aantal kopers aan te trekken en een groot marktaandeel op te bouwen. Principes van marketing – Hoofdstuk 14

Prijsstrategieën voor het assortiment Principes van marketing – Hoofdstuk 14

Prijsaanpassingsstrategieën Principes van marketing – Hoofdstuk 14

Principes van marketing – Hoofdstuk 14 Prijswijzigingen Prijswijziging initiëren Prijsverlaging initiëren Prijsverhoging initiëren De reactie van de koper op prijswijzingen De reactie van de concurrent op prijswijzingen Op prijswijzigingen reageren De prijs verlagen De kwaliteitsperceptie verhogen De kwaliteit verbeteren en de prijs verhogen Een laaggeprijsd vechtmerk introduceren Principes van marketing – Hoofdstuk 14

Principes van marketing – Hoofdstuk 14 Prijswijzigingen Principes van marketing – Hoofdstuk 14

Vragen n.a.v. de leerdoelen a. Welke rol heeft prijszetting binnen de marketingmix? b. Waarom is het belangrijk inzicht te hebben in de waardepercepties van de klant? Wat is het belang van bedrijfs- en productkosten in de prijszetting? Noem en definieer de interne en externe factoren die van invloed zijn op prijszettingsbeslissingen. Beschrijf de prijszettingsstrategieën voor nieuwe producten. a. Leg uit welke invloed het assortiment heeft op de prijszetting b. Laat zien hoe bedrijven de prijzen zo zetten dat de winst voor de totale assortiment zo hoog mogelijk wordt. Principes van marketing – Hoofdstuk 14

Vragen n.a.v. de leerdoelen Bespreek hoe bedrijven de prijzen aanpassen aan verschillende marktsituaties en kansen. Wat zijn de belangrijkste thema’s in verband met het initiëren van en reageren op prijswijzigingen? Principes van marketing – Hoofdstuk 14