Persoonlijke waarden en beslissingsgedrag van consumenten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 11 Product- en merkstrategie
Advertisements

situationeel leiderschap
Business mapping Business model canvas.
Persoonlijke Waarden Het waardenperspectief
Over consumenten, gedrag en marketing
Sales Management 8. Motivatie en Training.
Aankoop van duurzame consumenten goederen: Hoe denkt de consument… Steven Van Belleghem Sr. Consultant InSites Consulting.
Risico’s en gevaren van techniek
“Techniek een “vak” om trots op te zijn." mensen.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
 Het Nieuwe Bankieren  Triodos Bank  Naam: Frank Oosterom  Studentnummer:
Zeven bronnen van arbeidsvreugde
“Hypotheek 4 Ieder” behaalt voor iedereen het maximaal mogelijke op het gebied van hypotheken in de huidige moeilijke hypotheekmarkt. Dus zowel voor de.
College 5 Ethiek en business.
Vraagsturing en marktwerking
Klanttevredenheidsmodel van Thomassen
Geld & Geluk Laura Spierdijk.
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Motiveren Leidinggeven Blz. 143.
Merken Goodwill : fenomeen >overnameprijzen tussen 8-10 maal de winst van het opgekochte bedrijf Waar betaal je dan voor?
Onderwijs en democatisch burgerschap
Methoden voor het meten van klantentevredenheid
MAO-model voor publieksvergroting: Theoretische uiteenzetting en practische implicaties Mia Stokmans Universiteit van Tilburg, Faculteit Communicatie.
1 KNR STUDIEDAG 22 september 2011 Mantelovereenkomsten banken/vermogensbeheerders.
Persoonlijke Waarden Het waardenperspectief
Persoonlijke Interesses
Arbeidsvreugde voor iedereen
Links Rechts mensen zijn sociaal en hebben veel voor anderen over mensen zijn vooral gericht op hun eigen belang slecht gedrag komt door de.
Coöperaties en coöperatief samenwerken, een kennismaking.
Andreas Jansen maart 2010 Aan dit commerciële verhaal wordt gewerkt!
College 5 Video Kotler (10 min) Bespreken video (10 min)
Hoofdstuk 8: Afwijkend gedrag en conflict
Ethiek.
MVO KENNIS KAART. Werkomgeving Maatschappij Milieu Ketenbenadering Bedrijfsethiek Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
Hoofdstuk 1 Management accounting: informatie die waarde creëert.
Rots & Water Marien Lokerse.
Excellent adviseren Mr. Paul F. Heuperman
§ 1.1 Waar kies je voor? De keuzes die je maakt als consument worden beïnvloed door de marketing van bedrijven die producten en diensten aanbieden. © Noordhoff.
Marketing H2 Marketingmix Junior Accountmanager.
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
Eberhard Dijkhuis | Dijkhuis Aannemersbedrijf. Duurzame aannemer Duurzame aannemer ?
7 Kernwaarden van Delta Lloyd Groep
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
PRODUCT MEDIA ?. PROMOTION MIX Sales Promotion = Verkoopsbevordering heeft als doel snelle verkoop. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives,
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Anamarija Rukavina DreamDiscoverDo.  Waarom?  Onderzoek.
WAT BEWEEGT JE TOT ACTIE?
Motivatie Een samenhangend geheel aan motieven van een leerling die hem tot een activiteit aanzetten. Een samenhangend geheel aan motieven van een leerling.
Plaats- en Promotiemix Alleen zitten op neergeklapte stoelen Ron Weijens.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
New Commerce Innovatie thema februari 2008 N°2 1. Korte omschrijving van het thema. · Wat is de gedachte achter dit thema? Wat willen we onder.
Successen na 5 jaar BAS Van toen naar NU Een kleine greep………
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 7 Vandaag begint de toekomst.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Leidinggeven Hoofdstuk 6 Betrokkenheid en werkdruk.
Marketing Alle inspanningen die we doen om tegemoet te komen aan wensen en behoeften van een klant.
Consumentengedrag Beslissen
Ouderen en activiteiten
Verantwoor-delijkheden t.o.v. stake-holders Klanten en leveranciers
Marktanalyse.
Vmbo 2 economie Ben jij een kritische koper ?
Verbonden voelen met de natuur
HET ASSURANTIEKANTOOR VAN DE TOEKOMST
Werken in een arbeidsorganisatie
KNR STUDIEDAG 22 september 2011
Zorg verlenen aan anderen
Werken met plezier en goed presteren
Duurzaamheid C en D Hoofdstuk 2 People.
- Wat heb ik aan geld, ik heb veel meer aan brood -
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

Persoonlijke waarden van doorslaggevende betekenis bij keuzes van consumenten Prof. Dr. José Bloemer

Persoonlijke waarden en beslissingsgedrag van consumenten Wat zijn persoonlijke waarden? Wat is beslissingsgedrag? Wat is de relatie tussen persoonlijke waarden en beslissingsgedrag? Welke waarden zijn voor u belangrijk? Verschillen deze waarden per product? Zijn deze waarden afhankelijk van de situatie? Leidt waardencongruentie tot tevredenheid (en merkentrouw)? Hoe kun je dit onderzoeken? Hoe maken aanbieders van producten gebruik van deze kennis?

Wat zijn persoonlijke waarden Wenselijke doelen die dienen als leidend principe in het leven van mensen (Schwartz, 1992). Duurzame overtuigingen van een persoon over wat hij/zij belangrijk vindt in het leven om na te streven (Rokeach, 1973).

Persoonlijke waarden Gelijkheid Veiligheid Sociale macht Plezier Vrijheid Sociale orde Spannend leven Welvaart Zelfrespect Dienst en wederdienst Beleefdheid Gehoorzaamheid Verantwoordelijk Loyaal Goed imago Sociale rechtvaardigheid Succesvol Invloedrijk Ambitieus Bekwaam Eigen bestemming kiezen Nieuwsgierigheid Onafhankelijkheid Intelligent Ruimdenkend Wijsheid Behulpzaam

Wat is beslissingsgedrag?

Wat is beslissingsgedrag? Produktklasse Koffie, auto, pen, bank Produktvorm Koffie: bonen of gemalen Auto: sedan, sport Pen: vulpen, ballpoint Bank: zakenbank, particulieren Merk: DE, Perla BMW, Mazda Bic, Waterman ABN, Postbank

Koffie: Auto: Pen Bank Expressomaling van DE BWM 320 D Waterman vulpen Postbank met internet bankieren

Wat is de relatie tussen persoonlijke waarden en beslissingsgedrag? Produktattributen Consequenties Functioneel Psychosociaal Waarden

Relatie tussen product(attributen) en waarden: de doel-middelketen Beschrijf attributen? Waarom belangrijk? Waarom belangrijk? Attributen Consequenties Waarden vb: -Fris/vloeibaar dorstlessen beter voelen -Natuurlijke 7 Up ingredienten beter voor me goede gezondheid Het model legt een ‘link’ tussen fysieke product en waarden van de consument door middel van “laddering”

Relatie met Maslow’s behoeften pyramide? Attributen Consequenties Waarden Primaire behoeften Sociale behoeften Zelf realisatie

Doel middel keten

Doel middel keten (vervolg)

Welke waarden zijn voor u belangrijk?

Verschillen deze waarden per product? Deel 3: De waarden van de ABN Amro

Zijn deze waarden afhankelijk van de situatie? Situationele betrokkenheid Hoe belangrijk is het product in een bepaalde situatie? Betaalrekening Hypotheek Beleggen Verzekering Uzelf Bedrijf Kinderen of kleinkinderen

Leidt waardencongruentie tot tevredenheid? Verschil tussen wat je verwacht en wat je krijgt Dus: wat verwacht je?

Hoe kun je dit onderzoeken?

Vier banken vergeleken

Rabo versus ABN Amro Dienst en wederdienst Wijsheid Respect voor traditie Zelfrespect Sociale orde Gedurfd Van het leven genieten

ING versus Postbank Ruimdenkend Dienst en wederdienst Sociale orde Invloedrijk Eigen bestemming kiezen Wijsheid Niewsgierighied Sociale rechtvaardigheid Gedurfd Plezier

Waardencongruentie en tevredenheid Voor alle banken geldt: Des te beter de waarden van de klanten en de banken met elkaar overeenkomen des te groter de tevredenheid van de klanten. Tegemoet komen aan sociale waarden van de klant (gelijkheid, beleefdheid, ruimdenkend, gehoorzaam, behulpzaam, verantwoordelijk, netjes, sociale orde, veiligheid en dienst en wederdienst) levert een nog grotere tevredenheid dan het tegemoet komen aan individuele waarden (bijv. intelligent, ambitieus, onafhankelijk, succesvol).

Hoe maken aanbieders gebruik van deze kennis? Marketing mix Communicatie Product Prijs Distributie